torsdag 10. januar 2019

Dag 18, 19, 20, 21 og 22. GC 2018

Dag 18. Søndag 2. desember
Rakk litt soling ved bassenget før vi ble hentet av Ninni og Tore igjen 1330. Las Palmas står på programmet i dag.
Vi kjører via Mogan og videre nordover langs kysten og rundt til Las Palmas (dårlig bilde gjennom bilruta).

Fantastisk farge på fjellet her! Ikke bare jeg som blir fasinert! :)


Liten stopp på et sted Ninni og Tore har stoppet før.. Et lite privat "museum".. Litt av hvert.. Hummer og kanari? Ja, morsomt iallfall.


Antakelig et helt unødvendig bilde (som mange andre jeg poster her), men trillingblomsten er altså bare så flott! :) Skulle så gjerne fått opplevd at svigermor (som hadde trillingblomst som potteplante og fikk den i blomst år etter år) fikk sett slikt som dette i virkeligheten. Nå er det dessverre forlengst for sent :(

Framme i La Palmas. Går til Canterasstranden. Finner oss en uterestaurant og slår oss ned.

Jeg elsker slikt som dette. Følelsen av å leve. Virkelig! :) (Foto: Mareno)

Tror vi alle kjenner på go'følelsen! :)

 Koser oss..

 Mye moro! Vitser og morsomme kommentara!

Ikke tvil: Vi er på bølgelengde, - har det skikkelig gøy! Gir meg over (Tore)! :)

Ferie, solnedgang, avslapping på strandkafè med gode venner! Hva kan vel bli bedre.. Teide i bakgrunnen. Ble litt kommentarer... Hva Teide lignet på.. ;) Ja, bare gjett på hva den ble sammenlignet med! Og hvem som lanserte sammenligningen! ;) :)

Kvelden kommer sigende... Ikke bare vi som nyter den varme fine overgangen fra lys til mørke...

Går oss en tur langs strandpromenaden

Ser på strandkunsten. Utrulig hva de får til. Noen ligger langs stranda bortover.

Vi stiller oss i kø for å komme inn og se på de skulpturene som har "regulert" tilgang. Der er det mange skulpturer på et lite område. Man slipper inn i puljer. Ikke noe betaling heldigvis! ;) :) Jeg liker ikke å betale for å stå i kø! :( Men ikke Jesu nattverdsmåltid" her heller, hadde jo et lite håp om det da..

Men savner (faktisk) Jesus siste måltid med de tolv disiplene... trodde det var "obligatorisk" på stranda her. Liksom viktigste av alle de flotte sandkunstverkene! Jeg har sett det flere år her tidligere. Nå var det ikke her.. De andre skulpturene er som sandskulpturer andre steder på øya.. Flotte, bevares, men ikke akkurat det som gir rette "julefølelsen"! Men ok, jeg er jo ikke ute etter julefølelse en gang. Vil helst ikke tenke på jul. Vil jo bare slappe av og kose meg. Og det går faktisk ganske greit. Tror jeg. :)

(Foto: Mareno)
Og vi fikk utdelt Gofio-kaker da vi gikk ut igjen. Sånn kjeks-julekake-aktig. Smakte helt ok. Ikke som den Gofioen Sølvi og jeg fikk til dessert (eller var det forrett) for noen år siden. Da var det hakket før vi spydde. Har googlet litt og i ettertid funnet ut at det nok måtte være den der fiskevarianten vi fikk.. Disse kakene var iallfall spiselige. Sikkert gode med melk til. Men det har jeg jo ikke. Helt ok uten også :) 
Kveld.... Vi begynner bli middagssulten... Går tilbake i retninga vi kom fra. Og går enda litt lenger...

Til "Grise-restauranten! (Resturant El Cerdo Que Rie). Vårt forslag, vi har spist her minst et par ganger før. Her er det griser over alt! På alle tilgjengelige hyller og utspring inne i lokalet. Og de er ikke få.
Er plassert hyller der det er er mulighet i grunn. Er en gris på skiltet utenfor restauranten også hvis jeg ikke husker feil...

Maten var god, selv om vi denne gang ikke fikk helt etter menyen. Men da Tore etterlyste grønnsakene (som vi andre heller ikke hadde fått) så kom det øyeblikkelig et fat med grønnsaker til oss alle fire.
Husker ikke hvem sin dessert dette var, men den ser allfall god ut! :) Var sikkert det også! :)

Vi ber om regninga og blir litt overraska når de kommer med kun EN regning, vi hadde jo gjort tydelig klart at den skulle deles: Family one, og Family two da vi bestilte. Vel, mulig det er en annen som ordnet regninga da. Ninni foreslår at vi bare høyner opp, deler regninga i to og betaler halvparten hver, vi har jo spist stort sett det samme (bortsett fra at sjåfør Tore bare drakk vann, det gjorde ikke vi andre). Vi så gjør, og jeg kommenterer at det ble jo en rimelig middag. Vi har spist adskillig dyrere her..

Hentet bilen og starter på tur ut fra Las Palmas: Flott fontene i mørket. Vi MÅTTE bare stoppe her (litt ulovlig parkering da, men sen kveld nu, så ingen bryr seg håper vi). Og så ta bilde.. (Foto: Mareno)

Disse trærne som hadde fått røde lys (sorry uklart bilde) kan jeg styre min begeistring for. Ja, hadde jeg hatt muligheten, hadde jeg nok nedlagt veto! Dette blir alt for amerikansk, alt for glorete og totalt usmakelig...etter mitt syn..  Men smaken er som baken... eller?

Vel, nå ble det nokså strake veien hjem, langs kysten. Hjemme halv elleve ca.. En flott dag er over. 


Dag 19. Mandag 3. desember
Ingen planer for dagen i dag, så vi går til bassenget ei stund etter frokost.

 Mareno tar seg et bad!  Og sparker godt fra:)
Mer soling.  Mareno hadde av en eller annen grunn tanken på den der regninga vi fikk på restauranten i går, i bakhodet... Nå bruker jo han ofte å ta bilder av av regningen når vi er ute og spiser (der står jo navnet til restauranten bla, og hva vi har spist og sånn). SÅ også denne gangen. Så han plukker plutselig opp mobilen og leter gjennom bildene. Joda, han tok  jo bilde av regninga.

Og se nøyere på den..... Joda, her er det altså to middager, 1 fl vann, ett glass vin, 2 desserter og en kopp kaffe. Altså KUN det som Ninni og Tore har spist og drukket! Det tok litt tid før det sank inn hos meg. Vi har altså deltes om regninga til Ninni og Tore! Ikke rart jeg syntes det ble billig!! Og vi har reist oss og gått alle fire før Mareno og jeg hadde fått VÅR regning! VI HAR RETT OG SLETT STUKKET FRA REGNINGA!!!!!! Samtidig som vi smilte, hilste og sa Hadet til betjeninga da vi gikk :)

Jaja, det er vel liten sjanse for at de finner tak i oss, selv om Mareno spøker med at helikopteret vi ser på himmelen er på leting etter oss. 

Vi blir liggende ved bassenget til i ettia. Men vi greier nå ikke helt slippe hendelsen.. Den blir liggende i bakhodet. Helt til Mareno foreslår at vi kanskje skal ta bussen til Las Palmas og gjøre opp for oss. Jeg er nok litt treg, tenker at da skulle vi dratt for lengst, slik at vi fikk dagen i Las Palmas (shopping?), så kanskje i morgen heller?

Men etter ei stund bestemmer vi oss. Tar bussen som kom 1450 (skulle gå 1443). Kosta 150 kr (14,9 Euro) for oss begge èn vei. Framme ved Catalinaparkern 1545. Trodde vi. Jeg kjente meg ikke igjen. Der e' Catalinaparken, sa Mareno og pekte. Jeg kjente meg fremdeles ikke igjen. Vi har jo bodd like ved den parken en gang tidligere, så den husket jeg jo ganske godt. Og det viser seg at jeg har rett, vi har gått av bussen for tidlig. Ved feil park. Vi starter og gå. Det viser seg at det er langt å gå, og vi vet ikke helt hvor vi skal gå. Finner ved hjelp av mobilen ut at det blir for langt å gå. Vannblemmene mine er ikke helt ok ennu heller.

Så vi praier ei drosje. Det ble 6 Euro, men da ble vi satt av så å si rett på stranda. Vi rusla bort til restauranten.

Så ikke kelneren "vår", men Mareno gikk bort til dama bak (bar-) disken og forklarte at vi hadde gått uten å betale i går, og nå ville gjøre opp. Ja, hun hadde hørt om det, sa hun.. Hun lette fram en bunke regninger i kassa og begynte bla gjennom. "Thank you for coming back, we don't see that every day!" Og Mareno fortalte at vi var kommet fra Arguineguin for å gjøre opp for oss. From Arguineguin? All the way?" Hun ble enda mer imponert! :)

Etterpå gikk vi til den kinarestautanten ved den riktige Catalinaparken der vi brukte kjøpe vårruller da vi bodde like borti her. Kjøpte vårruller (på deling) og de var fremdeles både store og gode!

Her er hotellet vi bodde på for noen år siden. Basseng på taket. Og lett å finne tilbake til for sånne som meg, uten retningssans. Dette var lett å få øye på, også på litt avstand.

Så bestemte vi oss for å dra hjem uten å bruke mer tid her. Det ble 18-bussen hjem. Fra bussholdeplassen ved den riktige Catalinaparken. Smart å gå på der, på neste holdeplass var det lang kø og bussen fyltes opp.

Vi går av i Arguineguin. Tenker vi kan spise middag der, før vi rusler hjem. Et ektepar går av bussen sammen med oss. Foran oss. Gubben sier til kona når hun er kommet ned på fortauet og begynner å gå: Nei, det er ikke den veien, det er den veien. Gubben og jeg smiler "i skjegget" til hverandre, "Det høres kjent ut", sier Mareno :)

Gående oppover gata, så humrer plutselig Mareno for seg selv. Ka du kom på nù? spør æ. "At d va så rimelig mat i går!!!" Jaja, den har nu kosta oss 1000 kr ekstra i dag da, så vet ikke om jeg er så enig, men moro var det jo.

Bestiller middag på SolYMar. Sånn  middag inkludert drikke og dessert for fast pris. Da desserten var spist lurer Mareno på om han skal bestille mer dessert.. Og kake... han tror han vil ha tre runder.. Ja, sier jeg, og stikke fra regninga! Ja, det e jo derfor det er uvesentlig kor mye æ bestill, meine han! Jaja.

Så kommer jeg på at Solymar ikke tar kort, og spør om Mareno har nok kontanter. Hvis vi skal stikke fra regninga, så har det jo ikke betydning, mener han..

Ferdigspist på SolYMar, så sier Mareno plutselig: Neeei, æ veit ikkje..... Ka du ikke veit? spør nyskjerrige meg.. -Om vi sku stikk fra regninga, svarer han. :) 

Og, tro det eller ei, mens vi ennå sitter der (med desserten) kommer Ninni og Tore tilfeldigvis forbi. Ja, helt tilfeldig. De ante jo ikke at vi var her nå, eller at vi hadde dratt til Las Palmas for å gjøre rett og sjel for oss. Ja, de visste jo ikke en gang at vi hadde "stukket fra regninga" i går før vi nå fortalte det! Og de trodde oss ikke da vi fortalte at vi hadde dratt ens ærend til Las Palmas for å gjøre opp. De trodde vel det var en av Marenos vanlige spøker. Men vi fikk jo overbevist de til slutt! :) De slår seg ned ei stund, så vi da ble det litt sosialt også i dag! Kjekt! :)
(Foto: Ninni Tharaldsteen)


Dag 20. Tirsdag 4. desember
Tante Hjørdis sendte mld, ho venta på sykebil.. hadde vært dårlig i natt igjen. Mareno tok seg en tur til Onkel Asle. Jeg til bassenget.

Mareno kom tilbake litt etter 13..

Jeg får melding fra Ninni, -om jeg savner denne? Jaa! Borte fra ytterlommen i veska mi, men jeg hadde jo en til i toalettmappa så det ble ingen krise. Men kjekt at hun fant den. Jeg hadde nok mistet den da vi var på besøk i leiligheta deres her. De er på hjemtur nå (står i innsjekkinga) så hun tar vare på den, hvis hun husker det så får jeg den igjen på Nyttårsrocken i januar! :)

Utpå ettermiddagen går jeg til Arguineguin for litt shopping, mens Mao tar seg en tur til onkel Asle igjen, for å holde han litt med selskap. Jeg tar snarveien som vanlig.

Sånn her ser altså den ene bakken ut. Fort gjort å skli på grusen her, særlig på nedtur, slik Mareno gjorde her om dagen, og som jeg gjorde da jeg fikk blåflekken rett etter at vi var kommet til øya.

Håndvesken jeg hadde sett for noen dager siden, som var nedsatt fra 1200 til 200 Kr, var nå SOLGT!!! SKITT! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kjøpte den der og da!! :( Da blir det vel ikke håndveske denne gangen :(

Men jeg berget meg Welcome-kula, og litt klær. Mareno kommer også etter hvert og vi spiser middag på  SolYMar. Vi tok taxi hjem fra Arguineguin, for første gang.

Så ble det litt klesvask og avslapping før vi tok kveld.


Dag 21. Onsdag 5. desember  
Opp i åttetida. Melding fra Hjørdis, hun ble innlagt på sykehuset i går, blir nok noen dager. Mareno tar en tur til Asle, jeg går til bassenget, passer meg ypperlig med litt alenetid nå :)

Ikke noe problem å finne ledige senger her. Ikke en eneste dag. Men vi foretrekker  ligge lengst fra bassenget (blir bakerst på bildet her), for de setter på et par sånne vannkanoner i bassenget med jevne mellomrom og det er et Helv... bråk! :(

Mareno kom tilbake rundt ett, og vi går ned til strandpromenaden for lunch.

Da vi akkurat hadde bestilt kom Tormod og Bjørg som hadde vært og spilt minigolf. Slo seg ned og vi fikk oss ei fin pratestund.

Avtalte at vi må ut og spise middag en dag før vi drar (det blir på mandag). 

Her er "hula" i fjellet hvor han gamlingen bor.. Døra står oppe så han er nok hjemme. Ja, han var og kikket i døra også, men da turte jeg ikke ta bilde.

Innom Sparbutikken på heimtur. Her har de iallfall posemat fra Toro.

Og Vesterålens fiskeboller. Det meste er nok nokså dyrt, det koster å få sendt hit til øya. Men like dyrt som i hotellbutikken på hotellet vi bor er det nok ikke.

Hjem igjen, og vi lagde oss middag i leiligheta utpå kveldinga. Betasuppe med ekstra grønnsaker og pølsebiter i. Betasuppeposen medbrakt hjemmefra, ikke kjøpt her! Og knekkebrød duger fint istedet for flatbrød! :)


Dag 22. Torsdag 6. desember

Til bassenget og litt soling. Jeg er heldigvis ikke blitt brent denne gangen, men som vanlig har Mareno fått mye mer farge enn meg, enda jeg nok har solt meg litt mer enn han.

Holder oss ved bassenget fram til lunch, da gikk vi og spiste dagens suppe (Kanarisuppe) på strandpromenaden.


Der kan vi sitte og nyte sol og mat og se på de som leker seg i bølgene like nedenfor. Etterpå er det opp og dusje, gjøre litt data og div.

Så en tur for å se om Asle og Anita (dattera) var kommet hjem.. Anita kom til øya i går, og hun og Asle har vært og besøkt tante Hjørdis på sykehuset i formiddag. Første gang jeg treffer Anita. Koselig stund der. Hjem for middag.

Diverse småting fram til leggetid. Skrev ti-elleve kort bla. De ble postet neste dag, 7. desember. Kan jo opplyse at idag 10. januar har jeg fremdeles ikke fått det vi sendte til oss sjøl.. Tror ikke noen andre heller har fått.. Ting tar tid! :)

That's all for today! :)   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar