Hellas 2015, Parga

5. mai 2015
Sølvi og Ove planla og bestilte sommerferien for 2015 allerede i desember, de tar 3 uker i Hellas fra 1. juni. De ville ha oss med. Men vi skulle jo til Kina i mars-april, og Mareno har ikke mer ferie før i juli.. I april fortalte Ove at NÅ var det billig til Hellas. Første uka av de tre de skulle ha, var nå kraftig nedsatt i pris! Jeg vurderte sterkt.. Men mye måtte i boks isåfall... Mens vi ennå vurderte å ta den første uka av juni ilage de, så kom jeg på at mamma har jo 80-årsdag 3. juni. Hun skal feire på dagen, så da var den uka uaktuell.

Uke 2 er dyrere. Kunne fått 2 uker fra 1. juni for bare 1000 kr mer.. Jaja. Sjekket priser på fly Evenes-Oslo t/r. Også nokså dyrt.. Og vi må ha overnatting på Gardermoen på sørturen. 3. uka deres var enda dyrere. Så den var uaktuell.

Ok, vi snakket og funderte, på mandag fikk Mareno ordnet flytting av ene sommerferieuka og jeg bestilte Evenes t/r  og hotell på Gardermoen. Nå er også charterturen bekreftet betalt og billett mottatt på mail. Utreise 8. juni. Det blir den midterste av de tre ukene deres. Jeg har jo bursdag dagen før hjemreise, så får ta turen som litt bursdagspresang til meg selv! :)

Spennende! Ekstra spennende! Dette vet nemlig ikke Sølvi og Ove om. SURPRISE! :) Skal bli kjempeskøy å overraske de sånn! :) Håper bare jeg ikke røper meg i forkant... Sølvi kunne nok tenke tanken, men kanskje uten egentlig å tro på den.. Bare håpe. Vet ikke nårtid vi skal la de få vite det, jeg ville helst bare troppet opp på hotellet til de, men Mareno mener de må få vite det litt i forkant.... Vi får se...

Så nå har jeg igjen ei reise å glede meg til. ÈN måned igjen ca. Kjenner forventningene i magen :)

22. mai
NAV har godkjent "ferieuka" mi! :)

2. juni (tirsdag)
Fikk melding på FB fra Sølvi. De ligger og soler seg, sier vi skulle vært der.. at vi kan komme til helga... :) :) Jeg svarte at det ville nok blitt dyrt, så vi får nok nøye oss med sommeravslutninga på Swingen og feiring av bursdagen min... :)

6. juni
Pakking. Reisefeber. Spent på om de oppdager oss når vi kommer. Er ganske sikker på at Sølvi vil følge med for "sikkerhetsskyld", selv om Mareno ikke tror det... Jeg ville gjort det i hennes sted! :) Hadde vært morsomst å kunne overraske de skikkelig, banke på døren til leiligheta deres, men det spørs... Sølvi er flink til å lukte "ugler i mosen", og hun vet jo nårtid bussen med "ny last" fra Norge ankommer.. Hun vil nok følge med.. Ble ferdigpakka forholdsvis tidlig på natta... Min koffert 16,6, Marenos 13,7. I seng i totida..

7. juni (søndag)
Kjørte hjemmefra i halvti-tia. Mareno kjørte avisbilen til Sortland og satte den der til vi kommer hjem igjen. Så kan noen andre bruke den mens vi er borte. Framme på Evenes i halvett-tia, flyavg 1405.

På Gardermoen kom kofferten min som den aller første på båndet! Måtte vente litt på Marenos :) Vi gikk så og sjekket inn på hotellet, så gikk vi tilbake til flyplassen og bestilte oss pizza på Peppez. Den var supergod, skikkelig tynn bunn med biffkjøtt og vingelè.
Så tilbake på hotellet igjen. Hadde sikkerhetslenke på døren. Ikke så veldig sikker akkurat viste det seg. Listen som den var festet i, hang så vidt fast i veggen.

Da klokka var 2000 hoppet jeg til køys. Helt kake.

8. juni (mandag)
Utreisedag. Flyavgang 0805, så vi stod opp i femtida. Viste seg at innsjekkinga ikke var på Område D som jeg hadde fått melding om fra Ving, men på Område G. Jaja, fikk sjekket inn, og så fikk vi oss frokost på Seafood-bar. Sildetallerken med brød, kaffe og juice.

I lufta med Thomas Cook
Forhåndsbestilling til utreisen lå i setet mitt. Jeg sjekket ikke, bare la det opp i hylla. Først på slutten av reisa kom flyvertinna og kunne fortelle at jeg ikke hadde fått solbrillene jeg hadde bestilt. SKITT!!! Mine solbriller med styrke lå jo hjemme, siden jeg hadde bestilt disse som er laget for å ha på utenpå vanlige briller. Wow, da blir det vel vondt i øynene igjen pga for mye sollys. Fikk iallfall pengene igjen.

Fikk sete ved siden av hverandre på flyet, og fremste setet i bussen videre. På flyet ble vi kjent med denne karen, Ken. Han skulle også til Parga, men leier privat nede i byen. Inviterte oss på besøk på balkongen ;) Trivelig reisefølge.

Ken var morsom han. Søring, uten at jeg husker hvorfra. Han var på do helt på slutten av flyturen og kommenterte da han kom tilbake at verken Mareno eller jeg hadde vært på toalettet... men så kom han på det: "Åja, dere har sånn Nordlandsblære dere!?" Vi traff på han et par ganger i Parga, men det ble ikke noe besøk på balkongen (men vi fant ut hvor han bodde).

Fine oleander og vårgyvel langs veien. Vårgyvelen vokser tydeligvis vilt her.
 Disse høye sypressene (eller hva det nå er) var også fine langs veien

Ankom Parga i to-tida eller no sånt. Da vi gikk til leiligheta vår, gikk vi rett forbi restauranten og basssenget, og jeg fikk et glimt av en mann som satt ved et bord i restauranten, midt mot meg. Det kunne bare være Ove! Dama satt med ryggen til, men det lille jeg så av henne passet til å være Sølvi. Da var det nok store odds for at vi var oppdaget! Jaja.

Vi innlosjerte oss i leiligheta, og gikk etter en halvtimes tid eller så ut til bassenget, regna med de var ferdig med lunchen og tilbake på solsenga. Det stemte forsåvidt, men vi fikk såvidt runda hjørnet før de kom imot oss! Virket jo som de var glade for å se oss!

Lå ei stund ved bassenget og fikk litt sol. Så bestemte vi oss for å gå en tur ned til byen. Fin spasertur nedover. Sjarmerende gater med trappetrinn der det var brattest. Trillingblomster dekorerer trappetrinnene :) Ingen biler her. Bilveien går "rundt" byen og opp. Mye lenger.

Sjarmerende by. Ving betegner den som "et av de mest romantiske feriestedene i hele Hellas!" Og skriver videre: "Vi har ennå til gode å møte noen som ikke har blitt sjarmert av Parga. Denne idylliske lille kystbyen ligger i grønne, vakre omgivelser på vestkysten av det greske fastlandet, likevel får man følelsen av å komme til en liten gresk øy. Byen ligger som et amfiteater rundt en vakker vik med små øyer. Atmosfæren i de bratte, trange smugene og i den lille havnen er avslappet, intim og romantisk. Parga har ikke antydning til arrogante turistnykker - til tross for at både grekere, italienere og skandinaver elsker å feriere her. I sentrum ligger det to små strender, og det er enkelt å komme til flere herlige strender med leiebil, buss eller båt. Den populære Valtosstranden ligger bare en kilometer unna, rett nord for ridderborgen som troner høyt over byen".

Ridderborgen til venstre i bildet

Denne karen tok seg en (bitte-) liten fisk :)

Ble en liten stopp på den lille baren/puben rett nede i krysset ved torget.  Deilig "Feriefølelse" :)

En "innfødt" som kjøpte seg ei flette hvitløk av en selger som kom forbi

Plutselig dukket Grethe og Jon Ole opp her, på "Stambaren" deres. De bor på et annet hotell her nede. Kjekt med flere Vesterålinger! :)

Vi går og spiser middag. Jeg Giros, Mareno sardiner. Etterpå tilbake til baren vår for dessert.. ;)
Sølvi mener servitøren er så femi, han er sikkert homo. Det gjør ingenting, vi skal la han være i fred, sier Mareno (kun en spøk altså, vi har ingenting imot homoer) :)  Ja, han er ikke min type, sei Ove! ;)

Vi spaserer også opp bakkene tilbake til hotellet. Ganske mye stigning, men vi tar det med ro, og det er igrunn en passe "trimtur" for meg. Oppi en av svingene står det ei sånn kirke som indikerer at noen har omkommet her.. Flasken ved siden av inneholder olje.. De bruker oljelamper i disse "kirkene", da brenner flammen i mange dager, ei uke eller så.. Står to sånne markeringer langs veien vi følger opp.

Første dag i Parga er over. Vi er positivt overrasket over stedet/byen. Veldig grønt og frodig område, med olivenlunder overalt rundt byen. Og byen er superkoselig, folket er vennlig og avslappet, vi får gå i fred å kikke på utvalget i turistbutikkene. Ikke noe sånn "innkastepress" på restaurantene heller. Nå gleder vi oss til i morgen!

Jeg finner senga. Og oppdager fort mygga som summer over hodet. Mareno starter myggjakt. Utsletter noen stk. Han legger seg og sovner. Jeg klør. Og klør. Når jeg ikke klør kommer summinga igjen. Eller gubben snorker. Opp kl 04 for å sjekke madrassen for veggdyr, det hadde jeg jo glemt.. Heldigvis ingen tegn til sånt udyr. Men mygga  har gjort god jobb, jeg får ikke sove. Klør og klør. Til blods. Men ok, kan vel sove ved bassenget i morgen :)

Dag 2 i Parga, tirsdag 9.
Sølvi hadde jo kommentert da æ skreiv at æ koka rabarbrasyltetøy at "Åhh..d e lenge sia æ har spist". Selvsagt tok æ me et glass rabarbrasylte da. Det ble visst godt mottatt. I et sånt her (Hapå-) glass og med rødrutete lokk.

Ble ikke helt som planlagt med basseng-sovinga.. Mareno dro på Ving-velkomstmøte. Vi andre ved bassenget. Sol og skyer som skiftet. Kaldt for hver sky. Etterhvert også regn og torden. Mareno kom tilbake.

Stikkene og kløingen min i natt har fått følger. Ene hånda ser ut som en klubbe :(  Jeg som har hender hvor blodårene er veldig fremtredende. Skinnet strammer så jeg knapt greier lukke hånden. Her er hhv venstre og høyre hånd i dag.

Vi gikk for å få oss lunch. En restaurant med utsikt. Men også med vind. Det ser jo flott ut med IS-kald øl... på bildet....

Men det ble fort kaldt.. Sølvi lånte regnjakken min.. Den holdt vinden ute om ikke annet. Måtte være den mest vindfulle plassen den dagen. Definitivt.

Vi satt først ute i "Kafeèn".. Ove ville ha fiskesuppe.. Nei det hadde de ikke der.. vi kunne flytte oss over i restauranten som straks skulle åpne, der var utvalget bedre. Ja er der vi sitter på bildet her. Men fiskesuppe? Jo, det stod på menyen, men det hadde de ikke! :(

Oppdaget at mobilen min var død i veska. Tomt batteri tydeligvis. Jeg var nokså trøtt etter våkenatta, men Ove mente det ikke var trøtthet, det var nok sikkert en "Sony-depresjon" ;) Og Sølvi var veldig behjelpelig: "Du kan få låne min iPhone!" ;)

Etterpå gikk vi videre ned til byen.

Ene stranda..
 Og stranda like bortafor, bare om odden..

Går nok fint å svømme ut til denne øya for de som er herige og alminnelig gode svømmere. Ikke sånne som meg altså ;)

Skulle bestille oss billetter til Albaniaturen på fredag. Vingkontoret åpnet ikke før kl 18 oppdaget vi, så vi besluttet å bruke ventetiden til  å ta "toget" til den borgen som ligger lengre unna byen. Vi ser den fra hotellet vårt.

Fin tur opp. Begynte å regne igjen på oppturen. Og det ble verre og verre... Vel oppe skulle vi gå siste stykket, men guiden valgte å avvente i toget. Det HØLJET ned! Og Sølvi "redder" guiden som får alt regnet sideveis inn over seg.. Morsom tur! :)

Det gir seg etterhvert, og vi går siste meterene opp til borgen. Det som er igjen av den. Tok ikke mange bilder her..

Utsikt herfra ut over Parga

Vel nede i byen igjen går vi og kjøper oss billetter til Albaniaturen på fredag. Merkelig egentlig, jeg hadde sagt til Mareno før vi dro hjemmefra at Albania var den eneste utflukten jeg hadde lyst til å dra på. Og at den skulle jeg på, uansett om Sølvi og Ove ble med eller ei. Når vi kom ned hit, viste det seg at de hadde snakket om akkurat det samme, de hadde tenkt å ta Albaniaturen. Kjekt når ønskene er så like. Billetter i boks! :) Og vi må tidlig opp på fredag...

Så går vi til middag. Husker ikke navn på stedet, men det er hos han der med rød-skjorta! :) Servitøren tar en dans for oss når vi skal gå igjen

Vel oppe på vårt eget hotell igjen, blir det en liten stopp ved baren før vi går hver til vårt. Ove dumper ned i sofaen (mens vi står og prater). Sølvi spør Ove om de ikke skal ta kveld. Æ ska bærre ha mæ ei øl først, sei Ove, i den der! Og peker på den store "vasen" på bordet! :) Det ble IKKE øl! :)

Inne hos oss selv blir det ny myggjakt på Mareno. Nå tas alle midler og våpen i bruk. Også gummistrikk. Tro det eller ei, men han tok faktisk knekken på mer enn ei med den metoden. Jakta fortsattte etter hvert også i bare trusa. Vet ikke om han fikk alle, jeg hørte iallfall ingen i natt.

Dag 3 i Parga, onsdag 10.
Nei, hørte ingen mygg i natt, men myggstikk har jeg fått. Ikke mange, men iallfall ett som er nokså merkbart...
Fikk knapt opp øyet da jeg våkna. Da gikk det helt opp til øyenbrynet. Her er det svanet noe ned.. Ove lurte på om vi hadde sloss?... ;)

Mareno har og fått mange stikk. Hovner ikke riktig så mye opp som meg, men han er sterkt misfornøyd med alle de 2-ørestore røde flekkene.

Bassengtid i dag og. Lunch på hotellet. Spiste salte crepes. Godt. Mareno spiste friterte løkringer. Is.

Vi savner jo selvsagt Elisabeth! En gang vår faste økonom på turene! Måtte jo bare ta bilde av kvitteringa å sende henne på mms, for å få hjelp til å fordele utgiftene på oss fire :) Antakelig litt vanskelig når hun ikke visste hvem som hadde fått hva, og hva ting kostet.. Men så vet hun at vi tenker på henne :)

Ned til byen for å spise middag. Spiste på restauranten litt nedenfor han i rødskjorta. Begynte regne mens vi satt her, men vi satt igrunnen godt skjult under pergolataket. Kom en og annen dråpe, men vi hadde det flott.

Greske pølser m/tilbehør. Kjempegode pølser, men litt salte..

Så fikk vi disse til dessert. Kjekt for bla Mareno som liker sånne. Ja, det gjør jo jeg også (gjorde iallfall), men har ikke kunnet spise sånne på 25-30 år grunnet allergien.. :(

Grekerene liker tydeligvis heller ikke regn... Nabodama på tur hjem. (Kamera mitt endrer stadig innstillinger, så her har det tydeligvis vært digital zoom, ikke optisk, i bruk..)

Mens vi har det ganske tørt innunder her...

Andre, tydeligvis turister, har fått seg fotside regnkåper med hette i blank plast. Gjør jo nytten :) (digital zoom her og)

Da det ble opphold i regnet gikk vi videre ned til byen og på "hjørne"-puben. Mere regn kom, men her sitter vi under helt tak, så har det tørt og godt. Andre haster av sted under paraplyer, eller våte som katter :)

På hjemturen kommer vi forbi en resturant hvor ei dame byr oss inn til en drink. Hun presenterer seg: I'm Stella! Mareno tar henne i hånda, "Polaris" presenterer han seg som :) Ble ingen drink der i kveld..

Vi går videre opp bakkene opp igjen til hotellet. Her skal det trimmes! (koster omtrent ingenting å ta taxi, men SÅ dårlig står det tross alt ikke til) :)

På tur opp til hotellet kommer vi også forbi et hus som har ei ØRN plassert i hjørnet av muren som går rundt... Kanskje vi skulle fått oss ei sånn, sier jeg. "Ei ørn?, sier Mareno, "nei, æ har jo dæ"...

Ok, "hjem" og sove, ny dag i morra!

Dag 4 i Parga, torsdag 11.
Ny dag. Øyet mitt er ikke så altfor mye bedre...  Fremdeles noe hovent og det svir..

Slapp-av-dag ved bassenget.  Ølet serveres i krus av plast

Sølvi har solbriller hun ikke bruker. MED styrke! Minusstyrke! Og under over alle undre: Sku tru glassene var bestilt til meg: Æ ser ganske så OK med de! På avstand. Og de er såpass smale at på nært hold kan jeg se UNDER, så da er jeg berget. Lapp over øyet, under brillen, da funker det ok for meg. Ser nok litt "spesiell" ut, men er for gammel til å bry meg med det. Det funker! Øyet får hvile i sola, jeg ser ok med det andre, da fungerer jeg, det er det viktigste! :)

Ved bassenget er det plantet trær..

Og ved foten av trærne er det plantet jordbær. Jeg plukket en liten smak til oss alle her :)

Man bør jo smøre seg med solfaktor når man ligger pal ved bassenget som vi gjør nå.... Ove sier at solbriller og solkrem er bare for homoer... (sorry, men det er også en vits!)

Vi bor i leilighet nr fire sett herfra (fra bassenget), i midterste etasje, inngang på veiplan på oversiden.

Sølvi og ove bor i 2 etg, rom nr 202 her..dvs nr to fra venstre side. Og dette blir på nedsiden av bassenget. Dette bildet er tatt fra vår balkong.. (med zoom)

Utpå ettermiddagen er øyet mitt mere nedsvanet. Føler meg litt mer "inkognito", hehe... Vi tar shuttlebussen (gratis) kl 19 ned til Parga for å spise middag.

Fin kveldsstemning nede i Parga

Ble middag her nede, pårestauranten "To Souli"

Mareno finner mange interessante ting i butikkene langs de smale gatene..

Joda, det finnes tiggere her og. Iallfall èn. Han satt rett over gata fra restauranten vi spiste på i kveld. Ikke så rart kanskje, med tanke på situasjonen Hellas er i for tiden.. Er nok mange som sliter. Også av helt vanlige folk, som tidligere har greid seg helt ok på egen hånd... . Men tiggere var ikke noe merkbart innslag i gatebildet her. Ikke så mange sånne "selgere" heller, men det var ei som solgte roser, og en som solgte lommelykter.. Uten at de ble FOR påtrengene. Tror det kun var de vi så den ene uka vi var der..

Vi tok en liten stopp innom hos Stella. Der dro hun i gang litt dans med tilfeldige bargjester og frobipasserende..

Hun husket oss igjen, Mareno presenterte seg likevel igjen, denne gang som "Mick, call me Mickey"! Vi lovet at vi skulle komme tilbake i morgen etter Albaniaturen, da skal vi få en liter vin gratis til maten lover Stella..

Vi tok taxi opp til hotellet.. En GT i baren på hotellet. I mine stikkordnotater har jeg skrevet: "tidlig kveld, halv to i seng". Jaha. Say no more..

Dag 5 i Parga, fredag 12.
I dag skal vi til Albania! Kjekt! Der har vi ikke vært før. Blir riktignok bare en snartur, dagstur, men likefullt besøk i Albania. Opp i svinotta, bussen går i 7-tida. Nattetåka har ikke lettet enda..

Den norske guiden forteller at dette ikke er et vann, men det de kaller "Wet land", omtrent som vårt "vårmarksområde" tenker jeg. Alt det grønne i vannet er vannliljer. Dessverre var det ikke kommet i blomstring ennå. Må være litt av et skue når hele det store "vannet" står i blomst!

På grensa. Det albanske flagget i midten av bildet.
Albania med alle sine mysterier og hemmeligheter har etterhvert åpnet dørene for resten av Europa. Har tidligere vært et veldig lukket land.

Ikke et tre på åsene/fjellene. Den albanske guiden (en tidligere lærer) som kom ombord i bussen på grensa og skal guide resten av turen, forteller (på engelsk) at det er fordi albanerene var så redd for invasjon at de hugde all skog langs hele grensa i et belte på flere kilometer. Ingen skulle komme utsett og overraske dem! :)

En av de første albanerne vi "traff på"..
Foto: Mareno
Har hørt at veiene i Albania skal være så ille. Nei, ærlig talt. Merket ingen umiddelbar endring da vi kom over grensa. Slik det stod hos Ving at man ville. Grusveier kjørte vi ikke på. Og asfalten var stort sett ok. Kanskje litt svingete vei og litt ujevn asfalt noen steder, særlig med tanke på at det var hovedvei, men alt i alt helt ok veier. Omtrent som de vi kjørte på i Hellas.

Mange slags "kjøretøy" langs og på veien...

Denne karen hadde noe usikker last... Kjørte foran oss ei tid....
Foto: Mareno
 ....før han fikk kjørt til sides og kunne slippe oss forbi....
 Salgsboder langs veien, også i Albania

Forskjellige slags dyr som krysser veien her og...
Foto: Mareno
 Disse holdt seg på "gangveien" :)

Den første "landsbyen" vi besøker er den vakre, gamle ruinbyen Butrint. Den har vært under gresk, romersk, bysantinsk, venetiansk og ottomansk styre, og det har selvsagt satt sine spor. Butrint står i dag på Unescos verdensarvliste så derfor vil den bevares som den er i dag. Når vi kommer ut av bussen får vi overvære tauferga som legger fra kai (vi skulle ikke over her)

Vi besøker mange spennende og interessante severdigheter inne i Butrint.Guiden vår peker og forteller..

Her holdes det konserter nå for tiden også..

Den hvite døren midt i bildet er av marmor. Her vises forskjellige tidsperioder i murene..

Disse to hadde det kos! Jeg følte meg trygg, stod jo oppå veien som var oppå muren som vi ser til høyre i bildet. Var nok ikke høyere opp enn en halvmeter, men slangene var jo så opptatt av hverandre. JEG var opptatt av å ta bilde. Helt til Ove sneik seg innpå meg bakfra og plutselig satte hendene i siden på meg. Noen som "hører" hylet mitt? Ja, det kom iallfall. Fra det dypeste indre! Ingen av følget som ikke fikk det med seg, for å si det sånn :) De som kjenner meg skjønner....

På tur tilbake til bussen kom vi forbi noen boder som solgte souvernier og div småtterier. Albanerne selger mye håndarbeide, strikketing, broderier og hekleting. Her en del votter og lester i litt uvante mønster for oss..

Turen går videre til det kjente feriestedet Saranda ved den albanske rivieraen. Fiske- og skjelloppdrett er det en del av.. Her skjelloppdrett
Foto: Mareno

Når vi nærmer oss byen, dukker disse boligene opp. Fattigområde. Heldigvis ikke så mange sånne boliger.. Folket som bor her er de eneste som ikke har pass i Albania. Europa prøver hjelpe forteller guiden, men det er mye korrupsjon, så det er lite som blir gjort.

I Saranda er det mange hyggelige restauranter og barer. Vi har forhåndsbestilt lunch og tar den først, så får vi tiden etterpå til fri disposisjon.

Guiden vår Vangjel Xhani. Tidligere lærer, kona er lege.

Etter lunch går vi oss en tur langs stranda. Er i denne byen Apollo flyr charter til nå. Mener å ha lest at de har 8 hoteller her..

Popcorn-selger

Bod-dama går litt rundt og ser på livet, med håndarbeid i hendene og nøstet under armen..

Vi var innom en spuvernierbutikk. Ove kjøpte seg ei T-shirt. Butikkeieren ville vite hvor vi kom fra, og da han hørte vi var fra Norge, var han på bakrommet og kom ut med ei kvittering og viste Ove, han hadde nemlig handlet med norske Nortuga på nett, og hadde mailen/kvitteringen fra de å vise fram. Tror det var ei kjøttsag (elektrisk) eller no sånt han hadde kjøpt :)

En liten fotvask, med sokken i høyrehånda..

Det er nye tider i Albania. I Tirana har nå 80%  mobiltelefon. Folk begynner få seg biler... Før 1965 hadde ingen biler. Det eneste som "duger" er Mercedes (og noen andre luxusbiler) forteller guiden. Og vi ser nok Mercedes! :) Her en variant med sorte lykter....

Bussjåføren vår er en avslappet kar... ;)

Ei albansk dame sitter og ser på livet mens hun passer kiosken...

Mere Wet-land...
Foto: Mareno

Tilbake på hotellet etter en flott dag i Albania. Litt slitne blir man etter en sånn reise- og opplevelsesdag så da spiser vi like gjerne middag på hotellet vi bor på. Da ble det ikke noe gratis vin hos ho Stella! ;)  :(

Dag 6 i Parga, lørdag 13.
Vi tok hotellbussen ned til Valdosstranda. Nøt strandlivets gleder..

Lunch på restaurant ved stranden.Mareno hadde jo dilla på sardiner. Greide spise det fire av de sju dagene ... (egentlig fire av seks dager, den sjuende var vi jo i Albania)
Tok bussen opp igjen i 17-tida. Dusjet og fikset oss og tok hotellbussen ned til Parga kl 1900.Oversiktsbilde av hotellområdet som står på et skilt ved veien der vi venter på bussen.

Nede i Parga. Litt butikkrunde... Sølvi prøver hatt!

Så ble det også ei koselig stund på stampuben ilage Grete og Jon Ole igjen. Kjempekjekke folk, æ storkosa mæ! :) Liten butikkrunde ilag etterpå.

Sakte rusling opp gatene hjemover igjen.  Vet ikke hvorfor denne sykkelen fikk sånn oppmerksomhet. Men et utall menn var å kikket på den, og en fikk prøve den... Jaja. Nysykkelen min er nå finere synes nå jeg :) (bursdagsgave fra gubben litt på forhånd, før vi reiste til Hellas).

Kveldsstemning ved bassenget da vi kom opp igjen. Vi tar kveld, kun èn dag igjen, må vel få morran med oss imorgen! :)

Dag 7 i Parga, søndag 14.

Siste dag i Parga :( Men jeg har jo bursdag. Blir nok en fin dag :) I dag (også) skal jeg jo bare nyyyte! :) Begynner ved bassenget. Godværet og varmen varer ved. Tredje dagen med sånn ca 30 grader.. I like it! Særlig når gubben plutselig kommer med sprudlende dråper til meg! :) Men sånn er det å være bursdagsbarn! ) Skulle vel bare mangle! ;)

Har vært i bassenget stort sett hver dag. Men bada ikke dne dagen vi var på stranda. Nei, jeg liker ikke saltvann spesiellt godt. Da må det være skikkelig varm på land.. I dag blir det flere dukkerter. Mareno tok seg en tur i resepsjonen og sjekka avreisetidene. Han er nok litt mere vàr etterhvert, min tidssans har jo vist seg å ikke være så mye bedre enn stedssansen. Det sier jo litt..Og siden de hjemme er blitt mye slappere med å sende påminnelser om når vi skal hjem, så anser han det nok best å sjekke selv... (fikk INGEN påminnelser hjemmefra denne gangen)

Lunch på hotellet og tilbake til bassenget..    Mannfolka er litt flinkere til å søke skyggen...

Middagen tar vi på restaurant Andreas. Rett nedfor borgen, på øversiden... Skulle hit en dag tidligere, men da hadde de stengt (vi var litt tidlig ute).  Ved ettertanke så var vi faktisk ikke oppe ved denne borgen.. Den var antakelig FOR nær til å bli prioritert :(

Da vi kom på  Restaurant Andreas i dag var et par bord reservert, vi hadde ikke reservert men fikk nå bord. Ei tid etter at vi var kommet, kom de som skulle ha det ene av de reserverte bordene. Det var Grete og Jon Ole. Sammen med et engelsk par de kjente. Det var jo moro! Og Jon Ole kom rett bort til meg og gratulerte med dagen. Moro det og! Og så fikk jeg overrakt en pose, bursdagsgave! Hva i alle dager? Vi var jo ikke akkurat gamle nære venner.. Var jo riktignok snakk om det i går, at jeg har bursdag i dag, men det er vel måte på!? Så måtte jeg jo sjekke hva som var i posen.. Et sånt kjeramikk-hus! Et sånt som jeg har sagt i flere dager at jeg skal å kjøpe før jeg drar hjem. Vi gikk jo ilag og så i butikker, så de har tydeligvis registert hva jeg så på... Her fikk jeg første huset! :) Utrolig at folk er så impulsive og gavmilde! Tusen tusen takk! Det var virkelig moro! Jeg ble jo så overrumplet og paff, at det bare fløy ut av meg, som Sølvi bruker si: - Din fjott! (ja, jeg bruker jo si det til kaill'n og, men bare som spøk altså!) Uff, måtte og si unnskyld etterpå, i tilfelle han tok det ille opp, men han er jo vant til Sølvi, så han tok det nok som det var ment. Jeg ble jo så overveldet! :) Og jeg mistenkte jo at det hele var "tima og tilrettelagt", men det var det ikke bedyret de alle.. De kunne jo ikke vite at vi skulle spise her, for det visste vi jo ikke selv en gang.. før vi gikk inn.. Men de regnet vel kanskje med at vi uansett ville møtes på "stampuben" senere på kvelden.. ;)  :)

Mareno spiser som vanlig sitron med den største selvfølge.

Vet ikke om Ove er like begeistret, han spiser den iallfall :)

Etter middagen, gikk vi videre ned til byen, innom butikker underveis... Jeg fikk kjøpt meg tre hus til i samme serien. De skal på peishylla. Og også noen mindre hus i en annen serie.

Må bare gjenta at jeg elsker sånne smale, bilfrie gater hvor man kan rusle i fred og ro.. Ta inn lukter, se på folk og blomster, kikke i butikker, ta bilder og nyte varmen.. Så mange "ferie-element", det gir avslapping for sjela! :) I disse gatene er det ikke verken mopeder eller tråsykler heller! :)

Flott når naturen selv pynter på denne måten! :)

Ikke like fin denne. Da tenker jeg på søpla som ligger til venstre. Og at det ikke er gjort rent for grønske, løv og annet.. Men idyllisk på sitt vis likevel.

Gutta holder ut, de følger på oss jentene, og venter når vi er inne og kikker på ting i butikkene. De har sikkert mye moro av oss mens vi virrer rundt.. ;) Og siden de trives i hverandres selskap, så funker "ordningen" perfekt.

Softis! Det har jeg hatt lyst på lenge... Mareno er skeptisk.. Men youghurtisen på Kreta var jo kjempe! Jeg vil ha softis. Og i dag har jeg bursdag. Kjøpte softis. Det ble nedtur. Den var kornete. Isete. Smakte ikke softis. Var for kald. Neppe fløte i, knapt nok melk vil jeg tro. Minnet mer om saftis. Iallfall på konsistensen. Smaken var sikkert ok, men hjelper lite når konsistensen er pyton. Nei, skal ikke kjøpe "softis" der mer! Never. Men her sitter vi utafor der jeg kjøpte isen. Koser oss gjør vi uansett! :)

Så ble det stampuben igjen. Og etterpå ble det veske på meg. Også denne gangen. Ei litt stor ei i semsket skinn, med pengepung (så ei lignenede på Gardermoen da vi reiste hjem, mye dyrere og uten pungen).

Og ei lita selskapsveske i skinn, fra Italia. Den ser riktignok ganske plastikkaktig ut. Men er ekte skinn, og kvalitet! Så får vi se hvor mye den blir brukt... ;)

Et par bilder på hjemtur.. Hvitløksranke ved døra.. Vet ikke om det betyr noe spesiellt, men hvitløk er jo sunt.. Jeg elsker også hvitløk :)

Vet ikke hva dette er slags blomst, men fin er den! :) Kan se ut for å tilhøre i erteblomstfamilien...?

Hjem til leiligheta. Denne karen lå på rett utafor inngangen... Han ble ikke med inn.

........   og pakking. Og veiing. Min koffert 19,65, Marenos 16,15.

Dag 8, hjemreisedag, mandag 15.
Litt ompakking, ny veiing. Min 18,30, Marenos 17,90. Men ved innsjekk ble også ryggsekkene veid.. Grensa er 20 kg, - INKLUSIV håndbagasje! En komma fem kilo overvekt, betalte for ett kilo, det ble 5 euro.. (heldigvis veide de ikke handveska mi og heller ikke det store kameraet som Mareno hadde rundt halsen og håndveska hans, ville nok blitt et par-tre kilo til da... minst). Og må jo si at selv om de fem euroene sikkert kunne vært unngått ved å etterlate leste bøker og div, så trodde jeg faktisk det var mye dyrere med overvekt, så jeg ble jo bare lettet og glad! 40-50 kr lever jeg godt med! :)

På Gardermoen hadde vi god tid før vi skulle videre. Det ble middag der. Mareno kjøpte suppe, jeg lapskaus. Norsk mat. Haha.
Kommet i lufta, Evenes neste! :)

Mareno gikk av på Sortland, han skulle jo ha avisbilen med seg hjem igjen derfra. Jeg kjørte videre med det samme. Nydelig nordnorsk kveld og natt. Bare til og nyte. En fryd å kjøre i sommernatta! tenkte på hvor anstrengende det er å kjøre i mørket, særlig når det er våt asfalt og alt er svart. Her er det lyse natta, og sola gir fantastisk lys! Måtte bare stoppe i Ånnfjorden (litt før tunnellen) og ta bilde. Er nok litt "elg i solnedgang", riktignok uten elgen, men sånn så det ut, klokka 2345!

Jeg prøvde erstatte elgen med en måke her...Hadde sikkert gjort seg med et litt større dyr.. ;)

Vel hjemme så stod porselensblomsten med blomster fremdeles! Hadde regnet med at den var avblomstret, men den hadde venta på oss. Stod faktisk i mange dager etter at vi kom hjem også! :)

Her er alle husene på plass! Nr 3 fra venstre er bursdagsgaven! :) Disse husene har fire sider, kan flyttes om og ha hvilken som helst side fram

Disse husene var billigere. Har kun èn side med vinduer og dør og sånn. Men likte de også :)

Da er også denne turen, ei uke i Parga, Hellas, ferdigblogget! Ser ikke bort fra at vi blir å besøke Parga igjen, ei uke på denne fine plassen var litt lite... :)  Så befriende å oppleve lokalbefolkning, opprinnelig bebyggelse, smale gater, sjarmerende butikker, lokal kunst, flotte strender og holmer, frodig landskap, olivenlunder, trivelige innbyggere. God mat og drikke. Noe helt annet enn turistområder med bare hoteller, barer, restauranter og butikker, bygd kun for turisme. Sånne steder (som Platanias på Kreta, eller Maspalomas og Puerto Rico på Gran Kanaria f.eks) er greit nok hvis man har unger og bare skal sole seg (gjerne ved bassenget) og bade og har all inclusive. Men jeg innser at også Parga lever av turismen, og at vi ikke er de eneste (hehe) turistene der, men tross alt litt mer "ekte" Hellas. Liitt mer å oppleve. Suits me perfect!

Så må jeg jo bare takke Sølvi og Ove for flott mottakelse! Var jo litt redd for at vi kom og forpurret Sølvis avslapping/soling ved bassenget, hun skulle jo kun slappe av og ta seg igjen, sliten som hun var. Men hvis de ikke likte at vi kom, så var de iallfall flink til å skjule det! ;) Vet ikke hvor mange ganger Ove poengterte at det var så bra at vi kom! :) Takk for ei flott uke! Love you!

Og takk også til Grete og Jon Ole! Det var noen trivelige stunder og ikke minst en bursdagsgave jeg blir å huske! :) Klem til dokker! :)

Som vanlig putter jeg på noen ekstra bilder tilslutt..

Nu blir det vel ei stund til neste tur...