Kreta 2013 Rethymnon

Kreta 2013 fra A til Å

Dag 1. Lørdag 17. aug
Til Rethymnon.

Vært der en gang før. Da bodde vi et-par-tre kilometer bortover stranda fra gamlebyen. Ble i meste laget gåing. Nå er vi litt kjent, har bestilt hotell midt i smørøyet. Omtrent på stranda, ved båthavna, rett ved gamlebyen. Restauranter, butikker, borgen og gamlebyen i passe radius. Når vi først har bare ei uka disponibel, så er det kjekt å dra et sted man er kjent, så slipper bruke første halve uka på å orientere seg i området. Nå ble det full totalavslapping fra første øyeblikk!!! Kom høvelig tidlig på dagen også, så fikk roe ned og slappe av og bare glede seg til neste dag og sol og sommer og FERIE!!!

Ble kort tid til planlegging. Registrerer at jeg som før måtte ha det meste under kontroll lang tid i forveien er blitt litt mer slumsete etterhvert... Fant ikke alle utskriftene jeg skulle ha med. Billetter, ting som skjer, steder jeg vil besøke, ting jeg vil se.. info av forskjellig slag. Det dukker nok opp ei tid etter hjemkomst! :)

Hjemmefra kvart over 3- halv fire på natta. Nydelige farger på himmelen da vi kjørte hjemmefra.
Etter en times kjøring, innom Esso Havna Sortland for ei pølse, og Mosa lurte på om det var mandag (swingmandag!)?
Da vi kom til Langvassbukt traff vi på disse karene. Den ene sprang nå over veien etterhvert.

EVENES I gooood tid, litt over 6. Sjekka inn i automaten, gikk til bag-drop. Marenos koffert først, 16,1 kg. Så satte han min på båndet. Niks, kom mld om å snu den. Snudde den, prøvde på ny, niks. Gikk til neste bånd. Niks. Bånd nr 3: Niks.

Måtte tilslutt få tak i hjelp, det viste seg at et annet par også hadde samme problem. Også der gikk gubbens koffert glatt gjennom, hennes ville absolutt ikke. Tror de bagasjebåndene har en sterk motvilje mot kvinnfolk med gubbe! :) Vi fikk tilslutt hjelp fra en ansatt kar, som gjorde det manuellt... min koffert 14,4kg. Ok :)

Så en enda mer typisk Lisbeth-på-tur-hendelse. Var kommet i sikkerhetskontrollen, var begynt å legge div i plastboksene da det gikk opp for meg: MOBILEN!! Den ligger i bilen, hadde den jo på lading i sigaretttenneren! Der måtte Mareno springe avgårde og hente. Bilen stod ikke parkert ved inngangen akkurat heller. Ok, goood tid som sagt, ingen grunn til panikk. Noe jeg uansett kjente et snev av bare ved TANKEN på at jeg  KUNNE ha risikert å reist til Kreta UTEN mobilen. Skrekk og gru :(

Resten gikk greit, vi kom ombord i flyet. Rad to. Mareno ble fornøyd med vinen. Ihvertfall navnet.. Bortsett fra litt feilskriving da. Men sånne detaljer får man la gå forbi, er jo ikke på norsk jord lenger!  :)

Ingen skjerm i flyet som viste hvor vi var, ruten vi fløy og andre ting. Ikke før vi var over Athen opplyste kapteinen hvor vi var.

Vel landet og ombord i bussen, oppdaget jeg denne karen. Tar nok ei stund før hestehalen til Mareno blir like lang! :)

Ankom hotellet etter halvanna times busskjøring. Fikk velkomst-is-te i resepsjonen og rom 107. Èn etasje opp.  Var kun ett par til som kom med samme buss som oss, de sjekket inn etter oss og fikk suiten! Var ikke fler rom ledig. Så typisk! De fortalte etterpå at de riktignok hadde bestilt superiorrom, men var jo glad for oppgraderinga likevel. Jeg synes nå vi hadde fortjent det mest da, som i utgangspunktet hadde dårligste rommet ;) Men det venta oss ei flaske hvitvin på rommet, ok plaster på såret :)

Hotellet var ellers ok, med gratis og bra Wi-Fi, også på rommet. Pålogga både mobiler og nettbrett med bra hastighet, men ble avlogga iblant, litt tilfeldig...

Sjekka senga for veggdyr, det ser ok ut....

Oppdaget da jeg skulle låse min nye koffert for å dra hjemmefra, at den allerede VAR låst. Ikke med hektene i, bare sånn at den ikke lot seg låse for da måtte den jo først åpnes.... Brydde meg ikke da den ikke godtok min vante kode, hadde det travelt, dro bare glidelåsen igjen. Lot låsen være. Skulle prøve på ny senere. Men nei, der var er ingen ære å begå da vi kom fram heller. Låsen var låst, that's it! Jaja, da hadde jeg flott koffert uten lås.

Etter litt pause på rommet gikk vi oss ut en tur. Endte på den samme restauranten hvor vi spiste det herremåltidet med hummer sist vi var på Kreta. Remezzo, Seafood Restaurant. Ble lovt både gratis øl og dessert om vi ville spise der. Vi hadde jo planlagt det, men ikke før sist i ferieuka. Nå tenkte vi at ok, vi kan jo spise noe annet nå, og ta hummeren senere. Fikk fint bord for to ved vannkanten. Virket som interessen dabbet litt av da vi ikke bestilte hummer.........

..... Bestilte forrett begge to, stekt ost til meg stekte småfisk til Mareno. Jeg var igrunnen mett nok etter det.
Den gratis ølla tok slutt rett før hovedretten, men vi ble visst avglemt med mer drikke. Spiste hele hovedretten uten drikke. Jeg bestilt shnitzel med Gordon Blue-saus, Mareno Stifado. Gikk lenge etterpå før vi fikk mulighet å be om mer drikke. Så ventet vi igjen. Ganske lenge. Men plutselig kom han, - hadde glemt oss, sorry, sorry, sorry!!!!  Jaja. Vi fikk gratis dessert, gresk youghurt med syltet appelsin med skall og noe krydderfrø over. Aldeles nydelig, veide opp resten.

Rusla tilbake til hotellet og tok litt sprudlevann som vi alltid bruker første kvelden. Blogging og nett på verandan og høvelig tidlig kveld. Slitsomt å reise og kutte søvn.

Dag 2. Søndag 18. august
Frokost. Normal pluss. Helt greit med pålegg, helt greit med varm-mat. Helt greit med frokostbalndinger, helt greit med dessert (skuffkaker, småkaker, gresk youghurt med honning, melon og annen frukt, oliven, mmm. Buffeèn inne, bespisningen ute under trærne. Absolutt godkjent kaffe. Utrolig gode, vaniljefylte (vannbakkels?) VARME kaker. Deilig! :)

Informasjonsmøte på et hotell "nearby".. Noen hundre meter bortover strandpromenaden. Fikk vite at turen til Sørkysten som vi hadde bestilt før avreise hjemmefra, var endret fra dagen før hjemreise, til førstkommende mandag. Men kunne bli avlyst hvis ikke nok påmeldte... Ellers lite vi ikke visste fra før.

Litt shopping på hjemveien.. såper, oliven, honning. Kort.. Bomullsskjorte til Mareno.

Litt bassengtid. Solseng, lesestoff, første bad. Fikk vondt i hendene av å svømme! Uvant å holde fingrene ihop når jeg tok svømmetakene.. Ikke noe jeg gjør hver dag tydeligvis :) Ikke stort basseng, kun 6 senger (plassert to og to), sol kun etpar timer ca midt på dagen. Men gode madrasser, rene håndkær og skifte av trekk på sengene hver dag.

Softis! På Goodies, vegg-i-vegg med hotellet vårt. Ordentlig kjeks, og passe smeltende is. Mmm!

Spasertur i gamlebyen. Mye forskjellig å se..

Kult bilde. Foto: Mareno
Flott garasjedør! :)

Fikk mld fra Apollo at turen mandag er avlyst pga for få påmeldte. Vi kunne ta annen tur eller pengene tilbake. Valgte pengene tilbake.

Med touchfunksjoner på kameraskjermen blir det "tatt" mange bilder man ikke vet om...
Vet ikke hvem dette er........
Men dette er min føtter i hvert fall! :)
Telefonkioskene ser slik ut

Granatepletre! Kanskje ikke helt modne, ellers hadde vi nok gått på slang ;)
Ved borgen "Fortezza"!
En liten pause.. :)

Fin trillingblomst, legg også merke til den gamle skrivemaskinen på bordet!

Må bare sette inn bildet som ble tatt dagen etterpå også, fra samme sted, men senere på dagen/kvelden. Da så det slik ut!

Hva skuer mitt øye?

Tilbake til hotellet, ordne seg, ut på middag. Da endte vi på infomøte-hotellet. Ok mat, fikk kun to drops etter forrett, middag og Marenos Brazillian kaffe! Det va ikke mye! :(

Det kveldes...

Avslapping på verandan på  hotellet før sengetid. Sitte ute i shorts og liten topp, mild vind, bare deilig. Russiske (høres det ut som) veranda-naboer på ene siden.
Fra verandaen så vi rett ned på brud (og brudgom mfl som kom etterhvert).

Bruden kom til frokost neste morgen med fortsatt oppsatt hår, all hårpynten, blomst, perler og det hele, på plass (hadde skiftet antrekket)! Må ha vært ei rolig bryllupsnatt....! ;)

Dag 3. Mandag 19. august
Frokost. Så ut på tur!

Pure Cretan Wines! No Headache! Free tasting. Fristende, kunne vel tilbragt hele dagen her, men vi gikk forbi! :)

Spasertur i båthavna og på moloene.

Tatt mot land
Foto: Mareno (kan klikkes større)
Ja, der står han :)
Ikke helt reint hav her.... vet ikke hva som ligger og flyter...
På tur tilbake gikk vi forbi denne karen som hadde plassert seg idyllisk i skyggen for ei stille stund...
Hadde jo med oss litt Euro, men de begynte minke nå. De er ikke særlig glad i kredittkort på Kreta. De KAN ta, men vil aller aller aller helst ha cash... Men helst ikke 50 Euros heller.....Så Mareno lette fram Visakortet og prøvde ta ut i minibanken ved havna. Den var død. Dvs der var to. Begge døde. Prøvde mitt kort og, men like død uansett. Død er død. Ingen mirakler skjedde :(

Etter tur innom hotellet var det ut igjen. Penger. Det var penger ja. Euro. Fant ut at det antakelig var JEG som burde ta ut pengene. Som hadde mest på konto! :-D  Tre minibanker rundt plassen ved drosjestoppen. Jeg prøvde først den ene. Niks, alt virket ok, men ingen penger kom ut. Gikk til den neste. Husker ikke meldingen, men fikk iallfall ikke ut penger. Da vi prøvde den siste, kom det melding om ikke gyldig eller no sånt. Husker ikke. Jeg gav opp.

Spasertur i Gamlebyen igjen. Lunch, bruchetta, veldig ok.

Her en liten ølpause nedfor Fortezza

Gammelt og nytt i "skjønn" forening :)

Gjett hva hun gliser etter...!
En stk handveske i boks! Der var ferien berget! Så ei til jeg kunne tenkt meg til, men greide ikke bestemme meg for ei av to blåfarger. så lot være.... Like greit sikkert :) Og tenk jeg har ikke shoppet klær til nå! :)

Mulig dette er alle døde den siste tiden... Slik at alle kan se... Ikke vet jeg, men ikke noe vi er vant til i hjemme iallfall.

Disse fordriver tiden med spill og prat!

Ble middag på en liten taverna oppi gamlebyen.  Ok pris dette, ble 19 Euro med brødet.. Ca 150 kr for middag til 2 med forrett, hovedrett, vin og Raki. Spiste nok ikke billigere middag der nede. Og maten var god! Rakien og. Hehe, vet mange ikke liker den, men jeg foretrekker iallfall den foran den søte Ozoen. Den takket vi nei til to av de tre gangene vi ble budt det. Raki (gratis) tar jeg alltid i på! :)
Ble litt prat med et eldre par fra Narvik som satt ved bordet ved siden av oss. Det viste seg at mannen hadde vært på speidertur (på Snarset, sa han) i Bø i 1946! Han er vel på alder med mamma da, tenker jeg. De bodde på søsterhotellet vårt, Kriti Beach.

Denne dama har en Lime i høyrehanda.... Og så finner hun seg en stol og setter seg ned og rensker og spiser (tror jeg, fulgte ikke med så langt) den.

Finnes fremdeles mange "gamle koner" av den gode gamle typen på Kreta.
 Og fugler og dyr...

Kan skjule seg mye bak lukkede dører. Her fikk vi et lite glimt inn, og der satt det ei dama og sydde/broderte. Sees bedre hvis man klikker bildet større.

Fin rosebusk og pusekatt som har funnet seg en fin utsiktsplass i skyggen

Helt ok med sånn her temperatur

Fullmåne, eller ihvertfall ganske så full, ikke helt sikker.

Tilbake på hotellet i halv titida, ganske skutt. Oppdaga så, at jeg hadde fått melding på mobilen, fra banken, at noen hadde prøvd å få ut penger på kontoen min i Hellas..... Aha! DA gikk det omsider et lys opp for meg. Jeg hadde jo en anelse om noe sperring før vi dro hjemmefra, så da var jeg inne på Telenor-kontoen min og sjekket at ikke telefonen min var sperret for utlandet. Det var den ikke. Men tenkte ikke på bankkontoen. Det var selvfølgelig den jeg hadde sperret for bruk i utlandet! :) Blir nok å oppheve sperringen før neste utenlandstur vil jeg tro ;)

Prøvde så logge inn i banken for å oppheve sperren, niks. Verken via appen på mobilen eller nettbrettet, eller via https... fikk heller ikke ført over penger til gubbens konto, så da blir det vel å ta ut cash på kredittkort når vi slipper opp. Ok. Har nu ennå noen Euro :) ...Ove ville vel bare foreslått å ta ut dollar! :)

Bittelitt avslapping på verandaen før man hoppet i den harde senga :) Vært lite søvn til nå, våkner hver gang jeg snur meg på natta fordi det gjør vondt, og blir liggende lenge før jeg sovner igjen. Og er stiv og støl som en stokk hver morgen. Vurderte å kjøpe meg en oppblåsbar bademadrass å legge under lakenet, for å få det mykere...  Er ikke riktig SÅ desperat riktig ennå...

Dag 4. Tirsdag 20. august
Frokost. Hop-on-hop-off-bussen har jo start rett nedenfor hotellet vårt. Har benyttet sånn buss flere steder tidligere,og funnet ut at det er en grei måte å orientere seg på. Kjøpte dagstur. Kjørte forbi Alkis Restaurant, her har vi vært før, på vår forrige Rethymnonreise :)

Ble bare en runde, men kom oss litt opp i "fjella" og fikk sett oss litt rundt. Fin dal her. Gamle overgrodde bygninger, huler i fjellet. . Rethymnon langt der nede i det fjerne..

Gikk ikke av på noe stopp, men angret litt i ettertid at vi ikke stoppet i den landsbyen som var oppi høyden. Den så bare litt stille/kjedelig ut... Og så var det jo sånn at vi da ikke ville kommet oss videre på en time...
Her har vi Rethymnon under oss. Borg-området med moskeen litt til venstre i bildet.

Tilbake i byen etter vel halvanna times kjøring. Innom hotellet, og ut igjen for å kjøpe strandsko. Hadde jo fått noen bitt så spesiellt venstrefoten var hovnet opp. Ble stramt og vondt og ikke kjekt i sandalene..
Kjøpte sånne "Crocks"-lignende slippers som var myke og lette for føttene mine. 5,5 Euro.

Passerte han her som tydeligvis måtte fikse litt på denne før han leide den ut igjen. Utafor ei utleieforretning borti gata vår.

Så videre  til stranda. Har jo gratis solsenger og håndklær på søsterhotellet Kriti Beach. Et par timer der. Bading i bølgene. Når JEG ikke synes det er kaldt, da er det altså SKIKKELIG VARMT! Vanligvis har jeg akkurat hæret meg, når de jeg er sammen med går opp av vannet igjen :)

Litt ekstraservice: Hotellet serverte gratis iste på stranda, med isbiter i! Øl kjøpte vi. Av han som gikk og tok opp bestillinger, og etterpå var oppe på hotellet og hentet bestilt antall bokser. ISKALDT!!. Vi kjøpte store bokser. - Som kostet det samme som de små oppdaget vi dagen etter....

Både store og små koser seg...

Lunch. Tzatziki og nydelige hvitløks brød på en restaurant rett opp av stranda.

Hotellet og litt slapp off.. En dusj og ordnings...

Ut for å spise middag. På plassen ved siden av hotelle vårt var det noe tromming som foregikk. Husker ikke hva det var. Noe årlige greier...  De gikk nå i (tromme-) tog i gatene dagen etter og kom forbi der vi da satt og spiste middag.. Fine kjoler var det jo.. Noen av deltakerene her:

Vi havnet på restauranten Sju Brødre, borti havna. Menyen studeres. Fullmånen i bakgrunnen :)
Foto: Mareno med mobilen! Sonys mobilkamera er ikke "så verst"  :)

Denne tøtta likte å ligge og følge med på folkelivet. Og vente på godbit?

Skål ja! :)

Gratis dessert!

Tilbake til hotellet, slæpp off på verandan
Mareno som har fått 12-15 stikk oppetter føtter og legger, har kjøp inn mygglys til verandan! De lykter faktisk godt, sitron! Men tror faktisk det stemmer at myggen ikke liker sitron.Ser ingen mygg nå iallfall. Men tror ellers at de stikkene er noe slags knott eller no, har ikke sett mygg, og stikekne væsker i selve bittet. Både hos Mareno og meg.

Mareno lurte på hvorfor jeg ikke prøvde ta en gikttablett før sengetid....kanskje det kunne hjelpe på den onde senga..  Jeg tok TO!!!! (hadde jo med i søkk og kav, men har jo gått bra med føttene til nå, så har ikke tatt noen..)

Internett, natt halv ett.

Dag 5. Onsdag 21. august
Våkna etter å ha sovet HELE natta!!! Gjett om de der to tablettene gjorde susen! Ikke sånn støl da jeg våkna av klokka (mobilen altså) heller. Er ellers mere skeptisk til om de tablettene virkelig virker, tar de jo bare når jeg danser, og da gjør det gjerne litt vondt uansett.. Men ok, da blir det to tabletter til kvelds de neste nettene og :)

Frokost. Som vanlig plasserer vi oss i sola også til frokosten. Eller iallfall delvis sol :)

Så ble stranda frøsteprioritet. De var gått tom for rene håndduker, men vi hadde jo microhånddukene våre med uansett, så vi greide oss helt fint til de kom med nye rene håndduker. Liker ikke ligge på disse frottèhånddukene... Når man ikke er tyve lenger, så ser man ganske RAR ut når man reiser seg etter å ha ligget på en sånn en i ei tid.... :( Mikrohånddukene våre er helt slette/glatte, har alltid de med for å ligge på når ejg skal sole meg. De vi får utdelt på stranda i frottè bruker vi heller til å tørke oss ved behov. Og jeg bruker brette de å legge under hælene når jeg ligger på senga. Hard seng gir vondt i hælene! Iallfall når man er giktisk!

Både store og små koste seg i dag og. Jeg ble ikke så veeeldig fristet av dette... Men kunne tenkt meg den der digre runde badestolen man kunne sitte i og så bli dratt etter båten i fart! Hoppe opp i lufta etter å ha truffet bølgene. Men nei, det ble ikke det heller. Syntes de brukte alt for lang tid på å få folk og utstyr ut og igang med det.. Jeg liker ikke venting.. Kanskje en annen gang :)

Bestilte øl, ei lita denne gangen. Ja, samme pris som for den store erfarte vi. Fem Euro for to. Fyren forsvant jo for å hente de kalde boksene på hotellet, så i mellomtiden satt nå jeg på solsenga og leste videre i boka mi. Høvelig opptatt med det.... Såpass opptatt at jeg ikke registrerte hva som skjedde rundt meg.. Og ihvertfall ikke bak ryggen min..  Før jeg plutselig skvatt til... SKVATT!!!! Fikk nemlig en ISKALD ølboks mot ryggen. Ja, han øl-mannen skulle jo bare ha det litt artig.. - Det fikk han! Lisbeths vanlige primalhyl! !!!!! :) Tror han fikk det artigere enn han hadde forutsett. Tror han og hoppet høyt. Som de fleste andre på stranda :)

Heldigvis ble det bare "nesten-hyl" da det dukket opp en veps. Heldigvis bare bortom meg i ikke altfor nær bane, før hun fløy til neste dame, også hun norsk, også hun redd for veps. Tydeligvis. Hun hylte ikke hun heller, men var ganske urolig bortpå senga ;) Heldigvis forsvant vepsen fort, og vi så ikke mer til den. .

I dag serverte hotellet melon til badegjestene! Kald og god, servert med serviett rundt hvert stykke, så man både følte at det var rent og man hadde noe å tørke saften med.

Mindre bølger i dag, ikke riktig så moro å bade da.. Men like varmt og deilig likevel.

Lunch på samme sted som igår, rett opp av standa ved Kriti, denne gang fiskesuppe og løksuppe, som kelneren kalte tomatsuppe. Han hadde mye moro med det. Hvitløksbrød til, de der med den supergode dressingen.. :)

Tilbake til hotellet og dusj i femtida. Fått godt med farge på ryggen, og i ansiktet, vet ikke hvorfor ikke restn....

Ut for å spise middag. Rusla oss bort i Gamlebyen. Er bare så fasinert av disse gamle greske damene.
Her et knippe til..   ...og ei litt yngre..

Noen steder er ekstra "mosegrodde"... Her vokser en plante bare rett ut av veggen!

Vet ikke hva Mareno prøvde ta bilde av her, men tydeligvis noe som også interesserte katten til høyre i bildet. Den andre katten gav seg visst "katten"! :)

Middag på Apollos anbefalte Mezèrestaurant Othonas, ikke dumt valg. Bestilte Mezè.Vi skjønte ikke helt at salaten vi fikk først sammen med noe boller, egentlig skulle holde til alle rettene, så spiste det meste før de kom med flere retter...så ble det litt "sparing" etterpå.. :)

Og til dessert: Pannekaker med Gresk Youghurt og honning! MMmmmmm! :)

Regninga? Ja, ok pris dette da. Pluss minus 400 nkr for middag til to med forrett, hovedrett, drikke og dessert er vel helt greit. Pluss en Irish coffe eller hva det var...

Nesten kjøpt handveske nr to for 2. gang, nesten kjøpt akrylmalingmaleri. Mareno har nesten kjøpt armband til meg...av smykkekunstner, av skinn og orange korall. Kult, men dyrt, så da vil jeg heller ha acrylmaleriet. Får tenke på det..  :)
Klær har jeg fremdeles ikke shoppa.  "Du tror det ikke før du får se det"!!! Men jeg har ikke det! Ikke en sokk en gang!!! :)

Back to hotell, noe skutt, litt internett dog... here I am!

Dag 6. Torsdag 22. august
Frokost og så til stranda. Et par timer der, lesing og soling og litt bading.
Denne boka SKAL jeg bli ferdig med i løpet av ferien.... Ikke sånn lese-i-ett-bok, som ikke går an å legge fra seg. Men mye interessant, særlig etter å ha vært der. Historie er faktisk viktig.. WOW,- Tenk at JEG skulle si slikt! :) Som aldri skjønte vitsen med historie da jeg gikk på skolen! :) Men får satt ting litt mer i sammenheng/perspektiv når man har reist, opplevd land og folk. Og man har selvfølgelig lært ett og anna underveis i livet.. (den satt nok langt inne, men ja, der innrømmet jeg vel at jeg har "trukket på årene".. ,- går jo (til nød) an å si det litt sånn fint..) Da blir det etterhvert også interessant å lære mer... :) Denne boka kombinerer dessuten historie og livet på Cuba i dag.

I dag ble det servert is-te på stranda. Med isbiter og sitron.

Morsomt med litt bølger!

Lunch på Ttetpino, kylling og div i nystekt pita. 1,8 Euro! Beste pitabrød jeg har ever smakt! For en slikk og ingenting! Super lunch! :) :)  Og denne til gratis desset! :)
Vi skal nok sikkert tilbake hit på lunch!

Så kom første skyene vi har sett. Temperaturen har vært perfekt hele tiden. Når det har vært på det varmeste har det vært akkurat passe med vind. Skyene i dag var bare noe vi la merke til på himmelen, ikek noe som kom foran sola. Akkurat sånn som ferie skal være! :)

Har også fått ut penger etterhvert, så vi har litt mer slingringsmonn. I de tilfellene de ikke vil ta kredittkort. Mareno tømte kontoen sin :)

Tur med toget. Det hadde, akkurat som Hop-On-Hop-Off-bussen avgang rett over gata fra hotellet vårt. Vi tok bare en liten runde rundt gamlebyen. Greit nok det, så har vi tatt "toget" og, men gamlebyen har vi jo gått det meste av allerede..Blir likevel et litt annet perspektiv..

Brukbar størrelse på denne Gummiplanten! :)

Så, endelig! Ekte YOUGHURT SOFT-IS!!! Elsker jo youghurtis, men har ikke smakt softis med youghurt før. Rett ved hotellet. Youghurtsoftis med EKTE vanilje. Se prikkene i isen. Fikk først en liten smakstest. Gratis og franko! Mmm.

Man forsyner seg selv, velger mellom naturell, vanilje og sjokoladeis.

Og så utrolig mye topping å velge i! Jeg valgte syltet appelsinskall. Aldeles fortreffelig. Tok i meste laget, så det ble ganske så søtt, men Åhh, så godt!!! Til sist veies isen, og man betaler etter vekt. Sånn skulle vi hatt på Esso Havna! :)

Slappe litt av og så gjøre seg klar for middag. Nærmer seg slutten av uka. Tar likegodt Hummermiddagen nå. Kan jo være fullt der i  morgen... da blir det for seint. Vi tar sikte på at der er ledig i kveld.

Var høvelig tidlig ute og fikk oss bord ved havkanten. Så langt alt vel, hvitvin i glasset og flasken i isvann. Kan bli en fin kveld dette :)

Her kommer hummeren! Og de to krepsene eller hva de nå kalte de.. De var digre! Hadde vært evig nok med bare de, eller bare hummeren.

Her har vi allerede spist de to digre krepsene eller hva det nå var... Hummeren var halvparten i biter, blandet i den fantastiske sausen/stuingen vi husket fra forrige gang. Den var MINST like god nå som da! :)  Andre halvparten var naturell. Så var det ris, dressinger, potet, grønnsaker. Mat for flere dager antakelig, in real life! ;) Neste gang blir det nok "Without shrimps, lobster only!"

Begynner bli høvelig mett her.... og utørst.....ser det ut for...  ;)

Dessert! Aldeles god Panacotta on the house! :) Har fått en del sånne rundt om tidligere som ikkehar vært mer enn ok. Denne var fantastisk! :)

Ikke verst denne heller! :) (Irish Coffee hvis noen lurer)

Kvelden siger på. Mett er man, trøtt er man, må vel bare avslutte feriens supermåltid. Ba om regningen.... Tror vi bare viser den slik ;)

Hjemover mot hotellet. Deilig å rusle sånn i mørket og varmen.. Betrakte "livet" rundt om. Kjenne vinden, luktene, se på gate-artistene, nyte slapp-a-følelsen og la tankene vandre mellom alt annet enn jobb og hverdag :)

Tilbake ved hotellet tok vi en liten stopp i hotellets uterestaurant ved hotellinngangen og jeg fikk meg feriens første GT. Deilig! Og vi fikk servert (gratis) grønnsaker med havsalt! Kjekt. Mens Mareno fikk sin Cognac til kaffen! Godt man ikke lever sånn hver dag! :)

Tilbake på hotellet oppdaget jeg sms fra sjefen. Me not like! Ikke i ferien! :( Det skjedde da vi var på Cuba og. Og da vi var på Senjaturen. Men jeg må visst være en viktig person for jobben da ! Jada, kan fort få det og til å bli noe positivt.  -"Se alltid lyst på livet"..osv..  ;)

Tilslutt litt surfing på verandan, så til sengs. ETTER å ha inntatt de to tablettene! :)

Dag 7. Fredag 23. august
Frokost. Siste dagen her, hjemreise i morgen. Sjekket avreisetidene. Klok av skade vil mange si. Og ja, det stemmer. Men det ripper vi ikke opp i her og nå vel?  ;)

Stranda for siste bading og soling. Ser ut som de koser seg disse to. Tror likevel fremdeles ikke det er noe for meg... Er visst ikke så tøff som en gang i tiden lenger.. Guttejenta er blitt pysete! ;)

Skulle på togtur 1515 til Myli, en landsby som var blitt tatt av flom for noen år siden. Hvor man fremdeles kan se gammel arkitektur, kirker, grotter. Viste seg dessverre at det kun var vi og ett par til som ville dra, så turen ble avlyst. Men ok, da har vi noe til gode til neste gang vi gjester her.

Ble rusling i Gamlebyen istedet.

Foto: Mareno
Litt shopping, fikk kjøpt maleriet mitt. Fikk avslag i prisen også, så er veldig fornøyd. Har lite (eller ikke) peiling på malerier og kunst, men noe liker man og annet ikke. Liker iallfall å ha noe som ikke er trykket opp i 1000 eksemplarer og som gjerne henger også hos naboen. Vil helst ha noe jeg vet er fra et sted, vet hvem som har laget (ja, kjøpte det av kuntneren selv). Kjøpte litt keramikk (også av kunstneren selv), angrer litt på et par ting jeg ikke kjøpte...

Denne kjolen hadde jeg faktisk lyst på. MED tilhørende smykke! De gule rosene er ikke sydd på, men ligger bakom. Mye finere i virkeligheta! :) Igrunn eneste gangen jeg var fristet til kleskjøp.. Men den var nok for stor til meg, de hadde ikke mindre størrelse. Heldigvis da :)

Kjøpte heller ikke verken denne her eller noe lignende. Jeg har jo egentlig SÅ lyst på en skikkelig dørhammer. Gjerne en sånn "hånd". Men finnes jo utallige kule.. Mareno sier NEI!!! Han mener det vil ødelegge døra, den vil ikke tåle at vi skrur noe slikt fast i den.. Må vel bare bøye meg for ekspertisen, men er like hardt hver gang jeg "prøver meg"... :( Vi har jo ikke dørklokke... Dvs vi har ei som ikke funker... Folk står og trykker og trykker og tror iv gir f... Vi vet det bare ikke. Vi er jo den gamle garde fra landet, som forventer at folk bare går inn og heller banker på mellomdøra  :)

Ikke alt er like fint eller sjarmerende... Søppel bare hevet inn i oppgangen her...

Moskèen var under opp-pussing. Skulle gjerne sett den uten alt stillaset.  Liker sånne bygg ;)  :)

Dette var faktisk noe jeg ikke trodde fantes mer.. En sånn skikkelig gammeldags butikk som hadde brodèrgarn i alle varianter og farger. Ekspeditøren her stod med et strameibilde i (venstre-) handa og lette fram fargene som trengtes. Jeg ble helt overeldet! Hyllemeter på hyllemeter med brodèrgarn! :)

Så utrolig mye man kan legge merke til når man går i gatene i en by.. Hvis man ser etter.. Her er utvalg i badehetter! Løp og kjøp!!! :) :)

Ja, vil du ha en prestekjole, er det muligheter for det og...

Ikke bare Gubben og meg som tar bilder....

Morsom kar som henger i lyktestolpen...
Foto: Mareno
Middag på Lemon Garden. Fint sted. Rette årstida å spise der tydeligvis, trærne i restauranten stod fulle av sitroner! :) Lite sted, noe bortgjemt selv om det var rett ved kirka, noe anonym inngang, og ikke mange gjester.

Men trivelig "kelner"-dame som hadde vært i Bergen! Hun hadde et vinnende vesen og et aldeles flott smil! :) Virket veldig naturlig og trivelig. Flere sånne her sitrontre inne i restauranten, som var under åpen himmel inne i en bakgård.

Bonsai-tre hadde de og. Ute av fokus (eller mest sannsynlig ustødighet). Og huskatt, og hund. Mor, datter (og svigersønn) og datterdatter (som hjalp til) virket det som.

Damens anbefalte til dessert. Ganske så god, men meektig, eeeevig nok til to! :)    (det er ikke i nærheten av Kvæfjordkake, selv om det kan ligne liiitt!)

Back to hotel. Siste "ordnings" før natta og avreise i morgen... Nesten siste iallfall, vet jo man har litt å gå på. Bussen går ikke før 1210 i morgen.. Luxus igrunn :)

Dag 8. Lørdag. 24. august
Hjemreisedag. Opp og til frokost som vanlig. Her er kokken i gang med oppryddinga etterpå i buffèen, vi sitter i Loungen i etasjen over. Litt "slæpp off" før "take off"! :)

Siste pakkeregulering. Jeg stakk ut for å kjøpe litt olivenolje, honning, vakumpakket oliven mm. Har jo lov til 30 kg hver, så trenger ikke tenke på vekta, kun plassen. Og det har vi nok av! :) Ikke minst jeg med min 121 liters koffert! :)

Hentet Mareno, ut en liten snartur igjen og fikk oss en aller siste softis. Nr tre denne ferieuka. GOOD! Ordentlig kjeks, ikke sånn "papirkjeks"!
Tilbake, hente kofferter, gikk til krysset og ble hentet av bussen. Kø for å komme inn på flyplassen, stod nok ute iallfall en halv time i kø. Inne er vi jo vant til kø. Sikkerhetskontroll mm.

Taxfree! Kjøpte litt Olivenolje, Gin og vin. Kjøper sjelden parfymeri-artikler. Bruker jo lite og ingenting av kremer, sminke og sånt. Men burde vel kjøpt meg en ny parfyme mens jeg ennå har igjen av den gamle. Og en mascara kanskje.

Skulle betale varene mine,  ...med Visakortet..og fikk IKKE GODKJENT. Åhh, DÈN følelsen! - "Lisbeth på tur!"!  Skjønte ingenting, og måtte be Mareno betale med sitt kort. Godt han var foran meg i køen, og innen rekkevidde! Han stod og pakket ned sine varer. Da varene mine var betalt kom jeg på hvorfor betalinga ikke ble godkjent. Kortet mitt var jo sperret for utlandet. Og vi var jo fremdeles i Hellas! Jippi! Neste gang SKAL jeg åpne sprerringen for landet dit jeg skal, -FØR jeg reiser!! Godt man har flere kontoer og flere (master-) kort, jeg ville nå ikke vært "stucked" uansett :)

Men Marenos kort er jo ikke bare godt å ha når ting skjærer seg, det er jo et flott kort også! :)  (-han e nu søt, Gubben) ;)

Fin flyreise, måtte riktignok dele bestikk. Skje på meg, gaffel på Mareno, og kniven på omgang. "Noen" hadde glemt å fylle opp før flyet gikk fra Evenes.... Alle som var PAR måtte dele! :)  Fikk lest ferdig Cubaboka på hjemturen. Endelig. Nå blir det iallfall ei krimbok før neste Cubabok. Har enda ikke lest alle. :)

Gratis "enheter" på flyet resulterte i bittelitt for mye i sekken... Et par deciliter ca. Ikke noe jeg gjør til vanlig da. Har vel aldri gjort før. Men godt jeg ikke ble stoppet, i tilfelle jeg hadde truffet på en ekstremt pirkete fyr..

På Evenes 20 min FØR tidsplanen. Hjemme 2245, vel en time tidligere enn jeg hadde regnet med. Very good. Fikk både tatt et bad (bort med noe svette) og pakket ut (men ikke alt på plass) før jeg tok kveld.

Borte bra, det er det jammen meg hjemme også! Godt å innta egen seng, som ikke er steinhard! Hurra for madrasser av Memory-typen! :)

Ikke ett eneste nytt klesplagg ble med hjem blant mine ting. Helt utrolig, tror ikke DÈT har skjedd noengang før! Ikke en sokk en gang! Men kjentes helt ok. Shoppa jo litt FØR jeg dro på ferien, så står det over :)

To sånne espressokopper ble derimot med hjem. Og ei lita skål i samme til å ha kaffesnop i.... ;)

Og dette.. må bare få det på ramme..

Disse kostet ikke mye, men var jo sjarmerende. Flashback tilbake til barneskoletida. Måtte bare ha! :)

Dagen etter hjemkomst dro Gubben på sjøen. Nå hadde han vært lenge nok uten "skikkelig" fisk!

Vel hjemme kom jeg etterhvert til å tenke på den turen som ble avlyst, Kretas sørkyst. Vi skulle jo få pengene tilbake... Sjekket konto... Niks, ingen penger tilbake på konto fra Apollo... Kom hjem den 26. august, nå var det 2. september. Sendte mail til apollo@apollo.no som var adressen for å "kontakt oss", kl 1324. Kom øyeblikkelig mail tilbake (automatisk generert) at min henvendelse ville bli besvart innen 24 timer (i åpningstiden..).

Kl 1517 samme dag (altså den 2. sept.) kom det svar at: "Henvendelsen er videresendt til vår kundeavdeling som vil gi deg tilbakemelding vedrørende dette".

3. september kom det tilbud om 500 i avslag på min neste reise.... bestilt innen en md fra hjemkomst, reise innen da og da.. osv.. (jada, vet det var en sånn automatisk sak, men litt dumt når de skylder meg mer enn det).

Vel, onsdag den 11. september kom det svar, at "Hei, Vi viser til mottatt e-post. Beløpet skal nå være refundert til deres konto."

Ingen penger på konto når jeg sjekket, men dagen etter, den 12. på formiddagen, var faktisk pengene (riktig beløp også) kommet på konto! Men i realiteten fikk jeg altså ikke svar før etter 9 dager, selv om de lovet innen 24 timer..... Jaja, ikke fått grunn til å svarteliste Apollo så langt likevel, foretrekker de fremfor Star Tour når det gjelder service så langt. Men kan ikke helt fri meg fra tanken om hvorvidt pengene ville dukket opp om jeg IKKE hadde etterlyst de... 740 kr er såvisst penger...

Ok, så er ferien over. Definitivt. Er i  full jobb igjen. Liiit godt det og ;) Noen uker til neste frihelg.

Litt ekstra påfyll, 1. oktober
Ja, har altfor mange bilder fra Kretaturen som ikke ble med i bloggen underveis. Hiver med noen til...

Viktig å pynte litt, skal man trives..

Interessant butikk... Vi (jeg) handlet  faktisk her, men kjøpte ikke denne.. ;)

Er litt fasinert av dører.... Døren er inngangen til familien. Eller til den enkelte. Til den enslige. Eller til den ensomme... Hva skjuler seg bak dørene? Hvem bor her? Hvem har BODD her? Hvilket liv skjuler de enkelte dører? Vil man ønske velkommen med døren? Eller skjule seg bak den? Dører har mange ansikter...... Tar med et lite utvalg her..

Bak disse bor det nok ikke noen i dag... Men mye kan ha skjedd bak her i tidligere tider...

Denne døra sier Velkommen!

Innbydende denne og..

Litt mer nøytral... og bortgjemt

Noen kvelder ble man litt irritert... til jeg skjønte at jeg ble automatisk utlogget etter ei tid, så da måtte jeg bare logge meg på igjen..

Ja, så kom jo antiklimakset.. hva skulle man nu ha å glede seg til... Bluesfestivalen på Svalbard som Sølvi og Ove vil ha oss oppover til... Hmmm, dyrt, selv med gratis overnatting. Og ved nærmere sjekk var det ikke ledige flybilletter fra Tromsø. Ville nok uansett blitt i meste laget dyrt for ei kort helg..

Men jo, hadde jo forlengst (i januar 2013) reservert hotellrom på Hamar i januar 2014 til Nyttårsrocken. Bare sånn for sikkerhetsskyld... Men MÅ jo bare ha noe å se fram til.. Så...:  -Billetter ble bestilt! Omtrent samme pris som i fjor. Da står vi det over. Håper jeg ;) :) Så nå er det det neste på programmet. Hva var vel livet uten dans? ;)

Videre har vi noen feriedager i november. Men ingen planer til nå iallfall..

Og så er det jo ikke helt umulig at det blir Route 66 i en sånn som denne i juni neste år....
.... Selv om det ikke frister med tur ilage ørten støyende motorsykler. :( Blir det realitet, så blir jeg nok i ettertid evig allergisk mot sånn lyd.. Jeg som i forkant hater sånt bråk! (BRÅK!  -Det er DET det er!!!) Men blir litt som med flyturer.... jeg prøver legge godviljen til, og overbeviser meg selv om at til syvende og sist, så er det verdt det. Alt annet man får se og oppleve veier opp... Må bare mobilisere litt positivitet..  Er jo igrunn god på det. Men akkurat denne turen er jeg ikke helt sikker på.... Men for Marenos skyld så... <3    Litt EKSTRA godvilje da! :)