mandag 29. juli 2024

Gran Canaria, nov/des 2023

Dag 1, onsdag 29. november
Kjører hjemmefra i nitida. Tar høyde for bilberginger og div annet som kan utgjøre forsinkelser på de knapt tre timene vi har i kjøring til flyplassen.

Ikke kommet langt før vi ser første elgen ved veien. Dette er vel nr tre.. etter ett kvarters kjøring..

Ikke kommet til Sortland en gang, men samtidig kommet FOR langt, da jeg kom på ting som skulle vært med. Sendte mld til tante Synnøve: "Glemte fotoapparatet, glemte batteribanken...." Svaret hennes sa seg nesten selv: "Venta på noe sånt 😂" 

Innom Marian, bare avleverer noe greier. Fiskekaker? husker ikke nå :D

Jeg kom visst av tallet på hvor mange elger vi så på turen. Så et utall rein også, men det var kun i en flokk, elgene var spredt overalt! :) 

Liten lunch på ei julepynta Tjeldsundkro. Blir ennå leeenge til vi får mat på flyet.. Mat på flyplassen er svindyr! Men ferie er ferie.

Nydelig vær og fin måne så far og sønn (så det ut som) må ta bilder!

Kom fram til flyplassen i good tid, parkerte på billigste parkeringen og Mareno sørget for presenning på bilen. Så blir det spennende om den ligger i en haug på bakken når vi kommer tilbake om tre uker, slik vi opplevde en gang tidligere.. Det var riktignok ei betydelig tynnere presenning.. denne har isolasjon.. og ble forhåpentligvis festet godt nok...

Innsjekk. Behøvde ikke billett, her var passet nok, forklarte ei flyplassansatt.. Ja, det funka det. Jeg tasta videre og oppdaget at vi var plassert på hver vår side av midtgangen. Nei, sånn vil jeg/vi ikke sitte hvis vi ikke må... Så jeg prøvde endre til sete A og B tre rader lenger bak. Gikk helt greit. Da fikk jeg bekjed fra dama som fremdeles fulgte halvveis med, at det kunne jeg ikke gjøre. Det ble problem med taxfree og mat og sånn. Det tenkte jo ikke jeg på i farta. Men jeg har jo allerede gjort det. Billettene ble skrevet ut og vi fikk seter der vi ville. Jaja, ikke noe å gjøre med nå innså dama og resignerte.. 

Ja, også ølet er svindyrt på flyplassen (jeg lot gubben betale så aner (heldigvis) ikke hva det kostet), men NÅ er ferien startet. Deilig å kunne slappe av slik til flyet skal gå..

Så sente jeg mld til tante Synnøve da det kom på tavla: "Go to gate". Svaret var i samme stil som vanlig: "Godt det ikke er så mange gate. Hold deg nært Mareno og ikke glem noe i stolen 😂"

Gate stengt! Men vi er om bord i flyet! Fant jo setene på billetten og noen andre var jo nå blitt plassert i våre opprinnelige seter. Og da var det jo DE som fikk mine forhåndsbetalte varer i setet sitt! De reagerte og kontaktet flyvertinna og det ble mye prat/diskusjon der framme.. Hørte flyvertinna spørre: You are Lisbeth? No no, svarte dama i setet. Mareno sprang fram og fikk forklart og ting ordnet seg, men flyvertinna fra Norwegian var ikke blid! Hun kom bak til meg etterpå og forkynte bryskt at vi skulle ha gitt beskjed til dem. Når tid da, tenkte jeg.  Jaja, får håpe resten av dagen hennes ble bedre da ;) :D 

Så handler vi jo litt på flyet underveis. Må jo ha litt vin til maten. Mareno betaler med kort. Som ikke funker. Hva er det nå da? Vi har jo åpnet både visa- og kredittkort for europa begge to før avreise. Mareno sier at det ikke er chip på kortet..? Dama setter kortet i sprekken, nei funker ikke det heller. Mareno putter kortet tilbake i futterealet mens jeg tenker på hvor jeg har mitt kort... får vel betale jeg da.. Jeg kaster et blikk til sides og ser at det er Coopkortet Mareno setter tilbake i mobildekslet. Haha! 


Jeg rakk å få ta et uklart bilde! - Han fant fram riktig kort og fikk betalt (der og da iallfall), men etter ankomst Gran Canaria fikk han mld at betalingen ikke var gått gjennom. Det viste seg at han ikke hadde åpnet kortet for Sverige og Danmark som jo er det Norwegians betalinger går til.. Jeg har åpnet begge mine kort iallfall. Vel, han åpnet i nettbanken og betalingen er ok)!

Sidemannen til Mareno på flyet kunne fortelle at førerkortet heller ikke går å betale med, han har prøvd. Og jeg vet at Coopkortet ikke funker i hotelldører! :)

Jeg synes jo det er veldig morsomt at også Mareno tar en "Lisbeth på tur". Eller kanskje jeg bare skal kalle det å ta "en Lisbeth", det er jo langt fra bare på tur jeg tar sånne, selv om det er da det skjer mest... 

Så velter Mareno vinglasset i fanget. Også en Lisbeth-greie. Men jeg søler jo vanligvis rødvin da. Litt bedre med hvitvin, men det var ganske mye så den lyse buksa ble veldig mørk plutselig og han satt i en dam av vin. Han fikk skjerfet mitt til å sitte på og trekke opp litt av det våte, så etter hvert ble det bare fuktig :)

Landa 2250 norsk tid, som er 2150 her. Skal på buss 44, og finner den. Jeg finner seter mens Mareno skal levere bagasjen til sjåføren. Så står ikke hotellet vårt på lista til sjåføren. Han vil ikke ha oss med. Blir litt styr, Mareno inn i ankomsthallen og sjekker med Tui og vi får til sist være med.. Kjører 2230 via Mogan og Puerto Rico og vi blir de siste som går av bussen, klokken 0030. 

Hotellet vårt har åpne dører inn, men resepsjon/butikk er stengt. En lapp på gitteret sammen med nøkkelkort gir oss adgang til leiligheten. Tidligere har det alltid vært folk i resepsjonen når vi har kommet, men vi var vel en ekstra halvtime sein denne gangen..

Tror vedkommende som skrev denne lappen kunne hatt godt av et kurs i "skjønnskrift" :) Kom fram til at det var leilighet 408 (alle leilighetene med terrasse som har bassengutsikt ligger i 4.), så vi fant fram. Hva passordet til wifien var måtte vi spørre om neste dag, også måtte vi be om et nøkkelkort til. 

Har vært 15,5 timer på reise. Godt å få tisse for første gang siden kl 15 etter div øl, vin og kaffe (hater å gå på do i fly). Trøtt som kake, men må sitte litt ute i sydennatta og roe ned før jeg finner senga. Stille, fint og deilig! Tenk, vi har tre uker framfor oss her! 

La meg 02, så lese litt.. Boken min -Morgen i Jenin, kan virkelig anbefales. Veldig god og ikke minst aktuell i denne tiden med krig i Gaza. Kan gi litt mer innblikk...

Dag 2, torsdag 30. november  
Frokost og Maravillas (litt tykke) pannekaker. Har bestemt meg for å spise alt jeg har lyst på... Blir nok mye oppblåsthet, uvel mage og noen kilo, men det får stå sin prøve. Denne ferien skal nytes!

Oppdaget jo et par ting vi (jeg) hadde glemt allerede på tur til flyplassen. Nå oppdager vi litt mer. Glemt kaffe/pulverkaffe. Glemte dukene til bordene inne. Glemt telys, lå kun ett fra forrige tur i toalettmappa! :( . Glemt jakke til kveldene, Glemt ullsokker/lester og har kun tatt med linser til ni dager. Mareno har glemt gåstavene sine. Og pocketkamera.

Etter frokost en tur på butikken og handle inn litt forskjellig. Traff på en Bøfjerding der selvfølgelig! :) 

Gåtur til Arguineguin, kinabutikken. Mareno får kjøpt seg billige "kina-gå-staver". Ei øl på Piporro..

 .. mens man nyter utsikten, været og varmen.

Innom Ancorasenteret for å finne oss "juletre" (Spar hadde ikke). 

Hjemover.  Nede påved strandpromenaden ligger det et par "briter" 😂og soler seg, mens andre prøver "vannet". Britene kan nok trenge noen  solstråler :)

Så fint at de har latt denne steinformasjonen stå da de lagde gangveien. Det er fint pyntet med planter rundt den. Men hva er den "pinnen" på toppen... 

Zoomet inn og da ser den sånn ut. Ble ikke noe klokere akkurat....

Tilbake og lunch på terrassen. "Juletreet" er ferdig pynta. Hadde ikke glemt "snøkrystallene" 😃

De fem cm tykke madrassene til solsengene er borte! Uten erstatning. Hardt å skulle ligge på harde plastsenger med kun håndduk under. Iallfall for giktiske gamle kropper. Må nok bite i det sure eplet og kjøpe oppblåsbare bademadrasser....  

Oversvømmelse på badet, feil i fallet på golvet i dusjen så det renner vann ut på golvet og helt ut i gangen/stua! Tør vi be om rombytte, kan jo havne innerst ved berget.. Eller blir det kun dusjing med lavest mulig trykk...?

Utpå ettermiddagen: Pessregn! 

Går til middag litt over sju på hotellet her. Spurte den yngste av brødrene (driverne) etter kanarifuglene, der har jo alltid vært 3 stk i bur i "bakgården" mellom hotellet og bergveggen. Den fineste og mest spesielle var jo "Vebjørn" (navnet kom jeg på helt automatisk!), kanarifuglen med "Vebjørn Selbekk-tupé"

Den har nemlig akkurat likens hår/tupé som Vebjørn Selbekk hadde tidligere. Undulatene er hjemme hos ham, forteller "broren". Fikk ikke ha fugl på hotellet lenger, det er nok det spanske Mattilsynet som har satt foten ned. Godt å høre at Vebjørn er i livet fremdeles iallfall..Det var alltid gøy å gå innom og hilse på når vi gikk forbi. Bildene av "Vebjørn" her er fra en tidligere tur.

Dag 3, Fredag 1. desember
Ja, så klarte Mareno å knuse glasset på sin Apple Wach (klokka)... Selvfølgelig, -ingen tur uten noe (dyr) duppeditt som blir ødelagt. Vi stakk jo faktisk innom Elkjøp på Sortland på tur til flyplassen, slik at han fikk nytt beskyttelsesglass (denne gang med livstidsgaranti) på mobilen sin, nettopp for å unngå slikt. Hvem tenkte da på at glasset på klokka og kunne knuse? Den går heldigvis an å bruke fremdeles, har forsterket med blank plast over (repsettet til bademadrass vi kjøpte i går.
 
Så lette han etter ei penn han visste han hadde.. må ligge i PC-veska. Hvor er den? Omsider kom konklusjonen, PC-veska ligger heime! :) 
 
Litt mer hell hadde han da han åpnet 1. luka i adventskalenderen! Vant 50 kr! Jeg fikk null gevinst. Kan jeg ha byttet om kalenderene da jeg skrev navnene på de? ;)
 
Lunch på terrassen igjen. 
 
En øyenstikker har forvillet seg under rista som går langs kanten rundt bassenget. Mareno klarte å hjelpe den ut i frihet igjen ved å løfte opp rista :) Ikke så mye iøyefallende farge på disse øyenstikkerene som holder seg her ved bassenget, ganske så rødbrune.
 
Så fikk vi fiksa oversvømmelen på badet. Vaktmesteren som ble tilkalt monterte opp ei sånn stoppelist på golvet mellom dusjen og resten av badet. Supert! Men merkelig at det har vært slik i mange år, siden siste oppussing. Ingen som har klaget tidligere?

Så gikk vi til Arguineguin for å spise middag.
 
Underveis fikk vi nyte solnedgangen. Middag ble på Restaurante Canarios 1. Der har vi vært før. Bra sted! :) 
 
En liten stopp på puben ved brua over til/fra Ancorasenteret før videre hjemtur. 
 
Underveis kommer jeg plutselig på handveska!!!! Har jeg glemt den? Roper ut i panikk og Mareno stopper. Men som ofte før, så har jeg den jo med meg.. Den hang bare litt lenger bak på hofta :) Bare litt flau...
 
Dag 4, Lørdag 2. des. 
Til frokost kl 09 igjen. Halv ni-ni er passe spisetid, er det bra vær spiser vi ute og sitter til ca ti eller så, der er det sol.
 
Kos på terrassen på formiddagen. Der har vi sol fra ca 11. 
 
Bestemmer oss for å gå en liten tur opp til korset. Kommer forbi denne på tur opp. God loves you. Hmm....
 
Liten stopp på "utstikkeren" sånn ca halvveis til korset. Der har noen plassert ut disse. Antakelig samme som la ut forrige stein.
Synes ikke så særlig om det egentlig, men får jo noe å ta bilde av og skrive om i bloggen :D
 
Ganske godt kamuflert denne her! 
Hadde nok fått bedre bilde med zoomen på kamera, men det ligger jo som sagt hjemme :( 

Det tok sin tid, men så er vi ved korset. Hva er det som henger der da?

Akkurat. Denne kunne jo vært heklet av meg :) Men jeg ville nok ikke hengt den i korset her da..

Vi gikk samme vei ned igjen. Innom Spar på heimturen. 

Salat til lunch på terrassen. 

Melon til dessert :) 
 
Leilighet 409, 410 og 411 (innerst) står tom nå. Også 407. 
 
Ut til middag. Mareno finner ikke strikkajakken, må ha glemt den da vi spiste frokost. Igjen er det han og ikke JEG som har "glemt".. Han springer ned i restauranten og der har de lagt den til sides, veldig bra!
 
Vi går til Arguineguin igjen, dagens solnedgang. Middag blir på Norbertos. Der skal 2gether spille i kveld.

Mareno bevilger seg en cognac til kaffen. 

Dans til 2gether. Golvet er sirup-tregt, men jeg er beredt! Ekstra sokker i håndveska, de kommer til nytte nå :)
En liten prat med 2gether (Anne May og Eivind Riseth) og jeg får ta bilde. Sender Snap til tante Synnøve som kjenner de (ja, jeg hadde jo med hilsning). Eivind er visst mektig imponert over dansinga vår. Det er jo moro. Anne May husker jo godt da tante brakk armen da hun falt på dansegolvet. Moro å høre, jeg vet jo at hun brakk armen på Gran Canaria, men at det var på dansegolvet visste jeg ikke (eller har glemt).

Hadde jo også glemt at dette var stedet med donøkkel høyt på en spiker.. Da jeg nå gikk på do var det ei inne før meg, så jeg fikk nøkkelen overlevert i hånda da det ble min tur. Da jeg kom ut igjen var det ingen som ventet på tur. Hvor var det nøkkelen skulle henge? Jeg så overalt følte jeg, men så ingen spiker.. Mareno så meg heldigvis og kom til unnsetning, -jeg hadde selvfølgelig ikke sett høyt nok opp. Ville uansett ikke nådd opp for å henge den på plass 😂😂😂
 
Gikk fint å danse med sokkene utenpå skoene. Ei stund iallfall. Så ble det like tregt. Merkelig.
Eller kanskje ikke så merkelig. Danser på skosålene igjen, sokkene er borte!!!
 
Gikk hjem 2300.
 
Dag 5, søndag 3. des.  
Frokost as usual.

Avokadomarked i Arguineguin i dag. Masse avocado og andre grønnsaker og spisendes i det store teltet. Rundt om ellers er det litt forskjellige saker og ting i div boder. Vi går litt rundt og kikker. 
 
I et annet telt er det underholdning. 
 
Gir beskjed til Bjørg og Tormod at nå er vi her, og de kommer etter ei lita stund. Kjekt å treffes igjen. Det er jo blitt "obligatorisk" hver gang vi er på øya. De bor jo her fast hver vinter, skal feire jula her også i år. Innom hos de på en kopp kaffe etterpå og vi avtaler å møtes til middag en annen dag. Glemte ta bilder i dag, så får prøve huske det neste gang.
 
 Dagens lunch på terrassen igjen. 

Middag for to på Kinaen på kvelden. Deler en porsjon innbakte bananer med is til dessert. Mektig men godt! 
 
Får som før her en liten en, samtidig med regningen. Så påfyll. Og fremdeles lar de flaskene stå på bordet. Vel, vi har jo litt anstendighet. 
 
Litt morsomhet på kvelden :D
 
Dag 6, mandag 4. des.  
Mandag 4.des. 
Leiligheta ved siden av oss har stått tom et par dager. Men det utspiller seg et drama på terrassen der.. En liten edderkopp har fanget en stor kakkerlakk. Skjebnen til kakkerlakken er nok avgjort...
 
Vi går oss en formiddagstur. Innom Chantalbutikken i Arguineguin før vi fortsetter. Ikke helt uten "fangst" der... :) 
Bak gjerdet, inne på bananplantasjen, her er mor med sine tre små (var et par til som ikke ville være med på bildet), de små er nokså kamuflasjefarget! :) Ser du alle tre småttingene?
 
Vi går til Bar Terraza (La Cãna). Spent på om de har kanarisuppe til oss denne gangen. - Det har de ikke nei! Stengt mandag og tirsdag, der ble vi lang i maska! Og vi ble påminnet om at her tar de ikke kort! (se bildet). En uskikk synes jeg, men også en påminnelse om at man alltid bør ha noen kontanter i bakhånd, litt seint å trylle fram når regningen kommer.. (tror vi måtte låne hos tante sist vi var her).. 

Gikk til ? (El Boya), har ikke vært her før. Stort lokale, en god del folk, hektisk, forferdelig akustikk! Menyen (tapasretter) står på spisebrikkene. Men uten pris. 

Mareno får sine sardiner og kanaripoteter. Fikk kun gafler til å spise med. Var ikke med saus til potetene, men siden vi fikk mojosaus til noe tørre kavringer før maten, så gikk det bra! Husker ikke hva/om jeg spiste... 
 
Avslapping..

Middag? På Maravilla, sier jeg, det er kortest, synes jeg har gått nok i dag. Nesten nede slår tanken meg: Har æ telefonen? Ser i handveska, nei, tilbake og inn igjen i leiligheta igjen, nei, finner den ikke... Men... -" jo, æ har han i rævlommen" 😂 Vi går på nytt. Viser seg at Maravilla er stengt i dag. I november hadde de stengt tirsdager, nå er det stengt både mandager og tirsdager. Da må vi gå på en av de nære restaurantene.

Vi går til restauranten i hula. Cueva Pirata. Hunden ligger på sin faste plass utenfor døra. Den har fremdeles tennisballen sin
og venter bare på at noen (Mareno) skal hive den.. 
 
...er rask som lynet når den blir kastet. Legger den klar til nytt kast igjen når han har hentet den.  
 
I aksjon!!! 
 
 
Og ja, de har fremdeles sin deilige dessert: sjokoladefondant med is! :) (måtte bare sende bildet til Marian!) :)

Dag 7, tirsdag 5. des.  
Overskyet igjen, men melder 23 gr i dag og..

Vi går en tur til Arguineguin igjen. Her ser vi Amfianlegget nærmest, og i bakgrunnen ser vi Teide. Wikipedia sier: "Teide er et fjell og en vulkan på øya Tenerife, Kanariøyene i Spania. Med sine 3 718 meter over havnivå og anslåtte 7 000 meter over havbunnen er det det høyeste fjellet i Spania, det høyeste fjellet på noen øy i Atlanterhavet og den tredje største vulkanen i verden. Nå for tiden er vulkanen sovende, ikke aktiv".

Møtte Bøfjerdinger i Argueineguin. Brødrene Ørjan og Kurt Dahl. En liten pratestopp. Koselig. Har nok ikke sett Ørjan på flere tiår!

Lunch spiste vi på Kinaen i Ancorasenteret. Liten aperitif før maten. Ja, det var disse sprø greiene her. Fikk jo sånne da vi var i Kina også. Smaker lite, men sprø og ok med litt dip til. Men hva var det de var laget av igjen? Måtte google litt (ja, "han Google" er kjekk å ha!). Ja, det var det jo! Rekechips! Laget av reker og stivelse. Blåser seg opp når de stekes i olje! Greit å få de ferdig tillaget, tror ikke jeg skal prøve meg på slike selv. 

Oppdaga Arnfinn Jan ved nabobordet. En av de vi har truffet på flere ganger når vi er her på øya. Måtte bort å hilse på å få en klem før vi gikk igjen. Arnfinn er søskenbarn til Tore, som er søskenbarnet til mamma. Men mamma og Arnfinn er ikke i slekt, bare tidligere politikervenner :)

Nye naboar i går, borte i dag! Bet i det sure eplet og kjøpte luftmadrasser til å ha i solsengene.. 

Middag på La Goleta. Nedi bakken, rett nedenfor Spar. Stengt mandager. Lørdager? Jeg bestilte grillspyd og fikk masse god saus! Det er mat for mons, jeg elsker saus!!! Tørr middagsmat er no good! Han stusset litt da jeg bestilte hvitvin til grillspyd. Og Mareno bestilte rødvin til torsken! "This for your sister!" sa han da han kom med hvitvinen til meg 😊

Her spiller de norsk (og litt svensk) musikk hele tiden. Drømmen om Elin! Zoo: Babylon m kommaga.  Rikingan: Nordlandsnetter.

Kommer i snakk med paret ved nabobordet. Folk som bor i Øksnes viser det seg. Egil berg. Advokat. Men er nå pensjonist og de skal flytte sørover igjen, der de har barn og barnebarn. Mareno har nok hatt kontakt med han tidligere (iallfall på tlf) i jobbsammenheng, viser det seg.

Svinger innom Green Beach på hjemturen. 

Her spilte den "vanlige" musikken. Han som alltid sier "Zenk you verry much" etter hver sang. Ikke beste musikken, men her kan man ikke la sjansen til en dans eller to gå fra seg.

Dag 8, onsdag 6. des. 
Så er første uken her nede allerede gått. Planen var at den skulle vi/jeg kun roe ned etter reisen, ingen avtaler, ingen stress. Vel, skjønner at restitusjonen ikke har vært helt 100% når jeg ved frokostbufféen kommenterer til Mareno at i dag har de ikke rogn. ROGN!! Jeg mente sopp, de har nemlig også hatt stekt sopp i varmedisken hver dag helt til nå. Når ordene forsvinner eller blir helt totalt feil så vet jeg at hjernen er mentalt sliten. Samme når jeg kobler ut og går på autopilot i samtaler. Sier ja og ha og svarer tilsynelatende "normalt", men ingenting går inn og etterpå kan jeg lure på hva det var vi snakket om... Men synes jo egentlig det har gått nokså greit til nå da..

Slapper av på terrassen igjen. Spiser lunch i bassengbaren. 

I kveldinga får vi nye naboer. Trøndere. Herren er av det pratsomme slaget. Koselig det. 

Spiser middag på Maravilla. Lasagne på meg, bacalao på Mareno. 
 
Tidlig kveld, skutt (2200). 

Dag 14. Tirsdag 12.des.
Frokost. På tur ned i frokostsalen mista jeg mobilen ned på steinene og knuste beskyttelsesskjermen.. Men gikk bra, kan fint brukes fremdeles og godt å kunne fastslå at uten den på så ville selve skjermen blitt knust.. Har heldigvis en ekstra beskyttelsesskjerm i reserve hjemme. Begynt å kjenne meg selv nå! 😂

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar