onsdag 16. oktober 2024

Avreise hjemmefra og dag 1 på Færøyene

25. april 2024
Da har jeg bestilt strikketur til Færøyene. For Astrid og meg. I oktober😃Skal bli spennende.
 
Tror kanskje at reisemålet frister mer enn strikkingen. Jeg er jo nokså "altetende" når det gjelder strikking. Som med annet håndarbeid. Liker å prøve noe nytt, nye oppskrifter, nye mønster, nye teknikker, gjerne litt utfordrende, litt spesielle.. Men kjekt å kunne kombinere strikkeinteressen med opplevelsesferie, natur, historie og nye bekjentskaper
 
Kunne valgt strikketur til Island (men der har vi begge vært tidligere) eller Irland (der har Astrid vært før). Færøyene er spennende og der har ingen av oss vært tidligere. Jeg har til og med slekt der selv om det er langt ut (mammas tremenning og mine firmenninger), men vet av erfaring at programmet på en slik tur er nokså stramt, så tviler på at det blir noe mulighet for å treffe noen av de.
 
Men SÅ godt å ha et "mål" å se fram til. Noe å glede seg til når høsten griper tak.. Skal til Danmark i sommer, men godt å vite at etter det så venter enda en tur.. Føler at da kan jeg nyte Danmarksferien enda mer. Slippe tenke på "hva blir neste tur"... Nå er jeg booka ei god stund fram i tid.. Sydenferie blir det nok ikke i år.

Tirsdag 08. oktober 2024 
Så er dagen der. Avreise hjemmefra.
Gubben (Mareno🧡) kjører oss til bussen (ei mil). Buss videre derfra 1345. "Tøtt'n" er klar for tur!
 
Bussbytte på Sortland, ca 20 minutts venting. No problem! Buss videre 1535, avgang er etter ruta til Lødingen.
Nå går det ikke fort. Mye veiarbeid (Hålogalandsveien), lysregulering og dårlig vei...
 
Ankomst Lødingen ca 1700, buss videre med det samme. Skulle egentlig være 20 min venting også her, men veiarbeid, hullete grusvei ("vaskebrett") og lysregulering gjør at vi er i Lødingen akkurat når når bussen videre skal gå, bare å gå rett fra den ene bussen til den andre. Kjekt når det regner og er ufyselig vær. 
 
Sjåføren på denne bussen kjører som "et SVIN"! 😱 Vi sitter på fremste sete, jeg nærmest vinduet på "passasjersiden" (høyre). Jeg gir fra meg et lite utrop i en sving når han har stor fart og kjører akkurat på asfaltkanten (jeg føler kanten) og det er nokså bratt ned på utsiden... Ser for meg at bussen tipper/ruller ned skråningen.. Burde vel sittet på "innsiden", inn mot midten, mer avslappende det sikkert.. Sier til Astrid at dette går i forteste laget. Synes hun ser nesten FOR avslappet ut. Joda, hun tar det helt lugnt.. Men hun sitter jo ikke ved vinduet da.. Senere forstod jeg at hun heller ikke hadde likt seg i farta han hadde. Jeg skremte henne vel 😱 😀

Så møtte vi snøplogen! Rakk akkurat et dårlig bilde :) Var noe vekslende føre. Is, sørpe, vann.. Som heller ikke bidro til trygghetsfølelse.. Det blir helt ok å forlate dette her!" 😊
 
Ved Tjeldsunkroa skal vi korrespondere med buss fra Harstad. Sjåføren på bussen som allerede står der og venter på oss kommer i døra og hilser vår sjåfør.. Sier at det er godt at vi er "on time" for sist måtte han vente i 20 min på bussen fra Sortland.. Sjåføren da hadde unnskyldt seg med "så mange røde lys".. Neida, ikke noe problem det, det er bare å "gi på", sier vår sjåfør... 😓 Ja, han "gav virkelig på". Jeg burde vel klaget til selskapet på kjøringa, og han var faktisk nokså ufin også, mot ei ung jente og ei gammel dame som spurte han om hvor de kunne gå av når de skulle dit og dit og korrespondanse... Til ho eldre dama bare "glefset" han til svar, dvs hun fikk ikke noe svar på spørsmålet. De gikk nå av ved Tjeldsundkroa,.
 
Ankomst Evenes flyplass tre minutt sein bare. Innsjekk. Gjett hvem som igjen ble tatt ut til tilfeldig kontroll! Heldigvis bare sånn narkotest av hender og sjekk av midje (!?) denne gang. Alt ok. Handle litt lesestoff og pølse med brød, mat må man jo ha. Flyavgang 2005. 
 
Ankomst Gardermoen. Rett over veien til hotellet, sjekket inn, satte fra oss koffertene på rommet og ned i baren for ei øl.
NÅ er vi virkelig på tur!!! 
 
De to svarte chesterfieldsofaene i foajaéen som flere ganger prøvde å knekke halebeinet mitt da vi reiste til Danmark i sommer, er nå skiftet ut med nye fancy sofaer ser jeg når vi går. De blå stolene er også nye. Må prøve de nye sofaene neste gang! :) 
 
De gamle nedsotte sofaene
 
Onsdag. Dag 1 i programmet
Vi stod opp kl 07, i heisen 0720 (dæggern,- vi er effektive!). Rask frokost og var på flyplassen 0813.
 
Ikke levert bagasjen slik før... Det er stadig noe nytt. Gjennom sikkerhetskontrollen 0834. 
 
Forbi butikkene.. Ny bukse? Nei, det ble ikke noe kjøp 😀 Det ble kaffe på Grab &go. 
 
Husker ikke om det var på Grab & go eller et annet sted... Iallfall kom det plutselig en mann springende etter oss da vi var på tur ut videre, og lurte på om det var en av oss (Astrid og meg) som hadde mistet en ørepynt??
"Lisbeth på tur"? Selvfølgelig!!! Den var min ja! Ekte gull, fått av gubben, så ville vært trasig å miste.. Den andre i paret mista jeg på Gran Canaria. Denne gangen var hellet på min side! Får håpe flaksen vedvarer... 😉
 
Ved gaten. Prøver forutse hvem som skal på strikketur med oss... Noen lar seg avsløre lettere enn andre 😀

Boarding 1100. Gikk gjennom, var kommet nesten helt til flydøra, da det slo meg i et lynglimt: -Hvor er mobilen? Hjertet i halsen!!! Innså straks at jeg ikke hadde hatt den med fra jeg satt på stolen ved gaten....😔 Hadde nok lagt den fra meg da jeg skulle ta opp boardingkortet fra håndveska. Oki, da er det definitivt "Lisbeth på tur" igjen. Alt som "normalt" altså! 
 
Vel, ingen tid å miste, haster tilbake, motstrøms, tok kontakt med dama bak disken (kom meg jo ikke gjennom "klappdørene" som måtte åpnes med boardingkortet fra andre siden), hun åpnet sperrebåndet og slapp meg ut på andre sia, ba meg komme samme vei tilbake. Jeg strente videre til setet der jeg hadde sittet... og under over alle undere: Mobilen lå fremdeles på stolen! Takk og pris! Tre unge menn stod der og lo da de så jeg kom løpende, "Der er hun!!!", sa den ene høyt med et bredt glis 😄😄😄  
 
Huff. Hadde blitt litt av en tur hvis mobilen var stjålet/forsvunnet. Hele turen ødelagt. Ingen bilder, ingen tekst/notater, intet internett. Har ikke med den lille to-i-en-laptopen (/nettbrett) heller, den knuste jeg jo i Danmark i sommer 😢Men lykke denne gangen! Tilbake til flyet med mobilen i hånda, alt ok. 
 
Plass på første rad. Tenkte vi var ansett som VIP da. Men nei, ikke mye fordeler her. Det var heller en ulempe. Fikk ikke ha noe på golvet, måtte ha håndbagasjen i hylla over.
 
Ikke så vanskelig å forstå dette. "Sit altid ibundin". Skal se vi blir å klare oss godt på Færøyene 😉 Landa ca 1305. 
 
Allerede vært mange mentale utfordringer for min fatiguehjerne.. Skal ut av flyet. Kors'n åpna man beltet? Alt stod stille. Totalforvirra. Var på nippet å be Astrid om hjelp, da låsen plutselig gikk opp. Ren flaks, for jeg visste/skjønte ikke hva jeg gjorde.
 
Så er vi på Færøyene. Som Wikipedia sier dette om: "Færøyene er en øygruppe i det nordlige Atlanterhavet, midt mellom Norge, Island og Skottland. Færøyene er en selvstyrt del av Kongeriket Danmark. Færøyene består av 18 klippeøyer av vulkansk opprinnelse. Vintrene er milde og somrene kjølige. Det er mye vind og tåke og hyppige regnbyger". Fin artikkel/info om Færøyene her: Et lite stykke dansk Norge
 
I bussen. Sjåføren heter Peter, og vår færøyiske guide heter Ann. Vi skal ikke rett til hotellet, det blir flere stopp underveis. Flott landskap. Her ser vi Tindholmene. 
Bare å suge til seg inntrykkene!

Her ser vi litt bedre hvorfor de heter Tindholmene.. 
Jeg som elsker berg og stein og "hater" skog når den skjuler stein- og landskapsformasjonene (som hjemme), synes jo dette er fantastisk!

Vi får litt info underveis. Språket her? Vel, færøysk, litt dansk, litt norsk, litt gammelnorsk, litt svensk (?), de kaller det bare for "Blandinavisk" forteller guiden. Hun prater norsk, men litt dansk aksent i mine ører. Ikke noe problem å oppfatte/forstå. Morsom er hun også. Tror vi har vært superheldig med henne! Her er ca halvannen meter forskjell på flo og fjære. 

Vi skal spise lunch i Bø. Morsomt for Astrid og meg som jo er fra Bø (i Vesterålen). Det ble nyyydelig tomatbasert fiskesuppe. 

Vi får husets historie. Det ble startet bygd i 1856, stod ferdig i 1861. Bygd av tømmer importert fra Norge. (ikke noe skog på Færøyene). Mange andre hus ble bygget av drivtømmer som det kommer mye av slik øyene ligger til.

Huset var falleferdig da bestefaren (?) til nåværende eier kjøpte det. Han var fagmann, snekker, og så at bjelkene var "gulle god". Jeg glemte ta bilde (skitt!😖) av bildene på veggen, som viste huset, før, under og etter restaureringen. Han brukte ni år på arbeidet siden han også arbeidet i Norge i perioder for å tjene penger.
 
Det var et stort hus. Butikk i første etg, lagerrom på loftet, de saltet fisk i kjelleren. Der heller golvet slik at væsken fra saltingen skulle renne ut i havet. 
 
Mor og datter driver stedet i dag. Dronning Sonja har også spist her, hun satt på loftet, blir vi fortalt... 
 
Kjører videre. Steingjerder har de mye av. Litt forskjellige varianter, men de fleste har "vanlig" gjerde på ene siden. Skog er helt fraværende.
 
Vi stanser ved Mulafossur. Typisk turistmagnet. Har sett bilder herfra tidligere. Det ble en litt kald fornøyelse, det blåste friskt. Dette ble et nokså typisk bilde herfra.
 
Men vinden gav også det "lille ekstra" til opplevelsen. Den blåste fossen horisontalt og gav oss det flotteste syn vi kunne ønske. Rene "åpenbaringen"! DEN regnbuen! Slik har jeg ikke sett bilder herfra før. Det var jo bare magisk, rett og slett! Flott ikke sant? 
 
Må jo bare ta med filmsnutten jeg (utrolig nok!) var "våken" nok til å ta også. Ikke ofte jeg bruker store ord, men dette er jo nesten spektakulært.. Eller? 😉
 
Hva mer jeg fikk med meg av info fra guiden? Husker ingenting omtrent, må bruke bildene og telefonnotatene mine (som ofte er nokså mangelfulle/uforståelige) for å erindre 😀
 
Notat kan være som så: "17000 fåreskinn, eneste, ikke slakteri på Færøyene. En sort sau, to sorter ull. Brenner ullen. Nå er vaskeri. Og ny maskin for å spinne ullen. Steinmose brunfarge."  
 
Når da autokorrekturen også slår inn og gjør teksten ekstra uforståelig, noe som ofte skjer, så er det ikke enkelt å skrive blogg i ettertid altså 😒
 
To sorter ull; det er under- og overull på den færøyske sauen. Underullen er vanskelig å utnytte, det krever at den må "nappes" (endelig noe jeg husker!), men det blir for omstendelig, det lønner seg ikke. Ergo er ikke færøysk ull det beste/mykeste man kan finne, tenker jeg.. Men ull er ull, tenker jeg også, alt er bedre enn syntét! Og på denne turen er jeg mest opptatt av mønster og det typisk færøyske.
 
Færøyene har 21 tunneller, fire av de under havet, de har også ei rundkjøring under havet. Neida, den i Tromsø ligger under land, ikke under havet, påstår de. Jeg er tilbøyelig til å være enig, etter å ha sett på kartet. Tunnellene her knytter sammen øyer, i tillegg er det masse broer og det brukes også helikopter. Færøyene er vulkansk bortsett fra høysletten (hvis jeg husker riktig..?), men det har ikke vært vulkanske aktivitet de siste 55 millioner år.. Fjellene består da av basalt. Fjordene ved høysletten er bare 10-20 meter dype, ellers er de ca 200 meter dype. Det røde vi ser i berget er sammenpresset vulkansk aske. Jeg burde vel googlet litt, for å kvalitetssikre det jeg skriver, men har ikke kapasitet nå. Så les med forbehold...  
 
Bare å nyte synet... 
 
En nedlagt Natobase er nå blitt fengsel... Luksusfengsel, sier guiden.
 
Utsikt over Torshavn
 
Så er vi framme på hotellet, har fått konvolutt med nøkkel (ja, entall) utlevert. 
 
Felles middag i kveld på Angus Steakhouse. Biff med tilbehør. Kjempegod saus (jeg valgte whiskysaus, et av tre valg), god biff, god chips og så fikk man hente seg grønnsaker og div i salatbaren. Kjempegod middag. Men det ble alt for mye. Måtte melde pass til slutt 😃
 
Dessert inkludert. Man kunne velge" sjokoladekake" eller noe eplekakegreier.. (eplepai?). Jeg er ikke så glad i epler, men tenkte at jeg skulle alltids klare å få i meg en liten firkant (tørr?) sjokoladekake... SÅ fikk jeg jo DEN sjokoladefondanten! Med softis ved siden av. Virkelig opptur altså!!! Dette lover godt for fortsettelsen!!!... 
Joda, den der epledesserten var sikkert også god.... 

I seng. Jeg leste til midnatt. Det har vært en lang dag, masse inntrykk. Det tar tid å roe ned hodet.. Men sov som en stein da jeg omsider sovnet 😴 
 
Fortsettelse følger...... om ei stund..... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar