Gran Kanaria 2017

14. august.
Mareno har to uker ferie igjen i år. Uke 48 og 49. På tide å bestemme seg for noe... Vi har jo vært innom tanken om å prøve tre uker vintervarme denne gangen.. Se om det blir kjedelig... Enten fastlandsspania eller Gran Kanaria. Vurderte etter hvert klimaet på Gran Kanaria som det sikreste, og da kan vi også reise direkte fra Evenes, sparer litt på det. Litt i seneste laget å starte planlegging nå oppdager jeg.. Mye er utsolgt for lengst. Iallfall direkte fra Evenes. Særlig de billigste alternativene. På de stedene jeg helst vil være.. Vi er nok blitt litt kresne etterhvert....

Sjekket litt rundt i går, og idag bestemte jeg meg for at nå må man bare sørge for å  reservere ett eller annet brukbart mens man tenker seg om, så ikke alle båter går... Kan avbestille innen ei ukes tid eller så.. (må sjekke!)

Fant et alternativ i Patalavaca, i utkanten av Arguineguin.. Begrenset utsikt lover ikke spesiellt bra, men vi får se.. Reserverte det. Skal vel klare holde ut.

Nå gjenstår bare at gubben får fri alle de tre ukene... Han har ferie uke 48 og 49, så så langt er det greit. Resten må han bruke avspaseringsdager på. Har fem dager på oss før depositum skal betales, så regner med han får det klart til da.. Satser på at det går bra.. Hvis ikke får han bare førtidspensjonere seg (men det er vel strengt tatt ikke før til neste år at det er noe alternativ...antakelig ikke lurt da heller) ..

18. august
Jup, ferie og avspasering er fikset, og depositum nettopp nu betalt! Tre år siden vi sist var på GK.

22. oktober
Ja, da har svigerbror Thormod og kona Laila Irene bestilt hotell i Puerto Rico. De kommer 6 dager etter oss og skal være i 14 dager. De blir boende et stykke unna, men ikke mer enn at det går greit å møtes. Kan jo gå en tur over fjellet! :) Et års tid siden sist vi møttes. Det blir kjekt! :)

Eneste som nå bekymrer meg er at vi har avreise fra Evenes så tidlig. Må kjøre hjemmefra midt på natta. Og det er 23. november, kan jo være all slags føre og vær... Kan være stor fare for stengt vei, enten pga været eller pga trailer som står fast i stigning....

16. november
Sendte mld i dag til svigersøs og lurte på hvilket hotell de skal bo på.. Og fikk mld tilbake at de hadde avbestilt turent i dag! Svigerbror er blitt dårlig til helsa, venter på innkalling til sykehuset i Tromsø. Skal få time før jul, men aner ikke når... de går og venter...

Det var jo dumt, hadde passet supert å treffes der. Sist vi traff de på Gran Kanaria var det året vi reiste ilage Astrid og Rolf-Hugo, og vi ble akterutseilt i flere dager da vi skulle hjem... (kan ikke linke til den turen, for det var før jeg begynte å blogge, og selv om jeg har startet på en kladd, så ble det så vanskelig å blogge den flere år i ettertid at jeg gav opp).. Jeg husker vi tok bilder på stranda med nisseluer på (skulle ha til julekort), mens flyene gikk over himmelen. Et av de var antakelig flyet vi skulle reist hjem med... Det var vel antakelig starten på "Lisbeth på tur"!

21. november
Lurer på om alle har det like kaotisk som meg, når det nærmer seg avreise...? Gubben har lagt noe klær på senga.. Jeg har klær liggende på badet, i stua, på senga på gjesterommet (der står også kofferten). Og i stua har jeg masse duppeditter, papirer, kort, håndvesker, lessetoff, håndarbeid.. Problemet er å velge ut hva jeg skal ha med. Og etterpå følger problemet med å få alt jeg ikke skal ha med, tilbake på plass!

Fant plutselig en genser i en stol i stua (en som ikke er så mye i bruk, det skal være sagt), hvordan var den kommmet dit? Nårtid`? Har jo ikke brukt den på "evigheter"..Hvor lenge har den ligget der? Siden vi kom fra Trondheim, sier Gubben. Jaha, det er jo en måned siden.. Vel, vet jeg har brukt den siden da, men den har nok ligget der et par uker tenker jeg.. Jeg har sikkert trodd det var Gubben sin (han slenger det meste hvor-som-helst), så da er jeg vel unnskyldt?

Ja, og så er det jo slik at siste dagene før avreise så er det jo så masse annet enn pakking som må gjøres. Ta vare på all mat som ikke varer i tre uker i kjøleskapet (har spist "alt mulig" siste dagene, for å minke lageret), få søppelet i søppelboksen, komposten i kompostbingen, skifte på senga, rydde, vanne blomster, senke temperatur, legge regninger til forfall, overføre penger mellom div kontoer, div, div, div...

Vel, da skjønner de fleste at det ikke alltid er ryddig og på "G" hver gang vi kommer hjem.. For ikke å snakke om hva dattera finner hvis hun stikker innom for overnatting eller do-besøk eller whatever mens vi er borte... Men nå er ikke hun av de mest "pirkete" heller, så hun overlever vel, verre hvis hun har noen ilage seg... ;) :(

Så er heldigheta at gubben skulle på et møte i kveld på Sortland. Altså noen timer for meg selv! Perfekt. Da kan jeg sprade halvnaken rundt i huset, prøve klær, velge ut noe, velge bort andre, sy noe
ut, noe inn, reparere, og div som dukker opp... av innskytelser..

Ja, det blir selvfølgelig et lite glass vin i samme slengen. Og jeg avslutter med en tur i badekaret. Så får jeg forhåpentligvis ladet batteriene til siste innspurt i pakkinga i morgen!

Onsdag 22. nov, dagen før avreise
Stod opp før kl 07. Kan bli en lang dag i dag...
Mareno spurte hvor mange kilo vi kunne ha med.. Ja, jeg hadde jo tenkt 20 kg siden det jo er Norwegian som flyr.. Men nå slo tanken meg at kanskje er det bare 15 her og.. Det har jo vært det vanlige når vi har vært i Hellas... (fløy med Thomas Cook). Måtte inn og sjekke. Og det viser seg at Tui bruker forskjellige flyselskaper og det er reglene til de forskjellige som gjelder, så man må gå inn der og se.. Når jeg går inn på Norwegian og skriver inn reservasjonsnummeret, viser det seg at jeg kan sjekke inn og skrive ut billett her og nå. Jeg så gjør. Vi har fått seter ved siden av hverandre (vindu) på turen i morra, hjemturen er ikke reservert ennå..

Men det viktigste: Det viser seg at hver av oss har TO kolli à 20 kg, i tillegg til 10 kg i håndbagasje!!! Det er saker det! Da kan jeg ta med en ekstra bag til hjemreisen. :)

Ja, men så spørs det jo om vi kommer oss avgårde. Ekstremvær-varsel. Må regne med at broer kan bli stengt, flys innstilt osv, advares det om... Ja, vi må jo over Tjeldsundbroa først. Den har vært stengt noen ganger før ja.. Vi må nok beregne god tid på turen iallfall. Lurer på hvor tidlig flyplassen åpner... Ekstremvarsel

Jaja, gubben la seg litt over ett, skal opp igjen kl 3, vi kjører senest kl fire...  Mareno kjører på arbeidsbilen til Sortland, så jeg må kjøre Quattroen. Fikk jo ikke tatt meg "flymedisin" i kveld av den grunn. Ingen vits for meg å prøve å sove.. Har allerede sovet dårlig (les: våknet igjen) i flere netter, så bare å holde ut, og satse på litt søvn på flyet.

Dag 1. Torsdag  23. november, reisedag
Kjører hjemmefra kl 0340! Fra Sortland 0435, jeg var dautrøtt, så ba Mareno ta over rattet da han hadde satt fra seg avisbilen på Sortland.
 Ikke noe å si verken på vær eller føre

Og Tjeldsundbrua var ikke noe problem. 3 meter pr sekund! :D

Framme på Evenes 0615. Da ble det jo godt med ventetid på Evenes.

Men så dukka Hilde opp! Med både humor og likeens sekk som jeg har! Fagforbundets utvidbare småsekk er ypperlig til små turer! Tida går fort i godt selskap! Takk til Hilde for ei trivelig stund! :)

Flyturen gikk greit, til tross for noe turbilens.. Mareno hadde ledig sete ved siden av seg, så flyet var ikke fullt.

Første utskeielse i matveien ble dessertkaka som Mareno fikk (jeg hadde ikke bestilt mat). Ja, det var jeg som spiste den kaka. Og den var kjempegod! Må være det desidert beste jeg har fått om bord i et fly! Sånn Sarah Bernhard-aktig! Mmmm :)

Flyturen er jo ganske lang, ca 6,5 timer. Fikk meg litt blund underveis.

Det hadde ikke gått uten min fantastiske reisepute. Memoryskum, med låsing/stramming under haka, så den støtter skikkelig opp. GOD soving kan det vel aldri bli på et fly (unntatt 1. class, selvfølgelig), men med denne slipper man iallfall å våkne med skikkelig kink i halsen/nakken.. bare i ryggen! :( Har hatt flere puter med sånn isoporkuler i tidligere, de er noenlunde OK med det samme, men kulene krymper fort og støtten blir borte.. Vil absolutt anbefale memoryskumpute. Hindrer hodet i å falle til siden eller framover. Den kommer i oppbevaringspose og kan komprimeres. Avtakbart (glidelås) og vaskbart trekk. Koster litt mer enn kule-putene, men anbefales (min helt personlige anbefaling, jeg får/har ingen fordeler/fortjeneste av å anbefale den, kun et ønske om å gi et godt tips!)  Nakkepute, memoryskum

Vi landa kl 1615 norsk tid! Temperaturen er 24-25 grader, det er perfekt! :)

På tur ut etter å ha fått koffertene så deler gangen seg, Mareno som går fremst tar på tur den veien det står "Rent a car" og Taxi.. Jeg føler meg veldig ovenpå da jeg stopper han og gjør oppmerksom på at vi skal andre veien, der det står "Turoperatører".. Jeg elsker de få gangene det er jeg som har oversikt og kontroll, og han bare "følger strømmen"! :) Da er jeg iallfall ikke helt på "bærtur"! :)

Alle på plass i bussen ca 1700. Det er en minibuss, tre personer i bredden med to på ene siden av midtgangen, kun èn på andre siden. Det er positivt, da er det færre reisende og færre stopp og vi kommer fortere til hotellet vårt! Vi får de to fremste setene på rekken med kun ett sete. Altså: Jeg får fremste sete, Mareno setet bak meg!

Sjekka inn på hotellet, helt ok. Separat soverom, stort bad, alt som trengs, kjøleskap og ikke minst FRYSEskap! Dog ikke den aller beste utsikten fra verandan. Det var vi forberedt på. Ofte er jo kontakter et problem på hotellrom, å få nok uttak for å lade alle dupedittene. Jeg hadde for sikkerthets skyld tatt med begge mine støpsler med to USB-uttak på hver, for å få utnyttet maks. Men her var det ikke noe problem. Her var altså; "siger og skriver",- 14 kontakter i leiligheta! Aldri opplevd maken! Knaill!

Og på bordet sto det ei flaske sprudledråper sammen med to passende glass, for å ønske oss velkommen! Dèt var jo ekstra kos, for denne gangen hadde vi ikke kjøpt med oss sprudlevann, slik vi ofte gjør for å feire at ferien er et faktum når vi kommer frem! (bildet att ETTER at flaska var tømt)

Ut og handle pålegg med mer, Spar-butikk rett nedi bakken.

Middagen tar vi på hotellet, vi er slitne etter reisa og orker ikke gå ut. Veldig bra mat.

Gratis aperitiff mens vi venter på hovedretten.. Og jeg fikk dobbel dose grønnsaker istedet for potet da jeg sa at jeg ikke ville ha potet. Mareno spiste selvfølgelig Kanaripoteter til snitselen som faktisk var av kalvekjøtt og ikke svin. Ekte snitsel skal være av kalvekjøtt, Mareno degraderer alle restauranter som serverer snitsel av svin!

Så ble det sprudlevann på hotellets regning og litt kos på verandan før leggetid. Medbrakt fra Norge: duk, lys og glassbrikker. Ville jo sett litt nakent/trasig ut uten! Tok kveld i halvtolv-tida (Kanaritid). Litt  lesing på senga, så er det ZZZzzzzzz....

Dag 2. Fredag 24. nov
Lat morgen. Har sovet nokså godt. Ble overrasket over gode senger. Ikke for harde slik de nesten alltid er på kanariøyene. Og i senga var det tynne sommerdyner, ikke bare lakener slik vi har opplevd før (da er det gjerne stikkende ulltepper i skapene i tilfelle det blir kjølig). Her var det lagt på både ekstra laken og sommerdyne, bare å velge det som passet best! Jeg lå da oppå to lakener, med sommerdyna over meg, som jeg hev av og på noen ganger i løpet av natta  ettersom kroppen min har problemer med temperaturreguleringen. Perfect! :) Med bare laken ville jeg nok blitt liggende våken og fryse i perioder..

Oki, sånn kan altså utsikten være når man bestiller leilighet med "begrenset utsikt".. Vi var forberedt, så ikke noe nedtur egentlig. Og ser like mye himmel andre veien også. Bare jeg ser himmelen (og stjernene) på nattestid, så er det greit for meg. Tilbringer lite og ikke tid på verandan ellers... Dagene skal brukes på annet sted enn leiligheta!

Frokost. Rusla til Arguineguin i ellevetida. Gikk veien, som nå er stengt for trafikk, de holder på å utbedre, men med det var åpent for fotgjengere. Et stykke å gå, men godt med litt trim, tenker jeg. På Ancorasenteret traff vi på onkel Asle. Helt tilfeldig. Akkurat som sist gang vi var øya. Han ventet på tante Hjørdis som bare var innom en butikk borti gata, og kom om litt hun også. Det ble til at vi spiste lunch ilag på senteret. De har sine favorittsteder, de som bor her.

Jeg prøvde ta bilde med min sist innkjøpte selfiestang, ble ikke helt vellykket.. denne gangen heller... (nå er jeg gankse sikker på at det ikke er stanga sin feil, men Google!!! Eller kanskje noe i mine innstillinger... -Stadig vekk når jeg trykker på utløserknappen starter Google play- appen....)  Dette var det eneste bildet jeg fikk...

Mens Mareno tok dette bildet av meg mens jeg holdt på å "knovla"! :)

Heldigvis tok Mareno dette bildet også, så da ble det bilde av tante Hjørdis og onkel Asle likevel. Mareno kom jo ikke med da, men han "står det vel over"! :)

Til dessert ble det en Irish Coffee, ny sukker-utskeielse på meg da.... :( Men vi koste oss og ble sittende til over kl 15...

Shopping etterpå.. en topp, eller var det to.. Rusletur ned mot havna. Plutselig hørte vi et "Mareno"! Det var Odd som ropte fra andre siden av gata, der satt nemlig Turid og Odd på en fortausrestaurant!  De er Bøfjerdinger som bor her nede hele vinteren. Vi måtte selvfølgelig bort å ta en liten prat. Moro! :)
Har hørt at det ikke har regnet her på "evigheter"! På ettermiddagen så vi at det var regn i luften langt der borte... Las Palmas muligens? Kult med regnbue iallfall..  Og det kom ikke regn her..

Fantastisk flott lys andre veien også..

Og fantastisk himmel! :)

Så leita vi opp leiligheta til Bjørg og Thormod.. Vi må jo selvfølgelig besøke de når vi er her. Dansevenner fra Trøndelag vi først ble kjent med på Lanzarote i 1997. Glemmer aldri da vi ble invitert opp verandan deres en formiddag vi hadde "fri" (fra kurs og opplegg på sydenswingen) og vi ble servert "sprudledråper" (boblende hvitvin) og loff som vi dyppet i aioli til. Fantastisk kombinasjon av smak vi aldri glemmer! Og "ulovligheten" av å innta alkohol på en helt vanlig formiddag, midt i uka tilogmed! Det var vår første sydentur, for oss var det helt spesiellt, noe vi aldri glemmer!

Inngangen deres er her! Men ikke besøk idag. Bare sjekke at vi "husker" (vet) hvor de bor). Egentlig en hel vitenskap å finne ut av det da.. siden vi ikke husket adressen... Men via bilder vi tok fra takterrassen (sjekket bloggen min) sist vi var der, og også bilde på Facebook, klarte vi til slutt å rekognosere hvilket bygg det måtte være...

Innom Sparbutikken på tur hjem. Tilbake på hotellet i 1930-tida.. Da blir det middag på hotellet i dag og. Sliten...

Mareno spiste Creme Brulee til dessert. Servert med is ved siden av. Jeg måtte smake...liiitt... (litt utskeielse..igjen!)

Et par gnagsår på gang i mine nokså nye Birkenstocksandaler.. merkelig, er jo akkurat likeens som de gamle som jeg går daglig i hjemme... Da er det vel bakkene her hælene mine ikke tåler.. Akkurat som jeg tidligere har erfart med Eccosandalene som funker fjell hjemme i hverdagen, men ikke på ferie! :( OK, da blir det vel mine alà-crocks-sandaler i morra...

Litt lesing på verandan.. Tok kveld i 0000-tida...

Dag 3, Lørdag 25. nov
Grunnet mine noe såre bein, ble det besluttet (jeg besluttet) at det måtte bli bassengdag i dag.

Nokså overskyet, men fin temperatur, så helt greit. Ble ikke kokvarmt ved bassenget da.

Tapas i bassengbaren til lunch.

Utpå formiddagen ringte Tormod. Om vi ville komme på middag hos dem i ettermiddag? Kl 17? Klart vi ville! Gleder oss! Og nå har vi jo kontroll på hvor de bor også!

Lå ved bassenget til klokka var nesten 16, så da måtte vi plutselig skynde oss... Innom leiligheta å ordne oss, og så gå til Arguineguin. Jeg sprang det meste av veien, redd for å bli sein, og dèt var ikke bra for gnagsårene. Hadde crokssandalene som jo er myke, men med sånn fart fikk jo føttene litt peising uansett! Da vi nærmet oss rundkjøringa, den med hval-halen, sa Mareno at jeg kunne jo korte inn veien med å gå tvers over rundkjøringa...

Så da jeg gikk  tvers over plenen (utkjøringa fra rundkjøringa til Dorado Beach-hotellet), påpekte han at det var ikke SÅ alvorlig ment... samtidig som han holdt på å le seg i hjel. Vel, vi nådde fram fem min sein, og da virket ikke dørklokka, så det gikk enda noen minutter før vi  fikk kontakt og ble låst inn. Men det gikk helt fint! :D

Hos Bjørg og Thormod spiste vi kinamat, med byggris til! Kjempegodt og sunnere enn vanlig hvit ris! Det ble ei trivelig stund, med både mimring, oppdateringer og vi var innom mange forskjellige emner i løpet av de timene vi var der. Hadde det så trivelig at jeg ikke en gang tenkte på å ta bilde. Dumt..

Helt utrolig, men fikk se bilde hos Bjørg av regnbuen fra i går...  Hun hadde tatt bilde av den fra takterrassen... Det måtte jo være på nokså eksakt samme tid som jeg tok bildet av den. Og bildene var nokså identiske. Moro. Vi var ikke langt fra hverandre i det øyeblikket vi tok bildene! :

Vi gikk hjemover i halv-titida.. Var kommet til buss-stoppen da jeg oppdaga at jeg ikke hadde kameraet med... Hadde nok glemt det igjen på bordet. Takk og pris at vi ikke var kommet lenger.. Bare å snu og gå tilbake. Thormod kom ned med det, så da kunne vi starte på hjemveien igjen.. Lurer i ettertid på hvorfor jeg hadde kamera med i utgangspunktet. Tok jo ikke et eneste bilde! Heller ikke med mobilen!!! Jaja, vi har jo intensjon om å treffes igjen da, før vi reiser hjem.. Får prøve huske å ta bilde da da..

Veien er jo stengt for trafikk, men ikke for gående, så da ser det slik ut!

Da vi kom hjem sto det ei ny flaske Prosseco på bordet!!!!! Det var da ikke måte på! Skal vi få ei   flaske annehver dag her da? Kan jo bli i meste laget drikking da.. Vel, vi takker og bukker! Koser oss!

Mareno spilte musikk på PCn (oki da, Mac-en!), så da ble det faktisk litt dansing på verandan (i ettertid lurer jeg på hvordan vi fikk det til, der er jo nesten ikke plass!). Var neppe mye. Men siden vi alltid MÅ danse på ferie hvis det skal være en bra ferie, så strekkes kanskje grensene litt for hva  som er dansing... Nå HAR vi iallfall danset!!!!

La oss ikke før i halv to tia..

Dag 4. Søndag 26. nov
Stakk hull på vannblemmene, tappet dem og satte på gnagsårplaster. Tenkte vi skulle gå den korte (ca 1 time?) veien (langs kysten) mot Puerto Rico i dag. Tenkte jeg skulle ta de lette Eccoskoene som jeg hadde med. Trodde jeg hadde med. Men nei. Har mye rart i kofferten, men skoene var ikke der. Neivel, jeg var jo først tenkt å reise i de, men ombestemte meg og tok skolettene i stedet, så da ble de antakelig glemt i farta.. Skolettene egner seg ikke til annet enn å reise i så de er uaktuell å bruke her. Da blir det joggeskoene i dag.. Litt varme og tette kanskje, men vi får se hvor det går. Får gå sakte og sutelig...

Vi tok på tur i 12-tida. Tok veien nedom  Amfi.

Mange flotte blomstrende kaktuser og andre planter rundt Amfi-hotellet.

Kommer etterhvert til minigolfbanen, og der hørte vi plutselig noen som ropte "Mareno" igjen. Der satt Thormod og Bjørg pluss et par til, på en benk og spiste matpakke! De var der og spilte minigolf. Vi slo av en liten prat før vi gikk videre.

Her var det ingen hjemme.... Men det er pyntet utenfor etter beste evne... Tilogmed "hage" (til høyre i bildet).. (Foto: Mareno)

Ja, det er nok ikke "bare velstand" her heller.. Kom forbi et par sånne som han her, på turen.. (Foto: Mareno)
Framme i Puerto Rico ble det en velfortjent "forfriskning". Steike ta, den var god! 2 Euro pr stk!

Så vandret vi videre mot Amadores og enda videre til Playa del Cura hvor planen var å spise hvitløksreker til Lunch på Vistamar Kalise.

Merkelig "pynt" på taket til dette hotellet. Èn sånn der "vikingskip-inspirert installasjon" på hver side av bygget.

Flere enn oss som lot seg fasinere av  bølgene.. (Foto: Mareno)

Her var juletreet pynta, men lysene var ikke tent. Egentlig befriende lite julestæsj å se. Klarte stort sett å glemme at jula begynner å komme faretruende nært... Bare ti dager igjen når vi kommerhjem... Her var det mange som benyttet sjansen å ta bilde ilage nissen ved treet. Var vel innom tanken jeg og, men slo den bort..

Hvitløksrekene til (en noe sen) lunch var anbefaling fra min tante Synnøve. Tante hadde opplyst at de brukte ha levende musikk på søndags ettermiddag. Og det stemte nok for alle bordene var reservert til kl 17. Men siden vi kom da klokka var bare 15, fikk vi bord. Og kan anbefale videre, rekene var kjempegode! Musikken var vi ikke videre interessert i, så gjorde ingenting at alt var fullt fra 17!

Da vi gikk bortover kom vi til denne trappa.. Der var en "port" som ikke kunne åpnes for å komme inn til den. Men Mareno klatret over muren og gikk ned trappa. Jeg ville også, men tenkte jeg skulle vente til vi var på hjemtur..

Men da vi kom på tilbaketuren var disse tre-fire på tur ned trappa. De stoppet sånn ca midtveis nede i trappa. Og der stod de. Jeg ventet og ventet på at de skulle gå ned eller opp igjen, slik at jeg kunne gå ned. Men nei, de syntes visst at det passet utmerket å stå der i all evighet og prate, tydeligvis. Eller så var de blitt oppmerksom på at jeg ville ned, og hadde gått i hop om å sabotere for meg (jeg må jo bare ta med en liten konspirasjonsteori, siden det er så populært for tiden!)... Mareno ble selvsagt utålmodig av å vente på meg, så han ruslet sakte videre.. Til slutt gav jeg opp. Får ta trappa på neste Gran Kanariatur!

Så ble det en selfie.. Usikker på om det var med selfiestanga, det er vel heller tvilsomt, he, he! :) (selv om det faktisk kan se slik ut! Men alltid unntak som bekrefter regelen, så dette kan jo være akkurat dèt!)

Vi gikk tilbake til Puerto Rico, men da hadde føttene mine fått nok, så etter en liten kvil tok vi taxi tilbake til Patalavaca. Hjemme ca 18. Da har vi altså brukt rikelig tid. Men rusla sakte og hadde mange og tildels lange stopp. Fin tur iallfall, selv om gnagsårene fikk vedlikehold..

Avslapping til vi gikk til middag på hotellet i 21-tida.

Husker ikke helt hva jeg spiste her, men godt var det! :) Husker heller ikke hvilket tema som engasjerte, men Mareno kommenterte ved middagen, at hvis Sølvi hadde vært her nå så hadde hun sagt :"Ikke snakk så høyt"! :) Point taken! :)

Kveld på verandan i 2230-tida.. Litt julegavelaging...

Dag 5. Mandag 27. nov
Ja, gårdagens tur fordrer bassengdag på meg igjen i dag. Først tømmes vannblemmene igjen. Lar de tørke uten plaster i dag. Vi går til bassenget i 11-tida og Mareno går seg en liten tur i fjellet litt senere.

Mareno gikk en liten fjelltur. Til korset på toppen med den sorte sirkelen.

Her har han tatt bilde fra toppen der korset står og fått med hotellet vårt (den sorte ringen). Her ser vi også rundkjøringa til høyre i bildet, hvor div restauranter, apotek mm ligger til høyre for. Sparbutikken ligger litt opp av rundkjøringa.

Sånn ser det ut når Mareno tar selfie! : ) Hotellet vårt oppi svingen! :)

Sol og fint i dag. Jeg får lest ut bok 1 av de tre jeg har med. Og heklet litt.  Og solt meg litt. Må jo ha med litt å gjøre ellers kan jo tiden bli lang på solsenga..

Hvorfor jeg hadde med skinnhanskene med ullfor i, lurer jeg fremdeles på...  Men jeg fant de iallfall i sekken sammen med solkrem og annet ferierelatert.....

Lunch i bassengbaren når Mareno er kommet ned fra fjellet igjen.

Rolig ettermiddag, før vi går ut til middag. Litt håndarbeid på verandaen.. og litt lesing..

Ordner oss til middag. Går ned til rundkjøringa nedfor bakken, og går på Fernando (ligger flere restauranter i området). Mareno bestilte snitzel... og fikk noe som ikke var helt hva han forventet.. Det var noen tynne og små "snitsler", kommenterte han (tror de var i saus også, det er vel ikke vanlig), men han konkluderte med at det er jo mulig at de er god å lage mat, at det er oversettelsen det er noe i veien med.. Ja, for maten var jo god, bare ikke det han mente han hadde bestilt..

Maten ble servert med både ris og en halv bakt potet. Mareno synes jo det er moro når jeg prøver å la være spise både potet og ris og sukker.... "Bærre forsyn dæ, æ trur d e lavkarbo!" sier han når han sitter der med desserten, flambert banan med skikkelig sukkersøt appelsinsaus!

Men ja, det var da godt. Tror jeg har bestemt meg for at ferie er ferie, jeg vil smake på det jeg vil får heller prøve begrense meg litt..... Ikke spise så myyye... Kanskje....

Og det var jo litt show da desserten ble laget.

Da vi går derfra, er vi mett og god, rusler sakte av gårde, og nyter den varme kvelden.. Plutselig hører vi noen rope høyt bak oss. Snur meg, og der kommer servitrisa springende med kasjmirjakken min! Hun har sprunget et godrt stykke for å nå oss igjen! Den dyre, klassiske, flotte kasjhmirjakken min, som jeg kjøpte i Kina (til erstatning for den forrige jeg kjøpte i Kina som jeg hang etter meg på en stol på en restaurant i Las Palmas for noen år siden..). Åh, takk og pris! For en lettelse! Det var jo så flott temperatur at jeg savnet jo ikke jakken da vi gikk. Men så flott at hun kom etter meg med den. Hadde ikke vært så viktg om det var en sånn billig Vero Moda-greie i kunststoff, men dette var skikkelig kvalitet! Lett, men varm når det trengs. Hun fikk et overstrømmende TAKK og en stor klem!

Glemte ta bilde før hun sprang tilbake, men her er ei lykkelig Lisbeth med jakken!!!!! (Foto: Mareno)

Da vi kommer opp bakken og skal inn på hotellet vårt, strener jeg fremst. Er på tur inn åpningen da jeg plutselig registrerer at noe skjer rett foran meg.. Det er jo glassdør og (jeg tror) den står oppe på dagtid. Iallfall trodde jeg den stod åpen nå og, helt til den plutselig gikk til sides..  Jeg rykket jo til et tiendels sekund da jeg registrerte at noe skjedde foran meg, uten at jeg klarte stoppe, men siden døra åpnet seg unngikk jeg så akkurat å gå rett i døra.. "Saved by the bell", kommenterte Mareno bak meg. Det er altså utrolig hvordan han greier få med seg alle mine (ufrivillige) "stunt"! :) Den der kunne jo lett gått upåaktet hen....

Litt roe ned på verandan, så i seng kl 0000 (Mareno har allerede, som vanlig, allerede sovet en del i stolen), jeg leste til 0030. Natta.

Dag 6. Tirsdag 28. nov
I dag skal føttene til pers! Ingen bønn! Jeg SKAL på fjelltur! Men bare en kort en. Er planen. Vi gikk i ellevetida. Jeg vil til toppen med korset. Mareno har vært der, da må jeg også dit!:) Turen over fjellet og helt til Puerto Rico får vi ta når blemmene er enda bedre. Gikk opp fra hotellet et sted det var ganske bratt og mye løst, likte meg ikke, men unngikk å få helt panikk.

Først gikk vi til den "staken" som er på den lavere toppen lenger til venstre i bildet, så til korset og deretter en liten runde innover fjellet for og gjøre seg litt kjent før vi går ned en annen vei. ..

Mareno tar en liten pust i bakken! :)

Og jeg tar en liten  pust i bakken! Fin mur der nede! Foto: Mareno

Turen gikk nokså greit. Tre timer er jo lang tur i mine øyne, men veldig greit å gå når man først er kommet opp i høyden. Men antar at andre ikke ville brukt mer enn halvparten, maks, på turen vi gikk i dag.

På hjemturen tok vi også en tur i området vi bor i, før vi gikk til hotellet igjen. Da gikk vi ned denne trappen, skulle bare sjekke litt ut... Snudde og da var porten plutselig stengt. Bare å klatre over. Gubben tok heldigvis ikke bilde da jeg klatret over (siden han hjalp meg litt), men her er jeg altså kommet meg tilbake på oversiden!      Foto: Mareno

Spiste lunch i leiligheta, egg og bacon.

Gikk til bassenget i 15-tida og ble et par timer. Mareno leser bok. Noe han sjelden gjør unntatt når han er på ferie og soler seg. Mest skyer i dag, men fin temperatur. Fikk mld fra Morten, en tidligere kollega av Mareno. Familien bor her, og Morten inviterer oss på ost og vin kl 19 i kveld. Anita, en annen tidligere kollega og mannen skal også dit, så da blir det skikkelig journalist-treff. Gleder meg, kjenner jo både Morten (og kona) og Anita fra før, det blir gøy.

Like etter fikk jeg mld fra Kirsten (og Frode) som vi kjenner fra tidligere Kinaturer. Om vi ville komme på besøk til dem i  Playa del Ingles i morgen. Dattera og kjæresten, som vi også kjenner (fra dans og Kinatur), er også der. Gleda mæ! :) Blir kjekt!

Ordner oss og går avgårde for å finne leiligheta til Morten og Bente til kl 19. De bor litt bortenfor Amfi. Vi finner faktisk fram. Nei, Mareno finner fram. JEG ville nok aldri funnet fram.

Det blir en kjempetrivelig kveld. Anita har Kjell med, Morten og Bente (og dattera i skolealder) har i tillegg Bentes søster på besøk.

Det ble god mat (lokale oster bla), god drikke, mye spøk, moro, og også litt mer alvorlige tema. Men dette ble eneste bilde. I 22-tida tar vi kveld. Tusen takk til Morten og Bente! :) Vi tar taxi hjem til Patalavaca ilage Anita og Kjell som skal videre inn til Arguineguin.

Vel tilbake i leiligheta, kommer jeg på... JAKKEN! Jeg hadde jo kashmirjakken med meg også til Morten og Bente.. Må ha glemt den der... Mareno tar kontakt. Nei, de finner ingen jakke der. Heller ikke ute, veien vi gikk fra leiligheta til der drosja plukket oss opp (like nedenfor). Morten har sjekka. SKITT! Da må den jo ligge i drosja. Ikke bare å ringe disse drosjene som ikke kan engelsk, og vi ikke kan spansk. Men vi har drosjenummeret på drosja. Morten sier han skal møte ei dama i morgen som han skal få til å sjekke opp med drosjesentralen, hun kan/er? spansk...

Vel, vi får se. Merkelig om jeg skal ha sånn skikkelig flaks to ganger på rad, at jakken dukker opp igjen... Flaks er ikke min sterke side.. Jaja, Mareno har definitivt strøket på jobben som "ledsager, -Sølvi, du er savnet! Men forhåpentligvis ordner Morten opp, han er jo (nesten) diplomat! ;)

I bakhodet ligger tanken om at jakken plutselig dukker opp på et helt utopisk sted (håndveska?, nei den er for liten), dèt ville jo virkelig være helt"Lisbeth-på-tur"... Men har ransaket hjernen opp og i mente nå, så tror jeg er nokså sikker (som jeg jo uansett alltid er) på at jeg ikke har den selv...

Tok ikke kveld før i halvto-to-tida..

Dag 7. onsdag 29. nov
Joda, nå tegner dette til å bli en litt mer normal "Lisbeth-på-tur"-tur... Forsvunne jakker, glassdører jeg ikke ser, og sko som forsvinner. Hansker som plutselig plopper opp der de ikke skal være!

Ja, jeg trodde jo jeg hadde glemt de lette Eccoskoene hjemme. TRODDE, ja!!!!! Plutselig åpnet jeg garderobe-skap-døra på soverommet. -Og DER stod skoene! I skapet jeg ellers ikke bruker.. (bortsett fra at de Birkenstocksandalene som gav meg vannblemmene/gnagsårene i utgangspunktet, ble hevet inn der). Må jo ha plassert skoene der straks vi ankom. Men det husker jeg ikke. Alt annet oppbevares fremdeles i kofferten..

Oki, da tar jeg de skoene på idag. Og vi rusler til Arguineguin. Nå har vi lært oss at det går en snarvei til Arguineguin, via noen stier som kutter bilveien som går i "Trollstig-svinger" (på oversiden, ikke langs kysten). Sparer ca 10 minutt på den.

Innom en og annen butikk.. Bla en sånn "Kina-butikk"..

Der oppdaget jeg disse bikiniene. Denne, øverst til venstre... MED INNLEGG!!!! Kunne kanskje vært noe for meg. Hvis det ikke var for at den var i størreslse 6 (SEKS) år!!!!! Hallo! Jeg er ikke spesiellt ekstrem når det gjelder slikt, selv om jeg kan forstå de som kritiserer bikinier til småbarn.. Men bikini, med innlegg til en 6-åring? Akkurat denne, med "Pupper" som "ruver".., ble altså litt i meste laget for meg...Kjente jeg ble litt provosert....

Ved havna fikk Mareno seg endelig sardiner! Det ble lunchen hans i dag. På Apolo X1.
Jeg stod over lunch... Gjør jo ikke annet enn å spise (og drikke).. Foto: Mareno

Var hjemme igjen i 14-tida.

Vi blir hentet av Carina (og Andrè), dattera til Kirsten, kl 17 i rundkjøringa i Arguineguin. Vin hos Frode. Flott leilighet, men blåstrig ute! Dèt er vel nokså normalt på Playa del Inglès.

Ut og spise middag.

På restaurant Reno?.. Og vi får vite at Carina og Andrè har forlova seg! Æ blir jo helt rørt. Tenk at vi får være med på sånt. Forlovelsesmiddag! :)  Tror de passer hverandre perfekt! Foto: Mareno

Ikke rart Carina er stolt av ringen! Ønsker de all lykke framover! (sorry at bildet ikke ble bedre, det er alltid et lotteri med meg som fotograf..).

Vi forlater restauranten. Forflytter oss. Dans på Gemini. En som het Gary spilte.

Bord var reservert, det var nok lurt.

Mye folk og god stemning! Bra dansegolv, fliser ("svikter" ikke, men er passe glatt, for normale dansesko). Men jeg har jo sko med gummisåler. Så jeg sitter fast. Men har jo med "kinasokker", kjøpt tidligere i dag, men tanke på at jeg ikke har dansesko. Fungerer perfekt utenpå Eccoskoene!

En som opprinnelig var fra Sortland.. kommenterte til meg og Mareno; "Dokker dansa jo rock'n roll"! Og som senere på dansegolvet spurte: "Kjenne dokker han Odd-Arne Strøm"? Joda, vi gjør jo det. Vi sa ja, nikket, smilte og danset videre. Felles "kjente" gir jo samtaleemne, så vi fikk oss en god prat litt senere. Viste seg å være en opprinnelig Sortlandsværing! :)

Fikk et par danser med Andrè da han ba meg opp, kjempemoro. Mareno var som vanlig litt "sjenert" og kom seg ikke til å be opp verken Kirsten eller Carina. Vel, jeg ba jo heller ikke opp Frode, så skal vel ikke si noe.. Sånn blir det når man lar mulighetene gå fra seg...

Ble litt mer "moderne" rytmer etterhvert. Og folk ble mer "dristige".. 70-åringer "shaket". Slik vi gjorde som 15-åringer... Vi stod over den sekvensen... ;)

Har ikke sett kakkerlakker her... Så langt...

Men bare så langt. Denne dukket opp på golvet like ved der vi satt. Mareno som først oppdaget den. Så sprang den under stolen min, bort til hjørnet der pidestallen med en dracena stod..

Siden jeg føler meg høvelig trygg (holder føttene opp fra golvet) er jeg mest opptatt av å få tatt bilde av den.. Vil gripe kamera, og oppdager at Mareno har tatt det... Jeg trenger det NÅ!!!!.... GI MEG KAMERA!!!! Her er det høvelig panikk! :) (Foto: Mareno)

Frode tok regì, trampet den i hjel. Sånt som jeg egentlig ikke liker, men ok, kakkerlakk er vel kakkerlakk... Og jeg vil jo helst ikke ha de i nærkontakt...

Skulle ta buss nr 1, kl 2343 (Kirsten har kontroll), så vi gikk i tide til buss-stoppen like ved. De andre fulgte oss (viste vei). Bussen  kom kl 2355! Er nesten som i Afrika, klokkeslett er ikke helt det samme som hjemme. Iallfall ikke når det gjelder busstider! :)  4,40 Euro for oss begge to tilbake til Arguineguin.

På bussen oppdaget jeg plutselig at jeg ikke hadde husket å ta av sokkene jeg hadde utenpå skoene da jeg dansa. Så nok litt merkelig ut da jeg gikk på bussen :) Heldigvis ikke den store fargeforskjellen, ellers hadde det nok vært noe mer iøyefallende.. :) Tror jeg må kjøpe flere sånne sokker, kan være greit å ha i "bakhand" når dansegolvet ikke passer skoene. Eller omvendt! :) (kostet 10 kr på kinabutikken, impulskjøp i formiddag!)

Artig å se da vi kjørte forbi Las Meloneras. Der har vi bodd tre ganger tidligere på ferie her. Litt mer "stil" over det området (særlig julepyntinga med lys), men veldig kjekt å bo i Arguineguin-/Patalavaca-området dene gangen!

Gikk av bussen i Arguineguin, så nesten en halv time å gå siste biten. Tilbake på hotellet i ett-tida.. Ok, da ble det ca 22 000 skritt i dag!

Ingen jakke er så langt dukket opp i resepsjonen...  :(

Første uka er gått. Og den har gått i rakettfart! Har jo vært noe hver eneste dag. Jeg som var redd for å kjede meg! Tror nok ikke tre uker blir det minste vanskelig å "holde ut"! :) Nå er det Natta!

Dag 8. torsdag 30. nov
Sliten etter gårdagen. Eccoskoene var vel nokså ok, men det ble vel litt mye dans og gåing..

Er ikke bedre i føttene iallfall.. Tapper tre blemmer for væske... Blir bassengdag igjen

Ja, disse sengene er ikke noe særlig å ligge lenge på.. Harde som f... Glad jeg har med memoryputa, ellers ville jeg ikke klart å ligge her. Tar med to puter neste gang :D

Jeg begynner bli sliten også i hodet.. Merker bla at balansen/koordinerings-/konsentrasjonsevnen svikter oftere igjen. Ord forsvinner. Ved bassenget "snofler" jeg plutselig. Nesten uten å røre meg, stod ved solsenga, og greide på merkelig vis å hekte foten i solsenga. Stompa halvveis over senga og ramla pladask i steingolvet. Skrubba bort litt hud i ene hånda og slo ene kneet og leggen litt, men det gikk over all forventning. Kunne gått mye verre..

Fikk litt tid på verandan på ettermiddagen. Godt med god lesetid. Da greier jeg holde tråden sånn noenlunde i det jeg leser. Mareno var på butikken en tur.

I halv sjutida skulle vi gå ut til middag. Siden vi bor i første etasje (èn etg opp), så går vi jo trappa når vi skal opp og ned, bruker ikke heisen.

I trappa som er todelt med repos/trappeavsats i midten, er det ofte nokså mørkt. Finnes lysbryter både oppe og nede oppdaget jeg etterpå. Men nå gikk vi ned trappa uten lys. Vet ikke om mørket var medvirkende, men iallfall, nesten nede, så ramler jeg igjen. Prøvde ta meg inn, noe som resulterte i at jeg sparka ene stortåa rett i ett eller annet... Ja, skjønner ikke hva jeg traff egentlig, veggen, golvet, trappetrinn eller hva det var. Ramla iallfall i dunge nedenfor trappa med vondt som fy.. Kom både bannskap og tårer... Mareno fikk selvfølgelig skylda som gikk i forveien slik at jeg måtte "henge på"! ;)

Jaja, middag måtte vi jo ha, så jeg fortsatte til tross for smerte og "banking" i stortåa. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, kjente mindre til gnagsårene nå da :)

Er 22 grader ute ennå, det er jo fint.

Vi gikk til restauranten som har grill i berget.. Har spist der på en tidligere ferie her...

Grillen er ikke bare til pynt/attraksjon heller. Her steiker de både kjøtt og annet. Måtte så klart spise mat fra grillen!

Var hjemme i 21-tida. På en av naboverandaene sitter noen å spiller Yatsy. Kaster iallfall terninger. Bare kaster terninger. Ingen prat. Mulig det er en som spiller med seg selv. Det høres iallfall veldig godt, lyden forplanter seg antakelig bedre enn vedkommende er klar over... Gjør alle lyder det? ;)

Dag 9. Fredag 1. des
Til bassenget. Tåa er ikke god..

Og den har fått ei litt anna farge enn vanlig. Tåneglen er skadet fra før, ikke helt utvokst igjen etter blånegl som falt av tidligere. Nå var det selve tåa/tuppen som tok støyten. Lurer nesten på om beinet er skadet.. Men, men, det blir noen sider bok i dag og, da.

Anita ringte og ville høre om jakken var funnet.. Nei, dessverre :( Jeg er nok kvitt den for godt, bare å innse. Holdt oss ved bassenget fra 12-18. Lest ut bok  nummer to. Den var ikke spesiellt god, glad jeg er ferdig med den.
Lunch 1330

Før middag var det å stryke klær, skjorta til Mareno så ikke helt bra ut....

Har jo ikke med strykejern, selv om jeg faktisk har reisestrykjern, men fant ut at slettetanga sikkert kunne brukes til slikt. Vel, skal innrømmes at det ikke ble optimalt resultat, men iallfall bedre enn før jeg startet. På håret ble den ikke brukt, så det var jo godt at den kom til nytte likevel! :)

Til middag 1830. Ny restaurant (for oss), like nedenfor Sparbutikken. La Voleta. Irish Coffee on da house! Solblekede duker, det ser jo kanskje litt shabby ut. Men maten var ok.

Hadde liten stopp i butikken som ligger i hotellet vårt. Der har de det meste av nødvendigher. Kjøpte kort og frimerker. 11 stk, kom på 130 kr.

Og fant meg tre bøker i "byttehylla" i resepsjonen. Får gå ned med mine ferdigleste i morgen. (Foto: Mareno)

Senere ble det skriving av kort. Det tar sin tid. Sender nesten alltid kort også til oss selv, så får jeg se hvor lang tid de tar i posten! Og det er jo moro å få post i kassen!

Frimerkene vi kjøpte på hotellet, kan kun postes i spesielle kasser. Ikke postens.. Det oppdaget Mareno helt tilfeldig. Men siden det står en sånn her grønn "Post-by-me"-postkasse i gangen på hotellet, så ville vi nok mest sannsynlig postet i den uansett. Men privatisering kan altså gi sånne problemer.

På veggen til Spar-butikken står en av Postens (den statlige) kasser, vet ikke hva som hadde skjedd om vi hadde postet kortene i denne gule kassen...

Dag 10. Lørdag 2. desember
Til bassenget ca 1030. Nå skal føttene få to dagers hvile på rad... Ja, ser bort fra sånn smågåing til middag og butikk og sånn. Men overskyet i dag. Faktisk noen regndråper innimellom.

Dette er grunnen til at vi legger oss lengst mulig unna bassenget. Disse "vannkanonene" bråker noe infernalsk! Lydterror. De står og går i en times tid, så slås de av, og hjernen får en befriende ro. Etter nok en time starter de opp igjen og det er like slitsomt hver gang.

Mareno tok seg et bad i dag. Jeg har ikke badet. Mange synes sikkert det er supert med saltvannsbasseng, men det frister ikke meg. Vokste opp like ved et ferskvann med badestrand, så ferskvann er fortsatt mer min greie. Dessuten har det ikke vært så varmt at bad ble påkrevet.

Tok lunch i leiligheta og forble der til vi gikk til middag i 19-tida. Den danske restauranten nede ved rundkjøringa. Eden, heter den. Der fikk vi nokså overkokte grønnsaker...

Til dessert bestilte Mareno "Hjemelavet æblekage". Det viste seg å være eplemos med litt krem og syltetøy.

Lest ut bok nr 3 i dag... Godt at her er bok-byttemuligheter. Det er jo et av godene med å bo på et sted med så mange norske, både fastboende og turister. Noe kontrast til en del andre turer vi har vært på, hvor vi ikke hører en eneste som snakker norsk fra vi drar og til vi er hjemme igjen. Her er det norske menyer, kelnere som snakker norsk, og norske produkter som leverpostei, surkål og div i butikkene. Til en nokså høy pris, kan jeg vel trygt si uten å overdrive :)

Det har vært godt med et par skikkelig late dager. Fått hvilt hjernen også.

Dag 11. Søndag 3. desember
Søndag i dag. De fleste butikkene har stengt, men noen har åpent. Vi går til Arguineguin i 11-tida.

Rusla litt rundt, innom etpar-tre butikker. Tok en hvil på uterestaurant i krysset nede ved stranda.. Ble til at vi spiste lunch der. Dansk restaurant tror jeg. Heidis. Sildetapas. Var godt det. :)

Rusla litt i noen "bakgater".

Artig med disse båtene med planter i midt på veggen. Har sett slike på flere hus her. Jeg ville nok ikke nådd opp for å vanne plantene....

Disse har pynta fasaden med litt mer julesaker....

Gikk hjem igjen i tre-tida. Nå går vi snarveien, og jeg har lært meg hvor den går. Tror jeg.

Begynte på bok nr 4 i dag. Den er på DANSK! Jada, det går nokså greit å lese. Ikke særlig verre enn nynorsk! ;) Boka er heldigvis ikke så tykk, og det er relativt stor skrift. Skal nok komme meg gjennom den.

Spiste middag på hotellet. Beste desserten jeg har smakt her nå! Flambert mango med sitronis og krem (og to halve jordbær). Var ikke snakk om å tenke lavkarbo etter først å ha smakt!

Flott måne i dag. Ikke bare rund, men også STOR!!! Supermåne! (Foto: Mareno)

Flott å se månen slik når det er VARMT samtidig. Hjemme er det jo alltid kaldt når det er mørkt... (Foto: Mareno)

Dag 12. Mandag 4. desember.
I dag er dagen vi skal lære å spille golf! Vel, minigolf iallfall. Håper vi. Læremestere blir Bjørg og Tormod. Vi har avtalt å møtes og gå ilag til Anfi der minigolfbanen er. 18 hull, som på en ordentlig bane. Bare mye kortere å slå og gå :) Passer meg perfekt! Bjørg og Tormod har (skikkelige) køller og baller, og banen ligger der i ubruk for tiden. Før kostet det penger å spille og da leide man utstyr på Anfi. Måtte vel bestille time antar jeg. Vi går når vi har lyst, og får spille helt alene. Så lenge vi gidder :)
 Klar til dyst! :)

Her er en som KAN det! Men så har de jo spilt skikkelig golf også. Sånn som gir skikkelig trim. Kilometer på kilometer. Neppe min greie....

Men dette er jo gøy!  Foto: Mareno

Foto: Tormod med Marenos kamera

Ja, her legger han ikke ballen i hullet, men henter den opp igjen (tro hva dere vil! :)  (Foto: Meg med Marenos kamera)

Og så lærte jeg meg å plukke opp ballen fra hullet på denne måten! :) Foto: Mareno

Vi går langs havet hjemover. Har jo nevnt at de jobber med gangveien.

Slik ser det ut her... Noe rives og noe bygges. Det går fremdeles an å gå veien på øversiden av gangveien. Den er nemlig stengt for biltrafikk av hensyn til jobbinga med gangveien. Gående får gå på innerste delen av hovedveien. Men vi tar jo vanligvis snarveien over åsen.

Og her ser vi hvordan den har seget og er blitt støttet opp tidligere. Ser ikke helt tillitsvekkende ut. Godt at det byttes ut med nytt og bedre!

Etter "golfinga" gikk Mareno og jeg ilage Bjørg og Tormod inn til Arguieneguin, ...

.......der det ble litt shopping..

Så lunch, Mareno spiste fiske-/skalldyrsuppe.

Så litt mere shopping. Den butikken som har hele butikken på 50-70% salg. Ikke bare på Black Friday! Til en hver tid! Ingenting kostet mer e 50%. Ja, nye varer som nettopp var kommet inn var også til 50%. Ei dama fra Møre som driver den. Veldig trivelig, men kunne nok ikke drevet slik i Norge, her skal jo før-priser være reelle førpriser....

Hjem og snu før vi går til middag. Det blir på El Guanche. Mareno spiste blandet fisk, dvs 7 forskjellige sorter (som jeg klarte telle) med fisk og skaldyr.

Sliten.no så jeg tar tidlig kveld!!

Dag 13. Tirsdag 5. desember.
Hadde avtale med Bjørg og Tormod i dag og. Gikk dit i 10-tida. Det er tirsdag og marked i Arguineguin i dag, vi har avtalt å gå i lag. Vi fikk bare et par timer sammen, for de hadde en annen avtale også i dag. Og vi kan jo treffes mer en annen dag. Så etter en kaffesvett hos de gikk vi til markedet. Jeg kjøpte meg et smykke med armbånd hos dama de leier leiligheta av som hadde smykkebod på markedet.

Etter markedet gikk de ilage oss forbi den store sementfabrikken, viste oss et par fiskerestauranter og Bar Eladio (baren er i garasjen), som tante Synnøve har tipset oss om.. Der man fikk komme inn på kjøkkenet for å velge seg mat.

Så gikk Bjørg og Tormod videre til neste avtale, og vi to slo oss ned og spiste dagens suppe til lunch.

Her kokkeleres det!

Suppa var kjempegod!

Så kom julenissen! Ja, nesten julenisse. Men det var ei dama som hadde julepynta seg. Så kom etpar til og etterhvert ble de åtte sykker, 4 damer, 4 menn.

Jeg tenkte jeg kunne gå og spørre om jeg fikk ta bilder av de, hørte de var nordmenn, men lot det være. Så jeg tok heller i "skjul" da vi gikk forbi på nedsiden noe etterpå. Senere da vi fortalte Bjørg og Tormod om disse "julenissene" så mente de straks at de visste hvem det måtte være. Og ja, da jeg lette fram bildene på kamera og viste frem, så stemte det! Noen er jo bare slik at man kan kjenne de igjen på beskrivelse av utseende og oppførsel :)

Vi ruslet samme vei tilbake.
Slik blir altså palmene seende ut hvis de ikke blir "frisert" etterhvert som bladene dør. Noe jeg aldri har tenkt over. Har jo bare sett (lagt merke til iallfall) palmer med nakne stammer, trodde de ble slik av seg selv...

Her ser vi sementfabrikken... litt av den iallfall. (Foto: Mareno)
Ikke helt enkelt å gå på disse steinene i slippersan! :)  (Foto: Mareno)

Men jeg hadde jo sett for meg at gubben kunne ta et par kule bilder av meg i steinene, med seilbåten i bakgrunnen..... Ble ikke helt som jeg hadde forventet, men ok da :)  Mareno sier at hvis bildet blir mislykket, så kan han bare kalle det kunst. Foto: Mareno

Vet ikke hvilken hensikt dette har. Bare for moro skyld, noe magi-greier, eller religiøst.. Sikkert noen som har kost seg med å lage det.

Vet ikke om disse tre har fiskelykke, men de får iallfall en og annen forfriskende sprut over seg, når bølgene slår ekstra høyt.. som her.

Når vi nå kommer tilbake er markedet over. Nå foregår det rydding på høyt plan. De er ganske effektive. Her blir det blåst på kort tid.

Så var vi jo blitt fortalt at etter markedet brukte det være levende musikk på Busters Bar. Vi gikk dit. Kom tidlig og fikk oss fin plass å sitte. Kostet 5 Euro pr stk for musikken fikk vi beskjed om da musikken startet opp. Ja, det stod nok på plakaten utenfor, men det hadde vi jo glatt klart å overse. Men ok, det var faktisk verdt en femtiapp pr stk!

Musikken var overraskende god! Tre stk, som trakterte munnspill, keyboard, bass og gitar. Og så hadde de et par gjesteartister..

Her var et par danseglade.... Ikke helt samme stil som oss da, men.... Moro å se på (de og?)  :D

Ble ikke så lange klippet her, jeg måtte jo danse Jump til denne!

Her med gjesteartist, Nils, -Lundèn eller Lundin, husker ikke helt. Hun dama som også var gjesteartist, var ikke det helt store.. så lar vær å legge ut videoen jeg tok av henne...

Ja, det ble jo litt dansing på oss også. Til tross for at jeg bare hadde slippersene på føttene. Holdt på å miste de flere ganger, men det gikk nå høvelig bra. Og ei dama som pratet engelsk kom bort i en pause og skrøt av hvor "fantastic" det var å se på oss... Og en nordmann kom også bort, dama hans hadde beordret han til å gå og prate med oss. Han var mektig imponert, fortalte han. Jaja, for de som ikke kan danse, så kan det vel se litt imponerende ut.

Hjem uti kveldinga.
Sola går ned litt over 18 på denne tida av året. Da kan det se slik ut. Ikke riktig så mørkt som bildet gir inntrykk av, men bilder kan jo lyve... Foto: Mareno

Ut igjen for å spise middag. Gikk til Palm Garden, oppafor hotellet. Flott sted med god service. Mareno fikk skikkelig snitsel. Av KALV selvfølgelig! Til dessert gjorde Mareno følgende bestilling: "I will have Hot Love (som desserten het), - kunstpause-  and I will share it with my wife"! Servitrisa trakk ikke på smilebåndet.

Hjem og litt lesing før sengetid.

Dag 14. Onsdag 6. desember.
Grunnlovsdag i Spania i dag. Og i dag skal jeg gå i fjellet! Tar tredobbelt gnagsårplaster på begge føttene. Sokker og mine fantastiske Hooka-sko (terreng-joggesko med max demping)! Vi går avgårde litt før elleve. Første etappe er planlagt til Sukkertoppen.

Likte ikke der vi gikk opp sist fra parkeringsplassen like nedenfor hotellet. Var nokså bratt og så mye løs stein//grus. Da bestemmer jeg at vi heller tar den bratteste veien opp, den som går like ved døra på hotellet. Der er det tau man kan sikre seg med, så det føles mye tryggere. Tror jeg før jeg starter iallfall. Fikk jo ikke tatt bilder da vi selv klarta opp, men tok disse et par dager før, av et annet par som tok den veien.

Inngangen til hotellet vårt ligger rett utfor bildekanten til høyre.

Her klatrer gubben hennes opp....

Og han står oppe og filmer/tar bilde, når kona klatrer. Ville vel sikre seg et siste bilde i tilfelle det gikk galt! :)

Fra der tauet er festet går det en sti i Trollstigesikk-sakk opp til fjellveien som da blir mye lettere å gå på. Vi tar sikte på Sukkertoppen i første omgang.

Allerede gått ganske langt... Patalavaca langt der nede..

Ligger en stor geitefarm oppi fjellet. Denne Geita hadde det nok ikke godt. Juret nådde helt ned i bakken når den stod. Må jo bli helt oppskrapet under når den skal forflytte seg på dette steinete underlaget.. :(

Snart på Sukkertppen, men må først opp på en liten topp ved siden av veien. Jeg må jo se hva som står på skiltet jeg ser på avstand. Mareno mente visst det var unødvendig, men har jeg bestemt meg så blir det slik. Det vet han jo, så da springer han like godt først (han har jo ikke gnagsår. Ennu iallfall!) Vel skiltet var ikke særlig interessant da, men.

Sukkertoppen! Er vel Puerto Rico vi ser oppe til venstre i bildet. Da vi kom opp hit, satt det to stykker her fra før. Vi sa Hei til hverandre og dama spør: "Er det ikke dere som er så flink å danse?" --Hallo, har det ryktes over hele øya at vi har danset? Vel, det viste seg at hun også var på Busters Bar i går, så hun hadde sett oss og kjente oss igjen nu. Hun hadde faren ilage seg. Det viste seg at hun også hadde danset litt i Kom og Dans i "hine hårde daga". I Alta. Artig. Men vi fikk ikke prata så mye dans at jeg fant ut om vi hadde felles kjente i Alta. Utvekslet ikke navn på hverandre heller.. Men hun fortalte oss om veier og steder i fjellene her, var godt kjent her, så nå har vi et par nye turmål vi får ta en annen dag. :) (Våres plass og Eivinds plass)

Jeg fant denne steinen i steinhaugen.
Baksiden. På 3. siden stod det Fran and Sharon. Kjærestepar? Moro! :)

Føttene holder såpass godt at vi (jeg) beslutter at vi fortsetter mot Puerto Rico. Er deilig å bare tusle/rusle/gå og la hodet få slappe av.

Så kommer vi til den "berømte" Norskeplassen. Med palmene. (står Palmehagen på kartet til Google).

Det står Norskeplassen på ene siden....
 Og El Palmeral på andre siden!

Denne "varden" like bortenfor (vises på forrige bilde, litt til venstre for midten) måtte jeg ta en nærmere titt på. Jammen fant jeg ikke enda en dekorert stein. Den ligger nesten midt på den siden av varden som ligger i skyggen, til venstre i bildet.
Etter at vi kom hjem gikk jeg på nettet søkte opp "Shropshire" (som stod på første steinen) og fant ut hva som var greia med disse steinene. Man dekorerer slike steiner, og legger de ut slik at andre kan finne de. Når man finner slike, skal man ta bilde, og poste på siden. Steinene kan man enten la ligge, ta med og plassere et nytt sted, eller beholde hvis de er veldig fint dekorert. Akkrat denne siden var i utgangspunktet beregnet på Shropshireområdet. Men noen derfra har altså vært på GranKanaria og lagt ut i fjellene her.

Fra "Om" på siden: " Welcome to Shropshire Rocks...
I was inspired by the Whidbey Island Facebook Community (check out their Facebook page) and all of the fun that they are having, that I decided to start my own painted rock community here in Shropshire.
The idea is to decorate rocks or other found items in nature and hide them in various locations to brighten someone’s day. You can use paint, chalk, crayons, sharpies,or whatever- as long as it has a coat of sealer over it to help preserve the art. On the back of your masterpiece write in Sharpie- Post a picture to the Facebook Page "Shropshire rocks”. You can also write- Re Hide Me. If you find a piece of art that you can’t bear to part with then please feel free to keep it.
This is meant to be fun for everyone of all ages and abilities. Get creative and get outside:)"

Jeg la ut bilde på siden etter hjemkomst, og Sharon meldte seg. Hun og sønnen Fran (5-6år?) hadde lagt ut steinene. Kjempeartig. Skulle selvfølgelig tatt med en av steinene og lagt den ut igjen i Norge, men visste jo ikke hensikten da jeg fant de..

Så hvis noen som leser dette skal til Sukkertoppen eller Norskeplassen, så får dere se etter disse steinene, kanskje ligger de der fremdeles! :)

Facebooksiden/-gruppen for Shropshireområdet er ei av flere slike grupper som driver med dette. Dette var vel den første: WhidbeyIslandRocks
Og her kan man se hvor det er lagt ut steiner og selv registrere når man legger ut eller finner steiner uansett hvilken gruppe man "tilhører": Steiner lagt ut og funnet Kanskje vi skulle laget ei gruppe i Norge også, Norske Steiner (Norwegian Rocks)?

Ok, vi fortsetter mot Puerto Rico. Det er faktisk ganske langt.....

Men her nærmer vi oss. Puerto Rico til høyre, Nydalen som går inn til venstre i bildet. Men var lenger å gå ned herfra enn det kunne se ut som også.. Veien gikk mye sikk-sakk nedover... Vi brukte nærmere tre og en halv time på turen over fjellet, tante sa 3 timer, de går nok raskere enn oss..

Vel nede ble det lunch på Fran's restaurant, vi velger hver vår suppe. Gode begge to.

Hjemturen blir nok ikke over fjellet. Vi tar veien langs sjøen. Den er adskillig kortere, de fleste går på en times tid.

Her går vi ned trappa og går stranda videre... Om Anfi og så slumpa vi innom litt shopping. Mareno kjøpte t-shirt på butikken med økologisk bommullsprodukter.

Vi brukte nesten 7 timer fra vi gikk hjemmefra og til vi var tilbake. Men innlagt mange stopp da, spise, drikke, fotografere og shoppe. Varm fin vind på hjemturen. Tenkte gå innom apoteket å få mer gnagsårplaster, men de hadde stengt, det er jo grunnlovsdag i dag..Vel, Grunnnnovsdag her er ikke det samme som i Norge, merket lite (rettere sagt ikke noe) til det. Tror de fleste butikkene hadde åpent også.

Det har vært en flott tur, flott dag. Men nå er jeg sliten altså. Både fysisk og psykisk, gårdagen sitter nok også i. Ordene forsvinner, balansen streiker, kroppen er "død", hodet er helt bomull og veier et tonn, og jeg havner tvert på sofaen. Nok er nok, skal ikke ut mer i dag, så Mareno lager middag i leiligheta. Godt å legge seg i kveld. De har skiftet på senga i dag, første gang siden vi kom. Ny dag i morgen, bare å mobilisere.....

Dag 15. Torsdag 7. desember.
Da blir det bassengdag i dag. Det viser seg å bli en ganske kald fornøyelse. Masse vind. Fryser skikkelig hver gang det kommer skyer, noe som skjer det meste av tiden...

Siden det er ledige senger ved siden av oss, så reiser Mareno ei seng på siden, for å ta av for vinden. Ja, for rossene er skikkelig sterke! Han "skryter" av at han har så god  "uværskompetanse"! :) -That was a good vending" blir min kommentar! :)

Jeg kommer også med mine betraktninger om å vente på neste vindrosse, om man bør glede eller grue seg, alt etter om sola skinner (avkjøling) eller det er sky i veien (fryse). Og det kan jo komme både håndduker og annet gjennom luften. Slippersene mine og bokmerket har jeg allerede måttet hente inn. Jeg kunne nok skrevet bok om det, mener Mareno.

Vel, plutselig kommer det BÅDE solsenger og parasoller fykende!

Tre av hotellets ansatte var øyeblikkelig i gang med å legge ned parasoller og tomme senger

Det ble straks mer ryddig, og ting holdt seg i ro.

Spiser lunch ved bassenget. Men selv om det er blitt varmere, fin temperatur nå egentlig, skyene er borte, så ordner vi oss og går en tur til Hjørdis og Asle på besøk. Litt trøbbel med å få oss gjennom den stengte porten inn til området, fjernstyringa var visst ute av drift. Et bud som kom med varer til ei anna dame, måtte også ringe og få henne til å komme og låse opp porten fra innsida. Vel, vi ble et par timer der, innom hjemme en tur og ut til middag i 20-tida. Leste litt mer før jeg tok kveld. Holder på med bok nr 4 nå. Har vært en avslappende dag.

Dag 16. Fredag 8. desember.
Slo meg da jeg stod opp at hvis vi bare skulle vært 14 dager her, så ville vi vært hjemme igjen nå! Kjennes ikke feil å være her fremdeles!

Blir bassenget i dag igjen. Kaldt og vind i dag også.

Kl 18 skal vi møte Bjørg og Tormod til middag på Fernando, og etterpå skal vi gå på Green Beach å danse.

God middag og god dessert på Fernando!

Så til Green Beach. Går noenlunde godt å danse, selv om tåa ikke er helt god. Lurer på om jeg har litt betennelse på siden av neglen.. Vi gikk hjem i halv tolvtida.

Bilde foran juletreet før vi går hjem...

Og en selfie....

Enig når vi går hver vår vei, at det er for tidlig å ta farvel, vi skal jo være her i nesten ei uka til, må vel rekke å treffes en gang til før vi reiser! Bjørg og Tormod går mot Arguineguin, vi går oppover mot hotellet vårt.

På vei bortover fortauet kommer et annet par gående midt i mot oss. Jeg tenker at det blir litt dårlig plass å passere, så jeg går ut i gata. Dama i det andre paret gjør akkurat det samme samtidig. Vi ser at vi holder på å kræsje! Så endrer vi kurs igjen, begge to samtidig, og like langt ut i gata! Vi ler høyt begge to, og fortsetter med det etter at vi til sist fikk til å passere hverandre! Godt det er fler enn meg som ler høyt (og lenge) av slike ting! :)

Dag 17. Lørdag 9. desember
Vi gikk til Arguineguin i 11-tida. Jeg gikk snarveien, Mareno ville se seg om å gikk derfor en annen (bil-) vei vi ikke har gått før. Den er nok noe lengre, så jeg fikk gå litt i butikker før han kom. Men vi har jo telefoner, så vi skal vel finne hverandre etterhvert så vi iallfall får gå og spise lunch i lag..

Jeg var på butikken til ho Møre-dama, da Mareno ringte og spurte hvor jeg var. Jeg fortalte hvor jeg var, -ja, da sees vi, sier han. Hvor er du da, spurte jeg, -er du og går i byen? I det samme kjenner jeg ei iskald hånd på (den nakne) skuldra mi! Helt utrolig at det ikke kom et skikkelig Lisbeth-hyl!! Snur meg øyeblikkelig og der står han og snakker med meg i telefonen!

Vi gikk og spiste lunch litt bortenfor Sjømannskirka. En som fikk stjerner i  øynene ved synet av maten!
Jeg spiste suppe.

Det blir alt for mye mat her nede, og altfor "feil" mat...  Føler meg oppblåst og at jeg har mat helt opp i halsen.. Her vises det godt hvordan magen står helt oppunder bysten.. Men det er jo så mye godt!

Mareno hadde truffet Tante hjørdis, onkel Asle og søstra til Hjørdis på Ancorasenteret da vi gikk hver for oss. Etter lunch gikk vi dit, de skulle spise lunch etter en frisørtime, så kanskje var de der fremdeles. Og det var de!  Fikk oss ei lita pratestund før vi gikk hjem igjen.

På hjemturen kom vi jo forbi busstoppen bortenfor Dorado Beach, og der traff vi jammen Turid og Odd igjen. Ekte Bøfjerdinger! De hadde bare en liten pause på benken, skulle gå til Puerto Rico der de skulle treffe noe slekt. Vi slo da følge med de og gikk veien hjem istedet for snarveien. Ble jo en trivelig hjemtur! Men jeg tok ikke bilder... :(

Middag i dag ble på hotellet her. Når vi tidligere har vært flere i lag på reise og Elisabeth har vært med, så har det alltid vært hun som har tatt seg av "det økonomiske". Hvem betaler hva... regne om og legge til å trekke fra... (det var ikke bevisst rim!). Det ble ofte mye moro (og lettere "mobbing") ut av det.. Også i ettertid..

Så i dag tok jeg bilde av middagsregninga og sendte henne på MMS med spørsmål: Ka du tenke om denne? Hvordan bør vi dele den? Svaret kom nokså fort: "Ha ha.... la Gubben ta hele skiten :)". -Snakk om perfekt svar, jeg digget det! :)

Ikke veldig varm kveld i dag heller, antakelig minst ei uka siden jeg satt på verandan på kveldstid.

Dag 18. Søndag 10. desember
Nå er jeg klar for ny dag i fjellet. Har jo et par alternativer vi ikke har vært ennå. Går hjemmefra kl 1115.

Tar bratta opp fra hotellsvingen igjen.

Denne gangen husker jeg bilder, så Mareno får overlevert kamera mitt.

Her er vi kommet opp første bratta. Og gått gjennom hullet i gjerdet. Føles tryggere da, ja.
 Fremdeles er det et stykke opp til fjellveien. Ganske mye stigning her og..
Såpass bratt at veien går i sikk-sakk iallfall! Men sånt ser jo alltid så mye slakere ut på bilder!! Her er vi kommet opp til veien, og skuer ned til der tauet går ned. Vi fortsetter innover fjellet.

I halv ett-tida hører jeg plutselig Julekveldsvisa langt i det fjerne. Hører jeg "syner"? Eller er det noe jeg faktisk hører? Joda, når vi kommer litt lenger fram, runder "knausen", så hører vi mye bedre. Altfor godt igrunnen!

Litt lenger fram, så ser vi det også. Det er på Norskeplassen det skjer!

Nokså midt i forrige bilde. Her har jeg zoomet litt inn. Og det var ikke bare avspilling/synging av julesanger, det var gudstjeneste! Vi fikk både salmer og trosbekjennelsen. Ja, det kom vel et Fader Vår også på slutten, tror jeg. Ikke noe jeg følte meg helt vel med. Preken er nå så, men å kringkaste den i fjellheimen på denne måten, syntes jeg lite om. Jeg går jo i fjellet for å nyte lydene (av naturen) og naturen, for å la hodet få "friminutt", koble ut, få fred og ro fra ståk og bråk og stress... Dette ble litt "too much" for meg... De kunne sløyfet mikrofon illfall!

Ok, vi fortsetter, en liten stopp på Sukkertoppen etter å ha gått i halvanna time.

Vi rusler videre.
Ved geitefarmen ser vi dette lille kjeet som dier mora. Nokså langt jure på denne og, skrubber nok i de største steinene når hun går. Men ikke like ille som den vi så en dag her tidligere. Men er jo sånn med oss mennesker også, etterhvert så henger de litt mer.. :) Men har ennå til gode å se noen kvinnemennesker som går og subber de i marka! :)

Her går det "avstikkere" til begge sider, mens "hovedveien fortsetter rett fram. Vi velger Våres Plass denne gangen, det blir til høyre.

Vi passerer noen ruiner... Langt ute i ødemarka. Skulle gjerne sett hvordan dette så ut før det ble bare ruiner.. Og hva som har gjort at resultatet er dette...

En ny sidevei.. eller annen vei... dukker opp etter ei stund til. Vi har ikke hørt om Champagnestien eller -dalen, så aner ikke hvor og hvor langt, så vi står over denne gangen. Fortsetter som planlagt! Right ahead! :)

Så er vi plutselig her! Våres Plass! Vel, det tok litt tid... Men for meg er fjellene her perfekt å gå i. Ganske bratt opp først, men så er det mye bortover på fine veier/stier og stigningene er overkommerlige (eller så er formen min bedre enn jeg forventet!). Men å gå bortover er ikke noe problem for meg (ser bort fra gnagsår da), verre i sånt nordnorsk landskap med "iggelltuer", steinur og mykt underlag man ikke aner om er 10 eller 30 cm dypt når man trår ned...

Oki.  Et par sitter her allerede, skriver i boka...Gir den videre til oss. Jeg nevner boka på Sukkertoppen. Sukkertoppen! Er det bok der? - spør de... Ja, vi skrev oss inn der sist vi var der, for noen dager siden, bedyrer jeg. Ja, det visste ikke de, da må de se bedre etter neste gang, sier de...

Men der løy jeg de full. Vel, ikke med hensikt (og da er det vel ikke ei løgn?). Men kom etterhvert i hu at den boka jeg tenkte på nok ikke var på Sukkertoppen, men på den toppen vi ser fra hotellet, der det korset står. Der lå det bok som vi skrev oss inn i. Men det tok jeg ikke bilde av...

Eivinds plass. Den ligger på ei skikkelig klippe, her er det bratt ned altså. Laaaangt ned. Tør ikke nærme meg kanten mer enn dette. Det hvite nærmest i bildet er en hel "landsby". Ligger to sånne der.

Så langt, men ikke lenger! Foto: Mareno

Noen som ser dyret (insektet) her? Naturen er flink til å lage kamuflasje!

Mareno reagerer på de som har hevet appelsinskallet her.. Like ved varden på Eivinds plass. Det er talentløst mener han, de kunne jo bare hevet det utfor kanten. Ja, jeg er så enig! :(

Her ser vi klippen "Eivinds plass", når vi er kommet et  stykke videre. Stedet der jeg ikke turte gå helt fram til kanten..  Vi går videre. Ikke tilbake samme vei som vi kom. Det frister å gå rundt den "gården" som ligger enda lenger bort. Er fortalt at man kan gå om den tilbake.. Da skal vi også komme forbi Karpedammen. Vi satser på det.

Enda et stykke lenger.. Her har vi Gubben med en (STOR) kaktus i bakgrunnen, og Eivinds plass og klippen enda lenger borte, litt til venstre..

Plutselig finner Mareno noe interessant...

Ja, det var interessant! Et sneglehus! Min første tanke er: Hallo! Sneglehus her? Midt på fjellet? Men så slår det meg jo etterhvert at snegler med hus er jo ikke bare sånne som lever i havet... Synes likevel litt rart, snegler her i dette tørre klimaet?

Imponert over disse gamle vannveiene! Som antakelig ikke er i bruk lenger, men likevel... VAR iallfall i bruk en gang i tiden..
Ikke like enkelt å vite hvor man skal gå hver gang stien deler seg, når det ikke står skilt. Takk og pris at jeg har Gubben med, føles OK å overlate valget til han! ;) :) Alene ville jeg vel endt i Las Palmas etter noen dager...

Så ser vi omsider Karpedammen. Da vet vi at vi fortsatt er på rett vei.

Ja, den heter nok ikke Karpedammen for ingenting. Men fisken er nok satt ut her.

Fantastisk bygning av stein! Aner ikke hva det er, eller om det fremdeles er i bruk, men fasinerende er det uansett! :)
 Blomsterstengel på aloeplante! Tror ikke det er Aloe Vera.. ikke mye "kjøtt" i bladene.

Ett til... De er ganske store

En veldig gammel fjøs som er blitt pensjonert og fått en ny litt bortenfor. Alt det grønne på bildet her, er kaktuser!
Litt finere bilde når det nye fjøset er kuttet bort :)

Ja, alt er ikke bare stein, grus og sand. Her dyrkes det et eller annet. Tilhører gården på forrige bildet.

Nå er vi kommet inn igjen på samme veien vi gikk på tur til Eivinds plass. Kommer forbi geitefarmen igjen. Tar en liten prat med et par som er på sykkeltur her. Jeg filmer en liten snutt av geitekjiene som leker seg..
Masse geiter og ei høns.

Her ser vi tydelig hvordan fjellene har vært dyrket i riktig gamle dager. I parseller med terrasser. Nå ligger det brakk.

En stor kaktus med masse frukt.

Vet ikke hva dette er slags "innstallasjon"... Steinene er limt fast.

Så er vi tilbake på hotellet i halv fem-tida. En tur på vel 5 timer. Helt ok.

Innom leiligheta ei stund, så går vi inn til Arguineguin, forbi fabrikken og til restaurant La Bahia del Pajar. To kilometer å gå. Mareno tok bilde av restauranten fra sjøsiden.

Karamellpuddingen her på øya er altså bare så mye bedre enn i Norge :)

Liten stopp for ei forfriskning på en uterestaurant på hjemturen. Ankommer hotellet igjen her.

Tilbake på hotellet prøver jeg å skrive ned kveldens hendelser før jeg glemmer de, men innser at jeg nok allerede har glemt de. Har kun bildene å huske etter. Så alt jeg ikke har dokumentert med bilder er borte...

Dag 19. Mandag 11. desember
Avslappingsdag igjen. Går til bassenget i 11-tida. Ikke vind i dag, men skyer. Fin temperatur. Fikk hekla litt og leser i bok nr 6! Spiser lunch i bassengbaren. Returnerer til leiligheta i fem-tida

Går til Grillrestauranten i berget i kveldinga. Innom apoteket først og fikk fylt opp gnagsårplasterbeholdninga. Kjøpte Mixed grill for to! Det var forskjellige greier, men den pølsa som var med var fantastisk! Åh, vi måtte ha hatt sånne i Norge. Så saftig og nydelig smak!

Vi fikk den fine solnedgangen med oss, skyene er borte. Unte oss hver vår dessert i dag. Gjett hva jeg valgte? :)

Innom butikken på tur hjem. Så ble det verandan med boka. Litt klesvask (igjen) før sengetid.

Og jeg prøver gjøre noen notater igjen. Bare et par dager til hjemreise, går det opp for meg. NEI!! Jeg vil ikke hjem!!! -"Jau, nu ska vi heim å gå på ski, sier Mareno, det blir så fint så! Komme oss bort fra støvhaugan, og til fin hvit snø, det skal bli saker!" Jau, jau, så glad som jeg er i snø og vinter.... Jeg undrer hvordan jeg skal komme meg unna å reise hjem. Sykemeld deg, foreslår Mareno, bare ring NAV og si fra, så erstatter du uføretrygden med sykemelding. Hm.. hadde Mareno tidd stilt hadde det iallfall gått bort adskillig mindre tid til å skrive! :)

Dag 20. Tirsdag 12. desember
Idag er det tur-dag igjen! Ut litt før 11. Skal gå til Eivinds plass i dag, er planen.

På tur opp på fjellet møter vi denne store bilen.. Litt overrasket, men ved nærmere ettertanke så finnes det jo et par-tre gårder langt innpå fjellet, og de må jo få forsyninger opp, og det de produserer ned fra fjellet, skal de få solgt noe.

Noen sykler på guida tur. Her kommer første bolk av et gjeng på tur ned. Vi går forbi Sukkertoppen denne gangen (den som er til venstre i bildet).

Framme på Eivinds plass. Det tok ca to timer. Ser ut som jeg må tvert på slanking når jeg kommer hjem.. :(
Så var man innskrevet..

Mareno har med litt niste til meg!

Disse ruinene har vi sett fra andre siden av dalen tidligere, så fikk vi se den på nært hold.

Et uttørket elveleie. Kaktusen her er jo som tatt ut av en skikkelig westernfilm!

Og her tar Mareno en ny liten hvilepause. Og drar opp to fremdeles (forholdsvis) kalde små øl! Han hadde i hemmelighet pakket de inn i aviser og lurt i sekken sin. Kjekk overraskelse, syntes nå jeg! :)

Vi kjente litt regndråper innimellom, og så regnskyene gå lenger borte. Her aner man regnbuen mot fjellene der bak..

Her vises den noe bedre..

Vi gikk bortom Sukkertoppen på hjemturen. Og først nå, når jeg går gjennom bildene for denne dagen, ser jeg at her ligger enda en sånn malt stein! Sånn Shopshire-stein! Den øverste lå nok ikke der da vi var her første gangen, isåfall var den adskillig bedre gjemt. Men jeg så altså ikke denne før nå på bildet heller!

Geitene fasinerer fremdeles. Så utrolig mange forskjellige "drakter" på kjiene. Noen av de ser jo nesten ut som hundehvalper! :)

Tilbake på hotellet. Brukte nesten 5 timer på den turen. Vel, det er jo da Lisbeth-tempo. Kan sikkert gjøres adskillig raskere.

I seks-tida gikk vi til middag. På Palm Garden i dag.

Slår litt på stortromma. Bevilger oss ei hel flaske av Husets rødvin

Først forrett.. Til middag ble det Breiflabb al Champagne (steikt i kremet venus musling/reker-saus med krydder og potetmos med trøfler i små røde paprika) på Mareno, og jeg spiste Stekt andebryst ala orange (med ingefær, hjemmelaget potetkroketter og mandel-brokkoli). Spiste Tiramisu til dessert.
Taoalettet hadde stilige vasker, sånne kunne jeg tenkt meg!

Etter middagen gikk vi ned til Green Beach for å se om der var musikk i kveld og. Det
var det. En trubadur som sang på veldig dårlig engelsk, men ok til sitt bruk :)

Vi fikk danset litt. Noen andre par også som danset.. Passe glatt golv, det gikk fint å spinne (som jeg ellers sliter med), men ikke like lett å beholde slippersan på! :) Noen svensker ved et bord, fulgte veldig med når vi danset og da vi gikk og satte oss igjen, klappet de i hendene, og ene karen reiste seg og utbrøt: "Applåd førr dansarne!" :)

Går hjem i 23-tida. Det er ca 500 meter opp til hotellet vårt. Jeg konstaterer at jeg har gått 22 000 skritt i dag. Og Mareno sier at forskjellen på en mosjonist (meg?) og en matematiker, er at jo mer mosjonisten regner (teller skritt), jo mindre blir ræva. Jo mer matematikeren regner, jo større blir ræva. Ja, jeg håper det stemmer. Siden jeg ikke er noe matematiker! :)

Dag 21. Onsdag 13. desember
Siste dagen her i dag. Lang morgen, kom oss ikke ut før i 12-tida. Da gikk vil til Arguineguin. Innom den butikken med masse forskjellig kunst og håndtverk. Kjøpte keramikkskilt til huset. Fire deler, to tall og sidestykker til rammen. Uvisst om det tåler vinterfrosten hos oss.

Vel, kanskje ikke så viktig om det tåler frost... På hjemturen skjedde nemlig dette, ene sidestykket har knekt i to :( Jaja, vi får se hva vi kan gjøre med det.. Eller så må vi reise ned en gang til for å kjøpe nytt sidestykke.. ;)

Gikk til Heidi's. Der er det live musikk fra 1330- og i et par timer.

Tapastallerken der til lunch. Godt

Spanish Angels, en veldig fin sang/melodi. Ikke som Willy Nelson/Ray Charles akkurat dette da, men helt ok taffelmusikk til maten! :) Engelskuttalen er dog verre enn min (tror jeg selv da)...

Så er disse vindrossene tilbake igjen. Plutselig flyr parasoller, sand og løv, alle veier!

Mareno hiver seg som vanlig i gang med redningsoperasjon. Han har jo som tidligere sagt; Uværskompetanse! :) Her i skjul under ene parasollen, bare litt av ene foten som vises.

Etter første "uhellet", så tar folk sine foranstatninger... Her er det bare å holde på parasollene! :)

Mens vi sitter der kjenner jeg plutselig noe på skuldrene mine... Og ja, denne gangen kom det et skikkelig Lisbeth-hyl! Ikke mange som kunne unngå å høre det! Det var Odd hennes Turid som kom bak meg og la hendene på skuldrene mine. Snakk om at jeg skvatt! De kom ilage et annet par, hadde stått og sett på oss ei tid fra andre siden av gata og venta på at vi skulle begynne å danse til musikken. Joda, vi hadde jo snakket om det, jeg hadde jo lyst, men å danse på asfalten er skummelt for føttene mine og jeg fikk ikke helt "tenning". Nå er det altså tredje gangen på tre uker at vi har truffet dem, sånn helt tilfeldig! Artig! :) Vi ble sittende der til ca 1530.

Gikk etter avtale til Bjørg og Tormod i 16-tida. Litt ost og vin der, før vi gikk til kinaen El Marino for felles middag. Morsom kinarestaurant. Man spiser så mye man vil for en fast sum. Bestiller fra tapas-meny som inneholder 100 forskjellige retter.. fyller på bestillinga etter som man lyster. Porsjonene er ganske store, så lurt å bestille en porsjon av hver sort og så dele på to, så får man smakt på mest mulig. Bare så trasig at ikke magen er større, innvendig iallfall!

Utvendig er den derimot alt for stor, står helt oppunder halsen omtrent :( Føler meg ikke helt vel..

Tok farvel med Bjørg og Tormod i halv åtte-tida, og tok på tur hjemover. Innom et par butikker på hjemturen. Så var det pakking resten av kvelden. En koffert på 19,7 og en på 19,85.

Kjekt at vi kan ha med to kolli hver. Derfor har vi jo med denne bagen jeg fikk i gave hos dattera for noen år siden. 20X20X5 cm. Som blir ganske så stor når den brettes ut. Det vi ser her, blir bare en liten lomme på kortsiden på den egentlige bagen. Kjekk sak som tar liten plass i kofferten ved utreise, og som rommer mye på hjemreise. Ikke så veldig stabil, men godt egnet til klær olign. 6,3 kg har jeg i den. Da er den langt fra full. I tillegg har vi hver vår sekk.

Dag 22. Torsdag 14. desember
Hjemreisedag i dag. Tidlig oppe, og det ble en snartur ned til Arguineguin for og kjøpe den Desigual-kjolen jeg har luktet på i et par-tre uker.. Når vi kommer opp igjen, kvart på tolv, funker ikke nøkkelkortet til Mareno. - Nei, ikke mitt heller! :(

Hmm... her er tydeligvis alt gjort klart til vask og stell av leiligheten når vi er dratt. Kanskje de tror vi har sjekket ut og allerede har slettet nøkkelkortene våre? Men utsjekking er ikke før kl 12!

Vel, Mareno får jo ikke panikk akkurat. Jeg ser i et øyeblikk for meg å måtte reise hjem uten bagasjen.. Mareno går ned i resepsjonen, kommer opp igjen glisende, har fått nye nøkkekort, sikker på at nå funker det. Noe det fremdeles ikke gjør. Prøvde ørten ganger. En ny tur til resepsjonen. Der viser det seg at kortet han fikk i sted ikke var til vårt rom, men naborommet! :) Står jo ikke nummer på kortene, så ikke noe vi kunne se... Nå har han fått riktig programmering av kortet! Og vi kommer inn!

Bare å få det siste i sekkene, så går vi til bassengetområdet. Har ikke avreise fra hotellet før i totida (hvis jeg husker rett).

Spiser en siste lunch i bassengbaren.

Og ei siste øl i varmen (han er ikke riktig så naken som det kan se ut).

Så venter vi på bussen.. Litt norsk reklame på koffertene: Kom og Dans og Norrøna! :)

Sola går straks ned bak skyene, noe som gir et flott lys..

Framme på Evenes kl 0000.

Dag 23. Fredag 15. desember

12,5 grader MINUS på Evenes. Bil som er skjult under lag av is og snø... Mareno starter webastoen og går for å fjerne snø/is.. Ikke er det snøkost i bilen (skjønner ikke hvordan det høver seg) og ikke har han hansker (mulig de ligger i kofferten). Vel, han fikk den klar, men ble ganske stivfrossen! Jeg ble hentet ved døra kl 0100 og satte meg i setet med setevarmen på fullt!

Flott vær og bra føre når vi kjører hjem. Tanken slår meg når vi tar på tur hjemover at jeg bekymret meg veldig før vi skulle reise til Gran Kanaria, for været når vi skulle dra. Livredd for å ikke komme oss avgårde. Hjemturen ofret jeg ikke mange tankene. Nå tenker jeg på hvor slitsomt det hadde vært og måtte kjørt hjem i råkk og fåkk, eller på speilis eller tjukk sørpe, føre som vi ofte har her nord. Bare regn og svart asfalt er slitsomt nok å kjøre i i tre timer midt på natta! Har ingen å takke, men veldig takknemlig for vær og føre denne natta! :)

Laveste temperatur underveis var -14,5, da vi kom hjem kl 0345 var det -11 hjemme. Det er ganske kaldt her ved havkanten.

Fant senga kl 0500. Da var den turen over. Og jeg har fått svar på det jeg lurte på før avreise, om tre uker er for lenge? Nei, det er IKKE for lenge.