Hellas 2016, Parga

19. januar
Sommerferietur 2016 er i boks!
Bestilt 14 dager ilag med Sølvi og Ove på Hotell Alea i Hellas. Så får vi håpe æ huska å betale depositum før fristen går ut!.... Vi reiser 5. september. Har også bestilt billetter t/r Gardermoen!

Hotell Alea er samme hotell som Sølvi og Ove var tre uker på i fjor sommer, og vi var ilage de den midterste av ukene deres. Parga er flott liten by, hotellet er bra (med noe dårlig Wi-fi, den er best ved bassenget).

I fjor dro vi på utflukt til Albania, i år har vi sett oss ut en utflukt som går til denne spektakulære plassen (dårlig bilde lånt fra nettet): Meteora!

Wikipedia skriver: Meteora ( gresk: Μετέωρα, «hengende i luften») er et av de største, og det aller viktigste, komplekset til de gresk-ortodokse klostre i Hellas, nest etter klosteret på Athos. De seks klostrene er lokalisert i nordvestlige enden av sletten i Thessalia i Hellas i nærheten av elven Pineios og fjellet Pindos og den nærmeste byen er Kalambaka. Klostrene er bygget på høye naturlige klipper av sandstein. Jordskjelv har med tiden skapt loddrette sprekker i de opp til 400 meter høye klippene. Klostrene ble en del av UNESCOs liste over verdens natur- og kulturarv i 1988.

Her ligger en bittebitteliten filmsnutt hvor man ser landskapet litt bedre Meteora

28. Januar
HALLO!!!! Typisk mæ!!!! Følte jo at æ hadde alt i boks! Tur bestilt og depositum betalt! Så fornøyd! Sølvi hadde også bestilt. Gleda mæ allerede til de to ukene ilage de. Så kom en liten stemme i bakhodet for noen dager siden, at kanskje æ skulle sjekke for sikkerhets skyld at betaling av depositum var registrert (-ja, for æ hadde jo ikke glemt å betale..?).., men tanken ble borte igjen....

Til i dag. Plutselig hørte æ den stemmen igjen. Langt bak i hodet. Hviske, hviske, "sjekk depositumbetaling".. OK. Jeg så gjorde. For èn gangs skyld gjorde jeg det uten å nøle. Uten å utsette det til "senere", når det passet bedre (da blir det jo selvfølgelig glemt bort igjen). Og takk for det!

Depositumet skulle vært betalt for TO dager siden. Beløpet lyste RØDT når jeg nå logget inn! Da jeg bestilte stod det jo at reisen ville bli annulert hvis ikke depositum ble betalt innen fristen. Bare ett og gjøre nå: PRØVE betale og håpe det beste. Så: Høvelig panikk: Bank-ID, og midt i betalingen fant jeg ikke kodebrikken! Skal ikke mer til for at panikken tar meg skikkelig! Gubben "rømte" huset akkurat da jeg begynte "karre meg opp"... (han skulle jo ut i jobboppdrag)... Men heldigvis, fant den (som vanlig, omtrent der jeg trodde jeg hadde den sist..). Og, - hell på nytt, det gikk helt greit med betalingen! Tilogmed nettet spilte på lag, for en gangs skyld :) Bekreftelse på betaling ok! Takk og pris! Enorm lettelse i leiren! Altså hos meg selv :)  (har jo forsåvidt bank-ID på mobil også, men det tenkte jeg jo ikke på i panikken)

Men Ving tok 50 kr ekstra i "kortgebyr" enda jeg betalte med debetkort! Norwegian har iallfall såpass anstendighet at de lar deg betale gebyrfritt med debetkort, selv om de tar gebyr for kredittkort!

På en merkelig måte ble jeg jo nå 4000 "fattigere", siden æ jo trodde at æ allerede HADDE betalt depositumet.. OK, mindre lommepenger altså! Jaja, får vel ofre litt klær- og håndveskeshopping da! ;) Gleda mæ til turen uansett! :)  (bare æ husker på å betale restbeløpet innen fristen, 1. august)

Måtte jo sende mld til Sølvi, kanskje hun også hadde glemt depositumet? Fikk mld tilbake: Vi har betalt! (og stort smilefjes!) Nu kan æ slappe av i noen måneder... Må bare lagre 1. august i bakhodet og håpe at "stemmen" dukker opp igjen, helst noen dager i forveien... ;)

1. juli.
Betalt hele turen!! En måned før forfall, så da er jeg sikret å ikke glemme det! :)

8. juli.
Hotellovernatting på Gardermoen før utreise er bestilt! Da er "alt" i boks! Jeg kan slappe av!

Skal bli spennende å se om jeg husker noe igjen fra Parga. Veien opp fra byen f.eks. Eller veien til stampuben vår... Jeg får si som Kronprinsen, at jeg har "stedssans som en middels brunost og går meg stadig bort". Det er nok mer en underdrivelse enn en overdrivelse i mitt tilfelle! ;) :)

Sølvi gjentar og gjentar hvor mye hun gleder seg til den første feriepilsen! Det gjør jammen jeg og!! :)

Lørdag 3. september (i morgen reiser vi hjemmefra)
Burde vel bestille noen ekstra kilo... Til koffertene altså. Ekstrakiloer til kroppen kommer vel av seg selv der nede, tenker jeg. Masse god mat og drikke.... DE kiloene vil jeg jo helst IKKE ha med hjem. Hadde vært kjekt å bytte de inn i bagasjevekt til hjemreisa. Jojo. Dream on! ;)

Var inne tidligere og så i netshopen, der kunne man kun kjøpe ekstra kilo tur/retur.. Hvis man bare skulle ha èn vei måtte man ringe de.. Avgjørelse utsatt.

Kom så plutselig på det igjen da jeg skulle starte pakke i kofferten i dag. Logget inn i Netshopen, og nå kunne jeg ikke kjøpe begge veier, det var nemlig for sent å bestille noe som helst til utreisen (5 dagers frist). Men det gikk an å bestille ekstra bagasje kun til hjemreisen nå. Supert! Da har jeg plutselig bestilt 5 ekstra kilo hjem! Tenker at da får jeg selvfølgelig ikke bruk for de... Eller så får jeg for mye når vi reiser ut... Jaja.

Fikk så mms fra Sølvi. Bildet over her. De reiste jo sør i morrest, til Hamar på Mjøsrock i dag, før de reiser til Syden. Fikk bilde av første feriepilsen! Og jeg som trodde vi skulle ta den ilag :(  Men OK, etter å ha tenkt meg litt om så er det nå greit. Den pilsen hennes i dag blir ikke inntatt i Sydenvarme, og den er ikke like kald som den vi får i syden. Altså gjelder det ikke. Dette er ikke skikkelig SYDENFERIE-PILS! Gleder meg til pils i FROSSET glass! :)

Mye annet enn bare selve pakkinga å tenke på.. Må sikre backup av billetter og div, sjekke opp nummer for å sperre kort, kopi av kort sånn at jeg vet hvilket kortnummer som skal sperres hvis det blir stjålet.. Åpne kortene for bruk i EU, sjekke databruk hos Telenor. Må sjekke at jeg har kontroll på epostserveren, at viktige ting jeg kan komme til å behøve, ligger der... Åja, huske ta med EURO! Har jo noen hundre i ei pengebok et sted... Samme sted som dollaren Mareno tok ut en gang.. Dollaren får vi bruk for når vi reiser til Vietnam i november. Kjekt!

Og pakking er jo ikke bare klær heller. Skal jo ha med litt mat (knekkebrød, vi må jo holde frokost sjøl), litt pålegg (rabarbrasylte til Sølvi!), solkrem og aftersun, handveske (-r) (vet jo ikke om jeg blir å kjøpe... ;)  ) briller og solbriller, diverse dingsedangser..( ladere, kabler, kodebrikke, ekstra batterier, ekstra minnekort, bagasjevekt, selfiestang m/lader, nettbrett m lader og tilhørende minnekortleser og div)... Lesestoff.. kortstokk?, annet tidsfordriv.. Ja, og så videre :)

Pakket halve kofferten, ene siden, da hadde jeg igrunnen ikke mer å pakke. Nettbrettet og en ytterjakke kanskje. Utrolig, men sant! OK, da lar jeg den største kofferten bli hjemme. Tar nr 2, som Mareno allerede har pakket i, så får han ta den som er enda et hakk mindre.

Pakket om, fremdeles god plass i den hakket mindre kofferten. Jaja. Veide kl 0200 på natta, 15,2 kg, uten nettbrettet som skal i, det veier ca halvkiloen.. Mareno 10,4, uten toilettmappa, og 4,7 kg handbagasje. Jeg har foreløpig bare ei bok og fotoapparatet i sekken. Thomas Cook sier 20 kg totalt pr stk, inklusiv 5 kg håndbagasje. 15+5 altså på hver.

Søndag 4. september

Mareno er ferdigpakket!

Vi kjører hjemmefra i titida på formiddagen i hver vår bil. Mareno skal avlevere avisbilen på Sortland. Ikke noe problem å forlate dette været. Litt fint likevel, rundt svingen dukket regnbuen opp, men jeg fikk ikke tatt bilde av den.

Innom Marian med burdsdagsgave, avleverer avisbilen, fyller diesel på Quattroen og kjører videre til Evenes. Parkerer på billigparkeringa (for første gang) og stresser for å komme oss i innsjekkingskøen før bussen ankommer. Låste du bilen? spør Mareno når vi er halvveis til inngangen. Jeg aner ikke! Ok, han fikk nøklene og strenet tilbake. Jeg har glemt å spørre i ettertid om jeg HADDE låst eller ei.... Er ikke første gang jeg forlater bilen ulåst om så var. OK. Flyavgang 1405.Vekta på Evenes viste 16,4 på min koffert, 11,5 på Marenos.

På Gardermoen står Sølvi og Ove og venter på oss. Ikke helt uventet, selv om det ikke akkurat var avtalt :)

Vi sjekker inn på SAS Radisson. Rom i 3. etasje. Jeg strener mot heisene, og trykker på knappen mellom de, jeg vil OPP! Mareno gjør meg oppmerksom på at jeg kan jo bare ta den heisen som står klar (med dørene oppe) og venter! :) Jepp, det kan jeg jo. Iallfall når jeg etterhvert finner ut at det ikke er nok å bare holde kortet foran føleren (prøvde på flere måter, begge sider og opp/ned), jeg må nok også trykke etasje slik at heisen vet hvor jeg skal. Jeg som endelig har lært meg å bruke kortet, trodde jeg! Joda, er såvisst kommet i "Lisbeth-på-tur"-modus!

Så går vi ned i spisesalen og får oss litt middag. Med vanlig norskt øl til... Dessert, dvs kaffe og kake tok vi på flyplassen etterpå. Selv om vi har litt lesestoff (takk til Gunnhild for bøkene hun sendte med Sølvi til meg) så kjøpte vi etpar bøker til.

Sølvi fortalte om ei dama ho hadde sett på Evenes.. HØRT DU Æ SA EEEEVENES? sei ho!!! Ho e nemlig blitt systematisk "mobba" for at hun til vanlig sier Ævenes.

Senere brøt hun inn da Ove nevnte en "Ævensen" som kjøpte (eller var det solgte) en buss. "-Han heter EEEVENSEN", påpeker hun :)

På rommet på kvelden oppdager jeg plutselig at Mareno sitter og leser nokså midt i nye boka han nettopp kjøpte. Jeg utbryter om han sitter og leser MIDT i boka? Joda, han skulle jo bare se litt... Han mener det er et tegn på ei god bok når man bare skal kikke litt inni og så bare må fortsette å lese. Jeg fikk betegnelsen "Lesepoliti", det høres hakket verre ut enn bunadspoliti! :) Vi tar høvelig tidlig kveld (kl 2230), skal tidlig opp i morra.

Dag 1. Sydentur. Mandag 5. september
På flyplassen og innsjekket 0520. Flyavgang 0720, gate 9. Bagasjedrop og gjennom sikkerhetskontrollen, og så fikk vi tatt ut Euro. Har med noe hjemmefra men trenger nok mer, like greit å ta ut med det samme.

Tror det var Mareno som mente han kunne trengt ei sånn "reise-alene-veske", for å reise ilage Lisbeth er som å reise alene. Jeg som syntes jeg hadde greid meg så bra, iallfall SÅ langt! :) Men var sikkert noen tilløp til surring og roting, plutselig og rar oppførsel.  :) Reiseleder egner jeg meg nok ikke til, nei! ;) :)

Fikk frokost på flyet. Og leverte bestillingsliste til hjemreisa. Kaffen ble ikke servert pga turbulens. Det ble delt ut spyposer..Sjø-, bil- og flysyke er jeg ikke plaget med, er nok verre med fly-"skrekken". Unngikk å skremme noen med høye rop iallfall, denne gangen :)

Deilig å lande i varmen! :) En times kjøring til hotellet. Vi innstallerte oss i leiligheta, fikk den samme som vi hadde i fjor, Jippi! Var jo det jeg hadde ønsket meg, Ingen trapper, kort til bassenget, flott utsikt, skjermet balkong. Perfect! :)

Fikk meg plutselig en time ekstra. Så jo at klokka på arma var halv to. Den hadde jeg jo ikke gjort noe med, så tok for gitt at det var norsk tid, og at klokka her i Hellas da egentlig var halv tre. Men jeg har jo smartklokke. Og den ER SMART! Klart, mobilen er jo innstilt på å rette seg etter tidssonen og klokka oppdaterer seg jo etter mobilen. Så klokken halv to ER halv to! Tro om jeg husker det neste gang jeg reiser?

Så gikk vi i restauranten for å spise litt lunch. Og: FØRSTE FERIEPILSEN!!! Krus rett fra frysa, så ølet fryser i bunnen og etter litt stiger det opp øl-sørpe! Ferien er definitivt i gang! :) Kjekt å være tilbake. Ove syntes tydeligvis feriepilsen var god: "Ska vi ta oss ei øl tel, Mareno, - grei vi det, Mareno?" spør han ;)

Litt soling ved bassenget.Hvit kropp trenger solkrem

Gresshoppene høres jo hele tiden. Ganske så intenst til tider. Men de er vanskelig å få øye på. Dårlig bilde, men fikk bilde iallfall!!!

I kveldinga ordna vi oss og gikk ned til byen for å spise middag. Litt forskjellig å se på spaserturen som tar et kvarters tid (røfft anslått, tok aldri tiden).
 Laaangt der ned øyner vi en sånn brettpadler (eller hva det heter, aner ikke)..

Et bilde med litt (mer) zoom så ser han sånn her ut.

Vi spiser middag sånn halvveis ned mot havna. Sakis. Der hvor de har bord på begge sider av gata, og det ofte er "ventekø". Nå var vi tidlig ute og fikk bord med en gang. Spiste god gresk mat! Fikk honningmelon til "dessert" på huset.

Elsker disse smale bratte gatene med trapper som hindrer bil- og mopedkjøring! :)

Etter å ha besøkt "bartenderen vår" (fra i fjor) nede ved havna, bar det opp til hotellet igjen.

Som vanlig unngikk jeg ikke fysiske "skader" denne gangen heller. Stuka ene tåa i ett eller annet på byturen, husker ikke hva en gang. Var heldigvis ikke ond-tåa (stortåleddet). Gikk bra! :)

Etter en liten stopp i sofagruppa ved siden av restauranten, katta holdt oss med selskap, skiltes vi og gikk parvis hver til vårt. For vår del ble det litt avslapping på verandan før vi tok kveld!

Heldigvis har jeg endret mobilabonnement siden sist vi var her, så nå har jeg 2GB nettbruk pr md i hele EU inkludert i abonnementet, så jeg slipper være avhengig av den dårligie Wi-Fi-en på hotellet. Den fungerer jo stort sett bare ved bassenget. Nå kan jeg bruke roaming hele tiden om jeg vil. 2GB bør iallfall holde i 14 dager. Mareno har også med det lille modemet sitt som også har gratis bruk i EU i abonnementet, det kan vi også bruke i leiligheta.

Finner etterhvert senga, ny dag i morgen! :)

Dag 2. Hellas 2016
Vi våknet mens det ennå var natt! Med et brak. Og flere brak. Egentlig ett eneste stort brak, som virket å aldri ta slutt. Og et spektakulært lysshow!  Aldri opplevd et sånt lyn- og tordenvær! Det lynte i ett! "Streker" alle veier! Lysere enn midt på dagen! Fantastisk opplevelse. Gubben måtte opp og ut for å se. Han som ellers sover gjennom det meste. Jeg var ikke redd en gang, bare fasinert. Blir nok aldri å glemme den natta! :)

Glemte fortelle i går, at Mareno hadde vært i resepsonen og bestilt aircondition. Altså, det er vel høst nå, også i Hellas, ikke sånn midsommervarme på rundt 40 grader! I tillegg er det meldt regn i 3-4 dager framover! Aircondition koster 7 Euro pr døgn (tror den nøkkelen må leveres tilbake, ja).. Ok, digresjon over, men siden regnet nå altså var kommet, så kom jeg på det igjen.

En time eller to med søvn igjen før vi stod opp.

Det fulgte jo også med et mektig styrtregn. Det auste ned. Bøttet ned. Såpass at tanken på jordskred etterhvert streifet meg. Vi bor jo midt i ei skråning, nokså høyt over havet. Tanken hadde slått Sølvi også. Men tanken var bare såvidt innom, plaget meg ikke nevneverdig :)

Rask frokost på meg. En passe bit knekkebrød.
Jeg har med mitt yndlingsknekkebrød. Ikke superfornøyd med fasongen, men med tykkelsen, smaken, stekingen som gir litt "brent"-smak i kantene. Og det er surdeigsknekkebrød. 100% fullkorn. Av rug, ikke hvetemel! :) Kanskje ikke det billigste knekkebrødet som er å få, men jeg elsker det! Tusen takk til Spar i Bø som har det i sortimentet! (har ikke funnet det på Sortland enda.
Når pakken er åpnet passer de runde knekkebrødene akkurat i sånne metallbokser som skoleelevene selger kjeks og godter i. Noen jule-småkaker selges i sånne bokser. Knekkebrødene passer også (noenlunde) i de firkantige isboksene i plast. Bare nevner det, i tilfelle fler enn meg vil ha annen oppbevaring enn papiret de selges i.

I halv tolvtida (formiddag) la jeg ut denne videosnutten på Facebook. Tordenskrall.. Regn og torden. Tordenskrallene var høye og lange. Både begynnelse og slutten på dette kom ikke med i filmen. På langt nær som i natt, og selv om lynene vises godt også på dagtid, så var de færre, mindre og lengre bort.. Og intet lyn kom med på filmsnutten i det hele tatt..

Var fint å sitte på verandan mens det regnet. Se på alle som sprang i regnet, eller gikk med paraply. Tilogmed vaskedamene gikk med paraply.

Foto: Mareno
Med en tynn jakke på, var det perfekt. Lesestoff (bok: Hvitt hav, Roy Jacobsen)), fasinerende lyn og laaaange torden.. (vi sitter under tak). Ikke kjedelig! :)

Vi gikk til lunch i ett-tia. Veps liker seg også på hotell Alea Resort! Både ved bassenget (de drikker vann i "slukene" ved bassengkanten, -iallfall liker de seg der) og i restauranten. Restauranten er forsåvidt under tak, men åpent ut mot bassenget. Og veps liker søtt. Kommer stadig noen innom mens vi spiser. Jeg liker ikke veps! Punktum.

Jørgen kommenterte filmen på Facebook med at det var fint badevær. Men nei, det ble ikke bading i dag, selv om regnet løyet litt og det ble ganske OK mellom elingene.

Ble tidlig på turen slått fast at det nok kommer til å bli en nokså tynn blogg denne gangen. Alle de beste kommentarene, vitsene, er jo så altfor grove.. Ikke sånt som egner seg på trykk. Haha, dere som leser bloggen aner ikke hva dere går glipp av! :)

Da gjenstår bare sånne hendelser som f.eks i går, da jeg i panikk utbrøt til Mareno: "Mareno" Kor e NU mobilen min?" Panikk, og like stor lettelse i neste øyeblikk da han svarte: "Den heng jo i handa di, -der!". Ja, jeg har jo festet stropp i mobilen, slik at jeg har bedre kontroll på den når jeg går i folkemengder og sånn. Kan ha den i lommen og holde i stroppen. Eller låse den i beltehempen eller ligenende. Egentlig godt tenkt, -føre-var-prinsippet. Men funket det? På den tenkte måten kanskje (forebygge tyveri), men skapte jo problem likevel. Typisk "Lisbeth-på-tur"-tilfelle, og ikke morsomt heller :(

Etter lunch gikk vi ned til byen.

Nede ved havna fikk vi oss en liten "kaffe" i regnværet, men (akkurat) under tak!

Foto: Mareno
Antakelig ble dette bildet tatt i går.. Men her er vi altså på butikken med de kule keramikkhusene fra i fjor. Jeg kjøpte tre i serien på nederste hylle da, fikk et i bursdagsgave hos Grete og John Ole, og fikk senere også ett fra Sølvi og Ove. Samling komplett (har ikke plass til fler). Nå var det flere varianter. Også kul den serien som er på øverste hylla. Skulle jo hatt hytte, så kanskje jeg hadde hatt plass! !

Etter "kaffen" gikk vi oppover til borgen. I opphold. Vi var jo ikke på den borgen i fjor. Da prioriterte vi den andre borgen som lå adskillig lenger bort. Tok "toget" da. Og da øste også regnet ned :)

Jeg går vel stort sett med pocketkameraet påslått hele tiden på ferie

Ikke bare jeg som tar bilder da. Oppe på borgen går de fleste med kameraer eller mobiler og knipser :)

Som sagt: Fler enn meg som knipser! :)

Utsikt fra borgen. Parga og nærmeste øya med kirke rett utenfor. Idyllisk! Men er faktisk også ei kirke på "Holmen" enda lenger ut. Har ringet den inn i sort! Man kan jo med litt godvilje se at der er et hus.. ikke enkelt å se at det er et kors på taket!

Ove hadde iallfall problemer med å se at det var et hus/kirke på denne lille "holmen".. Trenger han briller? ;) Vel, den er ikke mye synlig fra borgen der vi var. Her har jeg nemlig zoomet inn litt... Det er ei kirke, Agios Nikolaos (som så mange både kirker og steder heter i Hellas). Agios Nikolaos church in skerry Monolithos. Googling gir lærdom! Merkelig med ei kirke på det som nærmest må betegnes som et lite skjær uti havet, knapt nok mulig å legge til med båt. Men fant et bilde som viser at det finnes ei trapp (på andre siden) hvor det vil være mulig å komme i land fra båt.

Her ser vi ned i sentrum av Parga. Vel, ikke så mye vi ser da... Begrenset utsikt gjennom skyteskåret! :)
Her ser vi litt til. Litt lenger bort...

Vi drakk litt (vanlig) kaffe på kefeèn i borgen. Fikk ikk eutforsket området nærmere, tenker vi må ta en tur til en annen dag. Hvis vi får tid og gidder.. Der finnes også masse slanger forteller Ove. Sølvi var og gikk i gress, busker og kratt, der i fjor, og ble advart i ettertid ;) :)

Tidlig middag. Litt over halv sju. Sånn etterhvert så kom vi inni en rutine med å gå ut til middag i sju-halv åttetida. Og å bytte på å bestemme hvor vi skulle spise. Vet ikke om noen kan gjøres ansvarlig for dagens... vi var nok ikke kommet i gang med rutinen, ..  men tror alle i ettertid var enige om at det var feriens dårligste middag..
Vi bestilte Mezè for 2, begge parene, på en restaurant.. Husker ikke navnet. Var ikke noe kjøtt, ikke noe fisk! Tzatzikien var bra (sa gubben). Men måltidet langt fra det Gubben og jeg fikk da vi var på Kreta og bestilte noe ala det samme. Tror vel det var vi som foreslo dette valget, og det var IKKE bra. I tillegg var jeg blitt så kvalm.. Æ greide kun spise det lille hjørnet av den friterte osten vi ser lengst til høyre i bildet. Og selv den lille biten vokste i munnen på meg! Måtte spytte ut igjen.. Fryktet jeg skulle bli skikkelig sjuk, greide kun drikke litt øl. Så for meg dager i senga.. og på do! :( Men tilbake i leiligheta etterpå ble det mye luftavgang og så var alt i orden igjen! :)

Sjarmerende hund stod og fulgte med folkelivet i gatebildet. Minnet meg om Truls til Storm Pedersen (Vegard). Men sikkert ikke samme rase en gang. Jeg er vel nokså blank på sånt..
Hjem igjen i mørtna. Fremdeles vått etter siste regnskur. Husker at vi snakket i fjor om at vi skulle hatt reflex. Ikke akkurat her, men siste biten av veien er svingete kjøregate og uten lys.. Nokså skummelt egentlig... Men husket jeg å ta med reflex? Neste gang da..... ?!? :) Note to self.... ;)

Vel oppe igjen, med et etkstra sjal om skuldrene, koste oss med litt av vinen som stod og ventet oss på rommet da vi kom i går. Fordi vi har vært her før. Fikk ingen vin i fjor. Hyggelig håndskrevet hilsen fulgte med. Ser ut som hotellet har sin "egen" vin... Heter iallfall Alea Resort! Helt fortreffelig!

Foto: Mareno
Ble altså en en dag totalt uten soling. Egentlig like greit, ble jo noen timer "steiking" i går, så huden har sikkert bare godt av å få roe ned litt.. Fin dag likevel, avslappende og koselig. Til sengs med håp om litt bedre vær i morgen...

Dag 3. Onsdag 7. sept
Torden også natt til onsdag, men ikke så nært og så mye som i går natt. Sov likevel litt urolig, sengene i syden er jamt over harde og ikke optimal for min gamle kropp. Men disse er ikke de verste, har ligget mye hardere andre steder i syden.

Våknet til adskillig bedre vær enn i går.
Ja, idag blir det soling ved bassenget. Og bading. Jeg var jo en snartur (eller to) i bassenget første dagen, men blir nok litt mer i dag. Vi var høvelig tidlig ute og fikk sengene i beste hjørnet! :)

Ove i farta! (og litt av fingeren min!)

- Og Mareno i farta!

Mareno som ellers har pannelugg fikk jo helt ny sveis når han dukket opp av vannet. Ove syntes visst det var kledelig, han vurderer å lage seg sånn "bakoversveis" som Mareno har, sier han! :)

Kan jo bli spennende å se hvordan han skal få til det..... ;)

Mareno kjøpte Sangria til meg. Hotell Aleas spesiallagede. Sangria var jo min "livrett" da vi reiste med Kom og Dans til Lanzarote først på nittitallet en gang.. Husker at Dag (eller var det Terje?) etterhvert bare kalte meg for "Sangria". Jeg drakk kun det, syntes det var så godt. Prøvde å lage hjemme etterpå, og har kjøpt noen ganger i syden senere, men det har aldri vært like godt, så har ikke smakt det på maaaange år nå. Men denne var GOD! Kjempegod! Supergod!!! :)

Lunch der vi bor, på Alea Resort.
Denne greide vi finne ut av og fordele beløp på, helt uten Elisabeth sin hjelp! Haha! :)

Mer soling. Til ca fem-tida.

Så et par timer i hver vår leilighet for avslapping og tid til å ordne oss før vi i sju-halv-åtte-tida går ned til byen til middag..

Går bare halvveis ned i byen i kveld og. På andre siden av veien fra første dagen. Hos de der som danset zorba eller hva det var i fjor. Der de alltid gliser fra øre til øre, hilser "high five" (eller noe annet) og alltid er i superhumør!

Flott plass å se sola gå ned. Fin utsikt til borgen herfra.

Mørket kommer ganske fort her nede.. Roen senker seg... :)

Sølvi drikker kaffe! Det er ikke noen daglig foreteelse :) Noe gresk veldig søt kake med honning på asjetten.

Går ikke videre ned til byen i kveld. Opp tidlig i morgen, dagsutflukt til Meteora! Så vi går "hjem" og tar kveld :)

Dag 4. Torsdag 8. sept
Gratulere me dagen til superdatter Marian (38)!
Foto: Morten Berg-Hansen (Bladet Vesterålen)
Vi stod tidlig opp, skulle møte til bussen kvart på 7 var avtalen. Får sende henne melding senere, så jeg ikke vekker henne i svinotta, klokka er jo enda en time tidligere i Norge enn her. Bursdagsgave er heldigvis overlevert, så vi har iallfall det på det tørre! ;)
Dagen starter som meldingene har spådd. REGN!!!! :(

Bussen starter ved vårt hotell (vel, i krysset rett ved vårt hotell) og plukker opp andre etterhvert. Kjører ned til Parga, hvor noen må gå over i en annen buss. De engelsktalende. Den andre bussen har engelsk guide. Vi har dansk guide i bussen (hvorfor tror de at vi fra Norge, Sverige og Finland skal forstå dansk bedre enn engelsk? Selv ikke min elendige engelsk gjør dansk lettere å forstå!)

Vi tar en halvtimes stopp i halv nitida. Kaffe, do, og litt i magen (frokost?) for de som ønsker..

Tilbake til bussen og videre mot Meteora. Regnet høljer fremdeles ned.. Men OK, vi går ikke glipp av bading og soling iallfall! :) Temperaturen er også helt fin, så hvorfor klage? ;)

Ja, fortsatt regn, - masse regn. Ikke mye å se... Lover ikke særlig bra for utsikten i Meteora... Vi skal besøke kun ett av de seks klostrene, får vi i det hele tatt se noen av de andre? Bare å krysse fingrene :)

Er det et av klostrene vi øyner oppi her? Ikke lett å se.. Men vi ser at fjellformasjonene er spesielle. Og at landskapet har endret seg... Meteora. Stedet jeg har lest om, sett bilder av, og allerede i januar da vi bestemte ferien var fast bestemt på at jeg skulle besøke. Bestilte utflukten da. Jeg elsker jo stein! Så utrolig fasinerende!

Omsider er bussen fremme. Vi skal besøke klosteret "The Great Meteora". Nesten ikke til å tro at det på det meste var 24 sånne kloster her. Må jo ha vært ett på hver eneste "fjellknaus"! :)

Fra Wikipedia:
"Klostrene er bygget på høye naturlige klipper av sandsten. Jordskjelv har med tiden skapt loddrette sprekker i de opp til 400 meter høye klippene. Klostrene ble en del av UNESCOs liste over verdens natur- og kulturarv i 1988." Sitat slutt.  (listen populært kalt Verdensarvlisten).

Klippene er datert (ved kjemisk analyse) til å være ca 60 millioner år gammle, er av sandstein og konglomerat og ble skapt under jordskjelv..

Begge bilder Foto: Mareno

Man får prøve å beskytte seg litt mot verste regnet.
Været veksler mellom floing og styrtregn slås det fast! :) (- Mareno, eller var det Ove..)
Sølvi hadde med paraply, jeg hadde med tre stk "regnkapper" i tynn plast. Ei til meg, ei til Mareno og så fikk Ove låne den siste. Er noen trapper og gå opp fjellveggen til klosteret, nemlig.

Foto: Mareno

Sølvi og jeg på tur over brua over juvet, før vi begynner "klatringen" videre  opp. Her ser vi også taubanen som i dag frakter forskjellig forsyninger opp. Av den opprinnelige taubanen står bare endepunktet igjen oppe i borgen.

Etter brua er det en liten tunnell... Så smal at man må ta godt hensyn når man møter noen.

Tåke... På tur oppover. Her ser vi over til et av de andre klostrene. Og vi ser juvet imellom.. Fantastisk fasinerende landskap! Som vi ser ligger tåka ganske nedpå, så vi går nok glipp av alt som er litt lenger bort. Dessverre. Men fantastisk det vi KAN se! :)

Foto: Mareno
Tåkehavet endrer seg hele tiden... De tre paraplyene lengst bort viser litt av hvor bratt trappen er der..

Da vi kom inn i klosteret måtte vi damene ta på oss "skjørt". Lå skjørt i esker eller hang over gelenderet, klart til å knytte på. Knyteskjørt, egentlig sjal/skjerf.. Vi var jo tidligere blitt gjort oppmerksom på at vi damer ikke måtte ha bare skuldre. Akkurat dèt med bare skuldre var ikke det store problemet i regnværet. De fleste var "godt" kledd! :)

Meg og "kloster-guiden" på bildet her. Ikke mange "skjørt" var så fargerike som hennes. Hun var nok "først i køen"!  :)

I ettertid ser jeg at Ving skriver ang utflukten: "Øvrig: Skuldre og knær må være dekket når man går inn i klosteret. Dvs. ingen korte kjoler eller topper". Ergo var jeg uansett tekkelig kledd, så kunne droppet skjørtet (buksa mi gikk jo under knærne, og skulderene godt dekket), men ok, jeg tar heller på et skjørt for mye, enn å vise disrespekt i sånne religiøse bygg (selv om jeg har null tro på religion selv. Man kan/bør uansett vise respekt, er nå mi mening )

Vel oppe, så får vi først ei lita omvisning av klosterguiden. Ikke lov å ta bilder inne i selve kirkerommet, men selv om jeg normalt er lovlydig, så hender det jeg bryter sånt fotoforbud hvis jeg kan gjøre det i skjul. Og passer alltid på at blitsen er av da. Så da ble det et par bilder inne i "kirka" her, som kanskje kan gi en liten pekepinn.. Flotte malerier i taket! Her er bilde iallfall! (arrest me for taking pictures!)

Etter omvisningen har vi tid på egen hånd.

Kikker innom musèet. Her er krigsbekledning anno 1821. Utstilling av forskjellige bekledninger gjennom et par hundre år.. Også kniplinger og damedrakter. Interessant for et håndarbeidsmenneske som meg :)

"A German soldier is taken down in an unsuccessful attempt to raise the swastika flag on the rocky Megali Aya precipice Meteora"

Og innom det gamle kjøkkenet (ikke i bruk lenger formoder jeg). Skikkelig ovn, og sånne trau som vi også brukte i Norge i gamle dager... (æ har et i kjelleren).

Mareno fant fotoobjekt her.. (ikke meg denne gangen!)

Og innom butikken, hvor de selger div souvenirer; bievokslys, såper, salver, ikoner og div.. Kjøpte to bievokslys og en kjøleskapsmagnet med Meteora på.

Husker ikke hva disse kraniene egentlig var.. Men tror det var munker som har bodd her...

Foto: Mareno
Og at de bak her var de viktigste... Høyerestående munker...  Rett meg de som vet!!!!! Finner ikke noe når jeg googler... :( (Ja, æ vet. Æ e skikkelig dårlig på googling, sjøl om æ gjør det mye. Trenger kurs.. Eller gode tips?)

Gikk litt rundt på uteområdene også.

Ikke mye utsikt akkurat her og nå... Tåke er det nok av, for de som liker slikt ;) Vet ikke hva Gubben ser her altså, men noe er det sikkert! :)

Og vi trakk under tak når det "flommet" på det verste.

Har man ikke med regnklær, får man bruke det man har. Som i dette tilfellet, et vanlig plast handlenett kan brukes til mer enn å frakte varer i :)

I skikkelig klarvær kan det nok hende jeg ville ønsket litt mer tid på egen hånd her, bare gå og se og føle og ta inn alle inntrykk. Men i dette været var det igrunn helt ok da klokka viste at vi måtte ta på tilbaketur til bussen. Har uansett vært et høydepunkt! Sa jeg at Meteora står på Verdensarvlisten? Ikke uten grunn! En opplevelse jeg aldri vil glemme. Helt på linje med De hengende templer i Kina, Chichen Itza, Den kinesiske mur, Machu Picchu, og mange andre fantastiske steder vi har vært! Og med min fasinasjon for STEIN og BERG måtte jo bare dette bli en "høydare"! :)

Vi er utrolig heldige som etterhvert har fått mulighet til sånne opplevelser. Ikke alle forunt, så da setter jeg ekstra pris på det. Vet hvordan det føles å ha så lyst, men ikke mulighet.. Skulle ønske absolutt alle fikk mulighet (og benyttet seg av den) til å reise, helt fra ung alder. Det gir så mye på så mange måter. Fantastiske opplevelser, kunnskap, og klokskap ikke minst...

Vi reiser videre. Vår eminente bussjåfør har funnet plass helt oppe ved "inngangen" for å hente oss, så vi slipper gå 15-20 min ned til bussen som vi var forespeilet i utgangspunktet (vi hadde riktignok fått signala om at han skulle "prøve" å få til ei bedre parkering... - Spot on! :) ). Men vi "mistet" jo på en måte 15 minutt, siden vi ikke visste at han stod helt der oppe, så vi MÅTTE jo ta høyde for 15 min ekstra.. De kunne vi jo brukt i bodene ved inngangen. Men ok, penger spart, er penger tjent! :) Og vi var IKKE SIST i bussen! :)

Off we go! :)

Bussen kjører mot den utsiktsposten hvor bussene vanligvis stopper så turistene får bedre overblikk over de klostrene som ikke vises fra der vi var.. Klostrene Stefans og Holy Trinity (sistnevnte er stedet hvor James Bond spilte inn "For your eyes only i 1981!) er nemlig atskilt fra hovedgruppen, som er lenger nord. Men på utsiktsplassen er det altså så mye tåke og regn at det ikke er mye å se.. Det besluttes at vi kjører videre (feil vei hvis vi skal til Parga) for å se om vi får bedre utsyn.

Foto: Mareno
Og det FÅR vi! Tåka letter litt, vi kommer nærmere, og vi får kjempeflott utsyn, mye BEDRE utsyn, spesielt til "James Bond-klosteret" - The Holy Trinity Monastery! Moro! :) (bak meg, til venstre i bildet over her)

Adkomsten dit er nok egentlig adskillig enklere enn den i filmen. Mens James Bond klatrer opp veggen, ved hjelp av teknisk utstyr, kunne han jo bare brukt den lange trappen, som delvis er skåret inn i fjellveggen :) Eller brukt den vinsj-opererte heisen.. Filmklippet av klatringen kan sees her: James Bond klatrer Meteora

Denne blomsterbuketten lå på muren her på utsiktsplassen... Aner ikke hvilken anledning..

Fra Wikipedia, Sitat: "Ankomst til klostrene var opprinnelig og helt bevisst gjort vanskelig. Det krevde enten lange stiger bundet sammen eller store nett som heiste opp både varer som folk. Det krevde håndfast tro da tauene ble erstattet, ble det sagt, kun «når Herren lot dem bryte». I ordene til UNESCO: «Nettet som de uforferdete pilegrimene ble heist opp vertikalt langs den 373 meter høye klippen hvor Varlaámklosteret dominerte dalen, symboliserer skjørheten til et tradisjonelt levevis som er truet av utryddelse.» På 1920-tallet ble det derimot gjort endringer og trappetrinn ble hogget inn i fjellet, noe som gjorde det mulig å komme opp via en bro nedenfra.
Av de opprinnelig 24 klostrene gjenstår det i dag seks:
  • Store Meteoronklosteret (Transfigurasjonens kloster)
  • Varlaámklosteret
  • Sankt Stephanosklosteret (kvinnekloster)
  • Den hellige treenighetens kloster
  • Sankt Nikolas Anapafsas Monastery
  • Rousanouklosteret (kvinnekloster)
Fire kloster består av munker og to av nonner. Hver av klostrene har færre enn 10 beboere. De er i dag også turistattraksjoner." Sitat slutt.

Her er det andre klosteret (motsatt retning av James Bond-klosteret, tatt fra samme ståsted). Veldig trolsk stemning. Har ikke "vett" på foto, men synes selv det ble et flott bilde! :) Må bare si, -atter en gang: Fantastisk landskap! :)

Vi kjører tilbake og fortsetter videre mot Parga. Og etter litt kjøring er det stopp for lunch. Den spiser vi i byen Kalambaka, som ligger ved foten av disse fantastiske fjellformasjonene.

Maten er topp! Kjempegod. Så kjekt å få litt annet enn bare Kleftigo og Stifado, selv om det òg er OK. Dette var super skikkelig gresk "husmannskost"! Vi fikk forklart hva som var i de forskjellige grytene og så pekte vi hva vi ville ha og så la de opp til oss.

Og servicen er upåklagelig. Jeg mistet gaffelen i golvet (selvfølgelig!), og før jeg fikk sukk for meg, var de på plass å plukket opp den jeg mistet og gav meg ny gaffel! Før jeg selv rakk å plukke den opp!

Så skulle jeg på do. Det kan jo ofte være ei utfordring for "Lisbeth-på tur"! Nå hadde allerede Ove vært på toalettet, så jeg hadde registrert hvor jeg skulle gå. Piece of cake! :) Trodde jeg..... Strente bort i godt driv..

Akkurat da jeg skulle gå gjennom swingdøra så jeg at skiltet var likeens på begge sider av midten. Det var IKKE damer til venstre og herrer til høyre (eller omvendt) Det var HERRER på begge sider! Jeg bråstoppa med nesen 10 cm fra døra! Rygga to skritt bak! Og ble stående å se dumt på døra. Trodde knapt mine egne øyne! Dette er da MENN, på begge sider? Ingen SKJØRT her! Hvor er KVINNEDOEN da? Men jeg innså etterhvert at det var KUN herrer her altså! Retrett! Tilbake til bordet....

Vet ikke hvem som etterhvert gjorde meg oppmerksom på at dametoalettet var helt andre veien, ned et trappetrinn, så til høyre og inn... Javel... Ok... Jeg prøver....  Åh... lettelse, - jeg fant fram! :)

SÅ hadde jo vår danske guide fortlat om denne familierestauranten, og ikke minst om Katharina, bestemora i familien som fremdeles var med. Hun står i serveringa her, til venstre i bildet.. Han fortalte (jeg fikk det faktisk med meg, selv om han snakket dansk, mulig jeg etterhvert ble litt akklimatisert så jeg forstod litt mer) at det stod et så flott bilde av henne i restauranten, tatt da hun var helt ung (18 år?), som vi måtte legge merke til.. Jeg så og så for å få øye på bildet, men klarte det ikke.. SÅ mange bilder på veggene, men ikke noe som svarte til forventningene.

Tilslutt måtte jeg bare gå bort og spørre han om hvor det stod... Og det var jo lett! Rett ved inngangen til damedoen, - haha! (riktignok ned ett trappetrinn og om hjørnet fra der jeg satt). Jeg hadde jo gått rett forbi da jeg gikk på do!

Så nå fant jeg bildet, og hun var jo ei skikkelig "berta" som ung, ja! Skulle ønske jeg hadde et sånt kult bilde av meg selv fra ungdomstiden! :)

Bildet av henne stod i ramme på bordet hvor også Gjesteboka lå, så da benyttet jeg muligheten å skrive i den samtidig. Kjekt! :)

Etter middagen hadde vi litt ekstra tid på egen hånd før bussen skulle gå. Etter at jeg hadde klødd og klødd og klødd hele natta i forkant (både myggstikk og soleksem), og forbannet meg selv for at jeg hadde glemt noe så "selvfølgelig" som Lidokainen/Zylokainen jeg burde hatt med... (ref. mitt hovne øye fra i fjor, og klø og klø natt på natt)... så oppdaget vi et APOTEK! Rett over gata! Mareno og Ove avgårde. Og selv om de traff på en gammel gubbe som ikke kunne et ord engelsk, så fikk de, ved å si Lidokain forelagt seg en tube med noe greier som inneholdt Lidokain og Prilokain... Bingo! Kommende natt berget! :) Aner ikke kløedempende innhold i prosent i hht det flytende som jeg har hjemme, men alt er bedre enn ingenting når man holder på å klø seg ihjel!!!

Foto: Mareno
Må bare ta med dette! Mareno ble tydeligvis fasinert av å finne dette Elle-bladet i en avsidesliggende liten landsby i Hellas.. :)

Hehe. De er jo ganske så morsom de reklamene for Talkmore (med Håvard Lilleheie) med sånn på-og-av-ting, briller, skjorte... Siden Mareno for det meste bruker linser på ferien, så har det vært mye vitsing med på-og-av-briller når han plutselig kom i brillene (og like plutselig tok de av når ingen fulgte med).

Mareno og Ove fikk også tid til å stikke innom ei "sjappa" like bortenfor restauranten og fikk kjøpt seg hver sin "Coffee to go"! Tok ei tid før jeg oppdaga at han stod der med et sånt kaffeberger i hånda, men da var jeg snar og strekke ut hånda for å få meg en slurk.. Joda fikk koppen, men den var tom! - "Den e jo TOM!" sier jeg idet jeg leverer den tilbake. Ja, sier Mareno, da e det vel sånn "på-og-av"-kaffe? Det ble vel naturlig å bruke samme tankegangen om kaffen også :)

Foto: Mareno
Videre... Nå er det mer tåke enn regn.. Ikke mye å se. Men vi er altså på hjemtur og ganske så slitne/trette, så bryr meg egentlig lite. Sitter her med masse inntrykk som skal synke ned.... Perfekt vær til det :)

Tar etter hvert en liten stopp i den gamle byen. Metsovo.. En by som lenge var nokså isolert. Som ikke fikk fulgt helt med i utviklingen.. Nå har været bedret seg betraktelig. Sommer faktisk. Helt utrolig, bare et lite "knips" liksom.. ;) Iallfall for oss nordmenn. Vi storkoser oss. Går litt rundt. Jeg ser på de fantastiske gamle takene.. STEIN!

Mulig jeg ikke vet hva som er verdt å bli imponert over og ikke, men for meg er disse "flotte" takene noe som gjør inntrykk. Noe helt annet enn hva vi har i Norge. Noe som fasinerer meg. Men jeg er langt fra blind for at jeg kanskje tar helt fullstendig feil... Kanskje er det bare noe "juks", og ikke noe skikkelig gammelt slik som jeg innbiller meg. Kanskje er det bare lettvinte løsninger.. Billige løsninger.. Uansett noe helt annet enn vi har hjemme, noe som viser forskjeller, som viser meg mangfoldet i byggeskikk. Noe som også gir meg en påminnelse om hvor forskjellig vi innretter oss, alt etter hvor vi bor, og hva vi vokser opp med... Tankespinn...
 Gammelt og nytt..
Foto: Mareno

Ja, stein i gatene også. Ikke brostein slik som vi vel fremdeles har noen gater med i Norge, dette er gater slik jeg ikke har sett det før.

Ikke bare i Norge vi pynter med sykkel og blomster. Her fikk jeg jo også med i bildet de fem grekerene som sitter og ser på livet, slik man ser så mye av i Hellas.

På guidens anbefaling var vi innom der de solgte vin og ost, og fikk smaksprøver. Ja, det ble kjøpt litt også. Vi var vel egentlig ment å ha oss en felles ost- og vinkveld, men det ble det ikke noe av, kan jeg konstatere i ettertid.

Spesiellt vær her nå, ikke ofte det er slik, sier guiden vår. Som oftest er det bedre i Metsovo enn i Meteora. I dag var det tvert om.

Etter en halvtimes tid eller hva det nå var, så kjører vi resten av veien tilbake til Parga. Har kjørt vel 33 mil i dag, sier guiden. Nokså sliten da vi kom tilbake, og middag har vi jo spist, så ingen tur ut mer i dag. Satt bare litt i restauranten på hotellet før vi tok kveld. Tenker det blir avslapping med soling i morra! :)

Dag 5. Fredag 9. september
Ved bassenget i halvti-tida på morran. Været er fint nå. Nokså utslått etter i går. Da passer det fint med godt vær, soling, bading, lesing.

Fikk også skrevet på siste kortene og postet alle i postkassen i resepsjonen. Får håpe de ikke blir liggende der like lenge som de kortene vi postet fra Peru :)

Glemte fortelle om da jeg kjøpte kortene for etpar-tre dager siden. La kortene på disken og spurte om han hadde frimerker... Han gikk til kassen for å hente frimerker og akkurat da benytta Sølvi anledninga og heiv en pakke med kondoma på disken ilage kortan. Det gikk et øyeblikk før æ registrerte ka som skjedde, så fyren (en noe yngre skjeggas!) rakk også å få det med seg. Han bare mylte i skjegget da jeg plutselig reagerte og røsket pakningen av disken og satte den tilbake i hylla.

Ble snakket litt om den der lyn- og torden-natta. Enighet om at den natta var bare for de som likte sånt, - Ja, bare for spesiellt interesserte. Slike som Mareno :)

Hvordan Ove ble så brun som han ble, aner jeg ikke. Han lå jo i skyggen hele tiden, hver dag.

Ikke mye skjedde denne dagen. Tok ikke mange bilder heller. Spiste lunch på hotellet. De har kombinert restaurant og hotell-/bassengbar. Under tak, men ute, uten vegg på tre av sidene, rett ved bassenget.

Her ser det nesten ut som ET har landet...

Senere kom denne.

Jeg registerte at ryggen som hadde murra litt ei tid før vi dro hjemmefra, nå "gav lyd" fra seg igjen. Hadde antakelig ikke tålt at jeg har ligget på magen på solsenga noen timer.. et par dager.. Eller kanskje den bare hadde bestemt seg for å trouble litt... Men Sølvi hadde råd: Du må legge deg på rygg, dra opp knærne, og..  - Her brøt Mareno inn: "Og hold beina fra hverandre!" Nei, det var nok ikke det ho mente (jeg skulle tvert imot holde rundt knærne og rulle fra side til side), ..men det ble jo litt fliring.. Og kommentar om at dette kommer nok ikke i bloggen ;) ..Så derfor.... ;)

Vi tok hotellbussen (gratis) ned til byen/buss-stasjonen kl 19, orket ikke gå ned. Vi var for mange som møtte opp og ville ha skyss ned, så vi fire ventet til vår hotell-alt-mulig-mann og sjåfør, kom opp igjen, han måtte uansett kjøre to turer. - Han er jo gresk, ellers kunne han jo bare tatt en "spansk en" (stuvet alle i bilen), mente Mareno.

Vi spiste på restauranten rett ved busstasjonen. Dagens middag for 6 Euro, inklusiv ett glass vin. Ingen utsiktsrestaurant, men maten var helt ok, vinen også. Fikk gratis vannmelon til dessert. Enig om at vi skal dit en gang til før vi drar hjem. Husker ikke hva den het, men Sølvi tror det var Thomas eller no lign, og det tror jeg og! :)

Går oss en runde i byen etterpå.

Mareno prøver hatter. Ove fikk kjøpt seg nye Roy Bon-briller (eller hva de nå het, denne gangen!) ;)

Vi hadde ikke kontroll på tidene for hotellbussen opp igjen, så etter å ha ventet ei stund uten at bussen kom, så begynte vi like godt å spasere opp igjen. Har jo godt av litt trim, ikke sant?

Tar kveld, har snakket om å dra på stranda i morgen.

Dag 6. Lørdag 10. september
Nei, vi enes om å ikke dra på stranda i dag. Må vente til vi får skikkelig godvær. En del skyer på himmelen nå på morran iallfall. Ser nokså usikkert ut...

Okkuperer vårt vanlige hjørne ved bassenget igjen. Ikke veldig rift om sengene i dag heller. Vi har bevæpnet oss med solkremer, lesestoff, solbriller og det som trengs.

Fremdeles vondt i ryggen. Våknet hver gang jeg snudde meg i natt.. Skal ikke ligge på magen i dag. Sølvi STÅR når hun skal sole ryggen, får vel prøve på det jeg og. Men greier jo ikke stå så lenge. Det vet jeg jo fra før av at ryggen ikke liker. Ikke til vanlig en gang, langt mindre nå når den trøbler.

Ove googler Ray Ban-briller. Det står jo tilogmed serienummer i brillene hans til 8 Euro. Og Made in Italy. Googler litt jeg og. Vi finner at originalen koster 175 Euro. Aviator, flat, Metal gold. Jaja.

Har det ganske så ok ved bassenget. Kommer et par korte små skurer, gjør ingenting. Og det blir bedre utover dagen.

Lunch på hotellet igjen. Mareno SMELLER igjen menyen når han har bestemt seg. Igjen! Det er tredje gang han gjør det, og det føles som trommehinna mi sprenges for hver gang. Jeg kommer med det som nok i verste fall kan oppfattes som dødstrussel. Ikke ÈN gang til!!!!! :(

Mer soling fram til i 17-tida. Så et par timers pause, dvs hver til vårt for avslapping, dusjing og for å ordne oss til middag. Så møtes vi i 19-tida eller så.

Klar til å gå ut til middag. Vi bruker møtes ved sittegruppene i hjørnet av  bassengområdet og gå så ilag videre. I dag var det vi som var først, og satt og ventet på Sølvi og Ove.

Gutta er visst litt hypp på fisk i dag... Så det blir fiskerestauranten med flott utsikt ned mot Valtosstranda. Stephanos mener Mareno at den heter.. Han har sikkert rett, æ huske ikke.. bare at det var mange guttenavn på restaurantene her.

Da blir det Red Snapper til Mareno og Seabas til Ove. Vi jentene holder oss til kjøtt.

Jeg oppdager månen. Så stor, kommer liksom opp bak fjellet, med litt skyer som dekker litt.. "Sjå DEN månen!" sier jeg. Veldig moro. Det kveldes jo og lyset er blitt slått på i den borgen langt der oppe, den vi besøkte i fjor. "Eneste månen jeg kunne se nå, ble jeg fortalt, var Ove sin! :)

På hjemturen var vi innom "kolonialen" og Sølvi gjorde "kondom-stuntet" igjen. Denne gangen satt ei skikkelig gammel bestemor i kassenda Durexpakken landa midt foran ho. Ho lo godt! :)

Joda, Ikea holder koken. Også her.. Kataloger på dørene.

Gikk en snartur innom det litt hippe stedet, som vi hittil bare har gått forbi (skal lete opp hva stedet heter senere, tror det var noe på tre bokstaver). Var ikke innom der i fjor heller. Nå tok vi bare en liten leskende stopp, får se om vi stikker innom flere ganger. De hadde kule do der iallfall! :)

Ja, her var de på... (brillene)

Og av...

Mens vi sitter der så hører og ser vi plutselig litt fyrverkeri nedi strandkanten. Sølvi mener at hvis det hadde vært etter at de var lagt seg, så hadde Ove sagt at hun måtte slutte å fis! :)

På tur opp igjen ser vi lynet i nordlig retning. Tre ganger. Bare sånt blaff, og ingen torden. Mareno kaller det "værblest".. Litt googling etter hjemkomst viser at det heter Kornmo i meterologterminologien.

"Hjemme" igjen. Kos på verandan. Ble ferdig med bok nummer to. Gubben var bare plutselig vekk, og da jeg etter ei stund sjekket lå han i senga, langt inn i drømmeland, søvnfase fire minst! :)

Det var han fremdeles da fyrverkeriet startet opp igjen. Mye mer og mye lengre enn da vi satt på det kule stedet

Såpass at nå fikk jeg tatt bilder også. Moro! Selv om det blir som det blir med pocketkamera! Lettere å ta bilde av fyrverkeri enn av lynet iallfall ;)

Mye "fising" på Sølvi, iallfall hvis Ove er våken... ;) Men jeg tviler på det.

Og SÅ er det natt, også på meg! :)

Dag 7. Søndag 11. september
Tydelig at vi har feriert her ei tid nå. Kommet inn i en rutine. I fjor var vi her bare ei uke. Da reiste vi hjem på dag sju... Nå har vi fremdeles ei hel uke igjen. Det kjennes avslappende ut.

Blir veldig mer avslappet. Ikke bare når det gjelder å slappe av. Men også med tanke på å notere ting til bloggen. Og å ta bilder av alt som skjer. Plutselig har jeg en dag (omtrent) uten notater, (omtrent) uten bilder. Hva skjedde. Hva har jeg å skrive etter? Føles litt frustrerende her og nu i ettertid, men tenker at da har jeg slappet av. Skikkelig! :)

Ok. Får gjøre et forsøk med de midler jeg nå har... Husken er iallfall ikke noe å lene seg på..  Hjernen er fremdeles i "overarbeidet/utslitt//utbrent/utmattet-modus.. Men det går tross alt litt fremover. Fungerer litt bedre i hverdagen. Og ferie gjør jo godt! Så lenge det ikek blir for mye pes/stress. :)

Ryggen er omtrent som i går. Går noenlunde greit å gå når jeg kroker ryggen litt.. Det sitter langt nede i ryggen, mest i venstresiden. Greide ikke løfte venstrefoten høyt nok til å ta på bikinibuksa på morran. Måtte legge den på golvet og trø oppi! :) Men det gikk jo greit. Å sitte går stort sett bra, men å snu seg når jeg ligger, går dårlig. Både i senga og solsenga. Må først sette meg opp og så løfte kroppen med armene i senga mens jeg snur meg...

Men OK. Ny dag. Mer soling og avslapping. Eneste forstyrrende element, eneste skår i gleden, er disse insektene. Har klødd og klødd. Litt bedre ang kløing etter at jeg fikk den der salven Mareno kjøpte på Meteoraturen.

Men jeg og stikk går dårlig overens.  Et bittelite myggstikk på hånda ser plutselig sånn ut... Jeg som normalt har veldig "utstående" blodårer på hånda.. Her vises ikke knokene en gang! :(

Og et stikk på låret ser sånn ut..

I fjor fikk jeg stikk på øyet. Så ut som jeg hadde vært i boksekamp (bortsett fra at det ikke ble blått), et annet år var det foten som så ut som en klubbe.

Så, - er det rart jeg er livredd for VEPS? Hva hvis jeg blir stukket av en veps? Hva hvis jeg får allergisjokk? Tar ikke sjansen på det, så da er jeg selvsagt i full panikk hvis vepsen kommer! :(
 Og vepsen kom! Selvfølgelig. Det ble jo lunch på hotellet i dag og. Det er nok blitt registrert her at vepsene plager lunchgjestene (de har vel hørt noen "hyl" og observert "gjester" som springer fra bordet i vill panikk, gang på gang!), så nå har de funnet på ei løsning på problemet. De har satt ut "skåler" med honning til vepsene. Sikkert en god ide, hvis skålene ikke stod (på gelenderet) så nært bordene hvor folk skulle sitte og spise... Vel, jeg greide holde meg rolig så lenge de satt på kanten av "boksen" og "slurpet" honning..

Men ikke når de kom flyvende (tok overblikk?) og skulle orientere seg i helhetsbildet: - Var de ute etter  honningen eller var de ute etter MEG? Best å ikke ta noe sjanse, sier fornuften meg...

Når de satt slik som dette, turte jeg nærme meg, (litt...og så zoome inn).. :)

Vel, det gikk høvelig Ok. Mulig andre fikk forstyrret måltidet litt (antakelig mer av meg enn av vepsene!), men jeg ble iallfall ikke stukket! :) Vi bestilte dagens, på deling, Gubben og jeg. Briam, lokal mat, fikk vi forklart. Den var visst vegetar, men helt ok. Litt risottoaktig.. Iallfall ris.. Ispedd "diverse".

Går ned til middag til vanlig tid. Andreas. Der hvor jeg fikk bursdagsgave i fjor.

Mareno fikk endelig stillet sin hunger etter sardiner. Han har spurt etter det flere ganger tidligere, men de har ikke hatt tilgang på råstoff. Dårlig fiske antakelig. Men idag hadde de. Og den var selvsagt fersk, noe annet er ikke snakk om. Kokkens Spesial eller hva det het, på Sølvi, Ove og meg. Supergodt! :)

Mareno tok bilde av oss andre.............

Akkurat da jeg satt og skulle prøve å få bort noe som satt fast på tanna, med tunga. Sa at han trengte nå ikke knipse akkurat når jeg ikke så ut i det hele tatt... -"Ska æ vente til du ser bra ut, så blir æ nu settanes her..." fikk æ t svar. Ok, det var nu sagt med et smil og æ oppfatta nu at det va en vits, men han fikk visst angermannen i sæ, så æ fikk nu en klem :)

Og det ble tatt et bilde til :)

Har vært mye spøk om månen. Jeg har jo sett opp til tre stykker samtidig (begge borgene pluss den ekte månen). På hjemturen nå fikk jeg tatt bilde av den ekte...

Trooooor jeg.......

Jo, denne gangen er det MÅNEN! :)

Lenger opp i veien, kom det plutselig mer værblest (Kornmo). Samme sted omtrent som dagen før. Bare noen få, men vi ble nå like fasinert.

Vel oppe tar vi en liten rest i sittegruppa ved bassenget igjen, så går vi hver til vårt. Litt alenetid på verandan før leggetid.
Månen har nå skjult seg litt bakom litt skyer. Håper på godvær i morgen likevel. Stranda kanskje da? Men nå er enda en dag er over.

Dag 8. Mandag 12. september
Nei, ble ikke soling og bading på stranda i dag heller. Sølvi og jeg legger oss til på solsengene ved bassenget. Forsåvidt gutta og. Himmelen ser litt uforutsigbar ut i dag og..
Besøk på håndduken på solsenga. Artig med sånne litt andre insekter enn de vi har hjemme. Så lenge de ikke stikker iallfall! ;)

Men gutta tar seg etterhvert en tur ned til stranda. Skulle prøve gå "snarveien", som Mareno mener er fryktelig bratt. De kom opp igjen til lunch som vi spiste på Alea. Og ja, veien ned var visst litt bratt. De tok båten som går fra Valtosstranda og til selve Parga (sentrum), så da gikk de den vanlige veien opp igjen. Den båten går i skytteltrafikk hele dagen. Turen tok vel sånn 10-15 min anslår Mareno i ettertid.

I kveld tok vi bussen ned til Parga kl 19. Jeg tenker at ryggen har godt av å få slippe å gå begge veiene.

Spiste middag nede i byen, husker ikke hvor. Og det er som sagt blitt lite med notater..

Og en liten pub-stopp, husker ikke hvor. Dette var vel min eneste GT denne ferien. Men ingen sydenferie uten GT! :)

Dagen har gått med sol og regn, torden og lyn også. Må trygt kunne kalles skiftende. Temperaturen har likevel hele ferien til nå vært flott. Det blir kveld og mørkner. Plutselig utbryter Mareno: Sjå månen!" Det er jo selvfølgelig borgen, borgen er blitt lyst opp igjen! :)

Båthavna på kveldstid

Vi gikk opp igjen. Godt jeg har de andre til å vise vei, jeg er fremdeles akkurat like forvirret på å finne veien nede i byen. Særlig å finne veien opp! Ned tror jeg at jeg skal klare, iallfall til jeg er nesten nede ved "torget". Der ville jeg nok kommet litt feil ut, hvis jeg skulle gått alene.. Men nå har jeg tre ledsagere, så det går bra. Så har jeg jo også mobilen om det skulle gå galt.. ;) Men de andre synes det er like moro hver gang jeg spør: "Har vi gått HER før?"... Og så kan jeg plutselig kjenne igjen noen blomster på en balkong eller eller en plante foran døra... Har kanskje litt feil fokus på hva jeg orienterer meg etter........ ;)

Jaja. Kommer hjem og ser ingenting til "Gekkoen" som Mareno har sett tre ganger innenfor døra til leiligheta vår i dag. Det er ei lita glippe under døra ut, så den kommer seg inn og ut som den vil. Holder visst hus under klesskapet som er rett innafor døra. Han påstår at jeg holdt på å trø på den da jeg gikk ut i morrest, men jeg så den ikke. Og den er visst veldig så rask, så det skal nok bli vanskelig å få bilde av den.

Den har visst tatt kveld nå, så da kan vel bare vi og gjøre det..

Dag 9. Tirsdag 13. september
YESSS!!!! I dag er det sol fra skyfri himmel. DA blir det sol og bading på Valtosstranda. Vi har sekkene pakket, og tar bussen ned i ellevetida. Passer meg bra, ryggen er ikke god. Men litt annerledes enn i går. Kan faktisk løfte venstrefoten og ta på buksen nå, men verken har nå forflyttet seg til bare venstresiden, fortrinnsvis hofta og nedover låret og helt ned i leggen. Egentlig ikke ryggen lenger. Må gå noe krokrygget for å klare gå. "Doper" meg, uten at jeg synes det gir merkbar effekt. Men ville kanskje blitt enda verre uten.

Solsenger koster. Vi tok ikke de første som var ganske dyre. Det var et område med litt finere senger, der var toaletter, omkledningsrom, gratis leskedrikk mm, men vi fant oss senger litt lenger bort som var etpar Euro billigere og helt greie. Skulle man leid senger på stranda hele ferien ville det kostet noen hundrelapper, nesten tusen kroner. Godt vi har basseng på hotellet! :)

Kan bli en bra dag dette, ja! :) Kjekt med en dag på stranda. Eller kanskje to, det får vi se på.

Litt usikker på om jeg burde tatt med dette bildet....

Etter en god porsjon med både soling og bading spiser vi lunch på strandrestauranten rett over der vi ligger. Ikke superførnøyd, men ok. Så blir det litt mer soling.

Akkurat i landingsøyeblikket etter en luftetur. Ja, ikke noen av oss, men noen andre som frivillig har betalt for en sånn "ballong-tur"...

Observerer dette "gliset" som kommer forbi. Skikkelig luxus! Koster nok noen millioner denne! :)

Tar bussen opp til hotellet igjen kl 16. Nok sol for i dag.

Litt tid i leiligheta. Litt mer klesvask, dusjing og forskjellig forefallende :) Den følelsen jeg får i syden når det bare kjennes godt å dusje i vann som er under kroppstemperatur, er bare helt fantastisk. Det får jeg aldri til hjemme.

Middag. Vi GÅR faktisk ned til byen. Mitt tempo setter standaren.

Artig med ho her som satt i vinduet. Jeg prøvde å ta bilde nokså diskrèt, men hun oppdaget det, skakket på hodet og smilte bredt til fotografen!

Utsnitt av bildet ovenfor, så er litt pixlete og uklart..

Har vi gått her før? Ikke første gang jeg spør om slikt. Kanskje ikke første gang jeg spør om det akkurat her heller. For vi har visst gått her før... :)

Det er buffètdag på Kinaen. Mareno var mest stemt for restauranten vegg-i-vegg, men vi andre valgte Kina, så da ble det det. Kjempegod mat, ikke helt som kinarestauranter i Norge. Veldig bra! :)

Her er brillene på igjen, ja! :)

Etter middag går vi langs havet, bortover mot båthavna.
Foto: Mareno

Der ligger storgliset vi så gikk forbi Valtosstranda tidligere i dag. Onassisbåten, som Mareno sier. Den heter Oleanna og koster nok noen titalls millioner ja. Det som antakelig er "sjefen sjøl" kommer "spradende" og går ombord. Går inn de elektriske glass-skyvedørene og kommer ut ei lita stund etterpå. Setter seg og tar en røyk. Så inn igjen etter mobiltelefonen. Vel vitende om at alle som står på brygga noen få meter unna (ikke bare vi) følger med ham. Jaja.

På tur opp kommer vi forbi en trubadur som spiller på en uterestaurant/pub i ei bakgate. Vi stopper opp og lytter, og det blir til at vi tar en liten stopp der.

Det blir fort plassert et bord og 4 barkrakker til oss (egentlig i gata, men haha, der gikk vi rett i fella!) og vi får bestille oss litt leskende... Blir mye kalorier det her.. Men trivelig å sitte sånn i mørket i varmen og se på folkeliv og lytte til musikk. Gratis frukt er jo iallfall ikke å forakte! Liten snutt her: Trubadur
På tur videre opp etterpå, finner Mareno et fotoobjekt...

Toros. Ligger ikke der den lå i fjor. Nå er den flyttet, tydeligvis. Men den skal være bra. Kanskje vi kan spise der en dag?

Da vi gikk forbi det "Hippe" stedet må bare jeg ta bilde av denne lampa. Tenker den er ca 50 cm i diameter.. Både Sølvi og jeg likte den. Mulig hun så den for seg i utvalget til Bohus. Jeg klarte ikke helt se hvor jeg kunne hatt den, har alt for lite hus, så da nøyer jeg meg med bildet! Kul, var den iallfall :)

Vel oppe igjen ca midnatt, må være det seneste hittil. Og intet lyn og torden i kveld!! Nesten utrolig! :)

Dag 10. Onsdag 14. september
Bassenget igjen.

Mareno var heldig og fikk et "blinkskudd" av meg rett etter at vepsen fløy forbi.. Han skulle nok ønsket å hatt speilrefleksen så han kunne tatt en hel serie helt fra øyeblikket han trykte ned knappen. Lommekameraet er noe seint, så vepsen var iallfall fløyet og det ble kun ett bilde.. De som kjenner meg kan vel sikkert "høre" hylet! :)

Denne som har landet og går rolig rundt et stykke bort er ikke like farlig. Iallfall ikke før den letter.. ;) Litt usikker på om jeg så den, eller bare så på Mareno her..

Her føler jeg meg tydeligvis helt trygg, ingen veps å se! :)

Går ned til middag. Sølvis tur til å velge spisested. Da ble det den fancy restauranten denne gang. Den med "Lampa". Den heter noe så kort og enkelt som MED! Hun sa ikke hvor hun skulle og var morsom og gikk rett forbi MED! Men snudde etter noen meter, når hun har klart å lure oss!:)

Været er skiftende. Og det blir litt mer lyn og torden. Ikke så rart når vi ser skyene her mens vi er på nedtur. Heldigvis fikk vi oss bord inn under tak, så hadde det kos likevel.  Og været kommer og går ganske så fort.

Noe av møblene som er inne.

Vi sitter ute, der vi har utsikten over Valtosstranda. Maten er ikke helt like bra som stedet er kult.
Sølvis biff var seig, min var for lite stekt. Men det er kanskje ikke så rart, vi ble ikke spurt om hvordan vi ville ha den. Men jeg tenker at hvis ingen sier noe, så bør den være Medium. Den var nok mindre stekt enn medium ja. Nå var det også entrekote, noe jeg ikke er glad i i utgangspunktet, blir alt for mye fett og hinner for meg. Så jeg spiste altså ikke mye av den, selv om kjøttet var noenlunde mørt. De skal likevel ha ros for at vi fikk aperitif først, ost og skinkefat med forskjellige sorter brød go to typer smør til. Og så var det ei gratis øl for hver man kjøpte. Og stedet er flott!

Som tidligere nevnt, kule do:

Etter middagen går vi videre ned mot byen.
Tenker det er ei skikkelig "blondine" som har parkert her og plassert steinen BAK bakhjulet. Bildet er i vater. Ove liker å hjelpe damer i nød, så han sørger for at bilen står i ro. Her kunne han selvfølgelig blitt stående natta over, men vi fikk nå "overtalt" han til å gå videre ;)

Skal se om vi finner hvor den restauranten Toros er flyttet. Mareno gikk etter pilen lenger ned i går for å se, men fant bare en annen restaurant... Når vi nå kommer til skiltet vi så i går så tar jeg styringen. Er overbevist om at Mareno bare gikk noen få meter for kort i går. Og det stemmer! JEG fant den!!! Føler meg ganske så ovenpå nå altså! :)

Jeg liker smale gater, og trange smug. Og sånne her underganger. Sikkert ikke så lurt å gå alene på slike steder på kveldstid, men det gjør jeg jo heller ikke :)

Et smug til....

Var nok innom puben vår også, men det husker jeg ikke. Har ikke skrevet noe om det, eller tatt bilder, så da vet jeg ikke helt. Men det er vel veldig sannsynlig :) Iallfall bestemte vi oss for å ta bussen opp igjen. Nå hadde vi fått sjekket ruter og den går 2230.På tur til busstoppet gikk Sølvi først og var plutselig på tur en feil vei i et Y-kryss! Gjett om jeg var stolt som en hane da JEG visste hvor jeg skulle og gikk riktig vei med største selvfølgelighet, samtidig som jeg spurte hvor HUN skulle hen?! Husker ikke hva det var jeg kjente igjen, men var nok ett eller annet kontorskilt eller lign jeg hadde dratt kjensel på oppi gata! :)

Besøk av denne på verandan etter at vi kom hjem på kvelden. Holdt seg heldigvis noenlunde i ro, helt til den fløy vekk. Så de som allerede var lagt seg, slapp å bråvåkne av hyl fra verandan vår.. :)

Takk for i dag! :)

Dag 11. Torsdag 15. september

Sov bedre enn på lenge, våkna kl 08. Soling og basseng i dag og. Lunch på Alea.
Ove i sine flotte nye Roy Bon-briller. Eller hva det nå var....  ;) Litt mer soling før et par timers pause og så ut til middag.

Min dag å velge hvor vi skal spise middag i dag. Ja, den er jo grei. Siden jeg fant frem til hvor Toros lå i går, så skal vi gå dit! Jeg skal klare å finne veien alene! (trooor jeg...).

Grekerene sitter gjerne ute og ser på livet. Og prater med hverandre.. Liker sånne gamle damer tradisjonelt kledd i sorte kjoler..
Foto: Mareno
Fant fram og fikk oss bord. Kjekt med restauranter som har stoler som ikke lager "sjakkruter" på rygg, rumpe og lår. I dag var godt jeg kledd så det ville ikke vistes, men det er jo uansett godt å sitte behagelig! :)
Først fikk vi servert en liten aperitìf. Liker sånne små overraskelser som blir servert ekstra. Misliker derimot sterkt når de serverer brød man ikke har bestilt og så tar betalt for det! Det gjør de mange steder. FY!

Alle fire valgte "dagens" hovedrett. Spicy pork "Pepperonata" with crumbled feta served with mashed potatoes. 9,90 Euro. Middagen var veldig god. Ikke minst potetstappen, som var skikkelig stappe og ikke potetmos! Ikke veldig spicy mat etter min smak, men jeg liker det nok i meste laget spicy da! :)

Til dessert bestilte gubben og jeg en ananascarpaccio med is på deling. Den var kjempegod! Nydelige smaker på et fat! :)

Satt noen finner ved nabobordet vårt. Servitøren stod lenge og pratet med de. Da han noe senere, kom bort til bordet vårt og spurte om vi var "finished?" svarte Ove øyeblikkelig: "Yes, we are finnish (-ed) and we are also from Norway!" Hehe, Ove kan få sagt det! :)

Enda ei regning som vi fant ut av, uten Elisabeths hjelp ;)

Håndvesker er jo gjerne et tema når jeg er på reise..  Men har vel ikke nevnt vesken som Sølvi falt for på den butikken som selger italienske vesker. Helt i begynnelsen av ferien. De veskene er jo ikke akkurat billige da. Hun rygget litt da hun fikk opplyst prisen! :) Men flotte er de! Vanskelig å glemme... :) Hun sendte derfor Ove litt senere for å spørre på prisen, kanskje kunne det prutes litt..  Men nix, det var "Fixed price" fikk han beskjed om. Hun tror nok likevel hun kommer til å kjøpe den før ferien er over, ble jeg betrodd etterpå.

Jeg likte jo samme veskene og da jeg fortalte Mareno om Sølvis planer, kom det tørt: Ja, han skjønte jo at også jeg hadde bestemt meg for å kjøpe ei sånn. - Hallo, jeg hadde jo ikke det da! Eller... hadde jeg?..... Hadde jo lyst på, men syntes det var litt kjipt å kjøpe samme som Sølvi. Men tanken på veksen føltes jo forlokkende... Og jeg hadde jo lyst å kjøpe den i annen farge enn henne, så ble ikke helt lik.. Hun hadde bestemt seg for svart.

Senere luftet jeg det for Sølvi, hun sa at det brydde hun seg overhodet ikke om.. Visste nu ikke helt om jeg kunne tro henne selv om hun hørtes overbevisende ut. Men tanken modnet og så kom ideen om at -hva hvis Mareno kunne prøve å prute hvis han kjøpte TO vesker!? Ei til meg, og ei til "søstra" mi? Mareno var villig, og Sølvi var med på ideen.

I dag gikk vi til verks. Sølvi og Ove som tidligere hadde spurt om pris på vesken, holdt seg borte. Jeg gikk ilage Mareno for å vise hvilke vesker det var snakk om. Idag var der to ekspeditriser. Og Mareno fikk snakke med den andre, hun som ikke var der sist. Virket som denne her var ei med full myndighet. I forhold til prisen Sølvi fikk oppgitt første gang (og senere Ove), fikk han redusert prisen med en tredjedel ved å kjøpe begge to. Godt fornøyd! Både Sølvi og jeg.

Skal innrømme at Sølvis veske som er helt sort, nok er finere enn min. Ikke helt fornøyd med at min har to farger. Det gir et helt annet inntrykk. Ville nok foretrukket at hele vesken var i den mørkeste brunfargen. Men ok, passer kanskje til litt fler skinnprodukter jeg har da (jakker/sko).

Ikke mange biler i disse gatene, heldigvis. Mopeder er ok så lenge de kjører i normal fart. Presten har tatt beina fatt :)

Rusla rundt i byen. Litt andre steder enn vi har gått før (sier dama (jeg) som har så god orienteringsevne, og alltid er fullt oppdatert på hvor hun er ;)) Men ja, fant iallfall et par klesbutikker som var "nye". Det ble en bomullsgenser på Mareno.

Innom butikken med sånne keramikkhus. De har jo forskjellig annet også. F.eks solbriller av tre..

...... og halssløyfer av tre!

Googler "Double O"etter hjemkomst. De har produksjon i Heraklion på Kreta. Selges også på nett. Hvis noen er interessert! :)

Vi avslutter kvelden på stampuben.

Sølvi og Mareno kjøper hver sin drink. Vet ikke hva Mareno har, men Sølvi holder på tradisjonen med Strawberry Daiquiri!

Ingen lyn/torden i dag (heller?).  Nesten så vi savner det! :)

Blir buss opp igjen i dag. Og idag TAR faktisk sjåføren "en spansk en", .. -selv om han er gresk; -Bussen tar 8 passasjerer, vi var ti stk og han stuvet alle sammen i bilen! :)

Dag 12. Fredag 16. september
Bassenget, vårt vanlige hjørne. Deilig Frappe! Lunch på Alea. Mer sol, så et par timer i leiligheta før vi går til middag.

På tur ned, går vi jo forbi det kule stedet MED, der står denne plakaten ved inngangen. Blues kan jo være veldig bra, man vet aldri... Men det frister ikke nok til noe "reservation" iallfall...

Middag på Andreas. Igjen. Bestilte samme som sist. Men fikk ikke fermentert kål nå og selv om måltidet var godt, så ble det ikke helt samme opplevelse som sist..Tror kanskje det manglet en tomatbåt som pynt også, og jeg fikk iallfall mindre saus enn sist. Ikke positivt, jeg som elsker saus..!Forteller meg atter en gang at matopplevelsen på en restaurant kan være så helt forskjellig, fra person til person, fra dag til dag, fra rett til rett... Men går sikkert på Andreas igjen om jeg drar fler ganger til Parga. Helt ok, uansett :)

Artig når Ove flirer så han ikke klarer holde kontroll. Bare flirer og flirer. Husker ikke hva "vitsen" var, men her klarte han ikke lage "øyne" og rare ansiktsuttrykk. Her hadde han rett og slett ingen kontroll! Haha! :)
Er vel det som kalles skikkelig hjertelig latter! :)

På tur opp igjen fra byen, kom vi jo forbi MED igjen. Bare en halvtime til klokken er 2200.. Vi står han av litt, prater litt fram og tilbake, bestemmer at kvelden er jo ennu ung, vi kan jo godt gå inn og ta oss en drink mens vi avventer hva som skjer...

Vi så gjør. Er jo ingen inngang. Sånt liker jeg. Musikerene kommer samtidig med oss. Han ene hilser "Hello" til meg, på tur opp trappa. Han har med dama og datter, ser det ut som.

Ove handla drinker til mannfolka. Da ble det en Bloody Mary på Mareno. Er tabasco og Worcestershiresaus i den. Fikk smake, og likte den. Liker, som før sagt, litt spicy taste... Men som med likør, det holder sikkert med en...

Måtte etterhvert, ...vel, gikk iallfall på do.

Er jo stedet med de kule doene... Og ikke minst, den absolutt mest effektive hånd-tørkeren jeg noensinne har opplevd. Tørre hender på absolutt "no time"! To sekunder! Her snakker vi ekkektivitet! Sånt kan jeg definitivt like! :) Ser for meg Trump foran en slik! :) Jeg hater å måtte gå ut fra do med våte hender! :(

Musikerene begynner "varme opp" nokså straks. Før klokken 22. Alle tre røykte stadig vekk. Sånn midt i oppvarmingen.. Da de startet spille for alvor, (2200) røykte alle tre mellom hver eneste melodi/sang! Jaja. Tror ingen av publikum røykte.

Mareno og jeg danser. Filmet av Sølvi. Litt i mørkeste laget, men musikken høres jo. Slik blir det vel når man filmer med iPhone! :) Mareno og jeg danser

Ene musikeren hadde med hunden sin. Som han fortalte var en gatehund som hadde valgt og "adoptert" sin herre, altså ham! Fin hund som lå veloppdragent ved siden av musikeren/vokalisten under spillingen. Jeg lurer litt på hvordan hørsel han (hunden) kan ha nå... Eller vil få etterhvert...  Det gjelder forsåvidt også kona og datterra hvis det er helt vanlig at de er med på sånne spillejobber.. De satt rett ved siden av, dattera (7-8 år?) satt og tegnet og div..

Vel, det ble en skikkelig fin stopp. Kostet oss det vi kjøpte av drikke. En drink (øl for min del) hver. Kult sted. Passe med folk. Bra musikk. Noe var ikke helt i vår gate, og noen melodier varte i lengste laget, men angret ikke at vi gikk inn. Vi fikk jo danse også. Tilogmed jeg med min vonde rygg. Ble en litt rocka dans på slutten, Mareno dansa med både Sølvi og meg samtidig! Spent på om det får positiv eller negativ følge for "rygghaillet" mitt. Gikk noenlunde ok å danse, men i tillegg til vanlig forbehold pga høyrefoten min (slitasjegikta) så ble det ekstra forbehold pga ryggen/vensterfoten, så da ble det i meste laget "safe-ing" og juksin
+( Omtrent som "søringene"! ;) - "balanse" kun i armene.. På langt nær så moro! :( Men moro å få danse uansett! :) En ferie helt uten dans er ingen perfekt ferie! :)

Så vi tar kveld, vel fornøyd. Fin dag! :)

Dag 13. Lørdag 17. september
Til bassenget i 10-tida. Soling, lesing, prating, musikk. Nyting.
Lunch på hotellet. Jeg skal ha salat, forkynner jeg. Ka slags salat, spør Mareno. Cæsar, svarer jeg. Da e de fri for den, mener Mareno. Fri? "-Ja, du spist den jo!" :)

Litt mer soling.
Måtte bare ta med bilde av denne tøtta. Bare for å vise at noen faktisk var enda hvitere enn vi var da vi kom. Ingen tvil, hun er enten fra England eller fra Finland!

Så begynner Mareno og Ove å snakke om å gå en tur til den der møllen som skal være "borti høgget". Antakelig et par km å gå... Sølvi sier tidlig i fra at hun ikke blir med, hun vil ligge ved bassenget. Men jeg skal bare gå, hun skal kose seg alene. Ja, jeg har jo lyst, litt usikker på om ryggen holder, vil jo ikke sinke mannfolka. Men bestemmer meg tilslutt for å gå med. Mareno og jeg går i leiligheta for å kle oss og er fort klar. Da vi begynner å gå venter ikke Mareno på Ove. Jeg skjønner ingenting. Nei, Ove skal ikke være med, han har ombestemt seg, får jeg vite. Det har gått meg hus forbi. Nesten så jeg avblåser. Var ikke meninga å ta over for ham. Trodde Sølvi mente alvor da hun sa hun skulle kose seg alene ved bassenget. Men Ove har tydeligvis bestemt seg for å holde henne med selskap uansett. Han kjenner henne vel :)

Vi begynner å gå og jeg blir fort usikker på hvor langt jeg kan komme meg. Skal gå ned den snarveien som går i bratta. Det er helt tydelig at nedoverbakker ikke er noe fulltreffer i dag. Gikk greit opp skråningen fra hotellet og på flata, men ikke da det begynte gå nedover. Tok smertestillende før vi begynte å gå, så jeg bestemmer meg for å se det an til virkningen kommer.

Måtte ha mange flere på tur ned til krysset (ca 400 m), men når vi endelig er nede bratta, så går det bedre.
To kilometer til møllen står det i krysset. Her er det fin slett vei å gå på. Ok, vi får se. Går sakte og det blir noen stopper, men tror bevegelse er bra, løser opp litt kanskje..

Uff ja, litt heslig motiv skal jeg innrømme.. (derfor et litt mindre bilde,- men det kan forstørres ved å klikkes på). Jeg fasineres jo litt av krypdyr- og insektsliv også... Et krypdyr "av noe slag" er avgått ved døden og renovasjonsarbeiderene er allerede på plass. Men skjønner ikke helt, VEPS? Er de renovasjonsarbeidere? Eller er det ikke veps? Bare noe som ligner? Meg ikke vite! ;)

Flotte olivenlunder. Her henger garnene oppknytt i "remser" mellom trærne. Enten er høstinga unnagjort eller så er de ikke i gang ..

Her ligger garnene (heter vel kanskje nett når det gjelder oliven?) klare til å fange opp olivene. Ting er på stell! :)

Mareno må sjekke litt..

Noe overvokst gammel mur... Foto: Mareno

Fotoobjekter både her og der..    Foto: Mareno
Vi gikk videre. Gikk og gikk. Mer enn 2000 meter.... Jeg begynte bli litt engstelig.. Burde vel vært framme nå? Hadde jo vært noen "sideveier"... kunne vi tatt feil noe sted?  Smartklokka viste at vi har gått bra mye lenger enn beregnet...

Men omsider, plutselig, så vi målet! Hadde jo gledet meg til å ta en pust i bakken på kafèen vi hadde lest om var der... Men nei, den var stengt! Ingen forfriskninger her nei! Godt vi hadde med vann selv!

Men HVIS det hadde vært åpent, så hadde vi ikke bare hatt fri Wi-fi, men også "Free beer"! I allfall "tomorrow"... Dèt har de tydeligvis her, HVER dag..  :) Hehe, skulle vel hatt meg et slikt skilt!! :)

Bilder fra forgagne tider... Fikk jo ikke tilgang til musèet siden det var stengt allerede før kl 16 (antakelig bare åpent når "toget" er innom), der hadde vi nok kunne fått mye mer interessant informasjon...

Men vi gikk litt rundt og så på ting fra "utsiden". Tok litt bilder. Satt litt og slappa av...

Tilbaketuren gikk i litt raskere tempo enn til, tror jeg.

På hjemturen. Så flotte trær. Og digre trær! Mareno blir liten!  :)

Der oppe er hotellet vårt, ja! :) Enda en vei å gå. En kilometer eller så..   Foto: Mareno

Men det gikk mye bedre OPP bakken til hotellet enn ned.

Tilbake ca halv seks.Har gått nesten 7 kilometer, altså et par lenger enn beregnet.. Men fin tur. Tilbake i passelig tid til å fikse oss og bli klar til middag.

Er tilbake i leiligheta i halv sekstida. Passelig i tide for å dusje og ordnes seg til middag. Vi går ned til byen igjen i 19-tida.

Oves tur til å velge spisested. Han merket seg restauranten Mareno hadde lyst å spise på den dagen vi valgt Kinaen, så nå går han dit! Fikk aperitìf før maten, oliven, brød og dip, og vi bevilget oss dessert. Men husker ikke hva vi spiste til hovedmåltid...

Etter maten ble det litt rusling rundt i byen før vi gikk hjemover.

Kul butikk. T-skjorta som henger fremst på stativet ble med hjem. "Support your local DJs"! Og "Music connecting people"! Klart Mareno måtte ha den!

Dette bildet tok Mareno da han satt i den røde stolen :)

Vi tar en stopp i sittegruppa ved bassenget på Alea. Er det en formanende pekefinger Mareno viser? Den burde vel isåfall vært rettet mot meg... ;) Føttene mine på bordet ja! :)

Nærmer seg hjemreise. Får prøve å drikke opp litt vin før vi køyer, så vi slipper dra den med oss hjem..

Dag 14. Søndag 18. september
Siste dagen her, i morgen reiser vi hjem. Våkner til torden, litt regn. Men det går over og vi går til bassenget som vanlig. 25,5 grader er jo helt ok.

Kl 1045 begynner det regne igjen. Skikkelig! Vi søker tilflukt i restauranten. Og der blir vi sittende. Det regner og regner. Blir sittende der helt til lunch, så den spiser vi selvfølgelig der i dag også.

Mareno og jeg deler en Moussaka. Til lunch er det akkurat passe å dele. Den var god. Laget med både auberginer og poteter. Bedre enn med bare auberginer.

Foto: Mareno
Middag på restauranten ved bussstasjonen. Tok bussen ned. Alle var jo enige om å gå dit en gang til. Den med dagens middag til 6 Euro, inkl vin. Blir ikke lenge i byen, men går sakte hjemover. Ryggen er stand by..
 Så hver til vårt. Litt verandatid for å nyte siste kvelden, siste vinen og mørket og varmen før jeg starter pakking... Imorgen er det hjemreise :(

Dag 15. Mandag 19. september
Hjemreisedag.

Møtte med bagasjen opp i krysset kl 0845.

Bussen starter her... Mange plukk-opp på tur til flyplassen. Noen steder blir vi stående og vente.. lenge.. Men rekker nok flyet, så da så.

Da forlater vi Parga, og ikke minst dette grodde området underveis, for denne gang. Dårlig bilde, men er like fasinert hver gang vi kjører forbi her (også på tur til/fra Meteora).

Preveza. Liten flyplass. Kun tre innsjekkingsskøer. Vi står i den midterste. Selvfølgelig den som går saktest.. Merkelig! ;)

Sølvi og Ove foran oss. De har ikke kjøpt ekstra bagasjevekt. Og Sølvi sier de har mer enn 20 kg.. Det viser seg at de får 350 kr i ekstra vekt, 3,5 kg...

Vi holdt vekta, den opprinnelige vekta, med 300 gram å gå på. Hadde altså akkurat greid oss uten ekstrakiloene jeg hadde bestilt. 100 kr bortkasta. Sølvi og Ove ville derimot tjent 250 kr på å forhåndsbestille. Var inne på tanken at de kunne "brukt" min ekstrabagasje, men den var jo registrert på navn, og kunne ikke overdras. Sølvi nevnte etterpå at hun og jeg kunne jo bare byttet koffert. Men hvem tenkte på det? Ikke min sirupshjerne iallfall! :(

Skitt! Fikk ikke vindusplass! :( Ved midtgang og Gubben på andre siden midtgangen. Men iallfall ikke helt alene da.. Sølvi og Ove fikk slik jeg ville hatt det... Men Ok, fra Gardermoen og hjem har jeg betalt for vindusplass! :)

På Gardermoen ble det godt med venting. Hadde bestilt siste fly hjem, i tilfelle forsinkelser. Så det ble litt kafè så lenge. Ingen shopping, surprise! ;) Men mat må man ha! Denne var grei nok, bortsett fra prisen! :)

På Evenes FØR beregnet ankomsttid. Sølvi og Ove hadde ikke bilen der.. Vi var veldig spent på om vi hadde plass i bilen eller om de måtte ta bussen... Ja, de to fikk vi nok med, men bagasjen? Vi har nok ikke verdens største bagasjerom.. Stort nok til vår bruk, men 4 digre kofferter og div ryggsekker? Jeg spøkte med at Mareno kunne jo tatt med sin nyinnkjøpte tilhenger! :) Vel, det gikk bare greit, ene kofferten i baksetet midt mellom de!:)

Vi tar farvel på Sortland, der de har bil stående. Vanskelig å innse at ferien vi har gledet oss så til i lange tider, nå er over.. Så flotte folk å feriere ilage! Har storkosa meg i selskapet! :) Gledes til neste tur ilag! :)

Vi kjører en time hjem. Mareno har noen dager fri før elgjakta starter på søndag. Da har han ei ukes elgjaktferie :) Så vi kan sove ut i morgen, ikke no stress. Kjekt! :)

Status hjemme: 4 epler er nokså modne.. (16 stk både i fjor og forledenår, toppår så langt, men fire er fire, uansett bedre enn ingenting!)

... og Rhododendronen blomstrer igjen. Og vårgjyvelen! Spørs hvordan det blir til neste år da... Rhododendronen skal jo sette knopper på høsten..

Men huset står, senga er like god (fantastisk etter to uker på Sydenseng!), og hjem er fremdeles "Kjære hjem"! :)

Selv om jeg gleder meg til neste tur. Om et par måneder :) Stay tuned! :)