lørdag 17. august 2013

Kreta 2013

Dag 1. Til Rethymnon.

Vært der en gang før. Da bodde vi et-par-tre kilometer bortover stranda fra gamlebyen. Ble i meste laget gåing. Nå er vi litt kjent, har bestilt hotell midt i smørøyet. Omtrent på stranda, ved båthavna, rett ved gamlebyen. Restauranter, butikker, borgen og gamlebyen i passe radius. Når vi først har bare ei uka disponibel, så er det kjekt å dra et sted man er kjent, så slipper bruke første halve uka på å orientere seg i området. Nå ble det full totalavslapping fra første øyeblikk!!! Kom høvelig tidlig på dagen også, så fikk roe ned og slappe av og bare glede seg til neste dag og sol og sommer og FERIE!!!

Ble kort tid til planlegging. Registrerer at jeg som før måtte ha det meste under kontroll lang tid i forveien er blitt litt mer slumsete etterhvert... Fant ikke alle utskriftene jeg skulle ha med. Billetter, ting som skjer, steder jeg vil besøke, ting jeg vil se.. info av forskjellig slag. Det dukker nok opp ei tid etter hjemkomst! :)

Hjemmefra kvart over 3- halv fire på natta. Nydelige farger på himmelen da vi kjørte hjemmefra.
Etter en times kjøring, innom Esso Havna Sortland for ei pølse, og Mosa lurte på om det var mandag (swingmandag!)?
Da vi kom til Langvassbukt traff vi på disse karene. Den ene sprang nå over veien etterhvert.

EVENES I gooood tid, litt over 6. Sjekka inn i automaten, gikk til bag-drop. Marenos koffert først, 16,1 kg. Så satte han min på båndet. Niks, kom mld om å snu den. Snudde den, prøvde på ny, niks. Gikk til neste bånd. Niks. Bånd nr 3: Niks.

Måtte tilslutt få tak i hjelp, det viste seg at et annet par også hadde samme problem. Også der gikk gubbens koffert glatt gjennom, hennes ville absolutt ikke. Tror de bagasjebåndene har en sterk motvilje mot kvinnfolk med gubbe! :) Vi fikk tilslutt hjelp fra en ansatt kar, som gjorde det manuellt... min koffert 14,4kg. Ok :)

Så en enda mer typisk Lisbeth-på-tur-hendelse. Var kommet i sikkerhetskontrollen, var begynt å legge div i plastboksene da det gikk opp for meg: MOBILEN!! Den ligger i bilen, hadde den jo på lading i sigaretttenneren! Der måtte Mareno springe avgårde og hente. Bilen stod ikke parkert ved inngangen akkurat heller. Ok, goood tid som sagt, ingen grunn til panikk. Noe jeg uansett kjente et snev av bare ved TANKEN på at jeg  KUNNE ha risikert å reist til Kreta UTEN mobilen. Skrekk og gru :(

Resten gikk greit, vi kom ombord i flyet. Rad to. Mareno ble fornøyd med vinen. Ihvertfall navnet.. Bortsett fra litt feilskriving da. Men sånne detaljer får man la gå forbi, er jo ikke på norsk jord lenger!  :)

Ingen skjerm i flyet som viste hvor vi var, ruten vi fløy og andre ting. Ikke før vi var over Athen opplyste kapteinen hvor vi var.














Vel landet og ombord i bussen, oppdaget jeg denne karen. Tar nok ei stund før hestehalen til Mareno blir like lang! :) 


Ankom hotellet etter halvanna times busskjøring. Fikk velkomst-is-te i resepsjonen og rom 107. Èn etasje opp.  Var kun ett par til som kom med samme buss som oss, de sjekket inn etter oss og fikk suiten! Var ikke fler rom ledig. Så typisk! De fortalte etterpå at de riktignok hadde bestilt superiorrom, men var jo glad for oppgraderinga likevel. Jeg synes nå vi hadde fortjent det mest da, som i utgangspunktet hadde dårligste rommet ;) Men det venta oss ei flaske hvitvin på rommet, ok plaster på såret :)

Hotellet var ellers ok, med gratis og bra Wi-Fi, også på rommet. Pålogga både mobiler og nettbrett med bra hastighet, men ble avlogga iblant, litt tilfeldig...

Sjekka senga for veggdyr, det ser ok ut....

Oppdaget da jeg skulle låse min nye koffert for å dra hjemmefra, at den allerede VAR låst. Ikke med hektene i, bare sånn at den ikke lot seg låse for da måtte den jo først åpnes.... Brydde meg ikke da den ikke godtok min vante kode, hadde det travelt, dro bare glidelåsen igjen. Lot låsen være. Skulle prøve på ny senere. Men nei, der var er ingen ære å begå da vi kom fram heller. Låsen var låst, that's it! Jaja, da hadde jeg flott koffert uten lås.

Etter litt pause på rommet gikk vi oss ut en tur. Endte på den samme restauranten hvor vi spiste det herremåltidet med hummer sist vi var på Kreta. Remezzo, Seafood Restaurant. Ble lovt både gratis øl og dessert om vi ville spise der. Vi hadde jo planlagt det, men ikke før sist i ferieuka. Nå tenkte vi at ok, vi kan jo spise noe annet nå, og ta hummeren senere. Fikk fint bord for to ved vannkanten. Virket som interessen dabbet litt av da vi ikke bestilte hummer.........

..... Bestilte forrett begge to, stekt ost til meg stekte småfisk til Mareno. Jeg var igrunnen mett nok etter det.
Den gratis ølla tok slutt rett før hovedretten, men vi ble visst avglemt med mer drikke. Spiste hele hovedretten uten drikke. Jeg bestilt shnitzel med Gordon Blue-saus, Mareno Stifado. Gikk lenge etterpå før vi fikk mulighet å be om mer drikke. Så ventet vi igjen. Ganske lenge. Men plutselig kom han, - hadde glemt oss, sorry, sorry, sorry!!!!  Jaja. Vi fikk gratis dessert, gresk youghurt med syltet appelsin med skall og noe krydderfrø over. Aldeles nydelig, veide opp resten.

Rusla tilbake til hotellet og tok litt sprudlevann som vi alltid bruker første kvelden. Blogging og nett på verandan og høvelig tidlig kveld. Slitsomt å reise og kutte søvn.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar