lørdag 6. juni 2015

Kina 2015, dag 11

Dag 11. Søndag 6. april.


Buss til Den kinesiske mur. Har vært der en gang før, men gleder meg likevel. Kjenner forventningene i magen.

En som har vært uheldig... Lasset bikka over.. Ikke så rart at sånt skjer, så høye og overlessa lass disse kineserene kjører med på hengere, lasteplan og sykler...


 Vi nærmer oss. Deler av muren til venstre i bildet..

Vi går opp et litt annet sted enn på forrige tur. Det bygges mer og mer, for å kunne ta imot fler og fler turister. Det trengs parkering, toaletter, butikker, mmm. Ganske så "folksomt" noen steder på Muren, det ser vi her

Gjenget klar for The Great Wall! Har lagt dette bildet ut i fullstørrelse så det er bare å forstørre opp (klikk i bildet et par gang) hvis dere vil se det bedre.. 


Beskjed før vi går: 

Vi gikk de bratteste bakkene også denne gangen. Ingen ville gå andre veien siden det ble sagt at den passet best for pensjonister... Var visst ingen som ville vedkjenne seg å være det ;)  Men i vårt gjeng var det iallfall bare spreke pensjonister, så det gikk bare godt. Noen spøkte med at det var røykerne som snudde først... men også noen av de holdt ut ganske så langt.

Rita og Unni

 Her er det bratt! Bare èn av de bratte bakkene! Hjelper med ei hånd på kneet!
 
Vel oppe DENNE bakken! Lettelse! Hehe :)

Vi gikk lenger denne gangen enn sist. Helt til siste tårnet som turistene fikk/kunne gå til her. Ikke hele muren er åpen for "publikum". Tror det var til tårn 14 eller 15... Men husker ikke helt...

 Litt fotografering..

Og litt til...

Mange som vil sette sitt "preg" på muren. Ikke godt å vite hvor gamle disse er.. Noen er eldre enn andre, vil jeg tro..

Kinerserene vil tydeligvis ikke ha oss opp i tårnene. Trappetrinnene er fjernet :)

Mareno bruker kikkerten flittig! 

Blir færre og færre mennesker jo lenger vi kommer fra utgangspunktet.. 

Og for de som fremdeles tror på den gamle påstanden at muren (som det eneste menneskeskapte) kan sees fra verdensrommet: Det kan den IKKE! Ikke med det blotte øye! Muren strekker seg flere tusen kilometer på tvers av det nordlige Kina. Men den er for smal og bygget av materialer for å gå i ett med landskapet rundt, så det er ikke mulig å få øye på den fra verdensommet. Når det er sagt, så vet man at muren er synlig på høyoppløste bilder fotografert med lang brennvidde. Men med slik teknologisk hjelp er det ikke bare det kinesiske underverket man kan se, så da holder ikke den gamle påstanden mål.
 
Mye lettere å gå NED igjen! Iallfall for mine føtter! :)  Mitt vonde tåledd får hvile, slipper bøye foten for hvert steg :) Og leggmusklene får hvile seg litt, så krampetendensene forsvinner..

Så greide jeg på uforståelig vis å "miste" bildene jeg tok med mobilen på muren. Tok heldigvis også bilder (de fleste) med kamera. Men mobilbildene var for det meste selfier jeg tenkte som profilbilde, og de inneholdt jo også muren i bakgrunnen, og der var noen andre mur-bilder også.. Trasig. Og som alltid, sånn i ettertid, så huskes sånne bilder som så veeeeldig bra! ;) Har litt vondt for å la være å ergre meg over den tabben... Ikke mulig å gjenopprette heller, for de kom aldri over på maskinen min, og de er forlatt mobilen..  Jeg burde vel lastet de opp til "skyen" etterhvert, men hadde ikke tjenesten på i Kina, og den forble av... Jeg som alltid ler av alle som har fått ødelagt mobilen og etterlyser nr..   - "Tar ikke folk backup? Hallo! Dèt gjør jo selv jeg!" Ja, av alt annet enn bildene.... :(

Mareno tok dette av meg, men her er jo muren i bakgrunnen blitt så uklar.. None ganger tror det er like greit å ta mobilbilder som å bruke disse dyre digre kameraene.. ;)

Da vi kom ned fra Muren, var vi inne en tur i butikken/kafeen ved inngangen. Fikk oss en kopp kaffe, og kunne handle souvernirer de som ville.

Angret litt på at jeg ikke kjøpte sånn kinesisk kuleramme. Men jeg kan jo ikke regne med de... Randi kan. Kunne jo fått henne til å lære meg..men tror jeg er for gammel for "skolebenken" :)

Da vi kom ut igjen spilte de vestlig musikk over høyttalerene, og danserene i gjenget fikk selvfølgelig trigget dansefoten. Vi hadde det moro og kineserene som så på hadde det også moro, tydeligvis. Det ble noen danser, men så måtte vi videre. (Videoen under sees nok best ved å klikke på denne linken og velge se i HD)



Etter å ha spist lunch var vi innom dette porselensutsalget. Masse vakre ting. Fantastisk håndtverk på disse vasene. Jeg er ikke så begeistret for sånne kinesiske motiver, så kjøpte et par mini-vaser helt uten dekor istedenfor.



Hvilket dyreår er DU født i? Jeg er født i Grisens år.

Mind your head...

  Mind your head... Joda, det er enkelte nokså åpenbare fordeler med å være lita :)

Videre til te-smaking. Vi fikk smake forskjellige sorter. Og blek fortalt forskjellig terelatert... :)

Der kunne vi også handle te og teserviser og annet tilbehør. Forrige tur kjøpte vi ingenting her. Men denne gangen handlet Mareno te og også en tekopp som forvandlet bilde når den ble fylt med varm te... Fra drage til den kinesiske mur. Jeg er begynt å lage meg ingefærte etter at vi kom hjem. Skjærer fersk ingefær i biter og har i teholderen, heller på varmt vann og lar stå og trekke ei tid. Tilsetter litt honning og nyter! Tenker meg tilbake til det hotellet der de hadde ingefærte i lobbyen :)

Ei av oss (heldigvis ikke jeg, merkelig..) var uheldig og rev ned og knuste ei porselensskje som hørte til en tekopp. Det ble mye styr, men jeg tror det endte med at hun kjøpte både koppen og skjeen.. muligens fikk hun halv pris.. jeg husker ikke..

Noe av det man kunne kjøpe her....
 


Så til Silkemarkedet. Pruteplassen. Noe som ikke ligger for meg. Definitivt IKKE! Jeg pruter ikke! Jeg vil gå i fred og se på ting. Og ha mulighet til å spørre hvis jeg trenger hjelp. Her er det motsatt. Man blir stadig vekk "hanket inn" bare man kaster et blikk på ett eller annet.Og da SKAL det prutes. DVS man må ABSOLUTT IKKE foreslå en pris, hvis man ikke allerede har bestemt seg for å kjøpe. Pruter/forhandler man, og så ikke kjøper, så er hundre og halv ett ute! Utrolig hvor rasende disse selgerene kan bli. Vel, jeg pruter ikke, sier NEI og stikker av fortere enn svint, handler ikke på sånne steder (da må Mareno trø til og prute for meg isåfall), så meg blir de ikke så sint på :)

Per Arild var i "diskusjon" om en ryggsekk... Den "andre part" var ikke særlig hyggelig... Per Arild kommenterte høyt og tydelig på norsk (moro for oss nordmenn): Hvis du hadde smilt så kanskje jeg hadde ville handle med deg!  :) Det ble ikke noe av den handelen :)

Var også skjedd forandringer her siden sist. Alle bodene (der de solgte kofferter, vesker truser og div) var nå blitt avdelt i små rom. Sist var det knapt skillevegger, og iallfall ikke frontvegger. I etasjene oppover, hadde de ordentlige butikker. NO BARGING stod det på de. Merker som er svindyre i Norge og som også var dyre her... Sånn 4000 for ei herreskjorte... :( Ble ikke handling på gubben og meg her. Men noen prutet ned prisen på ett og annet de kjøpte og andre "spurte" på Ekte Rolexklokker... Sånne som starter på 70 000. :) Ble ikke noe kjøp av det da.

Middag






Vi kjører tilbake til hotellet. Det er blitt mørkt.. 

Dali fortsetter å prate norsk: "Takk for i dag, sove godt norske venner! Takk, jeg liker deg, jeg liker Norge. I morgen er tirsdag. Jeg vil gjerne reise til Norge, med toget, med bil".

Også i kveld møtes vi noen stk nede i lobby/baren. Ikke så lenge, man blir trett etter en hel dag spekket med opplevelser. Men fler enn i går, og minst like trivelig. Tror ikke alle kom med på bildene, men her er noen iallfall  :)

Edle

Unni og Gregar

Arne og Turid

 Line
 

 Tron, Randi og Johan

Mareno og Arne

Per Arild
Bare èn dag igjen her i byen... Best å være uthvilt til i morgen! Vi tar kveld :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar