mandag 12. oktober 2015

Tyrkia?

4/10-15. Fikk mld fra Sølvi i dag: Hei. Vi vurder å fer t Side i Tyrkia i ei uke. Dra på torsdag den 15. okt. Det er direkte fra Evenes. Heim på torsdag uka etter og så er d t Harstad på Nordlysrock-helg på fredag.

Ikke ofte vi har mulighet til sånne billigturer fra Evenes. Halvannet tusen pr stk. Vel, ble liiit mer med mat på fly, visum, transfer og sånt som alltid kommer i tillegg, men fremdeles billig.  

Tross min grunnleggende motvilje mot Tyrkia ble lysten pirret.. Skal jeg bryte et av mine prinsipper? Kun ei uke der burde vel gå greit... Iallfall til den prisen. Trenger jo ikke gjøre annet enn slappe av og kose oss med Sølvi og Ove. Ei uke er uansett kort tid til utflukter (iallfall mer enn èn) og vi koser oss jo ilag uansett hvor vi er. At der også er ekstra tumulter i landet nå, bekymrer ikke SÅ mye. Flyet kan like gjerne styrte på turen (tenker iallfall ei som i utgangspunktet har flyskrekk!) som at noe skjer oss mens vi er der.

Begynte sjekke enda MER.. Mareno har ei uke ferie igjen. Riktignok satt opp i november, 9.-15., men kanskje kunne den flyttes? Men sjekka så Landsider. no og der står det at:
Passet (uansett om det er ordinært pass eller nødpass) må ha en gyldighetstid på minimum 6 måneder, eller lengre, fra innreisedato til Tyrkia."

Våre pass går ut i januar. Altså holder ikke 6-månedersregelen. Og det er i knappeste laget for å få nye pass nå. Ikke minst fordi gubben er i jobb, og ikke bare kan ta seg fri for å stille i kø på lensmannskontoret. ..

Ja, og så tenker jeg at OM nå så skulle være at vi fikk tid til å ordne pass, så var det jo ikke sikkert han fikk flytta ferien. Og om også ferien gikk i boks, så var det jo ikke sikkert at passene kom i tide.. Er jo ikke bare å få tatt bilder og sånn, de skal jo sendes i posten etterpå.. Og så må jeg søke NAV om tillatelse.. eller så blir det en dyr tur likevel. Ikke sikkert jeg rekker det heller, eller får det godkjent..

Åhhgrrr, kjenner jeg ble litt irritert.. LIIIIIITT IRRITERT!!!!!

Ok da ble det ikke tur. Med andre ord: - dette ble den korteste av alle turene jeg har blogget! :) Får ha bedre lykke neste gang.


5/10-15
Neida, det var likevel ikke "End of story"! :) Våkna på morrakvisten og registrerte at Gubben var kjørt til Sortland på jobb... Ikke Bø-dag i dag. Da åpnet det seg mulighet for å komme seg innom Sortland lensmannskontor...  Jeg pakket begge passene i handveskea og ordnet meg for å dra hjemmefra. Hadde fått på vinterdekka i går (gubben la på både på min og datteras bil i helga, men ikke avisbilen, som han selv nå var kjørt til Sortland på..).

Jeg skulle slå på Webastoen med fjernkontrollen, for å tine is på rutene og varme bilen før jeg kjørte avgårde. Fjernkontrollen kom med et rødt blink da jeg trykket på den. Så skjedde ikke no mer.. Den skal jo blinke helt til webastoen starter opp.. bruker ta noen sekunder.. Ingenting skjedde. Jeg trykket en gang til. Nei. Ingenting skjedde. Ved nærmere ettersyn ser jeg jo at det på undersiden kommer hvitt "salt" ut rundt batteriluken.. Hvem tenkte vel på å ta ut batteriene når den ble liggende i ubruk over sommeren? Den har jo ligget slik hver sommer i mange år. Ikke jeg iallfall! OK. Neste sommer gjør jeg vel det da!? :) For når jeg åpner ser det slik ut...  :(

På Sortland sendte jeg mld til Mareno at jeg hadde "matpause-date" med Sølvi på Steirotoppen fra 13-1330, men at jeg var klar til å dra ilag til Lensmannen,  i "tilfelle" han skulle få tid/mulighet å dra dit for passfornyelse... Fikk mld tilbake 1336 at han skulle prøve å rive seg løs om ti minutter.... (matpause antar jeg)...

Jeg sendte svar at vi kunne møtes utenfor Lensmannskontoret, og ba om at han sendte mld når han forlot kontoret (jobben)...

Fikk da vite hos Sølvi at Rebekka og Håvard også var ment å reise, artig det. Tiden gikk, jeg hørte ingenting fra Mareno.. Jeg gikk innom et par butikker i nærheten, fikk tiden til å gå... Etterhvert gikk jeg i retning jobben hans.. Og endte opp der. Der var han! Overraskende klar til å dra til Lensmannskontoret! Klokka nærmet seg halv tre... Han lurte på hvor lenge de hadde åpent.. Jeg ante ikke, men regnet med at til tre måtte de nå ha åpent, det hadde de jo i lille Bø, dengang kontoret der var i høvelig drift enda...

Da vi kom frem, stod det åpningtider på døren. Åpent til 1430. Ok. Klokka var 1428! Vi gikk opp alle trappene. Jeg halvsprang.. Etpar-tre-fire etasjer (husker ikke helt). Og fikk komme inn, og fikk velvillig ordnet med nye pass! Flaksen på vår side altså, så langt! :)

Politibetjenten lurte på om høyden min på 1,56 som stod i det gamle passet mitt stemte.. Nei, æ trur jo egentlig ikke det, selv om det ble (dårlig målt) skrevet  da jeg fikk det forrige... - Hvis jeg ønsket kunne vi ta ei ny måling... Nei... det syntes jeg ikke var nødvendig.... "Nei, vi skriver 1,56 sa han. Så da er jeg altså "fremdeles" 1,56, selv om jeg ikke egentlig er det.... ;) :) Tror nok min reelle høyde er 1,52. Maks 1,53. Hvis jeg ikke allerede er blitt så gammel at jeg er begynt å "krympe"... I sjuendeklasse på ungdomsskolen ble jeg målt til 151,5. Har nok ikke vokst særlig siden da. Det ble sagt at røyking stoppet veksten, mulig det... begynte jo i den tida..

Vel, vi fikk gjort papirarbeidet, bilder og div, så skal passene komme i posten, og han mente det skulle rekke vår eventuelle reise neste torsdag...

OK, men vi er på langt nær i mål. Mareno må få ferieuka flytta.. Joda det har han bedt om i dag. Og forsåvidt fått aksept for, under forutsetning av at at han får gjort alt som han må gjøre FØR det... Og det var visst ikke lite han hadde ansvar for... Når det da etterpå viser seg at han har bedt om ferie i feil uke, så blir det enda litt mer komplisert...

Fortsettelse følger.....

6/10-15
Prisen er steget med kr 274 pr stk...  1838 istedenfor 1564 som det var i går. Ser ut til at det kan ordne seg med ferie for Mareno.. Har gitt Sølvi beskjed, hun sier Ove skal sjekke opp i løpet av dagen om de har nok ledige billetter..
1330. Ove ringer. Ny prisstigning. 2663 pr stk. Nei, nå ser det ut til å gå i dass likevel... Lurer på om prisene kan gå ned igjen, eller om de kanskje heller vil stige.. og nårtid isåfall..Vi skulle snakkes senere... Det ble ikke noe av... dagen gikk.

7/10-15
Ja, jeg våknet til enda ei ny oppdatering av pris... 2938 pr stk.... Omtrent dobbelt av hva det var på søndag/mandag, to dager siden.. Med mat på fly, bagasje, visum og transfer blir det også halanna tusen i tillegg. Ca 7500 for oss to. Kunne fått All Inclusive på et annet hotell for 5000, da ville vi jo spart penger til mat iallfall, men ingen av oss var særlig lysten på All Inclusive. Sølvi og jeg ble enige om å avblåse "prosjekt Tyrkia"! Prisen var ikke lenger et "kupp". Det ble for dyrt. Nesten en fornærmelse at passene da kom i posten i dag... :( ;)
Men altså, det ble en KORT tur, ja! :) Korteste så langt :)

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe: Jeg "slapp" å bryte prinsippet mitt om å ikke støtte Tyrkia med mine (ferie-) penger. OG vi har nye pass klare hvis det dukker opp et annet supertilbud! :) 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar