onsdag 1. februar 2017

Dag 8. Vietnam og Kambodsja 2016


Dag 8. Angkor
Ja, det BLIR mer blogg fra turen, til tross for at både mobilen og fotoapparatet mitt er kaputt. Fikk jo låne Marenos telefon (han hadde to stk med!) så får tatt litt bilder med den, og nå har jeg også fått låne Marenos pocketkamera, han har jo det store med også, så da blir det nok bilder fra resten av turen også. Godt at jeg har en så forutseende mann! :) Men han kjenner meg jo! :) Og bildene på minnekortet er nok ok, selv om apparatet er ødelagt. I tillegg tar jo Mareno bilder med storkameraet.

Bare litt opplysninger om Kambodsjea, før jeg starter dagens program. Det lille jeg HAR fått med meg (via notater) pluss litt googling. (kilder: Store Norske Leksikon (snl.no), Globalis.no, regjeringen.no, KG):




Kambodsja har vel 15 millioner innbyggere. Befolkningstettheten er 87 per km2. Høyest er tettheten på det sentrale slettelandet ved Mekong, men er likevel vesentlig lavere her enn på tilsvarende elvesletter i Vietnam og Thailand. Forventet levealder ved fødsel er for kvinner 75 år og for menn 69 år.

Borgerkrigen og forholdene under Røde Khmer har ført til spesielle særpreg i befolkningen. En fødselseksplosjon som startet etter Røde Khmers fall i 1979 har ført til at befolkningen er svært ung. 31 % av befolkningen er under 14 år. 50% av befolkningen er under 22 år (HALLO! Tenk om vi hadde det slik i Norge?!)
 
Under Røde Khmer ble hele bybefolkningen tvunget ut på landsbygda. Røde Khmer kollektiviserte jordbruket, evakuerte byene og avskaffet valutaen. Rundt 1,7 millioner mennesker døde av sult og sykdom. Opposisjonelle og akademikere ble henrettet. I 1978 invaderte Vietnam landet etter massakrer på vietnamesere. Det ble slutten på Røde Khmers styre. Før de allerede nevnte tre år med Pol Pot var det to års borgerkrig. Før det igjen, andre uroligheter. Tilsammen ca 15-20 år med uroligheter/borgerkrig.

En reurbanisering startet i 1980-årene. Ved folketellingen 1998 bodde kun 16 % i byer, 21 % i 2014 (Verdensbanken). Eneste større by er Phnom Penh som har vokst fra ca 1 million i 1998 til 1,5 millioner i 2012.

Bare en av 20 er over 65 år. I  aldersgruppen over 40 år er det betydelig flere kvinner enn menn, fordi mennene ble drept under krigen. I gjennomsnitt har hver husholdning 4,7 medlemmer. Over halvparten av befolkningen har ikke adgang til rent drikkevann. Over 95% av befolkningen er buddhister.

Karl Gunnar forteller at ca 54% fullfører de første fem år på skolen. 25% av de fortsetter. Kun èn av ti tar videregående. Totalt kan 88% av de unge lese og skrive. På landsbasis er ca 30 % analfabeter. Tenk hvis tre av ti i Norge ikke kunne lese!!!

Ok, det var noen faktaopplysninger! :) Vi drar ut på tur! :)

Kommer ut fra aircondition på hotellet og møter en varmevegg! Mareno oppdager at kameraet dugger. Jeg opplevde det samme i går. Da er det ganske stor temperaturforskjell.

Kart "lånt" fra Wikipedia. Første vi må gjøre når vi kommer fram til Visitor Center er å ta bilde til "billettkortet" vårt. KG sier vi må smile på bildet, - når man begynner å ligne på passbildet, da er det alvorlig, mener han! :) Her var det effektivitet, ikke som på grensa inn til landet! Vi får "flotte" adgangskort til å henge rundt halsen.

Vi drar først til tempelet som er overtatt av skogen.. Ta Prohm. Det ligger ca. en kilometer øst for Angkor Thom, og ble grunnlagt av den kambodsjanske kong Jayavarman VII som et buddhistisk kloster og universitet. I motsetning til de fleste templer i Angkorområdet har Ta Prohm stått i den samme tilstand som det ble oppdaget: den pittoreske og atmosfæriske kombinasjonen av trær som vokser ut av ruiner og jungelomgivelsene har gjort det til et av Angkors mest populære templer for turister. At filmen Tomb Raider inneholdt flere scener som ble spilt inn her har også bidratt til stedets berømmelse (Kilde: Wikipedia)

Etter Khmerrikets fall i det 15. århundre, ble Ta Prohm forlatt og neglisjert i århundrer. Når arbeidet med å bevare og gjenopprette templene i Angkor begynte tidlig i det 20. århundre, ble det besluttet at Ta Prohm skulle forbli i stor grad som det hadde blitt funnet. Ifølge den framstående Angkoreksperten Maurice Glaize ble Ta Prohm ble plukket ut fordi det var «et av de mest imponerende templene og det som hadde fusjonert best med jungelen, men ikke i så stor grad at det hadde blitt en del av den». Likevel har mye arbeid blitt gjort for å stabilisere ruinene, for å gi adkomst, og for å opprettholde denne «tilstanden av åpenbar forsømmelse» (Kilde: Wikipedia).

De er nå i skogens vold.. Dette har jeg gledet meg til, har sett spektakulære bilder før jeg dro hjemmefra.
Foto: Mareno. Det øser ned vann fra oven når vi starter på spaserturen gjennom noen av disse ruinene. Men ikke noe å si på temperaturen, så største problemet er å få tatt bilder uten å få dråper på linsa, eller fukt/vann i kameraet..

Foto: Mareno

Foto: Mareno


Fanatastisk å se hvordan naturen tar tilbake herrdømmet! Se de enorme trærne! Se hvor digre de er ved rota!

Her er det satt opp litt støtte. Antakelig både for å bevare det som fremdeles kan bevares, men også for at ikke noe skal ramle ned og skade folk som er her for å se på attraksjonen!

Her også....
Og her..


Steinbruddet hvor de laget alle steinblokkene som er brukt her, ligger 80 km unna.  Trærne som vokser inn i bygningene her, er inntil 200 år gamle.

Vi går visst litt feil og må snu igjen. Mareno kommenterer at her kunne jo Lisbeth egnet seg som veiviser. Jadda. Særlig.



Etterhvert gav regnet seg :) 

Foto: Mareno


 Det finnes jo fremdeles innbyggere i denne byen. Som denne karen. Foto: Mareno

Ser nå mest ut som han driver reparasjon/vedlikehold på nettet sitt. Tøft er det nå uansett, synes jeg :) Foto: Mareno

Når vi skal dra videre til tempel nr 2, viser det seg at vi har et par stk som er blitt såpass dårlige at de velger å dra hjem. De kjører hjem i Tuk-tuk. Vi ble forespeilet tidligere at vi nok ville merke det på magen, at her er uvant bakterieflora. Men vi håpet jo at ingen ville bli syke. Jeg har merket litt økt aktivitet (luft) idag. Men har ikke vært kvalm, ikke "måttet" på do i full fart eller andre problemer. Bare litt urolig mage... Samme med Gubben. Krysser fingre at ikke vi/fler blir syke! :)

Vi andre tar buss de ca fire kilometerene. Vi tar et lite fotostopp for å forevige vokterene som rir på Nagaslangen.
Her mangler hodene på nesten alle vokterene, hodene ble stjålet og solgt...

Disse to har fått beholde hodet! :)

Ny fotostopp. Elefant-terrassen. 

Terrassen ble brukt av kongen Jayavarman VII som en plattform for å inspisere sin seirende hær når den returnerte til byen. Dette var inngangspartiet til slottet som nå er borte. 


Store Norske Leksikon om Elefant-terrassen:  Elefant-terrassen ligger i nærheten av Bayon og ble brukt av kongen og hans hoff til parader og seremonier. Terrassen er over en lengde på tre hundre meter smykket med dekorasjoner som viser elefanter i nesten naturlig størrelse, tigre, løver og andre dyr, også fra hinduistisk mytologi.

Det skulle bare være en (bitte-) liten "fotostopp" her, men noen tok en litt lengre avstikker, så det endte med at Grete fikk mulighet å trimme løpemusklene litt (hun springer gateløp stadig vekk ellers), hun sprang avgårde for å hente inn de "savnede", da vi andre satt i bussen klar til avgang :)  - ALLE ble med videre! :)




Tempelkomplekset Angkor Thom omfatter flere kvadratkilometer omgitt av høye murer og vanngrav. 179 forskjellige ruiner.

Her skal vi besøke vi Tempelet Bayon.

Bayon er en tempelruin midt i ruinbyen Angkor Thom. Bygd i begynnelsen av 1200-tallet av kong Jayavarman VII som dennes statstempel. Bayon er kvadratisk og bygget etter religiøse og geometriske former etter i østlig retning. Dets mest framtredende særtrekk er de store steinansiktene som pryder de mange tårnene. I det sentrale, høyre tårnet fantes opprinnelig det største buddhabildet i Angkor Thom, men dette ble ødelagt av Jayavarman VIII (det har senere blitt restaurert). Templet har også to oppsetninger av steinrelieffer, som avbilder en uvanlig kombinasjon av mytologiske, historiske og verdslige hendelser. (Kilde: Wikipedia)


Foto: Mareno
 Her ser man ansiktene litt bedre.. 


 
 Ragnar har tatt oppstilling! :) 

 Ingeborg også.. Foto: Mareno

 Populært å ta bilder her, hvor man kan "kysse" det ene steinansiktet. Foto: Mareno

 Ja, her kommer jo den lange nesen min i veien.. .. Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno



Vi har fått beskjed om at det er blitt endring i flytidene til Singapore, så derfor tar vi alle tre templene i dag, slik at vi likevel får ettermiddagen fri i morgen. Og så får vi hele dagen i Singapore på hjemreisen så da får vi tid til en liten sightseeingstur der i byen. Supert! Uventet pluss! :)


Først er det lunch.  

Så skal vi til Angkor Vat. Selve symbolet på Kambodsja. Tempelet er i Kambodsjas flagg og er landets største turistattraksjon. Det ble sammen med resten av Angkor-området satt på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1992 . 

Vi blir satt av bussen et godt stykke unna selve Angkor Vat og spaserer siste biten. 

Underveis kommer vi forbi denne lille apen, som rappet et eple fra en turist. Han (den franske turisten altså) stod der helt oppgitt og slo ut med hendene, henvendte seg til meg: It's my apple! :)


Apen var jo søt, men ved nærmere studie ser man at den kanskje ikke har det så bra. Har nok antakelig vært i slosskamp. Den har iallfall ferske sår flere steder på kroppen.


  

Mareno tar ofte bilder, uten å se hva han tar bilde av. Blir noen bomskudd, hehe, men det hender faktisk også at han får noen blinkskudd, som han ellers ikke ville fått. F.eks ved å holde kamera over hodet, for å slippe alle hodene som er i veien. Hva som kom på bildet her, vet jeg ikke..

Folket i arbeid! :)   Foto: Mareno

Foto: Mareno
 Man får ikke bevege seg hvor man vil. Klatregenene mine må jeg bare holde i sjakk! ;)



Foto: Mareno. Inne i Angkor Vat. Vi får ikke komme helt inn/opp i etasjene heller. Det er den dagen (ett eller annet) idag at det er stengt..

 Et par munker befant seg også her. Hanna fikk velsignelse (eller hva det var). Det ble iallfall ei "snill" stund for henne.

 Her kan man donere litt til Buddah.. Hvis man vil... Jeg stod over :)



Dette bildet har Mareno tatt fra andre siden. I midten er det nemlig en stor "brønn". Ser mest ut som et tørrlagt basseng. Muliens er det akkurat det det var, for å samle regn-/drikkevann i, kanskje....





Så har vi vært også her. Må innrømme at det var mer fasinerende å besøkedet tempelet Ta Phrom som stod stort sett urørt i skogens vold. Men kjekt å vite at jeg har vært her, Angkor Vat også, og har bilde fra det! :) Forresten så var Angkor Vat også nokså overgrodd, men det er blitt restaurert tilbake til slik det framstår nå.

Etterpå gikk vi over til andre siden av "vannet". Tok litt bilder derfra, og gikk forbi bodene hvor de solgte T-shirts, og div andre ting. Her var de litt pågående, så da skyr jeg som vanlig ganske fort.  

 Men kjøpte en bunke kort av denne jenta. Har jo ikke kjøpt kort i Kambodsja..


Denne hunden så vi allerede på lang avstand var i dårlig forfatning. Tydelig preget av skabb eller noe lignende. Sikkert andre sykdommer også. Men her er buddhismen rådende og da tar man ikke liv (annet enn til mat). Tar heller ikke dyreliv av barmhjertighetsgrunner.

Mareno i det spøkefulle hjørnet! :)
Et annet "hus" på området..

Foto: Mareno. Vet ikke hva dette er slags fugl, men Mareno måtte jo ha bilde av den.

Etterpå returnerte vi til der vi alle skulle møtes på gitt tidspunkt. Så vi ventet der til alle var kommet og vi skulle dra hjem igjen.

Ernst fikk kontakt med denne lille gutten som holdt litt "oppvisning" med fløyta si, mens vi ventet.

Så skulle de tydeligvis dra hjem. Ikke noe barnesete på bæreren, her var det praktisk sjal/sele på styret! :) Moro! :)

Vet ikke hvorfor denne var parkert her, men... Her stod den nå....

Så kjører vi tilbake til hotellet igjen. Det blir tid til litt avslapping ved bassenget før vi ordner oss til middag. Tar ikke noe lang svømmetur i dag. Kjenner at jeg er dønn sliten. Enda mer enn vanlig. Etterhvert som middagstid nærmer seg kjenner jeg at jeg ikke bare er psykisk sliten, men det er noe mer... Føler meg uvel, i hele kroppen, også i magen. 

Men vi drar til middag. På et utrolig bråkete sted. En forferdelig akustikk! Ikke noe ønskested når formen i utgangspunktet er dårlig. 

Fin bordpynt. Dette er Lotusblomsten (store vannliljer) vhor kronbladene er brettet inn på en spesiell måte. 

Jeg greide ikke spise verken forrett eller middag. Stakkars servitøren visste ikke hva godt han skulle gjøre for meg, om jeg ville ha noe annet? Neida, måtte nå bare forklare at jeg ikke var bra i magen. Men jeg var ikke kvalm. Noe luftsmerter, men først og fremst bød bare mat meg i mot..

Det ble også underholdning under middagen. Musikk og dansing. 


Da desserten kom og jeg fikk...

.....denne lille porsjonen, klarte jeg spise det meste. Yogurt Panacotta stod det på menyen. Dette bare "tuta i svingan" som min bestemor brukte si om gelèen! Smakte godt og gled lett ned!

Tilbake til hotellet. Litt sosialt i baren.. Da jeg måtte på do, måtte jeg ut i mørket... Toalettet var ei egen bygning ikke så langt unna, og jeg fant nå fram. Takk og pris, ville vært typisk meg å gå feil å rote en masse før jeg fant fram. Jeg fant jo attpåtil tilbake til de andre etterpå også, uten problem! Vi gikk på rommet 2330. Da gikk jeg ganske så rett i seng, men tok med meg kortene og fikk skrevet på de. Sovna tvert da jeg la meg ned. Gode senger og sengeklær her også! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar