mandag 24. juli 2017

Danmark 2017. Forberedelser, dag 1 og 2 av turen.

Kan med èn gang si at dette ikke blir en tur alà disse eksotiske langturene våre.. Dette er kortere tur med adskillig mindre spektakulære naturopplevelser (selv om vi så fin natur også denne gangen), lite historiske innslag (bortsett fra selve stedet Ærøskøbing), men desto mer sosialt samvær med nære, gode venner, med gamle dansevenner og nye dansevenner. Masse gode, flotte danseopplevelser og ikke minst masse, masse, masse, masse humor!

Men vi tar det fra starten..
Jeg har vært litt fristet hver gang det har vært snakk om Ærø.. Helt fra første gang..

Kom og Dans startet med SwingCamp på ei lita øy i Danmark som heter Ærø for 25 år siden, og vi har venner som har vært der flere ganger. De første årene (ble bare arrangert annethvert år da) hadde vi tenåring og hund som ikke var like enkelt å reise fra, og vi hadde begge sommerferieturnus i jobben, med tidlig-, midt- og senferie. Passet aldri med Ærø... Men kanskje viktigst; vi var ikke i nærheten av å ha råd.

Økonomien ble vel bedre etterhvert, men vi prioriterte likevel annen ferie fordi vi følte at vi fikk mer igjen for pengene. SwingCamp (heter vel Dansecamp nå..) på Ærø koster litt.

Men nå lå det litt mer tilrette... Det er 25-årsjubileum, dattera vår nærmer seg 40 (!), hunden har for lengst gått til "de evige jaktmarker" og Gubbens ferie dekker første uka av dansecampen. Vi har reist mye ellers de siste årene, men i Danmark har vi ikke feriert. Har veldig lyst, men ikke så lyst til å reise alene, så vi kan vel si vi er i spekulasjoner..

Litt info om Ærø og dansecampen her: Dansecamp Ærø 2017

22. januar
Har bestilt hotell til oss to, med avbestillingsmulighet helt fram til 8. juni, en måned før ankomst. Bare for å ha muligheten... i tilfelle.... Men det ble ganske dyrt... ei hel uke på hotell koster. I tillegg var jo prisen i DKr så vi må gange med ca 1,3.. Kommer reise og swingcampavgift i tillegg. Fordyrer jo masse bare det at vi bor her i nord. Ei flystrekning ekstra. Og overnatting på Gardermoen. Middag og kveldsmat.. Leilighetene i Marinaen er billigere og der kan man bo to par i lag og dele på utgiftene.. lage mat selv også.

OK. Vi kunne jo prøve finne seg noen å dele leilighet med (fikk opplyst at det ikke var "lov" å bo bare to i ei sånn leilighet, alle leilighetene  skulle fylles opp!).

Sølvi tente på tanken og etter noe betenkning var Sølvi og Ove med. Jeg turte riktignok ikke stole helt på at de virkelig kom til å dra, så jeg turte ikke si fra meg hotellrommet selv om vi etterhvert nå har fått tildelt leilighet.

Så har vi bestemt at før vi reiser til Ærø skal vi ha tre dager i København. Reiser ned dit på onsdag og blir der til lørdag, da reiser vi videre til Ærø.

Ideen var at vi skulle holde det hemmelig, og overraske Yvonne (Sølvis datter) og familien hennes som skulle være der begge ukene. De vet at Mareno og jeg skal, men jeg har sagt vi skal bo på hotellet, og ikke et ord om at Sølvi og Ove skal være med. Vi skal kun være 1. uka på Ærø, da det er sisteuka av Marenos ferie, og Sølvi skal vel og på jobb mandag etter.

Jeg har faktisk aldri vært i Danmark. Eller jo, men aldri i København iallfall. Har vært en snartur i Hirtshals med Danskebåten, og ellers hatt noen mellomlandinger på Kastrup når vi har reist andre steder.. Gleder meg til å kunne "være norsk i Danmark"! :)

23. juni
Snakket med Sølvi i dag. Hemmeligheten er sprukket. Ikke Sølvi som "sladra", men ei på jobben hennes som fortalte Yvonne at Sølvi hadde ferie den uka, og da "rotet" Sølvi det til, som Yvonne senere sa. Hadde antakelig gått bedre om hun ikke hadde forsøkt å "prate det bort"/benekte, etterpå, men bare tidd stille. Jaja, skal nok bli skøy uansett! :)

8. juni
Så slo tanken meg i dag, at nå er det bare èn måned til swingcampen på Ærø! Ja, det meste er jo under kontroll. Iallfall har vi fått billetter til København, og hotell i Køben er bestilt. Og leilighet på Ærø er klar. Har en måned på meg til å bestille returbilletter og tog t/r Ærø fra Køben.. Og hotellet vi først bestilte er avbestilt. Ja, ....... eller ER det det? Ei lita klokke ringte.. Slik som jeg sjekker og dobbeltsjekker og  tre-fire-fem-dobbeltsjekker så må jeg jo ha sjekket det? Men hva hvis jeg IKKE har gjort det? Hvor lenge gjelder fri avbestilling? Det var inntil en måned i forkant, var det ikke? Var det TIL den 8. juni, eller var det TILOGMED den 8. juni? Det er 8. juni i dag!!!! Kjente panikken kom. Bare å sjekke igjen! Logget meg øyeblikkelig inn og sjekket bestillingen min. Joda, jeg hadde ei bestilling på leilighet på Marinaen, - OG jeg hadde ei bestilling på hotellrom på Ærøhus Hotell! Fristen for å avbestille ER I DAG!!! Sitat bekreftelsesmailen: "Denne reservation kan afbestilles til og med 8. Jun 17".  Altså TILOGMED idag! Takk!!!! Avmerk "Avbestill" og klikk "Bekreft"! Yess, Jippi, avbestilling bekreftet, bestilling borte! Lettelse av en annen verden. Ni tusen kroner "spart"....

Og Gubben har fått utsatt ferien sin en uke (mot alle odds), slik at han har ei uke ferie etter hjemkomst. Godt å få slappe litt av når man kommer hjem også. Innser at det betyr at vi også kunne ha vært 14 dager på Ærø, men vi reiser sammen med Sølvi og Ove som kun kan være første uka, så da lar vi det være med det.. Er jo første gangen vår der, så det kan jo være at ei uke vil være evig nok..

2. juli
Har åpnet regionsperren på kortene mine. For Sverige og Danmark. Det skal holde denne gangen! :) Kjenner reisefeberen har meldt seg.. Stresset kommer..

Dag 1 Onsdag 5. juli. Avreise og ankomst Danmark
Vi har avtalt at vi skal ta flybussen fra Sortland til Evenes sammen med Sølvi og Ove. Jeg får jo honnørrabatt nå, så vi sparer ca 300 kr i forhold til oridnær t/r billett.. Og sparer parkering på Evenes. Flybussen går 0730 fra Sortland.

Mareno passer på å låse kofferten min før han laster den inn i bilen..

Vi kjørte hjemmefra 0605. Og jeg sendte melding til Sølvi kl 0608 at "Vi kjør nu". Fem minutter etterpå ser jeg på klokka i bilen og stusser... Den er 0713! .... Ser på klokka på armen..og på mobilen... Alle viser det samme...  0713! Det er en times kjøring til Sortland, vi kan umulig nå bussen der 0730! :(  Kjente hjertet hoppet helt opp i skalpen. Hva nå!!????

Hodet har streiket igjen. "Lisbeth på tur" allerede før avreise. Ja, da er jeg vel godt i gang igjen... As usual. Jeg stod jo opp da klokka ringte. Tror jeg. Og mente jeg hadde satt mobilen på ringing til riktig tidspunkt.. Nå i ettertid aner jeg ikke hva som gikk galt. Enten har jeg stilt mobilen på ringing en time for seint, eller så har jeg sovnet igjen og sovet en time til, før jeg stod opp (og fremdeles trodde mobilen nettopp hadde ringt). Nå vet jeg ikke lenger.. Har endret ringeklokkeslettene på mobilen underveis på turen, så kan ikke sjekke der lenger.. Det verste er at jeg så på klokka mange ganger fra jeg stod opp og til vi dro. Var litt overrasket over at Mareno var klar i god tid.. Jeg hadde sagt vi skulle kjøre kvart over, og han var klar allerede kl 07 (som jeg trodde var 06). Men det kom jo fram etterpå at han trodde bussen gikk kl 08, så da ville det jo faktisk ha holdt så akkurat. Men å nå bussen som går HALV åtte fra Sortland var nå umulig. Et laaangt øyeblikk så jeg hele turen gå i vasken!!!!!!!

Men altså: Vi fant fort ut at vi fremdeles kunne nå flyet. Hvis vi kjørte hele veien til Evenes på vår egen bil.

Det gikk aldeles godt. Fant ikke parkering på billigste parkeringa (den private) så måtte ta flysplassens billigste. Viste seg da vi kom hjem at det ble dyrere enn det bussbillettene ville ha kostet oss.. Jaja. Bare vi kom fram i tide til å rekke flyet. Sjekket inn og speidet etter Sølvi og Ove. Det viste seg etter litt at de faktisk ankom ETTER oss! Vi må ha kjørt forbi bussen da den var nede i Lødingen.

Ok, men NÅ er vi (Sølvi og jeg) klar for FERIETUR!!! Føler jeg har kontroll igjen nå :) Iallfall har jeg fått "ledsager"! :)

Ja, gutta (Ove og Mareno) ser også relativt klar ut.. ;) Nå venter vi bare på boarding!

Hellet varte ei lita stund. Så fikk jeg problemer da vi skulle gå ombord. Maskinen som skulle lese strek-koden på billetten min, gav bare melding om feil. Prøvde en gang, to ganger, tre ganger. Gikk til den andre maskinen og prøvde der. En gang. To ganger. Hvorfor skjer alltid sånt med meg? Skal en maskin streike så skjer det mest sannsynlig når det er min tur! Men plutselig oppdaget jeg at det var jeg som hadde feil billett, det var billetten fra Oslo til København. Ikke rart den ikke ble godtatt på Evenes! :) Da var det altså selvforskylt likevel.

Fant fram riktig billett (merkelig at jeg fant den i sekken så fort), og da kom jeg gjennom på neste forsøk! :) Nok et hinder overkommet! :)

Jaja. På Gardermoen ble utgang E11 endret til utgang D17. Vi rusla bortover.. Sølvi spurte Ove om han hadde kontroll på billeten? "Æ gav den til ho Lisbeth, ho har kontroll!" svarte Ove :)

Må være Danmark det her, ja. Vindmøller og flatt land :)

Gikk greit til Køben. Men der fikk ikke Mareno kofferten. Merkelig at det det ikke var min som forsvant. Men egentlig er det jo min koffert, bare Mareno som har lånt den!

Siden jeg tar bildet, står Mareno ved siden av min koffert, men det er altså èn i manko, den han ventet på. Bagasjebåndet er nå tomt som dere ser.. OK. Han måtte stille seg i kø for å melde den savnet og så dra videre uten koffert. Vi ble noe forsinket pga det. Og vi valgte å ta taxi inn til byen. Er ikke såå langt og vi fant ikke noe buss. Men litt hell i uhell at Marenos koffert ble borte. Første drosja som Ove praiet måtte gi opp, den hadde for lite bagasjerom. Mercedesen som kom etterpå fikk med et nødskrik plass til alle fire og de tre koffertene vi nå hadde. Hadde vi hatt en koffert til, så ville vi vel fremdeles stått der! :)

Sjekket inn på hotellet og tok så en liten tur ut på Strøket. Sølvi visste vei og viste vei! Spiste middag. Kjempegod buffetmiddag, ikke dyrt heller.

 Halloi København, ja! 

 Normal butikk for normale mennesker, vil jeg tro.. Da er jeg kanskje ikke velkommen inn? :)

Og denne ser ut til å være for Junkies! :)

Mareno fikk handla seg T-shirt og tannbørste.

Noen av denne byens minst priviligerte...

Tilbake til hotellet, nesten bare innom en snartur på do, så gikk vi rett over gata til Byhaven. Der satt vi ute og kosa oss mens kveldsmørket kom. Sølvi fikk rosa drink hos Ove :)

Tilbake til hotellet i 22-tida. Hotellet er sjarmerende, et gammelt badehus fra år langt tilbake i tid.. Over gatahar vi Pumpehuset. Veldig knirk i golvet ute på gangen når noen går forbi rommet vårt. Ingen kommer overraskende på døra her altså! Rommet er lite, men helt fint, og har kjøleskap!

Dag 2. Torsdag 6. juli. Køben
Frokost. Ja, vi har det inkludert i oppholdet, Sølvi og Ove har ikke. Jeg vet jo at jeg ikke klarer spise skikkelig (strikt) Lavkarbo på turen, men prøver holde meg sånn noenlunde borte fra brød, ris, sukker og frukt. Men regner med en og annen utskeielse. Som is f.eks.. :)

Nøkkelkortet til Mareno virker ikke. Virket da vi ankom i går, ikke nå. Han må å få seg nytt. Mareno ringer Norwegian for å høre nytt om kofferten. Den skal være ankommet Kastrup i nitida i morrest... Men de kan ikke se at det er registrert noe mer..

Oki, vi går ut på tur. Ove, som ikke er helt i form, velger å slappe av på hotellet. Mareno må på shopperunde og få seg litt klær. Det er jo fint vær, så shorts må han ha, skjorte, T-shirt, bukse, truse, sokker.... Vi jentene shoppa på Hard Rock Kafè!

 Flott vær til å sitte på fortauskafè i dag. Vi venter litt med det..

Mareno fikk stukket en liten "lapp" fra Scientologene i handa. De var ikke veldig pågående, heldigvis.

De hadde tydeligvis tilhold rett borti "høgget" her.. ved Nytorget (vel, jeg trooor det var det...). hvor vi også tok en stopp på utekafè.

Mareno handla mer klær på en butikk som hadde G-star (må vel sies å være yndlingsmerket hans og, ikke bare mitt).






Jeg presterte å miste en sånn her dings (S) som buksene henger i, ikke bare i golvet, men selfølgelig ned hele vindeltrappa fra 2. etg... Typisk meg! :)

Barbersaker fikk han tak i på en kolonialbutikk. Jeg handla kjoler pluss topp og ei bukse. Danserelatert sådan...

Sølvi så også på kjoler......

Hun skvatt litt da det plutselig dukket opp en lys levende "utstillingsdukke"!  :) Mareno iført sin nyinnkjøpte T-shirt og shorts! :)

Senere henter Mareno Ove på hotellet og gutta går stort sett ilag, vi jentene ilag..

Denne karen var fra Peru. Skulle jo tatt kontakt og fortalt at jeg har vært i Peru og danset med indianerene, men fikk ikke vite før etterpå at han kom derfra.

Denne karen aner jeg ikke hvor kommer fra. Flink var han iallefall. Spilte mange forskjellige typer fløyte. Byttet flere ganger i løpet av en sang, f.eks. Flott musikk i sola! :) Filmen zoomer inn så man ser (og hører) han bedre..

Sølvi endte opp med å kjøpe et par CD-er av han. Panfløytemusikk og div..

Felles middag for alle fire i 18-tida. Joda, god mat i Danmark! :)


På kvelden stakk Sølvi, Mareno og jeg ut en tur igjen.

Denne karen har alt tatt kveld (ikke "kvelden"). Vet ikke hvorfor jeg er så opptatt av sånne motiver, men det vekker vel litt dårlig samvittighet kanskje. Iallfall får det tankene til å gå til alle de som ikke er like heldige som jeg/oss. Hva man ellers har av plager og tunge perioder, så er man jo så utrolig heldig! Jeg føler mye på takknemlighet :)

Rusla oss rundt tivoli. Bare på utsida av gjerdet altså. Artig å se hva (mellom sprinklene) enkelte får seg til å gjøre. Hva de tør... Hva de synes er moro! Jeg synes sånne karuseller beregnet til 4-åringer er moro. Alt over det, er "WAY TOO MUCH"! Har en skrekkopplevelse i karusell bak meg. Vår da 10-12-årige datter fikk lurt meg med på en tur i en sånn litt skummel en... Det var ille til og begynne med. Sug i magen, så ble det verre, jeg ble redd og skrek. Det ble enda verre.. Men verst ble det da jeg ikke en gang klarte å skrike. Uttrykket "stiv av skrekk" fikk ny betydning for meg! Han som styrte hele greia fra nede på bakken, spurte da vi kom ned igjen om det hadde vært for lite fart? Aldri i mitt liv har jeg vært så nære å slå et vilt fremmed menneske midt i trynet!! Så karuseller og lignende innretninger er definitivt ikke noe for meg. ALDRI MER! :)  Men moro å se på! ;) Hehe!
 
Her sees berg-og-dal-banen.. og den der "saken". Rett opp og ned igjen! De som sitter der blir "skutt" rett opp, helt til toppen! Så ned igjen og så litt opp igjen en gang eller to eller tre.. Første gangen er nok verst..

 Her er de helt oppe/øverst!!!Straks på tur ned...


Og det går ganske fort ned også!


Her går det i full fart! Skrekk og gru.. Og hva med de som står under... Som får spy fra oven..? Vel, sikkert ikke den verste denne da, men med slike som meg om bord... (vel, jeg spyr nok ikke, aldri vært sjøsjuk, ble bare stiv av skrekk) eller verre tilfeller.

På heimvegen gikk vi innom et sted for ei forfriskning. Vi bestilte øl, og Sølvi som bare ville ha ei lita øl, ba om "en liten en", som jo i Danmark oppfattes som "en lille en"... ikke akkurat øl... ;)

Men det ble oppklart, hun fikk en liten øl..

Tilbake på hotellet litt før 12 (ja, klarer fremdeles ikke skrive 00, og 12 virker på en måte bedre enn 24...), og Mareno fikk kofferten som var ankommet hotellet kl 2300!

 Det var 30 timer etter at VI ankom Køben..!

Jublende glad! :)  

Jeg fikk skrevet kort og ikke minst greide jeg på tross av hjernetåka å få plassert alle disse frimerkene slik at det ble likt på alle de åtte kortene jeg hadde kjøpt. Fantastisk! :) Men måtte sortere de slik som her først, for å få det til :) Ble nesten imponert over meg selv! :) Gjort litt annet diverse, så klokka ble 0130 før jeg fant senga.

2 kommentarer:

  1. Hei, Veldig fint innlegg! Her er noe uforglemmelige og fantastiske reise gavetips til Jul som jeg har opplevde! Det var utrolig fantastisk!Ta en titt på GO DREAM nettsiden http://bit.ly/GoDream Til alle en FIN JUL!

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett