søndag 7. januar 2018

Uke to... Gran kanaria

Dag 8. torsdag 30. nov
Sliten etter gårdagen. Eccoskoene var vel nokså ok, men det ble vel litt mye dans og gåing..

Er ikke bedre i føttene iallfall.. Tapper tre blemmer for væske... Blir bassengdag igjen

Ja, disse sengene er ikke noe særlig å ligge lenge på.. Harde som f... Glad jeg har med memoryputa, ellers ville jeg ikke klart å ligge her. Tar med to puter neste gang :D

Jeg begynner bli sliten også i hodet.. Merker bla at balansen/koordinerings-/konsentrasjonsevnen svikter oftere igjen. Ord forsvinner. Ved bassenget "snofler" jeg plutselig. Nesten uten å røre meg, stod ved solsenga, og greide på merkelig vis å hekte foten i solsenga. Stompa halvveis over senga og ramla pladask i steingolvet. Skrubba bort litt hud i ene hånda og slo ene kneet og leggen litt, men det gikk over all forventning. Kunne gått mye verre..

Fikk litt tid på verandan på ettermiddagen. Godt med god lesetid. Da greier jeg holde tråden sånn noenlunde i det jeg leser. Mareno var på butikken en tur.

I halv sjutida skulle vi gå ut til middag. Siden vi bor i første etasje (èn etg opp), så går vi jo trappa når vi skal opp og ned, bruker ikke heisen.

I trappa som er todelt med repos/trappeavsats i midten, er det ofte nokså mørkt. Finnes lysbryter både oppe og nede oppdaget jeg etterpå. Men nå gikk vi ned trappa uten lys. Vet ikke om mørket var medvirkende, men iallfall, nesten nede, så ramler jeg igjen. Prøvde ta meg inn, noe som resulterte i at jeg sparka ene stortåa rett i ett eller annet... Ja, skjønner ikke hva jeg traff egentlig, veggen, golvet, trappetrinn eller hva det var. Ramla iallfall i dunge nedenfor trappa med vondt som fy.. Kom både bannskap og tårer... Mareno fikk selvfølgelig skylda som gikk i forveien slik at jeg måtte "henge på"! ;)

Jaja, middag måtte vi jo ha, så jeg fortsatte til tross for smerte og "banking" i stortåa. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, kjente mindre til gnagsårene nå da :)

Er 22 grader ute ennå, det er jo fint.

 Vi gikk til restauranten som har grill i berget.. Har spist der på en tidligere ferie her...

Grillen er ikke bare til pynt/attraksjon heller. Her steiker de både kjøtt og annet. Måtte så klart spise mat fra grillen!

Var hjemme i 21-tida. På en av naboverandaene sitter noen å spiller Yatsy. Kaster iallfall terninger. Bare kaster terninger. Ingen prat. Mulig det er en som spiller med seg selv. Det høres iallfall veldig godt, lyden forplanter seg antakelig bedre enn vedkommende er klar over... Gjør alle lyder det? ;)

Dag 9. Fredag 1. des
Til bassenget. Tåa er ikke god..

Og den har fått ei litt anna farge enn vanlig. Tåneglen er skadet fra før, ikke helt utvokst igjen etter blånegl som falt av tidligere. Nå var det selve tåa/tuppen som tok støyten. Lurer nesten på om beinet er skadet.. Men, men, det blir noen sider bok i dag og, da.

Anita ringte og ville høre om jakken var funnet.. Nei, dessverre :( Jeg er nok kvitt den for godt, bare å innse. Holdt oss ved bassenget fra 12-18. Lest ut bok  nummer to. Den var ikke spesiellt god, glad jeg er ferdig med den.
Lunch 1330

Før middag var det å stryke klær, skjorta til Mareno så ikke helt bra ut....

Har jo ikke med strykejern, selv om jeg faktisk har reisestrykjern, men fant ut at slettetanga sikkert kunne brukes til slikt. Vel, skal innrømmes at det ikke ble optimalt resultat, men iallfall bedre enn før jeg startet. På håret ble den ikke brukt, så det var jo godt at den kom til nytte likevel! :)

Til middag 1830. Ny restaurant (for oss), like nedenfor Sparbutikken. La Voleta. Irish Coffee on da house! Solblekede duker, det ser jo kanskje litt shabby ut. Men maten var ok.

Hadde liten stopp i butikken som ligger i hotellet vårt. Der har de det meste av nødvendigher. Kjøpte kort og frimerker. 11 stk, kom på 130 kr.

Og fant meg tre bøker i "byttehylla" i resepsjonen. Får gå ned med mine ferdigleste i morgen. (Foto: Mareno)

Senere ble det skriving av kort. Det tar sin tid. Sender nesten alltid kort også til oss selv, så får jeg se hvor lang tid de tar i posten! Og det er jo moro å få post i kassen!

Frimerkene vi kjøpte på hotellet, kan kun postes i spesielle kasser. Ikke postens.. Det oppdaget Mareno helt tilfeldig. Men siden det står en sånn her grønn "Post-by-me"-postkasse i gangen på hotellet, så ville vi nok mest sannsynlig postet i den uansett. Men privatisering kan altså gi sånne problemer.
 
På veggen til Spar-butikken står en av Postens (den statlige) kasser, vet ikke hva som hadde skjedd om vi hadde postet kortene i denne gule kassen...

Dag 10. Lørdag 2. desember
Til bassenget ca 1030. Nå skal føttene få to dagers hvile på rad... Ja, ser bort fra sånn smågåing til middag og butikk og sånn. Men overskyet i dag. Faktisk noen regndråper innimellom.

Dette er grunnen til at vi legger oss lengst mulig unna bassenget. Disse "vannkanonene" bråker noe infernalsk! Lydterror. De står og går i en times tid, så slås de av, og hjernen får en befriende ro. Etter nok en time starter de opp igjen og det er like slitsomt hver gang.

Mareno tok seg et bad i dag. Jeg har ikke badet. Mange synes sikkert det er supert med saltvannsbasseng, men det frister ikke meg. Vokste opp like ved et ferskvann med badestrand, så ferskvann er fortsatt mer min greie. Dessuten har det ikke vært så varmt at bad ble påkrevet.

Tok lunch i leiligheta og forble der til vi gikk til middag i 19-tida. Den danske restauranten nede ved rundkjøringa. Eden, heter den. Der fikk vi nokså overkokte grønnsaker...

Til dessert bestilte Mareno "Hjemelavet æblekage". Det viste seg å være eplemos med litt krem og syltetøy.

Lest ut bok nr 3 i dag... Godt at her er bok-byttemuligheter. Det er jo et av godene med å bo på et sted med så mange norske, både fastboende og turister. Noe kontrast til en del andre turer vi har vært på, hvor vi ikke hører en eneste som snakker norsk fra vi drar og til vi er hjemme igjen. Her er det norske menyer, kelnere som snakker norsk, og norske produkter som leverpostei, surkål og div i butikkene. Til en nokså høy pris, kan jeg vel trygt si uten å overdrive :)

Det har vært godt med et par skikkelig late dager. Fått hvilt hjernen også.    

Dag 11. Søndag 3. desember
Søndag i dag. De fleste butikkene har stengt, men noen har åpent. Vi går til Arguineguin i 11-tida.

Rusla litt rundt, innom etpar-tre butikker. Tok en hvil på uterestaurant i krysset nede ved stranda.. Ble til at vi spiste lunch der. Dansk restaurant tror jeg. Heidis. Sildetapas. Var godt det. :)

Rusla litt i noen "bakgater".

Artig med disse båtene med planter i midt på veggen. Har sett slike på flere hus her. Jeg ville nok ikke nådd opp for å vanne plantene....

Disse har pynta fasaden med litt mer julesaker....

Gikk hjem igjen i tre-tida. Nå går vi snarveien, og jeg har lært meg hvor den går. Tror jeg.

Begynte på bok nr 4 i dag. Den er på DANSK! Jada, det går nokså greit å lese. Ikke særlig verre enn nynorsk! ;) Boka er heldigvis ikke så tykk, og det er relativt stor skrift. Skal nok komme meg gjennom den.

Spiste middag på hotellet. Beste desserten jeg har smakt her nå! Flambert mango med sitronis og krem (og to halve jordbær). Var ikke snakk om å tenke lavkarbo etter først å ha smakt!

 Flott måne i dag. Ikke bare rund, men også STOR!!! Supermåne! (Foto: Mareno)

Flott å se månen slik når det er VARMT samtidig. Hjemme er det jo alltid kaldt når det er mørkt... (Foto: Mareno)


Dag 12. Mandag 4. desember.
I dag er dagen vi skal lære å spille golf! Vel, minigolf iallfall. Håper vi. Læremestere blir Bjørg og Tormod. Vi har avtalt å møtes og gå ilag til Anfi der minigolfbanen er. 18 hull, som på en ordentlig bane. Bare mye kortere å slå og gå :) Passer meg perfekt! Bjørg og Tormod har (skikkelige) køller og baller, og banen ligger der i ubruk for tiden. Før kostet det penger å spille og da leide man utstyr på Anfi. Måtte vel bestille time antar jeg. Vi går når vi har lyst, og får spille helt alene. Så lenge vi gidder :)
 Klar til dyst! :)

Her er en som KAN det! Men så har de jo spilt skikkelig golf også. Sånn som gir skikkelig trim. Kilometer på kilometer. Neppe min greie....   



Men dette er jo gøy!  Foto: Mareno

Foto: Tormod med Marenos kamera

Ja, her legger han ikke ballen i hullet, men henter den opp igjen (tro hva dere vil! :)  (Foto: Meg med Marenos kamera)

Foto: Tormod med Marenos kamera
Og så lærte jeg meg å plukke opp ballen fra hullet på denne måten! :) Foto: Mareno


Vi går langs havet hjemover. Har jo nevnt at de jobber med gangveien.

Slik ser det ut her... Noe rives og noe bygges. Det går fremdeles an å gå veien på øversiden av gangveien. Den er nemlig stengt for biltrafikk av hensyn til jobbinga med gangveien. Gående får gå på innerste delen av hovedveien. Men vi tar jo vanligvis snarveien over åsen.


Og her ser vi hvordan den har seget og er blitt støttet opp tidligere. Ser ikke helt tillitsvekkende ut. Godt at det byttes ut med nytt og bedre!


Etter "golfinga" gikk Mareno og jeg ilage Bjørg og Tormod inn til Arguieneguin, ...

.......der det ble litt shopping..

Så lunch, Mareno spiste fiske-/skalldyrsuppe.

Så litt mere shopping. Den butikken som har hele butikken på 50-70% salg. Ikke bare på Black Friday! Til en hver tid! Ingenting kostet mer e 50%. Ja, nye varer som nettopp var kommet inn var også til 50%. Ei dama fra Møre som driver den. Veldig trivelig, men kunne nok ikke drevet slik i Norge, her skal jo før-priser være reelle førpriser....

Hjem og snu før vi går til middag. Det blir på El Guanche. Mareno spiste blandet fisk, dvs 7 forskjellige sorter (som jeg klarte telle) med fisk og skaldyr.  

Sliten.no så jeg tar tidlig kveld!! 

Dag 13. Tirsdag 5. desember.
Hadde avtale med Bjørg og Tormod i dag og. Gikk dit i 10-tida. Det er tirsdag og marked i Arguineguin i dag, vi har avtalt å gå i lag. Vi fikk bare et par timer sammen, for de hadde en annen avtale også i dag. Og vi kan jo treffes mer en annen dag. Så etter en kaffesvett hos de gikk vi til markedet. Jeg kjøpte meg et smykke med armbånd hos dama de leier leiligheta av som hadde smykkebod på markedet.

Etter markedet gikk de ilage oss forbi den store sementfabrikken, viste oss et par fiskerestauranter og Bar Eladio (baren er i garasjen), som tante Synnøve har tipset oss om.. Der man fikk komme inn på kjøkkenet for å velge seg mat.

Så gikk Bjørg og Tormod videre til neste avtale, og vi to slo oss ned og spiste dagens suppe til lunch.

 Her kokkeleres det!

Suppa var kjempegod!

Så kom julenissen! Ja, nesten julenisse. Men det var ei dama som hadde julepynta seg. Så kom etpar til og etterhvert ble de åtte sykker, 4 damer, 4 menn.

Jeg tenkte jeg kunne gå og spørre om jeg fikk ta bilder av de, hørte de var nordmenn, men lot det være. Så jeg tok heller i "skjul" da vi gikk forbi på nedsiden noe etterpå. Senere da vi fortalte Bjørg og Tormod om disse "julenissene" så mente de straks at de visste hvem det måtte være. Og ja, da jeg lette fram bildene på kamera og viste frem, så stemte det! Noen er jo bare slik at man kan kjenne de igjen på beskrivelse av utseende og oppførsel :)


Vi ruslet samme vei tilbake.
Slik blir altså palmene seende ut hvis de ikke blir "frisert" etterhvert som bladene dør. Noe jeg aldri har tenkt over. Har jo bare sett (lagt merke til iallfall) palmer med nakne stammer, trodde de ble slik av seg selv...

Her ser vi sementfabrikken... litt av den iallfall. (Foto: Mareno)
Ikke helt enkelt å gå på disse steinene i slippersan! :)  (Foto: Mareno)
 
Men jeg hadde jo sett for meg at gubben kunne ta et par kule bilder av meg i steinene, med seilbåten i bakgrunnen..... Ble ikke helt som jeg hadde forventet, men ok da :)  Mareno sier at hvis bildet blir mislykket, så kan han bare kalle det kunst. Foto: Mareno

Vet ikke hvilken hensikt dette har. Bare for moro skyld, noe magi-greier, eller religiøst.. Sikkert noen som har kost seg med å lage det.

Vet ikke om disse tre har fiskelykke, men de får iallfall en og annen forfriskende sprut over seg, når bølgene slår ekstra høyt.. som her.

Når vi nå kommer tilbake er markedet over. Nå foregår det rydding på høyt plan. De er ganske effektive. Her blir det blåst på kort tid.

Så var vi jo blitt fortalt at etter markedet brukte det være levende musikk på Busters Bar. Vi gikk dit. Kom tidlig og fikk oss fin plass å sitte. Kostet 5 Euro pr stk for musikken fikk vi beskjed om da musikken startet opp. Ja, det stod nok på plakaten utenfor, men det hadde vi jo glatt klart å overse. Men ok, det var faktisk verdt en femtiapp pr stk!

Musikken var overraskende god! Tre stk, som trakterte munnspill, keyboard, bass og gitar. Og så hadde de et par gjesteartister..
Her var et par danseglade.... Ikke helt samme stil som oss da, men.... Moro å se på (de og?)  :D

 
 Ble ikke så lange klippet her, jeg måtte jo danse Jump til denne! 

Her med gjesteartist, Nils, -Lundèn eller Lundin, husker ikke helt. Hun dama som også var gjesteartist, var ikke det helt store.. så lar vær å legge ut videoen jeg tok av henne...

Ja, det ble jo litt dansing på oss også. Til tross for at jeg bare hadde slippersene på føttene. Holdt på å miste de flere ganger, men det gikk nå høvelig bra. Og ei dama som pratet engelsk kom bort i en pause og skrøt av hvor "fantastic" det var å se på oss... Og en nordmann kom også bort, dama hans hadde beordret han til å gå og prate med oss. Han var mektig imponert, fortalte han. Jaja, for de som ikke kan danse, så kan det vel se litt imponerende ut.

Hjem uti kveldinga.
Sola går ned litt over 18 på denne tida av året. Da kan det se slik ut. Ikke riktig så mørkt som bildet gir inntrykk av, men bilder kan jo lyve... Foto: Mareno

Ut igjen for å spise middag. Gikk til Palm Garden, oppafor hotellet. Flott sted med god service. Mareno fikk skikkelig snitsel. Av KALV selvfølgelig! Til dessert gjorde Mareno følgende bestilling: "I will have Hot Love (som desserten het), - kunstpause-  and I will share it with my wife"! Servitrisa trakk ikke på smilebåndet.

Hjem og litt lesing før sengetid.

Dag 14. Onsdag 6. desember.
Grunnlovsdag i Spania i dag. Og i dag skal jeg gå i fjellet! Tar tredobbelt gnagsårplaster på begge føttene. Sokker og mine fantastiske Hooka-sko (terreng-joggesko med max demping)! Vi går avgårde litt før elleve. Første etappe er planlagt til Sukkertoppen.
 
Likte ikke der vi gikk opp sist fra parkeringsplassen like nedenfor hotellet. Var nokså bratt og så mye løs stein//grus. Da bestemmer jeg at vi heller tar den bratteste veien opp, den som går like ved døra på hotellet. Der er det tau man kan sikre seg med, så det føles mye tryggere. Tror jeg før jeg starter iallfall. Fikk jo ikke tatt bilder da vi selv klarta opp, men tok disse et par dager før, av et annet par som tok den veien.

 Inngangen til hotellet vårt ligger rett utfor bildekanten til høyre.

Her klatrer gubben hennes opp....

Og han står oppe og filmer/tar bilde, når kona klatrer. Ville vel sikre seg et siste bilde i tilfelle det gikk galt! :)

Fra der tauet er festet går det en sti i Trollstigesikk-sakk opp til fjellveien som da blir mye lettere å gå på. Vi tar sikte på Sukkertoppen i første omgang.

Allerede gått ganske langt... Patalavaca langt der nede..

Ligger en stor geitefarm oppi fjellet. Denne Geita hadde det nok ikke godt. Juret nådde helt ned i bakken når den stod. Må jo bli helt oppskrapet under når den skal forflytte seg på dette steinete underlaget.. :(

Snart på Sukkertppen, men må først opp på en liten topp ved siden av veien. Jeg må jo se hva som står på skiltet jeg ser på avstand. Mareno mente visst det var unødvendig, men har jeg bestemt meg så blir det slik. Det vet han jo, så da springer han like godt først (han har jo ikke gnagsår. Ennu iallfall!) Vel skiltet var ikke særlig interessant da, men.

Sukkertoppen! Er vel Puerto Rico vi ser oppe til venstre i bildet. Da vi kom opp hit, satt det to stykker her fra før. Vi sa Hei til hverandre og dama spør: "Er det ikke dere som er så flink å danse?" --Hallo, har det ryktes over hele øya at vi har danset? Vel, det viste seg at hun også var på Busters Bar i går, så hun hadde sett oss og kjente oss igjen nu. Hun hadde faren ilage seg. Det viste seg at hun også hadde danset litt i Kom og Dans i "hine hårde daga". I Alta. Artig. Men vi fikk ikke prata så mye dans at jeg fant ut om vi hadde felles kjente i Alta. Utvekslet ikke navn på hverandre heller.. Men hun fortalte oss om veier og steder i fjellene her, var godt kjent her, så nå har vi et par nye turmål vi får ta en annen dag. :) (Våres plass og Eivinds plass)


Jeg fant denne steinen i steinhaugen.
Baksiden. På 3. siden stod det Fran and Sharon. Kjærestepar? Moro! :)


Føttene holder såpass godt at vi (jeg) beslutter at vi fortsetter mot Puerto Rico. Er deilig å bare tusle/rusle/gå og la hodet få slappe av.

Så kommer vi til den "berømte" Norskeplassen. Med palmene. (står Palmehagen på kartet til Google). 


Det står Norskeplassen på ene siden....
 Og El Palmeral på andre siden!

Denne "varden" like bortenfor (vises på forrige bilde, litt til venstre for midten) måtte jeg ta en nærmere titt på. Jammen fant jeg ikke enda en dekorert stein. Den ligger nesten midt på den siden av varden som ligger i skyggen, til venstre i bildet.
Etter at vi kom hjem gikk jeg på nettet søkte opp "Shropshire" (som stod på første steinen) og fant ut hva som var greia med disse steinene. Man dekorerer slike steiner, og legger de ut slik at andre kan finne de. Når man finner slike, skal man ta bilde, og poste på siden. Steinene kan man enten la ligge, ta med og plassere et nytt sted, eller beholde hvis de er veldig fint dekorert. Akkrat denne siden var i utgangspunktet beregnet på Shropshireområdet. Men noen derfra har altså vært på GranKanaria og lagt ut i fjellene her.

Fra "Om" på siden: " Welcome to Shropshire Rocks...
I was inspired by the Whidbey Island Facebook Community (check out their Facebook page) and all of the fun that they are having, that I decided to start my own painted rock community here in Shropshire.
The idea is to decorate rocks or other found items in nature and hide them in various locations to brighten someone’s day. You can use paint, chalk, crayons, sharpies,or whatever- as long as it has a coat of sealer over it to help preserve the art. On the back of your masterpiece write in Sharpie- Post a picture to the Facebook Page "Shropshire rocks”. You can also write- Re Hide Me. If you find a piece of art that you can’t bear to part with then please feel free to keep it.
This is meant to be fun for everyone of all ages and abilities. Get creative and get outside:)"


Jeg la ut bilde på siden etter hjemkomst, og Sharon meldte seg. Hun og sønnen Fran (5-6år?) hadde lagt ut steinene. Kjempeartig. Skulle selvfølgelig tatt med en av steinene og lagt den ut igjen i Norge, men visste jo ikke hensikten da jeg fant de..

Så hvis noen som leser dette skal til Sukkertoppen eller Norskeplassen, så får dere se etter disse steinene, kanskje ligger de der fremdeles! :)

Facebooksiden/-gruppen for Shropshireområdet er ei av flere slike grupper som driver med dette. Dette var vel den første: WhidbeyIslandRocks
Og her kan man se hvor det er lagt ut steiner og selv registrere når man legger ut eller finner steiner uansett hvilken gruppe man "tilhører": Steiner lagt ut og funnet Kanskje vi skulle laget ei gruppe i Norge også, Norske Steiner (Norwegian Rocks)?

Ok, vi fortsetter mot Puerto Rico. Det er faktisk ganske langt.....

Men her nærmer vi oss. Puerto Rico til høyre, Nydalen som går inn til venstre i bildet. Men var lenger å gå ned herfra enn det kunne se ut som også.. Veien gikk mye sikk-sakk nedover... Vi brukte nærmere tre og en halv time på turen over fjellet, tante sa 3 timer, de går nok raskere enn oss..

Vel nede ble det lunch på Fran's restaurant, vi velger hver vår suppe. Gode begge to.

Hjemturen blir nok ikke over fjellet. Vi tar veien langs sjøen. Den er adskillig kortere, de fleste går på en times tid.

Her går vi ned trappa og går stranda videre... Om Anfi og så slumpa vi innom litt shopping. Mareno kjøpte t-shirt på butikken med økologisk bommullsprodukter.

Vi brukte nesten 7 timer fra vi gikk hjemmefra og til vi var tilbake. Men innlagt mange stopp da, spise, drikke, fotografere og shoppe. Varm fin vind på hjemturen. Tenkte gå innom apoteket å få mer gnagsårplaster, men de hadde stengt, det er jo grunnlovsdag i dag..Vel, Grunnnnovsdag her er ikke det samme som i Norge, merket lite (rettere sagt ikke noe) til det. Tror de fleste butikkene hadde åpent også.

Det har vært en flott tur, flott dag. Men nå er jeg sliten altså. Både fysisk og psykisk, gårdagen sitter nok også i. Ordene forsvinner, balansen streiker, kroppen er "død", hodet er helt bomull og veier et tonn, og jeg havner tvert på sofaen. Nok er nok, skal ikke ut mer i dag, så Mareno lager middag i leiligheta. Godt å legge seg i kveld. De har skiftet på senga i dag, første gang siden vi kom. Ny dag i morgen, bare å mobilisere.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar