torsdag 6. april 2023

Jordan, dag 1 (reisen) og 2, mars 2023

6. oktober 2022
Kjøpte et Allers for et par uker siden da jeg var alene på ei hotellovernatting og hadde glemt lesestoff. Og der ser jeg at Aller Travel kjører tur til Jordan den 17. mars til neste år. Jeg har jo ikke tatt 60-årsturen min ennå (korona og div), og 17. mars blir Mareno pensjonist. Ja, 67 år (enten han nå bestemmer seg for å fortsette å jobbe eller ei). Verdt å feire, både min -nå etterhvert flere år gamle 60-årsdag og gubbens "honnørbillett"-tilværelse!
 
Hadde jo vært skikkelig kult å fått se Petra på ekte! De frister også med "Verdens vakreste ørken", noe helt annet enn Maspalomas-"ørkenen" på Gran Canaria. Fristende. Sendte de mail og forhørte meg litt... Tilfredsstillende svar, - så da: Tur er bestilt!!! Depositum betalt!

5. mars
Under to uker til avreise. Reisenervene er kommet. Enda fler "Lisbeth-hendelser" enn til vanlig! Typisk at jeg skulle sette vaffeljernet i skapet etter bruk, så jeg åpner oppvaskmaskinen og putter det inn der. Så plutselig at dét ble helt feil, så da ble det latterkrampe ei stund! Gubben bare dro på smilebåndet, han er jo etter hvert blitt nokså vant til mine "bomullshjerneaktiviteter" :)

Har skrevet ut billetter, fått godkjent innreiseskjemaet, lastet ned koronasertifikat, utskrift på papir.. Må jo ha backup! Går ikke å bare ha ting på telefonen for hva hvis jeg blir fri for strøm, blir frastjålet mobilen eller annet uforutsatt? Trooor jeg har det meste under kontroll... Hentet opp koffert, dollar og euro (anbefalt til tips) og div andre kort og papirer... åpnet kort for bruk i utlandet.

Dette blir vår første reise til et muslinsk land. Måtte jo tenkte to ganger da akkurat dét gikk opp for meg.. Er jo mye kristendomshistorie i programmet. Jesus døpested, Mosesfjellet osv... "Historiske" steder.. Mye religion i Jordan, tror jeg. Har i minne en tidligere tur (Vietnam?) med en lokal guide som var overbevist buddist og ville formidle akkurat dét.. Ble nærmest rene forkynnelsen på både inn- og utpust i "timesvis".
 
Interessant med religioner, men hadde ikke tenkt tanken at det kan ha betydning for denne reisen. Men altså, landet Jordan er jo muslimsk. Vi (jeg) bør dekke skuldre og knær på offentlige steder (ikke like nøye på typiske turiststeder). Og vi skal selvfølgelig respektere landets regler og religion. Ble litt utfordrende å velge ut klær å ta med seg.. Men ok, tror jeg har litt å velge i! Haha! 
 
Gav gubben beskjed om å ta en størrelse større koffert enn den som han hadde hentet fram.. Hvem vet hva vi vil kjøpe med oss hjem? Godt å ha ekstra plass, isåfall! Oslo-Jordan kan hver ha med 30 kg innsjekket bagasje (Gardermoen-Evenes: kun 23 kg, så det blir limit).

Torsdag 16. mars.
Hjemmefra i 1430-tia på hver vår bil. Gubben setter igjen avisbilen på Sortland. Vi spiser middag på Tjeldsundkroa og er framme på Evenes 1830. Litt forsinket flyavgang, vi lander 2145.

Traff jo kjente på flyplassen på Evenes, Ingrid og Arvid. Kjekke folk. Søster til min tidligere sjef og mannen hennes som jobbet i kommunen og er en "grepa kar". De skal til Gran Canaria. 6 uker. De skal også overnatte på flyplassen først, men på et annet hotell enn oss.. Så vi tar farvel utenfor terminalen. Tenker at de gleder seg like mye som oss til sol, varme og opplevelser! :) Håper turen innfrir! :) 

Sjekka inn på hotellet og rakk en liten tur i baren før vi tok kveld. Nå er vi på tur!😀

Fredag 17. mars, dag 1 (av programmet)
Frokost på hotellet før flyavgang 1105. Mareno har bursdag, den tidligere nevnte 67-årsdagen.. men det blir jo ei nokså lunken feiring da, vi er jo på reise helt til sein kveld. Ny avgangstid kommer opp, 1215. Vi lettet ikke før 1319, vel to timer seint. Ble sittende ved siden av ei dame på flyet som var på samme tur som oss. Hun hadde vært i Jordan for 19 år siden, og var spent på om mye var forandret. Senere fikk jeg vite at hun heter Lisbeth, samme som meg :) 
 
Jeg sa neitakk til vin ombord i flyet, trodde vi måtte betale for det, og antok at Mareno (satt et par rader foran meg) kjøpte til oss begge som han bruker... Det var jo full skivebom. Vinen var gratis, han fikk og jeg forble fri. "Lisbeth på tur"! 😒
 
Mellomlanding i Istanbul. Jeg som alltid har sagt at til Tyrkia skal jeg ikke! Litt prinsippsak, bla pga behandlinga av kurderene der. Men et flybytte er jo langt fra det samme som å feriere der! ;) Rakk å få kjøpt meg en kjøleskapmagnet der da :) 
 
Så ble resten av ventetida her slått i hjel på en kafé. Bursdagsbarnet bestilte hvitvin, jeg et glass øl. Og da kom selvfølgelig den klassiske: Ved servering settes ølglasset foran Mareno og hvitvinen til meg! Det slår jo aldri feil!! - Damer drikker hvitvin, menn drikker øl! "Opplest og vedtatt!"! Servitrisa (ganske ung) oppdaget at vi byttet om da hun var på tur å gå, så hun kom tilbake til bordet og unnskyldte seg, lett rødmende.. Klappet meg på skuldra og sa sorry flere ganger! :) 
 
På neste fly fikk jeg plass ved siden av et par fra Skien (hvis jeg husker riktig). De hadde vært innom Bø på en ferie for noen år siden og husket at de var på kafé og spiste det de betegnet som verdens beste kanelboller (-snurrer?). Det må jo ha vært på bakeriet hos Jenny. Artig. Men synd at bakeriet/kaféen ikke eksisterer lenger.. (Jenny kan nå treffes på hotell Regine i Bø)
  
Vi lander i Amman, 2317, to timer før norsk tid (2117 hjemme). Er egentlig bare en time forskjell, men vi har jo ennå vintertid i Norge, det har de ikke i Jordan. Ting Tar Tid på flyplassen, visum, bagasje. Ja vi er jo i en politistat... sjekk her og sjekk der. Sjekker omsider inn på Bristol Amman Hotel*****, klar for opplevelser i morgen (tror vi!). Gratis internett, men noe ustabilt, iallfall på vårt rom. 

Vi tenker at det er lurt å få tatt ut jordanske dinarer allerede i kveld, det kan jo bli kø i minibanken og knapt med tid i morgen tidlig før bussen går. Flere andre hadde tenkt samme tanken. Lurt tenkt. Det viste seg at minibanken ved hotellet vårt var tom for penger, så vi måtte gå til et annet hotell i nærheten. Det ble litt leting, men vi fant fram. Der fikk vi heldigvis ut penger. La oss kl 04 (men bare 02 i Norge).

Lørdag 18. mars, dag 2
Teppegolv på hotellrommet, så jeg våkna noe tett.. Frokost sammen med Gunn og Berit fra Bergen, to fantastiske damer! :) Bare å håpe at man kan holde seg så godt både fysisk og mentalt når man blir 15 (+-) år eldre. Med min bommullshjerne spørs vel det.. Fysikken er jo allerede godt preget av polyartrosen og div. Men er iallfall testet for demens og frikjent! - Så lenge dét holder da! 😁 
 
I dag skal vi oppleve Amman. Byen ble en gang bygget på syv høyder, men har i dag vokst til godt over tjue. Det er en av de eldste byene i verden som fremdeles er bebodd. Byen ble en gang Kjører i bussen fra hotellet..

Settes av og rusler litt i gatene. Vår norske guide Tone og vår jordanske guide/tilrettelegger Hindi fremst (Foto: Mareno)

Vi besøker et lokalt grønnsakmarked. Mye folk. Og mye som kunne friste her. Litt annet enn grønnsakdisken på Spar hjemme! ;)
 
Dette er mandler! :) 

Dadler, oliven,  mmm... 

Tenk å kunne hatt slikt utvalg heime på landsbygda... Alt hva hjertet begjærer.... I mengder.

"Himmelrike" for meg som ikke spiser potet (til vanlig, men litt unntak når jeg er på opplevelsesreise). 

Vel, jeg husker noen ti-år tibake da vi plutselig fikk PAPRIKA på nærbutikken. Men ikke hadde råd til å kjøpe den... :( Her kunne jeg gått "amok" i dag! :) 
 
Hverdagsliv..

Nydelig blomstring. Dette er vel mandeltre. Blomstrer på bar kvist. 
 
Her ser vi bladene så smått begynner komme.. (Foto: Mareno)
 
Minareter er det mange av. Litt forskjellig utseende, men megafonene er vel like :)
 
Så står det romerske teateret på besøkslista. Teateret er ca 2000 år gammelt. "Golvet" er hellende og akustikken her er fantastisk!
 
Vi får prøve ekkoet når man står på dette merket. Bare å rope så får man ørt'n svar. 
 
Her ropes det! 
 
Og her står Mareno og lytter... etter et litt "forsiktig" rop.... :) Det høres veldig godt likevel :)
 
Vi orket ikke gå opp til toppen her, men prøvde se for meg alle radene fullstatt med folk. Plass til 6000. (ikke folk da, men personer, hehe)
 
Vi skal videre! Teateret i bakgrunnen. 
 
En liten stopp oppe på høyden hvor vi får utsyn over deler av byen og over teateret (Foto: Mareno)
 
Vi kjører videre mot Citadelhøyden. Her er svingen så skarp (og smal) at bussen måtte rygge for å komme seg rundt. Det skjedde et par ganger til i løpet av rundreisen vår i Jordan. Skøy!
 
Flott utsikt over deler av byen herfra. Amman er bygd på sju høyder. I Amman skal alle hus være sandsteinsfarget sier reglene. Husene har jo blitt bygget i sandstein fra gammelt av. Ved første øyekast tenkte jeg at byen så noe kjedelig ut, men ved nærmere ettertanke liker jeg det. Det gir en ro og behagelig følelse og er ikke noe kræsj av ørt'n forskjellige stilarter slik man ser i de fleste europeiske byer. Husene er heller ikke høye. 4-5 etasjer på de fleste blokkene, kanskje ei og anna på 7 etg. Ingen skyskrapere her nei! :) 
 
Her fires flagget på den digre flaggstangen i byen. Dette fordi det er meldt mye vind. Raghadan flaggstang er 126 meter høy, bygget i stål. Den var i noen tid den høyeste flaggstangen i verden, designet for å tåle jordskjelv og dårlig vær. Den er synlig fra hele byen Amman og opp til en avstand på 20 kilometer. 
Enda nærmere (Foto: Mareno)
 
Citadelhøyden er den aller eldste delen av byen. Arkeologiske utgravinger viser at Amman var bebodd for 9000 år siden.
 
Vår norske guide Tone er et oppkomme av kunnskap/historisk informasjon om alt vi ser og ellers om forholdene i Jordan. Jeg prøver notere litt, men skjønner lite av notatene når jeg kommer hjem, og husken er lite tilstede.. Så, -da blir det bildene og litt googling som får hjelpe meg med det meste av tekst her.. :) 
 
Besøk på det arkeologiske museet som huser en svært interessant utstilling med blant annet noen av verdens eldste menneskefigurer. Dette er funn fra en barnegrav. Samlingene her strekker seg helt tilbake til steinalderen.
 
Hadde jeg sett dette i Norge så hadde jeg anmeldt tvert! En liten gutt står med hodet ut av vinduet på førerplassen. Her suser bilene forbi i stor fart på venstre side. 
 
Her ser man hvordan ungen står på sjåførens venstre lår, vi ser baksiden/hælen av skoen.. (i den røde ringen)

Så også ei dame som kjørte med to små jenter i passasjersetet foran, de satt/stod løse, ikke noe sikkerhetsbelte eller pute/stol. Så også et utall sjåfører som kjørte mens de snakket i telefonen. Trafikkulykkene i Jordan er mange. Her kjøres stort sett uten lys, uten å bruke belter, mange kjøretøy er gamle og dårlige (så mange motorstopp langs veien). Vi hadde heldigvis en ok buss og en flink sjåfør. 

Bensinen her koster ca 28 nkr pr ltr. Lønningene til det store flertallet i Jordan er en brøkdel av hva vi har i Norge. Arbeidsledigheten er på 23%, ungdomsledigheten er 47-49%. Så hva klager og syter nordmenn for? Prisen hjemme er i skrivende stund 22nkr. De fleste som syter tåler jo godt å stramme livremmen litt. De som har det verst er nok ikke de som klager mest, de prøver vel heller å skjule at de har det ille.

Helt vanlig her å ha flagget hengende på husfasaden, blir vi fortalt. 

Ok da. Så finns det skyskrapere her også. Men de er altså ikke mange. Og de står i "Downtown" of Amman. Dette er Rotana hotel, 50 etasjer, 188 m høyt, byggearbeider startet i 2010 og det stod ferdig i 2016. (Foto: Mareno gjennom bussvindu)

Lunch i 14-tia. Mye god mat. Den grønne drikken ble vi anbefalt av Tone, den heter Lemon Mint og var kjempegod! Helt alkoholfri også. Kelnerne var veldig blide og ikke minst morsomme.

Lunchen var inkludert, men drikke må vi betale selv. Mareno skulle da betale for to Lemon Mint og en arabisk kaffe. Regninga var på 7 jordanske dinarer (ca 105 nkr). Mareno la til litt driks og skrev 8 JD. Kelneren skjønte nok at han mente at han ville betale 8 totalt, men han "la de 8 til" og sa "Fifteen! Thank you so much"! Lo veldig og blunket til meg. Vel, det ble med de åtte! :) 

Noen kommenterte at kelnerene var så morsomme... -Ja, vi er fra Egypt! hadde den ene kelneren sagt. - Det sier jo alt liksom, sier Tone. 

På hjemturen kjørte vi gjennom ambassadestrøket. Der ambassadene er og de rike bor.

Dårlige bilder, tatt gjennom bussvindu i fart, men de gir vel et inntrykk likevel.. 

Tilbake på rommet står nøkkelkortet i holderen. Merkelig, var så sikker på at jeg tok det med ut.. Nærmere sjekk og vi har TRE nøkkelkort. Enda merkeligere... Men ok. Kjekt med ekstra kort så vi kan ha ting på lading mens vi er ute på opplevelser!

Felles middag på kvelden. Det er buffet med  mye godt. Både hovedmåltidet og dessertene (mye gode kaker, -Sølvi ville gått berserk!). Vinen er jordansk. God den.

Vi tar (omsider) kveld. I morgen står bla Dødehavet på programmet. Det ble litt omrokkering pga værmeldingen.

Fortsettelse følger...  før eller siden.....

6 kommentarer:

  1. Venter på fortsettelsen 😊

    SvarSlett
  2. Flott reise og reisebeskrivelse

    SvarSlett
  3. Så fantastisk Lisbeth, nå gjennopplevde jeg de første dagene takk😊 gleder meg til å lese mer. Heidi R

    SvarSlett
  4. Så artig å ‘få være med til Jordan’ 😊
    Lena

    SvarSlett
  5. God dokumentasjon. Tekst og bilder hjelper godt på hukommelsen. Venter på neste bolk.

    SvarSlett
  6. Veldig moro å lese, fin informasjon og flotte bilder. Tusen takk, hilsen Tone

    SvarSlett