søndag 15. november 2015

Oslotur 2015, del 1, Temahelga

26/10
Har bestemt oss, høvelig fort og plutselig (NOE må vi jo gjøre når det ikke ble Tyrkiatur) for å dra på Temahelga til KOD (Kom og Dans) i Oslo denne siste ferieuka i 2015. Bestilte billetter i dag. Og hotellerom. Mer om dansehelga her: Temahelg Oslo

Vel, sjekka med tante først at de er hjemme og vil ha besøk, så da blir det to døgn i Oslo og så drar vi til Kolbotn og besøker beste tante og onkel og anna slekt noen dager. Gleder oss! :)

Skal bo på Scandic Helsfyr den helga, det er like ved der Elisabeth (som "utvandret" fra Vesterålsrockeran i vår!) og Odd Jørgen bor, så de har lovet å gi oss skyss fra hotellet til Bøler Kirke der festene skal være.

Moro med dans i kirka. Særlig for meg som er så ukristelig. Utmeldt av Statskirka. Ateist er vel rette ordet (må muligens sjekke definisjonen, så jeg ikke sier noe feil).  Agnostiker er jeg ikke. Anser meg som realist og humanist. Har respekt for andre menneskers tro, enten de er kristne eller muslimer eller what ever. Så lenge de tror, og ikke bare bruker religion som et skalkeskjul for umoralske ting.. Alle må få tro hva de vil, innenfor reglene for menneskerettigheter, og vi som ikke tror bør opptre respektfullt og ikke tråkke på andres religion. Vi trenger ikke tegne Mohammed, brenne bibler osv bare for å demonstrere... Ofte under skalkeskjul av ytringsfrihet. Synes all ekstremisme er feil, uansett religion eller annet... Og at all respektløshet er feil. Vi er alle mennesker. Bør kunne leve i fred og fordragelighet. På den ene kloden vi har.  :)

OK, det var vel  en (liten) digresjon. Nå er det fokus på ferietur! Jeg skal kose meg med å danse i kirka! :)

Torsdag 6/11
Siste dag hjemme. Melding fra Elisabeth på morrakvisten. Hun vil gjerne at vi spiser middag ilag i helga. Var litt kræsj med vaktene hennes på Temahelga, men hun fikk byttet så da spiser vi middag ilag på lørdag. Supert! Gleda mæ :) Kanskje får vi skvisa inn litt kaffe på fredag og, før hun skal på vakt.

Pakking må gjøres. Litt mer enn til ei vanlig dansehelg. Vi skal jo til tante og onkel i tre-fire dager etterpå. Men tenkte unngå største kofferten likevel... Optimisten! ;) Vel, gir ikke opp før jeg er begynt iallfall :)

Fredag 7/11
Hjemmefra på natta kl 0220. Umenneskelig tid. Ingen vits å legge seg først, for natteravner som meg. Gubben fikk vel en times tid på puta mens jeg pakket ferdig. GPS-en beregnet framme kl. 0454. Tørre veier med litt rim her og der. Gubben startet å kjøre, vi byttet underveis, og han kjørte aller siste biten igjen. Framme tre minutt etter GPS-ens beregning. Var vel byttene som tok de tre minuttene! :)

Innsjekk stenger 30 min før avgang. Vi har god tid. Avgang 0645. Kafeen var ikke åpnet. Sjekker inn og setter oss i kafeen og slapper av. Boarding 0625 ser jeg på tavla...om 5 minutter... NEI om en TIME og fem minutter!!! Typisk meg. I ene øyeblikket tenker jeg at vi har beregnet helt perfekt, i det neste har vi "altfor" god tid..

Oppdager plutselig et kjent fjes. To kjente fjes. Randi og Rolf Ivan. De setter seg ilage oss. Trivelig. De skal til Gdansk. Ett av mine "vil-gjerne-til-steder". Kafeen har åpnet. Mareno har kjøpt oss kaffe. Rolf Ivan kjøper de kaffe. Men så oppdager Randi plutselig: "MOBILEN!!????" Hvor er den? I bilen... ?! Eller?

Som skikkelige mannfolk flest, så tilbyr Rolf Ivan seg å gå tilbake til bilen og lete etter/hente mobilen hennes.. Han må jo ut, helt bort til privatparkeringa, og på nytt gjennom sikkerhetskontrollen på tur inn igjen.. I mellomtiden drikker vi kaffe, prater og koser oss. Men tiden går og Randi blir nok litt bekymret etterhvert.. Virker litt sånn... Iallfall ville JEG blitt det.. Kjenner meg jo SÅ igjen! Egentlig burde det vært MEG som hadde glemt mobilen i bilen. Det ville jo vært helt typisk Lisbeth-på-tur. Utrolig kjekt å kunne kjenne på følelsen at det IKKE er meg, men likevel tungt å kjenne på følelsen som Randi måtte ha...

Vi fikk ikke snakka mange ordene med Rolf Ivan. Han kom akkurat tilbake så de rakk boarding, så han gikk glipp av kaffen, men han hadde funnet mobilen i setet, og de rakk iallfall flyet (som gikk før vårt).

Vi hadde bedre tid ja. Skjønner ikke hvordan jeg beregnet da vi kjørte hjemmefra. Hadde jo beregnet en hel time mer enn nødvendig.. Og vi fikk enda bedre tid. Det viste seg at det var tåke på Gardermoen, så flyet vårt fikk ikke ta av før en halv time etter beregnet avgang. Ok. Fint over skydekket på tur sør iallfall!

Vi landa 0845. Fikk beskjed om å slå mobilen HELT av før landing pga tåka. Flymodus var ikke godt nok. På Gardermoen er det tåke, ja.. 

Andre retningen... 


Tok flybussen til Scandic Helsfyr hvor vi skulle bo.

Så jo bygget det stod Scandic på rett før vi gikk av bussen. Virket som bussen stoppet rett ved. Dengang ei. Hadde jeg vært alene hadde jeg aldri funnet fram. Og JEG spør jo ikke om veien. Men med ledsager (gubben) så fant vi fram. Litt hit og dit, en undergang, hit, dit, en sti over en plen og så var vi der! :) 

Står Scandic til høyre oppe på taket her! :) 

Var framme på hotellet kl 10. Noen timer før vanlig innsjekk altså... Men intet problem, vi fikk sjekke inn med det samme, de hadde rom klart. Mareno måtte dra kortet etpartre ganger, men døra åpnet seg høvelig raskt... Tenker problemet ville vært større om det var JEG og MITT kort som skulle låse opp.. Hehe ;)

Supert! Stort flott rom, nest øverste etasje, helt ok. Vinduer helt ned til golvet. Utsikt til Valle Hovin Stadion bla (blir til høyre utenfor bildet akkurat her), der jeg var på Paul McCartneykonsert ilage broderen i 2004.. Herregud kor tia går! :(

Siste biten til hotellet gikk vi på gangveier over plen, fulle av løv fra trærne rundt om.. Koffertene tok med seg litt som suivernirer :)

Jeg hadde som vanlig glemt Scandickortet mitt, og dessuten var det Mareno som hadde bestilt rommet siden det var Coop-kupp, så ble ikke noe poeng denne helga.. 

Elisabeth har sendt mld at Odd Jørgen har tilbudt seg å lage pizza hvis det passer for oss fredag ettermiddag. Hun plukker oss opp  i byen når hun er ferdig på jobb. Supert! :)

Slappa av på hotellrommet ei stund. Dro ned til sentrum i ett-tida. Kjøpte billett i kiosken. 30 kr pr stk. Gikk på t-banen. Holdt på å falle da toget startet, måtte sette sjøbein... falt ned i nærmeste setet som var ledig.. Jeg var jo som vanlig urolig..hadde ikke helt kontroll... skulle ikke billettene aktiveres på noen vis, noe sted..?  Jeg spurte jo bare Mareno. Han så etter sånn aktiveringsautomat... Mannen som satt midt imot oss opplyste at "Joda, vi måtte aktivere billetten. Vi skulle ha gjort det FØR vi gikk ombord. Kunne ikke gjøre det ombord, slik som på bussene. Og nå var det veldig ofte kontroller, fortalte han. Det kostet 1000 kr hvis vi ble tatt med uaktivert billett!" Akkurat ja, det betød 2000 for oss to da! :( Han ville gått av på første stasjon og aktivert billetten og så gått på neste tog igjen, sier han. OK, det valget var jo enkelt. Vi hoppet av, aktiverte billetten og hoppet på neste tog. Kunne faktisk rukket samme toget også, men stresset ikke, lot det bare gå.. Var jo bare to minutt til det neste, so what? No probem for oss som er vant til at bussene ikke går med to TIMERS mellomrom en gang! :)


Litt gåing på Oslo City. Mat på Starbucks.

Innom Stoff og Stil en snartur. Handlet ingenting. Jeg må jo ha prosjektene klar før jeg kjøper inn stoff og tilbehør, så jeg vet hva jeg trenger.. Mye flott her, både av stoffer og tilbehør. Nå MÅ jeg altså komme meg i gang med sying snart!!!... (må bare finne instruksjonsboka til Overlocken først, så jeg får tredd den skikkelig)


Pizza hos Elisabeth og Odd Jørgen. Han er jo en super kokk! :) Flott leilighet de har, og de er flotte folk! Her er kokken i aksjon!

Mareno fikk prøve hatten til Odd Jørgen. Video ligger her: Mareno prøver "levende" hatt!

Elisabeth droppet oss av ved hotellet da hun skulle i komite på Temahelga. Døra gikk opp uten problemer denne gangen. Vi fikk ordnet oss til festen på kvelden.

Var vel da vi skulle dra dit at vi oppdaga at hotelldøra måtte låses når vi gikk.... Vi gikk ut og jeg tok i døra bare for sikkerhetsskyld for å sjekke at den var låst, og det var den IKKE..! Mareno prøvde låse med kortet sitt, men nei. Vi plagdes mye, jeg tok mitt kort, og vi fikk iallfall låst tilslutt.. Tanken kom plutselig at da hadde vi mest sannsynlig vært i byen i timesvis i formiddag, men åpen hotellromdør... iPad, nettbrett på lading, ja div.. Jaja, da får vi sikre at vi låser når vi går ut heretter!

Så kjekt å treffe så mange KOD-folk! Mange klemmer og takk for sist! Og enda fler kom på søndag..

Bengt Fasting var DJ. Det ble arrangert en Strall. Sikkert 25 år siden sist jeg tok den. Ned i knærne! Først bare mot en vegg. Vi tok den en gang til. Og snudde mot fire vegger... Den var like fin bakfra, uttalte Bengt! :) HAHA! :)

Elisabeth tilbød seg å kjøre oss hjem da festen var slutt ved midnatt (uten å vente på OJ) og jeg spurte hvordan OJ skulle skulle komme seg hjem da? Hallo! :)  Vi satt jo på med han TIL festen, for Elisabeth var jo kjørt tidligere. De hadde jo hver sin bil. Typisk meg! Igjen :)

Tilbake på hotellet.. Plagdes med kortet til Mareno igjen..  Døra ville ikke åpne.. Kom inn tilsutt med mitt kort.

Ei øl i baren. Mareno sovna mens vi satt der. Synd æ ikke tok bilde....

Lørdag 8/11
Frokost og avslapping. Dro ikke til byen før i ett-tida. Denne gangen aktiverte vi billettene FØR vi gikk ombord :) Gikk på G-Starbutikken. Mareno fikk skryt for Massimo-Dutti-skinnjakken sin hos den svenske ekspeditøren. Jeg angret jo nesten på at jeg ikke hadde tatt MIN Massimo Dutti-skinnjakke... Vi kjøpte hver vår på Madeira for noen år siden. Valget mitt stod jo mellom den og den andre da vi skulle reise.. Jajja. Jeg fant meg ei T-shirt, G-star, godt fornøyd.

Vi gikk på Mona Lisa. Oppdaget det stedet sist vi var i Oslo. Likte oss der. Nå tok vi ei øl, og delte en "starter" siden vi egentlig ikke var sulten, men det var jo spiseplikt.. Spekemat til 250 kr.. Jeg ble litt sur på gubben da han bestilte det (prisen), men jeg hadde jo gitt frie tøyler ved å si at det var det samme for meg hva han bestilte.. så...

Mens vi satt der oppdaget jeg plutselig et kjent fjes! "Får dokker ikkje kjøpt øl i Bø?" ropte han, mens han hastet forbi. Det var Karstein Ingebrigtsen! Utflyttet Bøfjerding for flere tiår siden. Han som jobbet på nærbutikken på Vinje, som alltid pratet til Marian da hun var lita uten å gjøre henne sjenert, og som min kjære mormor likte så godt. Dumt at han hadde det så travelt tenkte jeg. Men så viste det seg at han bare gikk langs "gjerdet" helt ned til inngangen, så kom han og satte seg ilage oss. Så kjempetrivelig! Vi ble sittende der i TO hele timer! Samme "gamle" Karstein! Jeg ville jo selvfølgelig forevige et sånt sjeldent møte. Niks og nei! Karstein ville IKKE!!! Dette var alt jeg fikk, men altså: det ER Karsteins hånd! 

Da rakk vi lite annet før vi skulle møte Elisabeth og OJ til middag. På Mr Hong. Der har vi også vært før. Glemte ta bilde av "Broen" denne gangen også. Når man kommer inn ytterdøra må man gå over en buet bro, med vann på begge sider. Flott entrè inn i restauranten.

Under middagen fikk OJ telefon fra Snefrid. OJ jobber i politiet. Kripos. Sånn mann som man stoler på. Søker hjelp hos. Som stiller opp. Litt sånn Mareno, tenker jeg..  Snefrid er ei venninne av moren til OJ. Mannen hennes er bare blitt borte.. For tre timer siden. Hun har meldt han savnet. OJ snakker lenge med henne. Vi avventer.. OJ skal ta kontakt med henne senere igjen... Stikke innom henne.

Mongolsk mat. God mat. Fint servert. Ekte frisk orkidè. Tørrstekt okse med chili og teriakisaus.

Digre Scampi... 

Odd Jørgen bestilte mongolsk buffèt. Vi andre tre bestilte ala carte. Første stedet jeg har opplevd at de har en pris hvis du spiser opp maten din (190,-), og en annen, og myyye dyrere (275,-), pris hvis du ikke klarer spise opp. Sånn er det nemlig når man velger buffeèn og selv velger ut hva man skal ha og får det stekt/woket mens man venter. OJ greide nå spise opp sitt :) Vi andre hadde fast pris! :)

Elisabeth spiste eplekakedessert..

Mareno bestilte mangopudding med pistasjeis og div.. 

Gikk forbi dette huset på tur til bilen etter middagen. Rådhusgata 19. Eldste huset i byen. Fra 1624. Synes det var morsomt at de hadde MALT to av de opprinnelige vinduene (det nærmeste er ekte) på murveggen for at huset skulle beholde utseendet.


Tilbake på hotellet 1910. Avgang for festen 2020.

Så fikk OJ melding at Gubben var dukket opp! Men vi vet ikke hva som har skjedd; hvorfor han ble borte, hvor han dukket opp igjen osv??? Godt at det gikk bra iallfall, lettelsen er stor.

Ei som jeg gikk på Gymnaset med for sånn ca fire tiår siden, hadde registrert på Facebook at jeg skulle danse i Bøler kirke. Hun hadde sendt meg mld at hun bodde kun fem minutters gåtur derfra, så hun kunne komme og hilse på når vi hadde pause i dansinga. Pause har vi jo ikke, siden det er DJ i pausene til bandet, men jeg sendte mld at hvis hun gav beskjed når hun kom, så skulle jeg se etter henne ved inngangen.. Fikk mld tilbake at hun dessverre satt på legevakta nå, måtte få ut ei linse som hadde sprukket... Jaja, da ble det ikke noe treff denne gangen. Men kan jo bli flere Temahelger.. :) Heidi har jeg ikke truffet siden gymnaset, men vi holdt kontakten via brev i mange år, og jeg fant henne på Facebook for noen år siden. Hadde kjent henne glatt igjen om hun kom, noen forandrer seg bare ikke uansett hvor mange år som går! :)

Jeg fikk spurt Sidsel etter Elisabeth (Selmer) i løpet av kvelden..og fikk vite at hun hadde vært der noen timer tidligere på dagen. Da var jo ikke jeg der. :( Skitt! Mange år siden vi har treftes nå. Hadde håpet på å få se henne. Ja, gjerne Paul også. Likte å danse med ham. Jeg må vel bare gi pepper til meg selv for at jeg ikke tok kontakt i forkant. Ville ikke legge press på henne, vet hvordan det kan være hvis man ikke er "på topp"..

Fikk jo tatt noen videoer i løpet av helga. Supert at det var såpass lys i lokalet at det også gikk an å filme. Men ikke minst at man SER hvem som er der, får overblikk og vet hvor man kan finne de man vil danse med. Mørke lokaler som på dagens utesteder og som vi hadde på "lokalet" i gamle dager, liker jeg ikke! Hater når lyset dimmes. Men de som drikker og danser vil vel helst ha det noe mørkt...

Her er en liten snutt med Elisabeth og Dagfinn! Moro! 

Å danse med Dagfinn er jo alltid en opplevelse! Kjempekjekt! Skulle jo hatt han mye nærmere. Vi blir jo litt lei av samme gutta her nord.. (sorry Mareno, Jørgen, Paul-Arne, Stig og alle dere andre...), så superkjekt å få danse med gutter langt sørfra eller langt nordfra.. De man ikke treffer på hver dansekveld. Men man kommer bare såvidt inn i det, før alt er over og det er evigheter til neste gang. Da har man glemt "triksene" igjen..  :( Ei sånn helg gir likevel så mye å gå på i lang tid, så man holder ut til neste gang! :)

Og her er Elisabeth og Mareno, og Odd Jørgen og Karianne. The Train. Går fra saaakte til over stokk og stein og saaakte igjen. Morsom musikk å danse etter. Mener iallfall Elisabeth! ;) This Train, variasjon i tempo!

Her har vi meg og Odd Jørgen i aksjon: Meg og Odd Jørgen, noe "ustødig" kameramann... ;)

Vi dro tilbake til hotellet igjen kl 01. Men hva skjedde med mannen som forsvant? Elisabeth er litt "snurt" fordi hun ikke får vite... Jeg vil jo igrunnen òg vite, kjenner jeg.... Hvordan kunne han bare bli borte? Så lenge? Men uansett godt at han dukket opp igjen i god behold. Episoden lærer oss litt om Odd Jørgen. Liker sånne menn! :) (og er glad for at jeg har en sånn!) ;) Elisabeth har nok gjort et godt valg! :)

Vi måtte (igjen) bruke mitt kort for å få heisen til å virke. Og til å åpne hotelldøra. Og låse igjen. Bare å innse at kortet til Mareno ikke funker. Mitt funker! Ned igjen til ei øl i baren igjen. Nå holdt vi oss våkne begge to.. ;)  Og det ble en liten wraps med laksefyll til nattmat. Kjempegod! :)



Utrulig hvor mye man nå legger merke til de som røyker... De må jo gå ut. Stå der. Hutrer og fryser. Ofte alene. Og kommer inn. Ille luktende! Tidligere var det mer sosialt å røyke enn å ikke gjøre det. På "røykehjørnet" ble man kjent med folk. Iallfall jeg, som hører dårlig og ofte ikke får til samtale i danselokalet. På røykehjørnet gikk praten. Nå ser det bare teit ut :) Og lukter pyton.

Sånn sett er det bedre med snus som ikke forurenser for oss andre. Men de som bruker dèt ser jo ekstra teite ut. Omtrent som å gå rundt og rope: "Se så dum jeg er!" :) :) :) Og: IKKE KYSS MEG! :(

Vi tok keld. Zzzzzzz

Søndag 9/11
Frokost. Pakking. Så utsjekk kl 12.

Vi tok toget til Kolbotn. Fortsettelse følger.... Etterhvert....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar