torsdag 19. november 2015

Oslotur 2015 del 2, Kolbotn, søndag og mandag...

Søndag
Avgårde til Kolbotn. Har ikke meldt nårtid vi ankommer, regner med vi finner veien alene fra stasjonen og til blokka. Ble jo hentet sist (2 år siden), men var jo ikke lange biten så går greit å gå med trillekoffertene.

Trodde jeg. Ja, det gikk jo forsåvdt greit å gå med koffertene også, men gikk vi i riktig retning? Niks. Og denne gangen var det ikke JEG som gikk feil. Jeg fulgte bare på... Stusset litt da vi kom opp fra undergangen og gubben svingte til høyre, jeg syntes å huske vi skulle til venstre. Men han virket trygg på retninga, så jeg sa ikke noe...

Etter ei stund skjønte vi at vi ikke helt visste hvor vi skulle gå. Mareno er jo tilhenger av (laaaange) "snarveier", så han fant en smal asfaltvei, egentlig sperret av en skaphenger som stod der... oppover en bakke.. Niks, jeg satte foten ned, dette blir IKKE rett! Vi gikk ned igjen. Men gjorde ett forsøk til... Gikk enda lengre. Kom til Kolbotn Terrasse ett eller annet. Masse blokker her...

Hvilken vei skal vi ta her tro?

Mareno måtte tilslutt fram med mobilen og GPS, adresse, kart osv...

Ok, vi fant fram tilslutt! Ble litt omvei, men et var jo kjempefint vær, så det gjorde bare godt med en liten spasertur! :) Og veldig godt å vite at det ikke var MIN feil at det ikke ble korteste vei denne gangen :)

Hos tante Synnøve ca kl 13. Onkel var ute en tur, vi andre fikk oss ei fin stund på verandaen med kaffe i sola. Nesten sommer her sør fremdeles! :)

Tante hadde bedt ungene deres, Tone, Espen og Marianne med familer (mine søskenbarn) til middag kl 16. Denne gangen fikk vi treffe Tone også. Tone hadde med yngstemann, Theodor. Espen og Lene hadde med begge ungene, Kristine og Stian, og Marianne og Anders hadde med Kamilla. Jeg er jo ikke så vant med "storfamilie", men trives i sånt selskap! Lexi (hunden til Lene og Espen) fikk også være med.


Theodor fikk lære seg hva RÆVKROK er... (Mareno som kom opp med det begrepet). Her er Theodor og Kamilla i aksjon! 



Kamilla ville også prøve seg på  sterkere krefter og utfordret min onkel Terje (morfaren).























To til av søskenbarna mine. Lisbeth og Lena, to av de seks ungene til Odd, mammas bror. De dukket overraskende (iallfall for meg) opp hos tante Synnøve i kveldinga! :) Det viste seg at tante (mammas søster) hadde sendt melding til til flere av søskenbarna mine om at vi skulle komme hvis de hadde lyst å møte meg/oss hos tante i dag, men hun hadde ikke fått svar, så regnet ikke med at noen hadde anledning til noe møte. Kjempemoro at de kom! Vi fulgte de til bilen da de skulle dra igjen i 22-tida, og bildet under her ble tatt da vi tok farvel. ETTER at Lena hadde funnet parkeringsboten på frontruta. :(  Kjedelig det da, men håper jo at det var verdt turen de tok til Kolbotn likevel! :) De er tenkt seg nordover til sommeren i gullbryllupet til tante Synnøve, så da sees vi igjen da! :)

Og et bilde med tante Synnøve og onkel Terje ilage også!


Tapas utpå kvelden! En smak på Onkel Terjes egen "seilaks"! Både av sei og av kveite. Den av kveite ble litt lysere i farga enn den andre. Mer rosa. Jeg har jo googla tidligere i høst etter oppskrifter på seilaks, og lagret på PC-en med den hensikt å prøve meg på det, men var ikke kommet meg så langt. Nå fikk vi smake onkels og den var kjempegod! Både den av sei og den av Kveite! :) Mareno ble gira, han liker å prøve seg på sånt som ikke alle andre lager, det gir jo litt ekstra mestringsfølelse. Da kan jeg vel bare skrinlegge mine planer, han tar vel over etterhvert uansett. Sånn mannfolkgreie, det imponerer alltid kvinnfolka! :) Som med kjøttrulla, syltaflesk, og div.. ;)  Jeg synes vel stort sett det er ok å slippe, så lenge det smaker bra og han rydder opp etter seg på kjøkkenet! :)

Dette er det jeg manglet for å prøve meg da jeg var innstilt på det... Skulle bare... sjekke nettbutikker først... for å finne ingrediensen.. (de har nok ikke dette på Spar her i bygda!) ;)  :)


Så er det kvelden etterhvert... Zzzz...

Mandag
Frokost. Og etterhvert er vi klar for tur til Vestby. Outleten der.. Tante og onkel tok oss med dit sist vi var hos dem, to år siden. Lisbeth og shopping må vite. Og Mareno og shopping. Han er ikke dårlig på det området han heller. Angrer litt på at jeg har lært han opp, blir jo mindre penger for meg å bruke da... Men kjekt å ha en gubbe som ikke sukker og stønner og HATER shopping med meg :)

Jeg var jo egentlig tenkt å sjekke ut annen befordring til Vestby denne gangen, men tante og onkel foreslo at vi kunne dra dit før jeg nevnte det, og de ville kjøre oss. Jeg liker ikke at andre skal "ofre" seg for oss, men de virket fullt bestemt på at dette ville de gjerne. Og de er jo pensjonister og gjør som de vil ;) OK, vi takker og bukker.

Oversikt over butikkene:Tiger of Sweden, Diesel, G-star, Norrøna, Moods of Norway, Arcteryx, Peak Performance, mmfl. Ja, vi rakk ikke alle. Og var bare såvid innom G-star denne gangen.. Synes der er litt for rotete, liker butikkene deres i Oslo bedre..

Men jeg fant meg dunjakke på Arcteryx, ikke for tynn, ikke for tykk, nedsatt 1500 kr, godt fornøyd. Mareno fant seg dress: Jakke, bukse og vest i 100% ull på Moods of Norway til halv pris. Og skjorte til. Jeg kjøpte sweater til halv pris. Morsomme prøverom på Moods of Norway. Er speil i "do-hullet" :)

Tante Synnøve fant seg også ytterjakke. Norrøna i ei flott blåfarge :) Stakkars onkel dro visst nokså tomhendt hjem...

Klokka 14 anså vi oss som ferdig. Dro så til Outlet One, like i nærheten. Der kjøpte Mareno seg ei skjorte til 149 som hadde kostet 899. Ble også et slips og et skjerf.. INGENTING på meg der! :) Hehe, kødda IKKE altså! :)

Tilbake til Kolbotn. Innom Kolbotensenteret. Tante kjøpte middag. Vi kjøpte øl til middagen. Hjem. På tur inn i heisen i blokka. Ser ut som det er bare mannfolka som har shoppa her.. Men som før sagt (tror jeg): Skikkelige mannfolk bærer posene for oss damer! :) Hva skulle jeg gjort uten Sherpa?! ;) :)

Middag. Lutefisk. Supert! Jeg er jo blitt helfrelst fiskeelsker! Jaja, akevittelsker da (Marenos påstand iallfall). Nå ble det visst både øl, akevitt og også rødvin til.. Må si jeg likte disse serviettene!

Klar til å spise...

Joda, de greide jo se opp og smile.. noen få sekunder... Fotografen var glemt i neste øyeblikk! :) Før jeg fikk satt meg, ja før jeg fikk slukket kamera, var de alle tre gått til åtak på lutefisken!

Var såvidt begynt å spise da tanna mi gikk ad undas... Hadde munnen full av fisk, potet og ertestuing, da jeg kjente noe hardt blant alt det myke... Hadde ikke tatt bacon i munnen enda.. Hva var da det harde? Fiskebein? Neeiii.... Jeg frykta at ei fylling var gått igjen. Det er jo ikke uvanlig når vi er på ferie. Har mistet TO fyllinger i utlandet, den tredje og hittil siste var visst i Norge et sted, men ikke hjemme iallfall...

Fant biten og studerte den. Det var IKKE ei fylling. Det var selve TANNA! Bakerste del av innerste jekselen. Begge hjørnene og det som var mellom.. Dette lukter dyrt.. Bare å krysse fingrene for at jeg ikke må ha krone.. Men ikke vondt i tanna, og ikke skarpe kanter som skjærer i tunge/kinn.. Antakelig materialtretthet i tanna, hele midten av tanna er jo fylling, nesten bare hjørnene som var original igjen.. Jaja, skal uansett nyte siste dagene på "ferie"! :)

Mareno fikk låne lupe for å studere biten...

Den gode samtale både under middagen og ellers. Kaller på både latter og gråt... Latteren som dominerer :) 


Hadde med den nye turboka for å gi til tante og onkel. Virket som det var et godt valg. De nesten "sloss" om den! ;) :) Spørs om de finner nye ruter å gå når de kommer nord til sommeren! :)

Tar litt på å være på topp hele tiden.. Ble nok litt mye folk å forholde seg til i går selv om jeg følte det gikk greit. Hodet ble nok litt overbelastet. Reaksjonen kommer ofte ikke før i ettertid, gjerne "dagen derpå". Ble nå pluselig bare helt utslått og måtte bare legge meg ned på sofaen. Varte heldigvis ikke så veldig lenge denne gangen.

Vi har jo vært på shopping i dag. Mareno gjorde vel beste kjøpet. Dress til halv pris. Nokså stolt av dressvesken med "innbygd" kleshenger også!

Det måtte jo bare bli mannequinoppvisning utpå kvelden. Kravet var unisont! Mareno var hovedattraksjonen! Han gjorde litt ekstra ut av det da han ble beordret til å vise seg fram. Kom inn i nydressen, med mobilen på innerlomma, og med "Pink Panter"-musikken på fullt volum. Virkningsfullt. Angrer at jeg ikke tok video. Tante gjorde, men det ble visst stort sett film av golvet, og mye latter, ikke film av "mr. himself"! :( Hadde sikkert gjort seg her uansett, men jeg har den ikke).



Onkel Terje tok ei lita gjesteoppvisning. Riktignok i tante Synnøve sin ny-jakke fra Norrøna.
Kaaanskje liiiit liiiiten...?

Litt strikking (og rødvin) innimellom "slagene". Fant ikke mitt "Knit kit". Sånn alt-i-ett-etui. Med målebånd, heklekrok, maskemarkører, pinnemåler, omgangsteller mmm, - alt i ett. Sikker på at jeg hadde den med, men finner den ikke. Fikk låne målebånd hos tante.


Ikke i seng før ca halv to. Får litt dårlig samvittighet overfor tante og onkel, men som man sier "i godt lag går tiden fort"! Og de kan jo sove når vi er reist, hehe.

Fortsettelse følger etterhvert... Følg med! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar