søndag 2. oktober 2016

Dag 7, 8, 9 og 10 Hellas 2016

Dag 7. Søndag 11. september
Tydelig at vi har feriert her ei tid nå. Kommet inn i en rutine. I fjor var vi her bare ei uke. Da reiste vi hjem på dag sju... Nå har vi fremdeles ei hel uke igjen. Det kjennes avslappende ut.

Blir veldig mer avslappet. Ikke bare når det gjelder å slappe av. Men også med tanke på å notere ting til bloggen. Og å ta bilder av alt som skjer. Plutselig har jeg en dag (omtrent) uten notater, (omtrent) uten bilder. Hva skjedde. Hva har jeg å skrive etter? Føles litt frustrerende her og nu i ettertid, men tenker at da har jeg slappet av. Skikkelig! :)

Ok. Får gjøre et forsøk med de midler jeg nå har... Husken er iallfall ikke noe å lene seg på..  Hjernen er fremdeles i "overarbeidet/utslitt//utbrent/utmattet-modus.. Men det går tross alt litt fremover. Fungerer litt bedre i hverdagen. Og ferie gjør jo godt! Så lenge det ikek blir for mye pes/stress. :)

Ryggen er omtrent som i går. Går noenlunde greit å gå når jeg kroker ryggen litt.. Det sitter langt nede i ryggen, mest i venstresiden. Greide ikke løfte venstrefoten høyt nok til å ta på bikinibuksa på morran. Måtte legge den på golvet og trø oppi! :) Men det gikk jo greit. Å sitte går stort sett bra, men å snu seg når jeg ligger, går dårlig. Både i senga og solsenga. Må først sette meg opp og så løfte kroppen med armene i senga mens jeg snur meg...

Men OK. Ny dag. Mer soling og avslapping. Eneste forstyrrende element, eneste skår i gleden, er disse insektene. Har klødd og klødd. Litt bedre ang kløing etter at jeg fikk den der salven Mareno kjøpte på Meteoraturen.

Men jeg og stikk går dårlig overens.  Et bittelite myggstikk på hånda ser plutselig sånn ut... Jeg som normalt har veldig "utstående" blodårer på hånda.. Her vises ikke knokene en gang! :(

Og et stikk på låret ser sånn ut..

I fjor fikk jeg stikk på øyet. Så ut som jeg hadde vært i boksekamp (bortsett fra at det ikke ble blått), et annet år var det foten som så ut som en klubbe.

Så, - er det rart jeg er livredd for VEPS? Hva hvis jeg blir stukket av en veps? Hva hvis jeg får allergisjokk? Tar ikke sjansen på det, så da er jeg selvsagt i full panikk hvis vepsen kommer! :(
 Og vepsen kom! Selvfølgelig. Det ble jo lunch på hotellet i dag og. Det er nok blitt registrert her at vepsene plager lunchgjestene (de har vel hørt noen "hyl" og observert "gjester" som springer fra bordet i vill panikk, gang på gang!), så nå har de funnet på ei løsning på problemet. De har satt ut "skåler" med honning til vepsene. Sikkert en god ide, hvis skålene ikke stod (på gelenderet) så nært bordene hvor folk skulle sitte og spise... Vel, jeg greide holde meg rolig så lenge de satt på kanten av "boksen" og "slurpet" honning..

Men ikke når de kom flyvende (tok overblikk?) og skulle orientere seg i helhetsbildet: - Var de ute etter  honningen eller var de ute etter MEG? Best å ikke ta noe sjanse, sier fornuften meg...

Når de satt slik som dette, turte jeg nærme meg, (litt...og så zoome inn).. :)



















Vel, det gikk høvelig Ok. Mulig andre fikk forstyrret måltidet litt (antakelig mer av meg enn av vepsene!), men jeg ble iallfall ikke stukket! :) Vi bestilte dagens, på deling, Gubben og jeg. Briam, lokal mat, fikk vi forklart. Den var visst vegetar, men helt ok. Litt risottoaktig.. Iallfall ris.. Ispedd "diverse". 

Går ned til middag til vanlig tid. Andreas. Der hvor jeg fikk bursdagsgave i fjor.




Mareno fikk endelig stillet sin hunger etter sardiner. Han har spurt etter det flere ganger tidligere, men de har ikke hatt tilgang på råstoff. Dårlig fiske antakelig. Men idag hadde de. Og den var selvsagt fersk, noe annet er ikke snakk om. Kokkens Spesial eller hva det het, på Sølvi, Ove og meg. Supergodt! :)


Mareno tok bilde av oss andre.............


Akkurat da jeg satt og skulle prøve å få bort noe som satt fast på tanna, med tunga. Sa at han trengte nå ikke knipse akkurat når jeg ikke så ut i det hele tatt... -"Ska æ vente til du ser bra ut, så blir æ nu settanes her..." fikk æ t svar. Ok, det var nu sagt med et smil og æ oppfatta nu at det va en vits, men han fikk visst angermannen i sæ, så æ fikk nu en klem :) 

Og det ble tatt et bilde til :)

Har vært mye spøk om månen. Jeg har jo sett opp til tre stykker samtidig (begge borgene pluss den ekte månen). På hjemturen nå fikk jeg tatt bilde av den ekte...

 Trooooor jeg....... 

Jo, denne gangen er det MÅNEN! :) 

Lenger opp i veien, kom det plutselig mer værblest (Kornmo). Samme sted omtrent som dagen før. Bare noen få, men vi ble nå like fasinert.

Vel oppe tar vi en liten rest i sittegruppa ved bassenget igjen, så går vi hver til vårt. Litt alenetid på verandan før leggetid.
Månen har nå skjult seg litt bakom litt skyer. Håper på godvær i morgen likevel. Stranda kanskje da? Men nå er enda en dag er over.


Dag 8. Mandag 12. september
Nei, ble ikke soling og bading på stranda i dag heller. Sølvi og jeg legger oss til på solsengene ved bassenget. Forsåvidt gutta og. Himmelen ser litt uforutsigbar ut i dag og..
Besøk på håndduken på solsenga. Artig med sånne litt andre insekter enn de vi har hjemme. Så lenge de ikke stikker iallfall! ;)

Men gutta tar seg etterhvert en tur ned til stranda. Skulle prøve gå "snarveien", som Mareno mener er fryktelig bratt. De kom opp igjen til lunch som vi spiste på Alea. Og ja, veien ned var visst litt bratt. De tok båten som går fra Valtosstranda og til selve Parga (sentrum), så da gikk de den vanlige veien opp igjen. Den båten går i skytteltrafikk hele dagen. Turen tok vel sånn 10-15 min anslår Mareno i ettertid.
 
I kveld tok vi bussen ned til Parga kl 19. Jeg tenker at ryggen har godt av å få slippe å gå begge veiene. 

Spiste middag nede i byen, husker ikke hvor. Og det er som sagt blitt lite med notater..


Og en liten pub-stopp, husker ikke hvor. Dette var vel min eneste GT denne ferien. Men ingen sydenferie uten GT! :)  

Dagen har gått med sol og regn, torden og lyn også. Må trygt kunne kalles skiftende. Temperaturen har likevel hele ferien til nå vært flott. Det blir kveld og mørkner. Plutselig utbryter Mareno: Sjå månen!" Det er jo selvfølgelig borgen, borgen er blitt lyst opp igjen! :) 
 


Båthavna på kveldstid

Vi gikk opp igjen. Godt jeg har de andre til å vise vei, jeg er fremdeles akkurat like forvirret på å finne veien nede i byen. Særlig å finne veien opp! Ned tror jeg at jeg skal klare, iallfall til jeg er nesten nede ved "torget". Der ville jeg nok kommet litt feil ut, hvis jeg skulle gått alene.. Men nå har jeg tre ledsagere, så det går bra. Så har jeg jo også mobilen om det skulle gå galt.. ;) Men de andre synes det er like moro hver gang jeg spør: "Har vi gått HER før?"... Og så kan jeg plutselig kjenne igjen noen blomster på en balkong eller eller en plante foran døra... Har kanskje litt feil fokus på hva jeg orienterer meg etter........ ;)

Jaja. Kommer hjem og ser ingenting til "Gekkoen" som Mareno har sett tre ganger innenfor døra til leiligheta vår i dag. Det er ei lita glippe under døra ut, så den kommer seg inn og ut som den vil. Holder visst hus under klesskapet som er rett innafor døra. Han påstår at jeg holdt på å trø på den da jeg gikk ut i morrest, men jeg så den ikke. Og den er visst veldig så rask, så det skal nok bli vanskelig å få bilde av den. 

Den har visst tatt kveld nå, så da kan vel bare vi og gjøre det..

Dag 9. Tirsdag 13. september
YESSS!!!! I dag er det sol fra skyfri himmel. DA blir det sol og bading på Valtosstranda. Vi har sekkene pakket, og tar bussen ned i ellevetida. Passer meg bra, ryggen er ikke god. Men litt annerledes enn i går. Kan faktisk løfte venstrefoten og ta på buksen nå, men verken har nå forflyttet seg til bare venstresiden, fortrinnsvis hofta og nedover låret og helt ned i leggen. Egentlig ikke ryggen lenger. Må gå noe krokrygget for å klare gå. "Doper" meg, uten at jeg synes det gir merkbar effekt. Men ville kanskje blitt enda verre uten.

Solsenger koster. Vi tok ikke de første som var ganske dyre. Det var et område med litt finere senger, der var toaletter, omkledningsrom, gratis leskedrikk mm, men vi fant oss senger litt lenger bort som var etpar Euro billigere og helt greie. Skulle man leid senger på stranda hele ferien ville det kostet noen hundrelapper, nesten tusen kroner. Godt vi har basseng på hotellet! :) 



Kan bli en bra dag dette, ja! :) Kjekt med en dag på stranda. Eller kanskje to, det får vi se på. 

Litt usikker på om jeg burde tatt med dette bildet....

Etter en god porsjon med både soling og bading spiser vi lunch på strandrestauranten rett over der vi ligger. Ikke superførnøyd, men ok. Så blir det litt mer soling. 


Akkurat i landingsøyeblikket etter en luftetur. Ja, ikke noen av oss, men noen andre som frivillig har betalt for en sånn "ballong-tur"...



Observerer dette "gliset" som kommer forbi. Skikkelig luxus! Koster nok noen millioner denne! :)  

Tar bussen opp til hotellet igjen kl 16. Nok sol for i dag. 


Litt tid i leiligheta. Litt mer klesvask, dusjing og forskjellig forefallende :) Den følelsen jeg får i syden når det bare kjennes godt å dusje i vann som er under kroppstemperatur, er bare helt fantastisk. Det får jeg aldri til hjemme.

Middag. Vi GÅR faktisk ned til byen. Mitt tempo setter standaren. 




Artig med ho her som satt i vinduet. Jeg prøvde å ta bilde nokså diskrèt, men hun oppdaget det, skakket på hodet og smilte bredt til fotografen!

Utsnitt av bildet ovenfor, så er litt pixlete og uklart.. 

Har vi gått her før? Ikke første gang jeg spør om slikt. Kanskje ikke første gang jeg spør om det akkurat her heller. For vi har visst gått her før... :)

Det er buffètdag på Kinaen. Mareno var mest stemt for restauranten vegg-i-vegg, men vi andre valgte Kina, så da ble det det. Kjempegod mat, ikke helt som kinarestauranter i Norge. Veldig bra! :) 


Her er brillene på igjen, ja! :) 

Etter middag går vi langs havet, bortover mot båthavna. 
Foto: Mareno


Der ligger storgliset vi så gikk forbi Valtosstranda tidligere i dag. Onassisbåten, som Mareno sier. Den heter Oleanna og koster nok noen titalls millioner ja. Det som antakelig er "sjefen sjøl" kommer "spradende" og går ombord. Går inn de elektriske glass-skyvedørene og kommer ut ei lita stund etterpå. Setter seg og tar en røyk. Så inn igjen etter mobiltelefonen. Vel vitende om at alle som står på brygga noen få meter unna (ikke bare vi) følger med ham. Jaja.

På tur opp kommer vi forbi en trubadur som spiller på en uterestaurant/pub i ei bakgate. Vi stopper opp og lytter, og det blir til at vi tar en liten stopp der. 

Foto: Mareno
Det blir fort plassert et bord og 4 barkrakker til oss (egentlig i gata, men
haha, der gikk vi rett i fella!) og vi får bestille oss litt leskende... Blir mye kalorier det her.. Men trivelig å sitte sånn i mørket i varmen og se på folkeliv og lytte til musikk. Gratis frukt er jo iallfall ikke å forakte! Liten snutt her: Trubadur

På tur videre opp etterpå, finner Mareno et fotoobjekt... 


Toros. Ligger ikke der den lå i fjor. Nå er den flyttet, tydeligvis. Men den skal være bra. Kanskje vi kan spise der en dag?

Da vi gikk forbi det "Hippe" stedet må bare jeg ta bilde av denne lampa. Tenker den er ca 50 cm i diameter.. Både Sølvi og jeg likte den. Mulig hun så den for seg i utvalget til Bohus. Jeg klarte ikke helt se hvor jeg kunne hatt den, har alt for lite hus, så da nøyer jeg meg med bildet! Kul, var den iallfall :)

Vel oppe igjen ca midnatt, må være det seneste hittil. Og intet lyn og torden i kveld!! Nesten utrolig! :) 

Dag 10. Onsdag 14. september
Bassenget igjen. 

Mareno var heldig og fikk et "blinkskudd" av meg rett etter at vepsen fløy forbi.. Han skulle nok ønsket å hatt speilrefleksen så han kunne tatt en hel serie helt fra øyeblikket han trykte ned knappen. Lommekameraet er noe seint, så vepsen var iallfall fløyet og det ble kun ett bilde.. De som kjenner meg kan vel sikkert "høre" hylet! :)


Denne som har landet og går rolig rundt et stykke bort er ikke like farlig. Iallfall ikke før den letter.. ;) Litt usikker på om jeg så den, eller bare så på Mareno her.. 


 
Her føler jeg meg tydeligvis helt trygg, ingen veps å se! :) 

Går ned til middag. Sølvis tur til å velge spisested. Da ble det den fancy restauranten denne gang. Den med "Lampa". Den heter noe så kort og enkelt som MED! Hun sa ikke hvor hun skulle og var morsom og gikk rett forbi MED! Men snudde etter noen meter, når hun har klart å lure oss!:)

Været er skiftende. Og det blir litt mer lyn og torden. Ikke så rart når vi ser skyene her mens vi er på nedtur. Heldigvis fikk vi oss bord inn under tak, så hadde det kos likevel.  Og været kommer og går ganske så fort. 
 
Noe av møblene som er inne. 

Vi sitter ute, der vi har utsikten over Valtosstranda. Maten er ikke helt like bra som stedet er kult. 
Sølvis biff var seig, min var for lite stekt. Men det er kanskje ikke så rart, vi ble ikke spurt om hvordan vi ville ha den. Men jeg tenker at hvis ingen sier noe, så bør den være Medium. Den var nok mindre stekt enn medium ja. Nå var det også entrekote, noe jeg ikke er glad i i utgangspunktet, blir alt for mye fett og hinner for meg. Så jeg spiste altså ikke mye av den, selv om kjøttet var noenlunde mørt. De skal likevel ha ros for at vi fikk aperitif først, ost og skinkefat med forskjellige sorter brød go to typer smør til. Og så var det ei gratis øl for hver man kjøpte. Og stedet er flott! 

Som tidligere nevnt, kule do: 



 




Etter middagen går vi videre ned mot byen.
Tenker det er ei skikkelig "blondine" som har parkert her og plassert steinen BAK bakhjulet. Bildet er i vater. Ove liker å hjelpe damer i nød, så han sørger for at bilen står i ro. Her kunne han selvfølgelig blitt stående natta over, men vi fikk nå "overtalt" han til å gå videre ;)

Skal se om vi finner hvor den restauranten Toros er flyttet. Mareno gikk etter pilen lenger ned i går for å se, men fant bare en annen restaurant... Når vi nå kommer til skiltet vi så i går så tar jeg styringen. Er overbevist om at Mareno bare gikk noen få meter for kort i går. Og det stemmer! JEG fant den!!! Føler meg ganske så ovenpå nå altså! :)

Jeg liker smale gater, og trange smug. Og sånne her underganger. Sikkert ikke så lurt å gå alene på slike steder på kveldstid, men det gjør jeg jo heller ikke :) 

Et smug til.... 

Var nok innom puben vår også, men det husker jeg ikke. Har ikke skrevet noe om det, eller tatt bilder, så da vet jeg ikke helt. Men det er vel veldig sannsynlig :) Iallfall bestemte vi oss for å ta bussen opp igjen. Nå hadde vi fått sjekket ruter og den går 2230.På tur til busstoppet gikk Sølvi først og var plutselig på tur en feil vei i et Y-kryss! Gjett om jeg var stolt som en hane da JEG visste hvor jeg skulle og gikk riktig vei med største selvfølgelighet, samtidig som jeg spurte hvor HUN skulle hen?! Husker ikke hva det var jeg kjente igjen, men var nok ett eller annet kontorskilt eller lign jeg hadde dratt kjensel på oppi gata! :)


Besøk av denne på verandan etter at vi kom hjem på kvelden. Holdt seg heldigvis noenlunde i ro, helt til den fløy vekk. Så de som allerede var lagt seg, slapp å bråvåkne av hyl fra verandan vår.. :)


Takk for i dag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar