onsdag 13. mars 2019

Gran Canaria 2019, del 2 ..

Tirsdag 19. februar
Tar det lungt på morran i dag..

Går på takterrassen og soler oss et par timer. Fant ikke telefonen. Lette febrilsk gjennom ryggsekken.. Ny variant av tampen brenner, mener Mareno. Trodde jeg hadde glemt telefonen i leiligheta, og sprang ned igjen. Nei, ikke i leiligheta... Vel, den lå selvfølgelig i sekken min..likevel.. oppe på takterrassen...

Her er det noen som legger til litt andre opplevelser i ferien. Jeg har vel for lengst slått fast at det der ikke frister noe særlig. Skal ikke si at det aldri kan skje, men skjer det er det ikke fordi jeg har så veldig lyst isåfall.

Dama med gipset arm ligger på solsenga.. mens gubben hennes er ute på tur viser det seg etter hvert.

Hadde jo egentlig planlagt Buster Bar for å danse på After Marked der i ettermiddag, men det ble ikke noe av. Tiden gikk visst fra oss..

Eller, det var vel lunchen vi ble sulten på, akkurat i den tida... (Canarisuppe igjen). På det som virker å ha blitt vår yndlings lunchplass! :)  Så da ble det ikke Buster Bar (After Marked) denne ene tirsdagen  vi er her nå...

Vi har jo tidligere avtalt med tante og onkel at vi skal spise felles middag på Palm Garden siste kvelden vår her. Det er i morgen. Så etter lunch går vi dit for å reservere bord til i morra kveld. Døra nede i gata er åpen, så vi går opp trappa og inn.. Men de er ikke egentlig åpnet enda. Men noen holder på å ordne til.. Vi får kontakt med en kar, som sier at det ikke er mulig å reservere bord nå, der er fullt i ei uke framover (!!!??). Han skjønner vi blir veldig lei oss når vi også forteller at det er siste kvelden vår her i morgen, så han foreslår at han kan notere oss opp (med navn og telefonnummer) så kan de kontakte oss hvis det skulle bli noe avbestilling/ledig... Ja, vi enes om det. Men vi har jo ikke store forhåpninger..

På tilbaketuren går vi innom Spar og kjøper hver vår is. Og vi setter oss på trappa litt bortenfor, for å spise isen. Mens vi sitter der, side ved side, er det plutselig noen som tar meg om skuldrene, bakfra. Selvsagt et nytt "Lisbeth-hyl"!! Hørtes nok over hele rundkjøringa og "mils" omkrets!. Det var onkel Terje som var synderen. De kom gående bak oss og så at det var vi som satt der. Tante holdt på å le seg i hjel av reaksjonen min! :)

Vel, vi fikk fortalt de at det mest sannsynlig ikke blir middag på Palm Garden i morra, og vi enes om at vi tar det som det kommer, er jo mange andre restauranter rundt her.. Og i dag er vi bedt til tante og onkel på middag 1930. Onkel skal være kokk. Gleda oss!

Tante fortalte at de hadde truffet Odd Olaf litt tidligere (på markedet?), han ble glad da hun fortalte at vi skulle på Buster Bar i dag. Det skulle han også, da gledet han seg til å danse med meg... Vel, det ble jo ikke Buster Bar på oss da.. Dumt, Odd Olaf er veldig flink swingdanser! :(

Men nå hjemom Green Beach..

Artig å oppdage bilder som dette på hotellet! :)

 Ellers går det  mye i marmor her...

Marmor er jo litt in igjen, men kanskje ikke på denne måten.. Det virker nok litt "too much" her.. Litt for mye åttitall..



Og hva gjorde jeg inne her da? Ikke uvanlig til meg å være, men måtte vel bare inn og ta bilde da! ;) :)




Kl 1645 ringer Marenos telefon. Ei dama fra Palm Garden! Vi får bord til fire i morgen kl 1930! Jippi!!!

Så går vi til tante og onkel for middag. Må ringe de på tlf når vi kommer til hoveddøra, slik at en av de kan komme ned og låse opp. Ikke sånn her at man kan ringe på en "knapp" til hver av de forskjellige leilighetene..

Der fikk vi deilig tørrfiskgryte, og en veldig trivelig kveld. En ren nytelse å sitte ute i varmen når det er mørkt. Og med god mat og godt selskap, blir det jo bare helt perfekt! :)

Disse var vel dessert? Var iallfall farlig gode! Ja, jeg har jo skeiet ut hele uka, så må nok stramme skikkelig inn etter hjemkomst.. ;)

Men tror det var verdt det... ;)

Vi sier takk for oss og god natt. Tante og onkel vinker farvel fra verandan! :)

Onsdag, siste dagen her..  
Starter med litt soling på takterrassen i dag også.

Lunch. Siste mulighet. Og endelig fikk  Mareno sardinene han hadde ventet på! Bilde ute av fokus, men bevis uansett! :)

Jeg spiste dumplings. Visste jo at dette er stort sett bare mel... med bittelitt kjøtt i midten.. Men tenkte at innholdet "sikkert" var (SÅ) bra, og jeg kunne jo ikke vite uten å prøve...

Note to self: Dumplings i syden er som forventet, alt for mye "melrøre", bestill noe annet neste gang!

Mareno mente vi måtte gå for Sangria siste dagen (også denne gangen). Ja, "Queen av Sangria" som jeg var på Lanzarote på nittitallet engang, var med på den! Og Sangriaen her var god! :)

 Det ble ikke bading på noen av oss denne uka, men Mareno tar seg tid til å vasse litt iallfall :)


Her er porten inn til hotellet vårt, fra strandsiden..  Ankommer man via hovedveien, går man inn i resepsjonen og så tar man heisen ned 7 etasjer til bakkenivå, der vi bor. Her går vi rett inn! :)

Mareno er ute på terrassen en tur, og plutselig er det noen som roper... Det er Bjørg og Tormod som står utenfor porten! Så kjekt! Da ble det enda ei trivelig stund ilage de. Ble ikke bare spøk og moro heller, det ble litt mer alvorlig prat også. Godt når man blir så godt kjent at man kan gå litt mer i dybden og bli enda mer kjent! :) Åpne seg litt mer. Et vennskap vi setter stor pris på! :)
Selvutløser er tingen! :)


.
Etterpå er det akkurat passe tid til å ordne oss for middag med tante og onkel på Palm Garden. Der kan man spise ute på verandaen over gata, veldig romantisk når temperaturen er god og sola går ned... Vi tar ingen sjanser, har bedt om bord inne. Dessuten er sola for lengst gått ned kl 1930! Har erfart tidligere at det kan bli både kaldt og vindfullt der ute..

Eneste vi kan sette fingeren på her inne, er akustikken. Den er ikke god. For tante som bruker høreapparat blir det enda verre. Hun kobler de ut. Og påstår det går greit uansett. Og vi merker ikke at hun hører dårlig. Sånn ellers har vi det topp! :)

Vi går for forrett med geitekjøtt. En porsjon på deling pr par. 

 Hovedretten servert! Bare litt bildetaking før vi "hiver oss over" maten..


Hadde jo fortalt tante om det kule toalettet på Palm Garden. Skulle gjerne hatt slike vasker på badet hos meg selv (glass og kobber..).

Kommet til desserten. Jeg bestiller samme som i fjor. Den er bare dritgod. Is, med rosiner, likør og andre gode greier. Kan gjerne spise med begge hendene (to skjeer) :)

Ups... der ble jeg litt for "gestikulerende" igjen. Denne gangen sveipet jeg hånda MOT meg selv, inkluderte vinglasset, og fikk alt på meg selv. Tante ble visst litt sjokkert... "Du e IKKJE SANN!"  utbryter hun! :) Joda, er bare sånn jeg er! "Lisbeth-på-tur". Eller hjemme (men da ser ikke andre det) ;) :)

På hjemturen stikker vi innom Jukebox igjen.. Og da får jeg danset litt med Odd Olaf likevel. Han sitter nemlig der når vi kommer. Moro! :)

Så tar vi farvel med tante og onkel for denne gang. Straks hjemreise på oss. De skal være her i nesten tre uker til. Men i midten av mars kommer de til Bø. Gleder oss til gjensyn! :)

Tilbake til Green Beach og pakke siste rest, vi reiser 0420 i morgen (i natt!)..

Da kofferten min var stort sett fylt, det manglet bare noen siste småting, tenkte jeg at jeg skulle veie... Men HVOR er koffertvekta? Jeg gikk gjennom innholdet i kofferten min.., en gang, to ganger, tre ganger. Kofferten ligger åpen på den store pallen på soverommet. Det blir mer og mer rot i kofferten for hver gjennomgang. Var så sliten at jeg måtte legge meg på senga mellom hver gang. Den (vekta) er ikke i sekken heller. Slettes ikke i skulderveska. Klarte knapt å tenke. Men er overbevist om at jeg har lett systematisk og at den IKKE er i kofferten. Hvor ellers da? Ingen ide! :(

Så kommer Mareno, han har vel hørt nødropene mine (les: bannskapen). - "E det ikke vekta som heng der??.", og peker... Akkurat. Jo, jeg hadde jo hengt den AKKURAT DER, fordi jeg IKKE skulle bli nødt til å lete etter den! For DER var jeg jo NØDT å se den! Liksom.... Kunne jo ikke lukke kofferten uten å se den når den hang på håndtaket!.. Men jeg kom jo ikke så langt som til å lukke kofferten før jeg savnet vekta! Snakk om å ikke se skogen for bare trær! Helt typisk meg! :)

Jaja. Kl 0020 sier Mareno: "Æ går og henta passan våres!" og han forsvinner ut døra. Herre-jemimi! PASSENE!!!! Ja, vi måtte jo levere de i resepsjonen da vi kom. Og jeg hadde ikke tenkt på de ett sekund etterpå. Sikkert ikke Mareno heller. Men takk og pris at han kom på de nå! Tenk om vi tok bussen til flyplassen i natt, uten å ha med passene!!?

Ja, han kommer opp igjen ganske fort og har passene med. Takk og pris. Føles nesten som å vinne i Tipping! :)

Bare et par-tre timer til vi må stå opp igjen, så nå er det senga! :(

Torsdag, hjemreisedag
Våkna av at Mareno stod opp.. Litt irritert over at han stod opp FØR klokka ringer, slik at jeg også våkner, jeg trenger hvert minutt søvn jeg kan få. Etter noen minutter ser jeg på klokka for å se hva den er. Og får sjokk. Det er 15 minutt til bussen skal gå!!!! Den går 0420!. Mobilen min skulle ringt for godt og vel en halv time siden.

Opp i rekordfart, på med klærne, samle sammen alle duppeditter som står på lading, hive toalettmappa i kofferten, sjekke at jeg har mobil, pass, billetter, sekken, håndveska og kofferten. Så ut til heisen. Synes minuttene går i superfart. Fikk ikke tid til å skvette vann i fjeset eller pusse tennene en gang.. Og vi er ikke hjemme før om 15 timer eller noe slikt... Skal bli litt av en tur... :(

.... Hvis vi når bussen. Heisen lar vente på seg. I noen uendelige sekunder, .....eller minutter. Aner egentlig ikke. Hvis vi blir akterutseilt enda en gang, altså... Da blir vi nok mobbet til vår "døuan dag". Nå har jo de fleste glemt forrige gang (i 2006). Vi får iallfall ikke lenger meldinger sånn dagen før hjemreise, slik som: "Husk at dokker ska reis heim i morra!".  Det pågikk jo i noen år :)

Ok, heisen kom, og vi rakk bussen. Den var vel et par minutter sein, heldigvis. Men det var nære på altså!

Innsjekka 0530. Boarding 0615, avgang 0700.

På plass i flyet og klar til avgang blir vi ønsket velkommen fra cocpit, med div opplysninger, bla navn på besetningen... en av de er Arne-Harald Hanssen... Hm... Arne-Harald...det hørtes kjent ut. Et navn jeg har hørt mange ganger. Er ikke det svigerbror til dattera i nabohuset? Astrid, naboen, har jo nevnt navnet mange ganger. Og har det ikke også vært nevnt at han er flyvert? Og etternavnet Hanssen stemmer jo..

Jeg nevner det for Mareno. Nei, han husker ikke navnet, men det kan jo godt være. Ja, jeg sier vi kanskje får spørre hvis han kommer forbi (har navneskilt på uniformen)..

Jeg dupper nå litt av etterhvert, men våkner av at Mareno prater med han. Han er kommet med middag til Mareno. Joda, visst er han bror til Kjell Hermann, og han skjønner godt hvem VI er når Mareno presenterer seg som nabo til Astrid og at han heter Mareno! Han har hørt snakk om oss! :)

Han vil spandere middag på meg, til tross for at jeg ikke har bestilt (eller betalt) noe, jeg regna jo med at det ikke var lavkarbomat på flyet, så...  Men det blir lenge til jeg kan få noe annen mat mener han, og de har middager nok. Jeg takker ja og han henter middag til meg! Jeg har jo uansett skeiet ut hele uka, og nå kjenner jeg at mat skal bli godt. Kjekt med kjekke flyverter man har en  forbindelse til! :) Og artig tilfeldighet (igjen!) at han jobbet på "vårt" fly og at jeg husket navnet og koblet! :) Tenkte dessverre ikke på å få ta bilde...

Flyturen gikk greit. Framme litt før tiden faktisk. Tar farvel med Vivian og Jan Eirik. De kjører direkte fra Evenes til Tromsø. Skal være hos datter (eller var det sønn) til i morgen, så flytter de på hotell for Votterocken. Sier at vi også må komme, men vi avfeier det, vi kjører hjem nå og orker nok ikke kjøre til Tromsø i morra igjen. Dessuten var det bare svindyre hotellrom å oppspore da jeg sjekket for noen dager siden..

Eller..? Vi sier ingenting, men det ser jo faktisk ut som det kan bli Tromsø på oss på lørdag. Mareno har fått forespørsel om å spille på nattrocken på lørdag. Han takket først nei, og sa det ikke var ledige hotellrom (The Edge, til Votterockpris, var for lengst fullt"). Men så får han beskjed at KOD har et ledig rom fra lørdag til søndag hvis vi vil ha. Men orker vi kjøre kun for festen/nattrock på lørdag?

Vi tenker på det....

Det tok sin tid å få bilen kjøreklar. Selv om Mareno startet webastoen med fjernkontrollen med det samme vi var landet. Mye snø og is under snøen, mer enn varmeren klarte gjøre så mye med. Gubben gjorde en kjempejobb mens jeg stod og så på :)

Vi kjører ut fra flyplassen. Bildet her får påminne oss om å betale parkeringa når vi kommer hjem.. Første gang vi parkerte her etter den nye ordninga, glemte vi det, og fikk purregebyr i tillegg.. Men nå har visst Mareno installert appen..så da får han vel (forhåpentligvis) en påminnelse..

Tjeldsundbrua. Stort sett bar vei, ok å kjøre. Men enda et par timer til vi er hjemme..

På Sortland henter Mareno avisbilen, så jeg kjører Quattroen siste timen. Hjemme kl 1900.

Et par timer etter at vi er kommet hjem kommer det ny beskjed fra Kurt i Tromsø: de har ei avbestilling, så vi kan få rom til rimelig pris helt fra fredag til søndag om vi vil.. Vi takker ja, selv om vi ikke er 100% sikker på at vi orker.. Får ta endelig avgjørelse i morra tidlig...

Men det BLE Tromsøtur, og det BLIR KANSKJE en liten blogg fra den turen også, følg med, følg med! :)

Har hatt en flott og ikke minst opplevelsesrik uke på Gran Canaria. Eneste som manglet var kjøp av håndveske, men det er ikke noe savn denne gangen, faktisk. Innser at jeg vel for lengst har nok av håndvesker.. (mange som sjelden og aldri er i bruk!)

Takk til alle som bidro til noen minnerike dager! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar