torsdag 31. juli 2014

Kreta. Dag 4

Dag 4. Tirsdag 24. Juni. Santorini
Opp kl 06! Anbefalt å møte på kaia 0715, båten skal gå 0740. Vi stilte på kaia før klokken SJU! Ikke bare-bare å være på ferie!

Utrolig mye folk i kø etterhvert. To køer på kaia. Aner ikke hvordan vi havnet i den rette. Var jo ikke mulig å se noe skilt eller noe før man var kommet fremst i køen! :( Fikk oss ikke vindusplass på båten, og satt midt i den kalde trekken, var peise fullt om bord (750 stk), men overlevde nå de to og en halv timene.

Bildet "lånt" fra Wikipedia. Så flott med de hvite bygningene på toppen av øya.

Santorini. Øya/øygruppen som er levningene av et vulkansk krater hvor bare toppen stikker opp og selve krateret er fyllt med sjø. To små øyer i midten. Er ca 400 meter dypt i selve krateret! Kraterfasongen vises ganske godt på dette bildet (lånt fra Wikipedia). Klippene rundt kanten av "innsjøen" er ca 300 meter høye. "Trollstigvei" oppetter "kanten". Det var det også der vi kjørte buss fra havna og opp.

Meget trivelig og flink guide. Tomater fra Santorini er berømte; de er kirsebær-tomater som er meget smakfulle og søte, og med en intens rød farge.  Hvite auberginer fra Santorini er meget søte, med svært få frø, og kan bli spist rå. Katsoúni er en særegen lokal variant av store agurker som, om de forblir uplukket, blir gule i fargen og får en søt smak som er bortimot lik smaken til meloner. Vi fikk ikke smakt på noe av dette, men sikkert veldig godt :)

Han fortalte om jordskjelvet i 1956 som ødela det meste av bebyggelsen på øya. Om alle som flyttet derfra til fastlandet da. Tjente seg opp penger og flyttet tilbake og bygde opp øya igjen! Husker ikke alt han fortalte, men selv kom han tilbake til øya sammen med foreldrene etter mange (11?) år borte. De fikk ikke strøm i husene der før sist på 70-tallet..  Med min teflonhjerne burde jeg vel hatt på lydopptak når man får sånne fortellinger som ikke står på Wikipedia! Man kan så mye lettere sette seg inn i situasjonen når den som forteller har egen opplevelse av det de forteller om. Opplevde jo det samme med guidene vi hadde i Kina og på Cuba. Spesiellt på Cuba, da guiden som var både høy og stor fortalte at han veide kun 50 kg i de harde åra etter oppløsningen av Sovjetunionen/Østblokken.. Han veide 76 da vi var på Cuba, og han var ikke det minste overvektig! Ok, det der var en liten digresjon (haha, der mintes æ klasseforstander Michelet (bror til Else) på Gymnaset en gang i fjern fortid, det var alltid kjekt med digresjonene hans!), nå fortsetter jeg med Santorini!  ;)

Først til hovedstaden Fira med buss, så videre til kunstnerbyen Oia (uttales I-a). Det mest besøkte stedet i Hellas! Og ja, det merktes. Tjukt med folk overalt i "gatene". Gatene der vi turister ble "henvist", var for smale til biler, og dessuten var det trapper overalt, så ikke egnet for noe motoriserte kjøretøy. Men så fint! Veldig glad vi tok turen.

Der finnes 79 private kirker. Omtrent hver familie har sin egen. Flotte bygg med de blå "kule-takene". Ofte på bilder fra Santorini.

Oia kalles også for Kunstnerbyen. Mye kunst som smykker her og der, og masse butikker av forskjellig slag. Kunst og sånt som ikke er kunst. Skikkelig dyr kunst og mindre dyr kunst.  :) Er sjelebot å gå og se på alt som finnes. Stort mangfold. Som alltid blir det en følelse av litt for dårlig tid. Det ville det nok blitt om man fikk en hel dag ekstra der også :) Stadig noe nytt å oppdage! :)

Disse to slapper av i varmen. Har lagt seg så de unngår å bli tråkket på )

Litt spesielle utstillingsdokker! :)

Tett i de smale "gatene" (bare "gå"-gater, -ikke brede nok til en eneste liten bil!). Så da denne karen gikk forbi....

....på dette viset.....

...og etterlot seg dette.....  samt ei lukt som ikke akkurat forsvant i varmen..
..............ble det litt hopping og styr på enkelte... ;)

Da vi kom tilbake igjen et kvarters tid senere fikk jeg tatt dette bildet.. Han hadde fått plassert eselet et sted og var tilbake og ryddet opp! :)

Enda et byllup! Brura i Jesussandaler!

Flott utsikt å sitte her med noe godt i glasset, men vi stoppet ikke..

Klargjøring for ny tur...

Tiden på egen hånd i Fira, og vi spiste oss en liten middag der.  Kirka i Fira.

Litt kunst i Fira

Klart det må holdes rent når turistene kommer! Her vaskes veggen! :)

Møttes igjen ved kirka kl 1700 for hjemtur.  Da vi kjørte tilbake til havnen for å dra hjem, var det så klart at vi kunne se helt over til Kreta, det var ikke ofte dèt skjedde fortalte guiden. Var tilbake på hotellet 2130.

Spiste enda en liten middag (porsjonene er større enn det ser ut til), hhv pasta og sjømatrisotto, på hotellet. Kelneren spurte Mareno om maten var god, "It nearly killed me" svarte Mareno. Kelneren gikk og humra høyt for seg selv på tur tilbake til kjøkkenet :)

Satt på balkongen på kvelden da det plutselig ble en halloi uten like. Hellas hadde vunnet en fotballkamp! Ja, det var sikkert noe EM eller VM eller no sånt, iallfall var det tuting og hyling og div. Full fres kl 0130 på natta, men vi som var oppe i sekstida, måtte bare komme oss til sengs.. Ganske så skutt! Zzzzz.............