onsdag 6. august 2014

Kreta. Dag 5, 6 og 7.

Dag 5. Onsdag 25. Juni.  Slæpp-off
Apoteket første! Gnagsårplaster mm. Stranda utpå dagen. Første badedagen. Balkongen utpå ettermiddagen. Ca 35 grader. Meldt enda mer imorra. Kelneren vår anbefaler ikke Hop-on-hop-off imorgen, det blir for varmt sier han. Gå på stranda er anbefalingen! :) Vi går på strand tvert! :)

Så veldig Slæff-off-dag at jeg knapt hadde fotoapparatet framme...eller mobilen. Så dårlig med bilder å publisere denne dagen.

I kveldinga gikk vi til Gamlebyen og leita opp ho "Gamlemor" igjen. Der vi fikk så god og billig mat. Og Rakien var fremdeles særdeles god. - Ikke noe spøk, altså! Den var rund, mild, beste Rakien vi har smakt! :)

Gammel dør med "dødsannonse" for ei gammel bestemor (antakelig) som er død..

Sannsynligvis "litt av hvert" av gener i denne "bakgårdskatta"! :)

Tok en GT i hotellbaren da vi kom tilbake. Stod 5,5 Euro i drinklista, stod 6 Euro på regningen. Jaja. Vi betaler og er glade :) Ble litt lite driks da, men... ;)  Vi fikk jo salte mandler gratis til da, men jeg tåler jo ikke mandler. Kelneren sa et eller annet om mandlene... jeg kunne jo ikke spise av de... så jeg fortalte at jeg var "allergic to nuts... I'm nuts...I'm totally crazy.." :) Kjekt med ferie! :)

Dag 6. Torsdag 26. Juni. Marked
Gikk til byparken. Markedsdag. Alt av grønnsaker, frukt. Masse klær, duker, huskjeråd, div dill-dall og alt annet nyttig og unyttig.
Levende kaniner i bur. I små bur. Antar de var beregna til mat. Slakteklare. Joda, restaurantene serverer det jo, så ett sted må de vel få de fra... Folk spiser det jo gjerne! Men ikke så moro å se...
Vandra rundt en tur i selve parken, så på trær og annet, pitstopp med noe "kaldt". Etterpå litt shopping oppe i gamlebyen.

Dette var nok mor og sønn på spasertur.

Fler turister enn bare oss

Til "Mestrati" på lunch, var der i fjor også. Nå fikk jeg kode til gratis wifi da han så jeg tok opp mobilen. Lagret til neste gang! :) Mareno kjøpte seg moreller.

Varmen. +/- 35. Ikke normalt for juni sier kelneren vår. Er som normalt i august. "I Think Jesus loves us!", sa han. Vel, Jesus loves neppe meg.. ;)

Spiste middag på hotellet der vi bor igjen. Marenos hovedrett, noe lammegreier..

På hotellrommet på kvelden ble døra til balkongen stående opp et biiitteliiiite øyeblikk mens jeg var inne en liten tur.. og jeg trakk heller ikke for nettingdøra. En bille på halvanna-to cm snek seg inn. Mareno fikk den ut etter mye om og men. Av med lys og lokke med lommelykt! Lettelse når den var ute igjen. Men i løpet av tre sekund mens jeg gikk gjennom døra, svisj! så var den inne igjen. Prosedyre gjentas, og aksjon vellykket. NÅ blir iallfall nettingdøra lukket så fort det går an!!!

Dag 7. Fredag 27. Juni. Leiebil-dag
Atter en dag vi må opp i svinotta. Leiebilselskapet kommer og henter oss på hotellet kl 08. Siden vi aldri legger oss før ca 02, blir det lite søvn til tider. Opp kl 07! Får oss en Peugeot. 308. Mens Mareno prater om div med fyren, tar jeg bilder av div skader som allerede er på bilen. Noe riper her og der... Her tar man ingen sjanser. Har jo lært av artikler på nett og div, må vite :) Mareno bemerker at det er skader på bilen.... Ja, det er det på ALLE bilene deres, vi er forsikret mot ALT, så det har ingen betydning opplyser utleiemannen. Ja, noe må man jo få igjen for ikke å velge billig (-ste) selskap...

Var inne på tanken å leie Cabriolet siden det ikke ble noe av Route 66 i Cabriolet, men fant ut at det var like greit med lukket bil med AC i den varmen. Og så slapp man alle flokene i håret! :) Både æ å gubben ;)

Målet var Agios Nicolaos. Byen der vi bodde da vi første gangen var på Kreta. Helt på østsiden av øya. Ingen charterturer dit fra Evenes, for de reiser kun via Chania, da blir det altfor langt unna flyplassen. Da vi reiste dit i 2006 (tror jeg det var) reiste vi over Hieraklion-flyplassen. Mulig man kan reise via Heraklion nå og, men da er det fra Oslo eller annet, ikke fra Evenes iallfall.

Leide oss GPS for sikkerhetsskyld. Ikke nødvendig sa Apollos Guide. Kartene var helt oppdatert og helt grei å finne frem. Samme sa mannen i utleiefirmaet. Kart fikk vi gratis. Og GPS-en var ikke oppdatert.... Og det var jo så lett å finne tilbake til der hvor utleiefirmaet holdt til. Bare å kjøre under broen og til høyre og til venstre... Men vi fikk leie GPS for 5 Euro. Og det gjorde vi!

Vi skulle til Agios Nicolaos. Men hadde ikke noe adresse. Kom opp tusen forslag når vi plottet inn bare det. Men kirka i Agios Nicolaos visste vi hvor lå. Midt i byen. Greit nok hvis vi ble vist veien dit. Ok, plotte inn "Agios Nikolaos church", ready to take off!

Vi kjørte. Og kjørte. Jeg begynte å lure litt etterhvert.. Men slo fra meg tanken på at det var feil for GPS-en viste at vi var på rett vei. Men vi skulle østover og nå lå jo havet på feil side av veien! :( Ble mer og mer overbevist om at det måtte være feil. Da vi kom til skilt som viste avkjøring til steder som på kartet var helt feil vei, ble jeg overbevist. Men skjønte uansett ikke hvorfor det var feil! Ok, vi hadde kjørt vestover, og såpass langt vestover, at da kunne vi like godt fortsette til Kalives og videre til Almyrida der vi har bodd et par ganger før. Kjekt å se igjen kjente steder. Først da vi var fremme i Almyrida skjønte vi (Mareno) hva som var skjedd. Agios Nicolaos er jo ikke bare den byen vi en gang bodde i, men er også en  helgen, som mange kirker er oppkalt etter. Også ei kirke nær Chania, som jo da blir videre fra Amylrida og forbi Chania.. Altså viste GPS-en riktig vei, bare ikke til riktig kirke...

Ok, fikk ei fin lita stund i Almyrida. Mimring ved hotellet og en Freddochini på en kafe der jeg fikk perlestrikk i ræva og på lårene! Sjekk stolene! ). De vaflene var "Way too much" søte! Rett og slett heslig søte. Greide ikke spise alt. Freddochinien var deilig. Samme var det Mareno fikk. Fruktblanding med is.

Ei av de små strendene i Almyrida.

Ville ikke kunne være framme i Agios Nicolaos før i halv to-tida. Orket vi det? Men Mareno hadde jo fortalt "alle" (iallfall kelneren vår og bilutleieren) at vi skulle dit, så de ville nok spørre hvordan vi hadde hatt det der osv, når vi kom tilbake, så vi "måtte" jo nesten dra dit! "Feilnavigeringa" til Almyrida utgjorde to timer ekstra kjøring i steikvarmen! Pluss nesten en times opphold der.

1045 satte vi retur og fortsatte mot BYEN Agios Nikolaos! :)

På tur tur dit var temperaturen oppe i 41 grader Celsius på det meste. Vi stoppet ikke da :)

Fant fram denne gangen. Og fant oss parkering. Stoppet ikke på den som kostet 3 Euro, men på den til 4... Ok, gyldig for hele dagen, så kunne stå hvor lenge vi ville. Og det var sentralt. Tok med sekkene, og rusla en tur på stranda. Ble bading der, nærmest tvungen når temperaturen er ca 40 grader. Deilig :) Samme temperatur da vi bodde der sist, da lå vi hele dagen på luftmadrass halvveis nedsenket i havet, fast i blåser utpå havet. Kjenne bølgene skvalpe rundt kroppen, akkurat perfekt! :)

Itanos. Her har vi spist før. Bord under trærne på høyre side av gata, pluss inne i restauranten, venstre side av gata. Omtale sakset fra www.lonelyplanet.com: "This friendly taverna with beamed ceilings and stucco walls is popular with locals wanting traditional home-style Cretan cooking. You can pick from the trays of excellent mayirefta (casseroles and oven-baked dishes) out the back, such as goat with artichokes or lamb fricassee". Joda, de har vanlig meny også, men supergreit å bli invitert inn i kjøkkenet og få se i "fatene" hva de har. Kjenne lukta før man bestemmer seg. Få en følelse av "Ekte Kreta". Kunne jo ikke spise tre middager denne dagen, så det ble ikke på Itanos.

Vi spiste middag på terrasserestauranten opp i åsen med utsikt over innsjøen. Flott plass og utsikt, men angret litt, menyen ville nok vært bedre på "vår" restaurant, Du Lac, ved vannkanten. Og vi fikk ikke sjekket ut om vår superkelner fremdeles var der....

Fine, idylliske innsjøen "vår"! Bunnløs, sier sagnet. 67 meter dyp, sier de "lærde" i dag. Tidligere ferskvannsinnsjø, men nå forbundet med havet i en kort "kanal". Små båter går gjennom der under brua. Får finere bilder fra annen vinkel, men gidda ikke gå ned og rundt igjen.

37 grader da vi henta bilen kl 1840. Den stod heldigvis i skyggen, ellers hadde vi vel ikke overlevd å sette oss inn i den.

Hjemover. GPS-en krangler stadig. Men nå vet vi at vi er på rett vei. Den piper også hver gang vi overskrider fartsgrensene. 3 pip pr gang. DVS, den er ikke helt nøyaktig, så den tror ofte at grensene endrer seg litt før eller litt etter at de egentlig gjør, så det blir mye piping.

Fint med disse søyle-trærne langs veien! :)

Bensinfylling. Som i gamle dager hjemme. Her fyller de for deg! Mareno bare står og venter..

Digre solcellepaneler, må jo nesten være et lite kraftverk....

Vi stoppet og kjøpte en hel melon i en bod i veikanten. 1,20 Euro for hele den flotte honningmelonen :) Artig! Noe helt annet enn å kjøpe i butikken :) :)  Det å kjøpe en melon blir en opplevelse! :)

Kveld på balkongen på hotellet etter hjemkomst. Sprettet hvitvinen vi fikk i velkomstgave fra hotellet. Dame og herreglass. Jeg fikk herreglasset :)   (antar at største glasset var beregna på mannfolk..)

Kommet nye folk på balkongen på siden av.  Jeg tok de tomme glassene og flaska da jeg skulle gå inn av balkongen. La flaska stå! befalte Mareno. Hvorfor det, den er jo tom, sa jeg. "Den e ikke helt tom, den e bærre tom! var svaret. La glassan stå! :)