mandag 15. desember 2014

Dag 6 og 7

22. Nov, dag 6.
Våkna en time før Vekking. Satser på å få sove når jeg kommer hjem..  Skal på vinsmaking i dag. Frivillig tur, som vi egentlig ikke var tenkt oss på, men siden det ikke ble tur til Table Mountain (den andre frivillige turen), så blir det denne istedenfor. Alle blir visst med, bortsett fra Bjørnar som skal på dykking istedet! Og mulignes helikoptertur..

Rock'n roll igjen, på fire hjul! Stopp i Stellenboch, Mareno kjøpte sokker. Fin kunst her og.

Jeg fant ingenting, til tross for stort utvalg i vesker. I strutseskinn bla.

Angra litt i ettertid på at jeg ikke kjøpte det strutsesmykket/halspynten. Kan henge ned foran eller knyttes bak f.eks.Det røde ville vært supert på "den lille sorte"... Et par hundrelapper hvis jeg husker rett..
Township, "forstader" som består av rønner som etterhvert erstattes av "Mandelahus". Et prosjekt som ble påbegynt i hans tid. De nye husene er 30 kvm, toalett, vann. Kriterier må oppfylles for å få hus. Totalt bor det vel 3 millioner innbyggere i Cape Town.

Til Morgenhof. Gården er 75 hektar. De har importør i Norge, men vil ha ny. De sendte mail til Norge sist uke. Vin nr 5 er signaturvin. Blanding av fire druesorter. Om EN drue i blandingen er dårlig, blir det ingen vin det året! Ideell serveringstemperatur på denne er sytten, atten grader.
De bruker iblant is i vinen her, kan være opptil 40 grader på sommeren uten aircondition.

Vinsmaking og lunch i friluft på Morgenhof. Vinene vi smakte.

Ikke så verst en lunch, vel? :)
Forrett
Litt alà vårruller, kjempegodt!
Hovedrett: Kylling og cos-cos
Dessert

Skulle vi ha vann med eller uten kullsyre? Kelneren hadde ei (stor) flaske av hver.  En i følget vårt pekte på hvilken flaske han ville ha av. Mareno prøvde forklarte servitøren hva han skulle spørre om. Vanlig er still water. Det kunne han. Med kullsyre heter "Sprudle" forklarte Mareno. Joda, servitøren lærte å si SPRUDLE! :)

Etter lunch var det videre til neste gård. Vinsmaking, på Anura. Den ble flyttet inn fordi det ble så varmt...  Smakte på seks av disse...Sauvignon Blanc, Vioginier, Rose, Pinotage Reserve, Malbec, og Cabernet Savignon. Ikke usmak på noen av dem ;)

Her fikk vi servert oster og syltetøy til vinsmakinga. Også det produsert på gården.

Fikk oss en tur i kjelleren og...

Dion, guiden, er 51 år forteller han. Han viser bilde (på mobilen) han nettopp har fått fra kona som er i New York. På gata med snø i luften. Hun jobber med "fashion" forteller han. Div. Shoes, clothes, bijouteri osv... Hallo Kitty bla. Hun reiser mye, London, Paris, USA. Han er "Good husband", jobber ikke, er hjemme med barna :) Som oss, Norwegians, sier han. Vel, han er jo på jobb i dag..

29 grader da vi kjørte heim kl halv fire ca. Vel 3,5 mil tilbake.

Arne Ness mistet livet i disse fjellene vi kjører forbi. Steike for en varm dag, sommeren var sein, men kom nok for fullt i dag!

Mareno sovna på bussen tilbake. Snorka. Høyt. Høyere. Dion ble obs, han gestikulerte til meg, og jeg sa "That's quite normal" og da kvikna Mareno til: - "Support for the maschine!", sa han :)

Middag at Waterfront. Restaurant Harbour House. Nå skulle vi få se det fantastiske juletreet med lysene tent i mørket. ....Skulle ja. Noe var feil selvsagt, dette var synet vi fikk...

Venstrekjøring gjelder også  i trappene her. Man holder til venstre og går forbi på høyresiden.

Bjørnar som dukket opp til middagen, hadde ikke bare vært på dykking og helikoptertur mens vi smakte vin. Han hadde også fått med seg tur opp med heisen til table Mountain. Den gikk i dag. Ikke tåke, og ikke for mye vind. Jeg er sjalu!!!! Det verste er vel at vi i teorien iallfall kunne klart det, vi og, da vi kom fra vinsmakingsuren, før middagen... Men jeg trodde ikke det var tid nok. Og jeg regnet med det var kø, siden det hadde vært stengt så lenge. Muligens var det ikke tid.. Men hadde vel overlevd uten middagen og. Sulten rekker vi jo ikke å bli her..

I morgen bærer det avgårde med fly nordover. Nordøstover. Da får vi ny guide og sjåfør. Vemodig å måtte dra fra våre kjekke, morsomme, trivelige, snille medhjelpere...

Tar farvel med bussjåfør og guide.

Freddy og meg
Dion og meg

Møtes kvart på åtte imorgen tidlig, sier Anne. Kvart på åtte, ti på åtte, ingen vits å komme halv åtte, sier hun. Bussavgang 08. Mareno konkluderte med at hun måtte være et utålmodig menneske som ikke ville utsette oss for unødvendig venting...

Delte heisen opp med et par som snakket fransk... Heisen stoppa i niende etasje, de skulle til tiende. Ho var på tur ut, han stoppa ho, - "Dix next", sa æ. Sku liksom gjør ho oppmerksom på at det var en etasje igjen... - Antakelig nok vinsmaking på mæ når Æ prøve mæ på fransk! ;-) Og kombinerer med engelsk! :) Godnatt! :)

23. November. Dag 7. Søndag. Fra Cape Town til Kruger
Tok koffertene med ned. Veldig effektivt i frokostsalen, utrolig mange ansatte. For å hjelpe de sorte ut i jobb og til et bedre liv, så er reglene i Sør-Afrika nå sånn at alle bedrifter som har mer enn 50 ansatte, ha minst 80% sorte ansatt. På alle nivåer. Det funker flott for de sorte. Men de fargede har ikke sånne fordeler, så det skaper nok en del sjalusi og splid.. Ikke så lett for de å få jobb da..

Vi trengte jo ikke komme for tidlig til bussen. Men alle var på plass, så det ble avgang 10 min før tiden. Ble rad to i bussen i dag. Litt dårligere odds for å ta bra bilder...

Vi hilste go'morn til hverandre. Godag for helveta, heter det i Nord-Norge sier Mareno. På sørlandet heter det godag for eksempel, sier mannen bak oss. Anne har betalt tips til guide og sjåfør, en nytelse å være på tur og slippe tenke på slikt!

Når vi kommer fram: Ikke bruk porter, ta bagasjen selv, det går raskere, tipser Anne. Det er en liten flyplass, umulig å gå seg bort der, forteller ho videre.  Ho skulle bare visst, sier Mao. Skjønner ikke hva (hvem) han tenker på ;)

I lufta
Vel to og en halv times flytur. Det er ganske langt. Vi bruker halvanna time fra Evenes til Oslo. Jeg dorma litt på flyet. Fikk god biff! Hvitvin gratis, det er vi ikke akkurat vant med på innenriks her hjemme. Landet i Nelspruit. Ca 800 Meter over havet. Ca en times busstur til Kruger Gate Hotel rett ved Krugerparken, hvor vi skal bo. Lokalguiden heter Willi og farga Thomas er sjåfør. Afrikaans er ikke offisielt språk her, men snakkes av de hvite her. Det er litt lik norsk (nederlandsk).

Afrikanerene kan det der med fletting.

Fikk oss ny guide her. Willy heter han. Og han er hvit ser det ut for..
Forskjellig å se på bussturen.
Foto: Mareno

Disse er straks avblomstret. Jakarandatre. Ofte feilaktig kalt Palisander. De blomstrer egentlig på bar grein, men begynner komme ganske mye løv på nå.. Mer løv enn blomster på de fleste.. Foto: Mareno.

Foto: Mareno. Disse røde blomstrer nå. Kjempeflotte!
Ankommet hotellet. Slappet av i tre-4 tima, litt på rommet, ruslet litt rundt, gjorde oss kjent. Så flodhest (hippotamus) og aper. Tok oss et gl vin, slappa av i gyngestolen. Prata litt med folk. Hørte på lyder, kjente på lukter. Nesten en følelse av at NÅ først begynner den virkelige ferien. Skikkelig. NÅ føles det som DET VIRKELIGE AFRIKA! En annen verden! Dette er nytelse! Total avslapping! :)

Snakk om å ha naturen helt innpå seg. Denne flodhesten så vi fra plattingen ikke lenge etter at vi ankom. Det er et gjerde imellom...
Foto: Mareno
Ja, vi er i Afrika

Så tok vi en liten lunch. Kjøpte dagens suppe, den var god og passe "vente"-porsjon. Anne sørget for at vi fikk sitte ute istedenfor inne i den mørke baren. Lyset var nemlig gått.. Reserverte bord, -ingen hindring! Sier Anne! Og sånn ble det :)

Fikk vite at strømmen ble tatt med hensikt. Det ble annonsert i forkant, og var behøvelig da nettet ikke var godt nok utbygd/dimensjonert. Dette gjelder visst i det meste av Sør-Afrika. Stadige strømstanser. Minner om Cuba sånn sett. Men der hadde vi nå faktisk strøm på hotellene! :) Nå skjønner vi hvorfor det stod telys på badet på rommene, og ekstra telys og fyrstikker i nattbordskuffen!

Litt avslapping og sosialt utover ettermiddagen. Kristin og jeg falt for denne stolen. Hun tok seg bedre ut i den enn jeg, så da blir det bildet av henne jeg legger ut! Men jeg vil ha en slik hengestol hjemme! :)

Her bor vi! Den største røde prikken. Som det går fram av "kartet", så kan man gå flere veier fra hotellrommet og til resepsjon, restaurant mm.. Gjett om ei som var forvirra? ;) Ikke noen stor overraskelse for de som kjenner meg, vi jeg tro :)

Mye å spørre om ang safarien i morgen. Guiden vår her (Willy) i midten, forklarer om dyr og annet til Ole og Mareno.

Malaria. Mye større risiko for det her enn i Cape Town. Her er annet klima. Mye regn på sommeren. Mer vegetasjon. Vi ble anbefalt å smøre oss godt inn før kvelden. Det er da det er mest mygg.. Vi kjøpte spray. Guiden fikk aldri stikk sa han, så han mente det var ganske så trygt.. Vel, jeg VET at jeg blir stukket. Når det går an. Så jeg som ellers aldri bruker sånn "dritt/gift" på kroppen, sprayet og smurte meg godt inn.Og litt ekstra før vi gikk til middag.

Middag. Spiste utendørs. God og rikholdig buffèt (den var inne). Anne oppdager at Mareno mangler bestikk og bemerker det. - D e d samme, bærre prioritèr vin! svarer Mareno! Så mangler han også glass, - No problem, Æ e fra Vesterålen, æ kan då drikk rett av flaska. Vi skålte for Magnus (sjakk) og Northug!

Gruppa vår ble fordelt på flere runde bord. Men vi måtte jo holde kontakten.. Og det finns jo mange måter å kommunisere på...

Ups, der for det! :)

Jeg fikk noen stikk allerede første kvelden. Til tross for myggmiddel. Mener jeg leste et sted at hver fjerde mygg her nede er infisert av Malariaparasitten. Isåfall har jeg vel dårlige odds når jeg teller fem stikk... :( Men ok, er jo noen ukers inkubasjonstid, så blir forhåpentligvis ikke sjuk før vi er vel hjemme igjen... Det ødelegger ikke ferien i hvert fall! ;)