torsdag 11. desember 2014

Til Sør-Afrika 2014


20. januar Dukket opp en mail i innboksen... Fra Sparebank 1 Nord-Norge.. De arrangerer nye kundeturer i år. Island ? Nei, der har vi tross alt vært. Andrevalget? Sør-Afrika i november 2014. Vi har jo aldri vært SØR for Ekvator. Dette er jo ei mulighet! Frister, frister....

27. januar Ny mail. Nå med dag-for-dag-program. Frister mer! Frister enda mer! Jeg kan jo kanskje ta shoppe-stopp fram til avreise... Forrige shoppestopp var da vi bestemte oss for å reise til USA andre gangen. Ble litt kort tid da å spare seg opp penger, så det ble i grunn en dyd av nødvendighet. Og det gikk over all forventning, kjøpte ikke en sokk en gang på det året.Nå er det 10 md å spare på...

7. februar Så filmen om Nelson Mandela på kino i dag. Veldig bra film. Anbefales sterkt til de som ikke allerede har sett den. Long Walk to Freedom Bestemmelsen ble nok tatt der og da. MÅ jo bare dit og se Robben Island og Cape Town og Pretoria og Johannesburg "in real"!

Så kom det tilbud fra Samsonite på kofferter med gratis inngravering av navn på kofferten... Jeg MÅTTE jo bare ha det da! Manglet jo en sånn passe "liten" koffert for sånn kort-helg-reise..  Koffert er bestilt! Den blir nok ikke med til Sør-Afrika, er for liten til det, men nå har jeg koffert til det meste.. ;) (som Mareno mener jeg allerede har hatt i lang tid.., han mener jeg har koffertmani!)

9. februar Sendte påmelding og mottok bekreftelse den 10. på at vi har fått plass! Jippi! Nå har jeg virkelig noe å se fram til! Dette blir første gang vi krysser ekvator! Riktignok bare tidagers tur hvor mye tid går bort i reising, skulle gjerne hatt tre-fire dager til, men da hadde vel prisen økt tilsvarende, så det får holde som det er.

14. mars Post fra banken. Giro på depositumet og giro på restbeløpet. Bet frist hhv 25/3 og 15/9. Visst jo hva turen skulle koste, men dette så DYRT ut.... Jaja, vi får se...

25. mars Depositum betalt

16. september Hele turen betalt. Heldigvis ikke behov for så mye lommepenger på denne turen, stort sett alt er inkludert. Vi er nemlig også påmeldt og har delbetalt ny Kinatur ved påsketider neste år. Så da har jeg fremdles noe å se fram til når vi kommer hjem igjen.

Var også heldig å få billigbilletter t/r Gardermoen. Norwegian la ut billigbilletter akkurat samme dag som jeg forhørte meg om tilslutningsbilletter, og vi fikk billetter med setereservasjon og ett kolli bagasje for halve prisen av hva vi måtte ha betalt med SAS. Da digger jeg Norwegian! :)

5. oktober.. Nå er det bare å håpe at ikke Ebola sprer seg for mye på kontinentet.. Vil ikke at turen blir avlyst, og så lenge turen går tar jeg sjansen! Livet er kort! Jeg vil til Sør-Afrika mens jeg kan! :)



30. oktober Billetter, kart, program med klokkeslett og div i posten i dag. Ble jo skikkelig oppstemt. Kjente det krible i magen! :)  Nå nærmer det seg med stormskritt! Gledes! :) Mareno skal på kurs i Oslo dagen etter at vi ankommer Gardermoen, så vi blir begge over til neste dag, og reiser nord ilag neste kveld. Kanskje det blir litt shopping på meg i Oslo da? ;) Om ikke annet så et par julegaver... de må jo kjøpes uansett...

Siste fredag før avreise.
Mæ til Mareno ang turen: Gler du dæ?
Mareno: Nei, grua mæ! 
Mæ: Koffør d? Du har jo MÆ ilage dæ! ;)
Mareno: Ja. E jo derfor æ grua mæ! :D  

(æ har jo litt forståelse for det da, Lisbeth-på-tur kan jo by på så mangt ;) )

15. November. Pakking er så smått igang. Finner bare de gamle reiseforsikringskortene våre, de går ut imorgen, den 16. Finner ikke de nye som kom i posten for to uker siden... Tilløp til panikk, men står jo forsikringsnummeret på de gamle kortene og, så det går nok an å finne ut at den gjelder fremdeles hvis noe skulle skje. Så roet meg litt. Etter noen timer dukker de opp, fremdeles i konvolutten de kom i. I samme bunken som jeg hadde lett i. Men jeg trodde det var C5-konvolutt, det viste seg å være en sånn lang, smal konvolutt..  Så finner jeg ikke bagasjevekta, nakkeputen og klessnora... Hmmm.
Problemet e vel at æ etterhvert slappa litt mer av, trur æ har høvelig kontroll, så skjær d sæ i innspurten... Kor e ka?  Bedre kontroll i de dager æ skrev lister i god tid for absolutt alt som skulle med, og begynte pakkinga nåkka mer enn dagen før avreise..

16. november. Jeg tar min nest største koffert, 94 liter (75cm). Gubben tar min største koffert, 122 liter (82 cm), den er likevel 1,7 kg lettere enn hans egen noe mindre koffert.. Kjekt med disse super-lightvekt-koffertene! Og han fyller den ganske godt! Og får nesten 20 kg! Æ e flink! Kun to par sko, dvs sandaler og slippers foruten eccoskoene jeg reiser i. Lite klær. Og jeg har solkremer, og div annet felles i min koffert. :-) Flere kilo å gå på, og kofferten er ikke full!

Bagasjevekta, putene og klessnora dukket jo opp igjen i dag. Hadde båret de i kjelleren i ei plastvekse og satt den i et hjørne i boden, da vi kom hjem fra Kreta i sommer. Glemt å ha de over i den plastkassen hvor alle sånne ferieartikler skal ligge... Joda, sånne "Lisbeth-på-tur-hvor-er?"-hendelser starter som vanlig allerede FØR avreise. Går i senga 0240.

17. november. Dag 1: Nord-Norge - Gardermoen

Litt kveldsgymnastikk på tilbaketuren
Nå starter selve turen. Tar som vanlig litt forbehold om rekkefølge og detaljer på det jeg skriver her i bloggen... Hjemmefra 1520. Gubben kjørte avisbilen til Sortland, så jeg plukket han opp der. Var på Evenes 1830, og traff på kjenninger (Viggo) der til en prat. Gardermoen i halv ti-tida i regnvær. Vi var de siste som ankom fortalte Kristin fra banken, som tok imot oss på hotellet. Gikk på Peppez på flyplassen og fikk oss mat og en halvliter (som viste seg å være 6 dl). Prisen nevnes ikke.  Følte det var på tide og ta kveld da damene på Peppez ikke bare rydda og vaska bordene, men også satte opp stoler på bordene og tilslutt slo av hovedbelysninga.. Men ok, vekking 0415 imorra tidlig..












18. November. Dag 2: Gardermoen - Sør-Afrika
Våkna etter en times søvn i natt, og fikk ikke sove mer. Men helt ok, da blir det lettere å sove på flyet. Blir ei lang reise..

Store (og tunge) kofferter, så vi tok heisen opp til avgangshallen ilage noen fler fra følget vårt. Kom en mann og lurte på om det var plass til ham også? Jada, det var det. "Der det e hjerterom e d do!", sa mannen :) Nesten så man skulle tro det var Ove! ;)

Ved innskjekkinga stod vår norske guide, Anne og ventet på oss. Trivelig og kunnskapsrik dama. Som også kunne ordne opp når det var noe, viste det seg etterhvert. 

Vi fikk ikke seter ilag, gubben og mæ. Men med initiativrike folk i følget vårt, så ble den biffen fikset via flerbytte! :)

Flybytte i Shipool, Nederland. Ikke så lang tid på flyplassen. Seter på hver vår side av midtgangen, men på samme rad heldigvis, på Afrikaflyet. Kunne ellers blitt ekstra lange 12 timer.

Gratis drikke, også vin og øl.... Æ valgte cola før æ fikk tenkt meg om... Fikk rødvin av Mareno. Og sølte den over begge bukselåra. Ikke første gangen på fly. "Lisbeth på tur!" Typisk, den mest anvendelige buksa jeg har til en sånn tur. Bukse og shorts i ett. Avtakbare legger.  - Kjøp hvitvin, det skal være effektivt mot rødvinsflekka, æ ska filme sei han Mareno... 
Så mista jeg ned gaffel og kniv. Jeg satt "fast" under bordet som var fullt og vel så det, Mareno ba om nytt bestikk til meg :) Noe senere kom flyvertinna forbi med vogna og velta en tom colaboks min vei, jeg fikk noen dråper øverst på buksa og jumperen.  Hun så ikke at jeg var utsvinet fra før, bordet var nedslått og skjulte det. Hun unnskyldte seg masse. Ikke no problem å si at det gjorde ingenting :) Til middagen valgte jeg rødvin. Denne gangen gikk det bra, alt kom innabords! :)  :)
Schaal!
Senere fikk vi no annet spiselig og en boks vann. Ikke enkelt å åpne slike bokser.. En stor del av vannet gikk selvfølgelig i fanget mitt. Godt det var bare vann! Vel, litt fra eller til når jeg først hadde søla så mye, ville vel ikke gjort store forskjellen :) 

Fyren på venstresiden av meg, sovna etterhvert. Lent mot høyre...mer og mer... Satt bare å venta på å få han i fanget. Heldigvis ett eller annet (ikke meg) som fikk han til å våkne opp akkurat før det kom for langt :)

Landet sein kveld i Sør-Afrika til 19 grader. Samme breddegrad som Melbourne. Våren går over i sommer i november her, men var litt forsinket i år. Har vært en kald vinter. Sommeren kom med oss, fikk vi høre noen dager senere. Brann i fjellsiden da vi kjørte inn til Cape Town. Så skikkelig skummelt ut, trodde det var ei blokk/høyhus som brant. Masse brannbiler som stod og blinka.

Fikk rom i 12. etg (nest øverste), med utsyn rett mot brannen. Rommet registrert på Mareno, enda det var JEG som bestilte! :(  ;) Fikk kun èn nøkkel. Men rom med store senger, deilig sengetøy og bad med badekar og dusj-rom. To adapter på rommet, men det ene virket ikke, så bra vi hadde med lader med to uttak. Trengs strøm til mange duppeditter på ferie!  Utsikten fra rommet. Brannen i det fjerne..
Så  var det å hive på "vaskemaskinen" (vasken og hotellets håndsåpe!). Hadde jo ei bukse med en god del rødvin innabords :) Håndklær fungerer fint som sentrifuge! :)

19. November. Dag 3: Cape Town
Da vi våknet opp fikk vi se brann-"ruinene"! Viste seg at det kun hadde vært vegetasjon som brant. Ikke den store katastrofen da. Heldigvis. Slik ser det ut i dag.

Buksa fra i går var nå blitt både ren og tørr! :)

Ned til frokost. Oppgav romnummer til dama i døra til frokostsalen, 1237. Ho lette i lista si.. Mr and Ms Steinbach? Yes! Der var balansen gjenopprettet ;) Tror ikke jeg har hørt gubben omtalt som Mr Steinbach før :) Tviler på at han vil venne seg til det.. ;)

Ikke noe å klage på ang frokosten. Der var alt og enda mer. Nyre-gryte bla. To sorter bacon, vanlig og også bacon av bare kjøtt, store skiver, intet fett. Et utall peronale. Blide, vennlige, hjelpsomme, oppmerksomme. Alt tomt ble hentet øyeblikkelig. Service upåklagelig! Den friskpressa mangojuicen var deilig, jeg som ikke egentlig er glad i juice. Melka var også god. Kaffe i mange varianter, bare å velge, ble servert på bordet.

Ut på tur. Vår lokale Guide heter Dion. Hvit far, farget mor. Ville sikkert blitt kalt neger i gamle dager. Sort/svart er ikke noe skjellsord i Sør-Afrika. Sorte er sorte (rase), fargede er blanding av to eller flere raser. Dion er farget og 8. generasjon på farens side i Sør-Afrika. Hvit far, farget mor. Dette er en mann med humør og humor skulle vi få merke. Allerede første dag da vi stod noen stk og pratet utenfor bussen før vi skulle gå inn, ropte han ut: "Lisbeth, are you coming with us?" Ropte tilogmed navnet mitt riktig, ikke noe Elisabeth eller Lisabeth. Og så lo han høyt og hjertelig da han så hvor perpleks jeg ble. Han hadde selvfølgelig lest på navneskiltet jeg hadde på.

Da jeg entret bussen hilste sjåføren "Gomårrån"! Hadde tydeligvis kjørt svensker tidligere. Sjåføren, Freddy, var mørk (sort eller farget, husker ikke), og hadde også humor, men var ikke riktig så utadvent. Han lærte etterhvert å hilse Go mor'n! :) Han var kåret til beste sjåfør i Scandic ("fylke"?) for to år siden, så vant han 1. plass i hele Sør-Afrika. I år er han kåret til beste sjåfør i provinsen og skal nå delta i konkurranse for hele sørlige Afrika, flere land.. Dion sier sjåføren er opplært av han... :) ;)
Plakat i bussen. Freddy sitter på kanten utafor bussen, nede i venstre hjørne
Fikk allerede på morran opplyst at taubanen opp til Table Mountain ikke går i dag pga tåke. Har ikke vært i gang på ei uke. Det ble nedtur, hadde virkelig gledet meg til den, men kan bli ny mulighet en annen dag kanskje.. Hvis vi får tid..

Mareno i minibankkø. Vi tok ut 1000 Rand, tilsvarer ca 630 norske kr. Det ble eneste kontantuttaket vi gjorde i Sør-Afrika. Brukte jo kort litt også, men alt i alt lite lommepenger.

Viste seg at vi hadde en i gruppa vår som vi har vært på tur med før. Bjørnar, han var med på Cubaturen i 2012. Var han som tok kontakt med Mareno nå, han hadde kjent meg igjen på nakkeputa som jeg nå som sist, har festet på den røde Hagløf-ryggsekken. Jeg hadde ikke gjenkjent han, men når jeg fikk det forklart så husket jeg etter han.

Følte etter som dagene gikk, at det alltid blåste i Cape Town. Omtent som i Bodø. Og det stemmer faktisk. Fra vår til sein sommer (september-mars) så blåser vinden, som kalles Cape Doctor, fra sørøst. Navnet kom til fordi den renser luften for forurensning og skitt. Sør-Afrika har sommer når vi har vinter og omvent. Våren går over i sommer i november der. Vi fikk høre at det var vi som kom med sommeren. Det hadde vært kaldt til vi kom. Tørt også, så var ikke maksimal blomstring.

Sightseeing med buss.



Besøk i Kirstenbosch botaniske hage. Flotte "broer" oppe mellom trærne hvor vi fikk fin oversikt. Og kom tett innpå fuglene bla.




Fin spasertur gjennom hagen som ikke inneholdt bare planter, men også en del kunst. Flotte figurer!





Mer sightseeing. Township, områder forbeholdt svarte som ble flyttet ut hit under apartheid.
Freddy



Ble forbikjørt av en rød Ferrarri plutselig. Dion, guiden, "blunket" til oss og pekte på Ferrarrien: That's my ex wife!:)

Frisørsalong

Biler, men dårlige boforhold
Artig me nordlenninger på tur (inkluderer de fra Troms og Finnmark). Nordnorsk humor og nord-norske uttrykk. "I kast me han Kommel!", feks. Og han som ble budt mer mat: "Æ får snart beskjed at æ e mett". "Åja du e gift!" kom det fra en av de andre. Og så var det han som sa om en kar at: "Han e like ung som kjerringa mi. Æ e født i 34, kona e 16 år yngre. Da kom det fra over bordet (der satt Mareno): "Da e du førr-tidlig-født!" :)

Fikk oss ansiktspynt før Lunchen



Deilig dessert










Mer sightseeing
 
Gammelt og nytt i "skjønn forening"









Utrolig hva som kan lages av bittesmå perler og litt streng. Så masse av dette rundt om. Bildene kan forstørres ved å klikke på de..


Souvernirkjøp hører jo til på en utenlandstur.. Var noen som fortalte om "The Hell-room". Det var rommet hvor alle souvernirene som ikke passet i stua endte opp. Ja, jeg burde vel hatt et Hell-room.. Hos meg er alt spredt i skuffer og skap og hyller og esker rundt om i hele huset. Men er utrolig glad i de kjøpene som faktisk får stå framme. Har jo gjort et og annet bra kjøp. Synes jeg selv. Sånn "made in Kina" er ikke gangbart når man er på Cuba eller i Sør-Afrika.

Everybody, let's rock and roll, sier guiden Dion hver gang vi er klar til å kjøre igjen. Musikk i våre (danse-) ører! 

Kjørte forbi Groote Schuur-sykehuset hvor den første hjertetransplantasjonen ble gjort av den sørafrikanske kirurgen Christiaan Barnard  i 1967. Mottakeren levde i 18 døgn, da døde han av lungebetennelse. Relativt lite sykehus, men kjent.

Tilbake på hotellet var det aperitif i lobbyen før middagen. Vi har det godt! :) Så middag.

Middagsbuffét. Fantastisk! Antilopekjøtt! Krokodillekjøtt Struts. Fisk. Sjømat. Forretter, desserter. Ikke minst de små aperitiffene. Så lekkert. Og godt :)




Så var det lagkonkurranse som Kristin hadde ordnet til, vi var jo ganske flinke! :)

Kvelden ble avslutta med en liten tur innom baren for meg og gubben. Så litt internett og tilsutt senga! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar