fredag 2. desember 2016

Dag 1 og 2. Vietnam og Kambodsja 2016

Dag 1. 
Selve turen vi meldte oss på starter for fullt nå! Utreise fra Norge i dag! Tar som vanlig forbehold om rot i "detaljer" som klokkeslett, steder, rekkefølge, personer, ja, diverse :) Men utgangspunktet er at det meste skal stemme, så prøver så godt jeg kan. Og jeg blir glad for kommentarer/innspill, og retter gjerne opp om dere oppdager faktiske feil! Gi beskjed i så fall!

Opp halv sju. Må se om jeg finner meg tannbørste i dag. Vet ikke hvordan jeg kan ha glemt min egen. Har jo tatt med tannkremen! Fikseringsstiften til leppestiften ligger også hjemme. Har bare med en tom en. Kan muligens klare grave med en Q-tips nedi hylsteret etter siste restene. Mulig taxfreebutikken har noe.. Enn så lenge får jeg låne Gubbens tannbørste :O

Som vanlig når vi reiser i gruppe troubler vi med innsjekkinga. Fikk bare sjekket inn èn av oss. Ordnet seg med god manns (dames) hjelp. Fikk ikke bruke baggasjedrop, "ankomststed ikke støttet" kom det opp. Bare å stille seg i kø. Gikk nå fort og greit. Også sikkerhetskontrollen.

 Helt uthvilt er man tydeligvis ikke.. Foto: Mareno

Men etter noen "kjefter" kaffe, kommer formen seg umiddelbart! Nå er jeg klar for "Take off"! :) Tror jeg.. Fikk kjøpt meg tannbørste også! :) Foto: Mareno

Flyavgang utsatt en halv time. Tåke i Danmark. En time og ti minutters flytur. Kortere enn hjemmefra og til Gardermoen (det tar 1 time og 45 minutter). Fort gjort! :)

Ikke supervær her på Gardermoen heller.

På Kastrup stod Karl Gunnar og ventet på oss da vi ankom. Kjekt å treffes igjen :) Etter to timer her er det videre med Singapore Airlines kl 1230. Beregnet flytid 12 timer.

Fikk seter på midtdelen i flyet. 3+3+3. Laaaaaange tolv timer. På sånne flyturer får jeg alltid perioder hvor det føles helt uutholdelig. Vondt uansett hvordan man sitter eller vrir på seg. Vondt for å puste. Krampe i en legg. Alt for varmt eller for kaldt. Ille også når man bare MÅ på do. Det skjer som oftest akkurat når de kommer med drikke/mat eller annet så man bare blir i veien og må vente til det er akkurat så vidt man når i tide. Eller ikke. Heldigvis klart meg så langt ;) Bank i bordet! :)

Får middag underveis. Og drikke. Mareno vil feire at turen er startet så han spør "Could I have a small Cognac, please? Som om der finnes små og store cognac på fly! :) Jaja, Cognac fikk han! :) 

Etterhvert som vi flyr inn i nattsonen, så får jeg behov for litt leselys.. Kikker opp i taket og ser ingen lybrytere. What? Går det ikke an å slå på lys, spør jeg Gubben. Nei, svarer han. Men jeg protesterer og peker: De der har lys på (på vindusrekka)! De har en dyrere plass, svarer Gubben. Haha. Vel, lyset skulle selvfølgelig slås på med fjernkontrollen som satt integrert i armlenet. Jeg fikk lys etterhvert :)

Så har vi jo fått både pute, teppe, sokker. Og gjett hva mer? TANNBØRSTE!! og liten tube tannkrem. Skulle nesten tro de visste at jeg hadde glemt min! Men tviler på at de er synsk, eller har spesiell kontakt med han der opp, selv om de er nokså nære himmelen store deler av tiden... Jeg kunne aillfall spart meg å kjøpe ny. Vel, er nok mest beregnet på engangsbruk denne vil jeg tippe, og den jeg kjøpte var veldig bra så det er nå greit. Og hadde jeg ikke kjøpt, så er det iallfall helt sikkert at vi IKKE ville fått noe tannbørste om bord! Sånn er det bare med slike ting! Ikke sant? Helt sikker på at flere har erfart sånt! :)

Har fløyet i sju timer. Klokken i kroppen går mot 1930... Og vi har fremdeles FEM timer igjen.. 

Så, når de 12 timene er gått og vi er fremme i Singapore, er klokka hjemme halv ett på natta og det er leggetid i hodene våre, mens i Singapore er den 0730 NESTE morgen.

Dag 2. 
Ikke leggetid her i Singapore nei, her er det en ny morgen. Vi får ca to og en halv time her før vi flyr videre til Ho Chi Min City. Det som het Saigon frem til jeg fylte 16. Ja, deler av byen, den gamle vestlige bykjernen, kalles fremdeles for Saigon.

Karl Gunnar viser vei. Med det norske flagget. Og Singapore er begynt julepyntingen! :)

Ca to og en halv time på flyplassen i Singapore, ja. Rusler rundt.

Litt ferskpresset juice på en kafè da tørsten tok over. Det var ufattelig godt! :) :)

Aldri sett en flyplass med så mye grønt og blomster som her. Fantastisk flott!

Glassmosaikken er heller ikke til å kimse av. Flotte dekorasjoner! :)

Og så brukte vi mye tid på å først finne tre postkort. Kun to spesiellt utvalgte pluss oss selv som skulle få kort herfra, tiden rekker ikke til mer. Så måtte vi finne noen som solgte frimerker og til slutt finne postkasse å få de postet. Det ble mye fram og tilbake. Men vi fant alt etter hvert og rakk det!

Og Mareno postet i utenlandskassen denne gangen (jmf en tidligere Madeiratur, da han heiv i innenlandskassen). Tror de kortene også kom fram til slutt, men det tok sin tid.

Så er det siste etappe før vi er i Vietnam.


Flyvertinnene til Singapore Airlines har flotte drakter. Litt annerledes enn vi er vant til, men moro.

Tydeligvis ikke helt nytt fly. En noe utdatert kontakt her. Eller mulig det er jeg som er utdatert, da behøver dere ikke si noe :)

Flytur på vel to timer reellt (en times regulering av klokka). Hadde noe turbulens underveis, så maten ble nok utsatt litt, og det resulterte i litt stress da vi skulle lande. Folk var jo knapt ferdige å spise/drikke og flyvertene skulle samle inn alt. Vi hadde fått maten i oss og avlevert søppelet, men satt fremdeles med rødvinsglassene. Mareno holdt opp glasset sitt mot dama ved siden av: "Ja, hvis det skjer noe under landing, så skal vi iallfall ha dette med oss!". Paret som satt ved siden av var i reisefølget vårt. Mannen kommenterte tilbake litt etterpå: "Ja, det ble altfor kort flytur det her, det ble jo bare stress, flyturer bør være på minst 5-6 timer!" Så flott!, medreisende med humor i vår gate! :)

Og Svein Arild (som jeg senere fikk vite at han heter) tilbød seg å ta bilde for meg ut vinduet før landing, da han observerte at jeg prøvde ta bilde fra midtsetene. Tusen takk!

Vi var framme der 11-1130 på formiddagen. Vietnamesisk tid. Hjemme er klokka ca 1730 på dag to siden vi forlot Gardermoen.

Natta er definitivt blitt borte. Her er det bare å gå på en ny dag med krum hals :) Jaja. Får natta tilbake på hjemturen.

Underveis var tre kofferter blitt borte. Heldigvis ikke våre, men ille for de det gjelder. Bla gjelder det Karl Gunnar, reiselederen, heretter mest benevnt som KG for å gjøre det enkelt. Blir litt ekstra tid før vi forlater flyplassen pga av dette. Men som KG siterer: "We have no information of your luggage at all!" Han fikk 1 million Dong å kjøpe nødvendig utstyr (toalettartikler/klær) for, det tilsvarer ca 300 norske kroner! :)
Foto: Mareno. Ja, vi blir jo stående og vente her ei stund da. Men greit det, får litt overblikk over våre medreisende :)

På bussen blir vi introdusert for vår lokale guide, Mr Ann (hvis æ forstår notatene mine rett). Og sjåfør Dom Dong (samme gjelder for han). Mye rot i boka mi her, så tar all forbehold :)

Ok. Videre. Valuta i Vietnam er Dong. Og her blir man fort millionær (slik som KG). Men kort går greit bortsett fra på markeder og sånn. Dollar er ikke så gangbart her som jeg trodde. Men det er det i Kambodsja forteller KG.

Foto: Mareno. Ganske så kaotisk trafikk blir vi fortalt. Her har du som gående alt ansvar for egen sikkerhet. KGs tips er å se på de innfødte, gjerne se deg ut en og følg tett på vedkommende over gata. Og for all del: IKKE løp over gaten! Er du først begynt å gå, så GÅ! Ingen løper her!

Lunch.
Vår første flaske med lokalt øl. Det smakte fortreffelig! :)  

Tror ikke vi skal lide noen nød ang mat på turen. Virker lovende så langt iallfall! :) 

Foto: Mareno. Denne stod "parkert" i inngangen. Mareno mente det er samme sykkel som mamma hadde i sin ungdom.. Jeg føler meg ikke overbevist, men aner egentlig ikke. Vet bare at hun kjørte motorsykkel den tiden da damer normalt ikke gjorde det. Han fikk nå ta et bilde i full fart uansett. 

Tok bare dette med fordi det fikk meg til å tenke på Per Arild :) SÅ, der er du kommet i denne bloggen også, Per Arild! ;)

Brylluper støter vi jo på, på omtrent hver eneste reise vi er på i utlandet. Dette er nok ikke noe typisk vietnamesisk brudepar.. Men her var fotografen i full jobb og brudeparet gjorde sitt beste. Nesten midt i gata.  :)

Ikke det dummeste å ha salgsboden på hodet, med seg til en hver tid! :)


  Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno. Må bare beklage, aner ikke hvor dette er. Hvis jeg ikke får tid til, eller glemmer å notere, så er alt borte :(

Foto: Mareno
Foto: Mareno. Videre mot hotellet. Sjekket inn på Rex hotell. Det var hovedsete for Amerikanerene under Vietnamkrigen. Mange pressekonferanser ble sendt herfra. Historisk grunn altså. Litt uvirkelig å tenke på..  
 Og her er de tydeligvis også ute i god tid. Vel forberedt. Juletre i lobbyen. Midt i november. Jaja. 

Foto: Mareno. Felles middag på hotellet på kvelden. Vårt bord her. Her får vi for første gang skikkelig overblikk over gruppen vår. Vi er 26 stk med Karl Gunnar, reiselederen. Blir ikke enkelt å lære seg navn på de forskjellige.

Fikk underholdning til middagen. Kan vel ikke betegnes som taffelmusikk, det var litt i "meste" laget for mine ører iallfall. Helt greit egentlig, bare liiiiit for høyt. Men var nok ikke ment som "bakgrunnsmusikk" heller, dansen var jo en stor del av det. Mareno filmet. Filmen ligger her: Vietnamesisk musikk

Litt sosialt etterpå. Gikk på rommet 2230.

Sånne små bananer. Ala Kanariøyene. 6-10 cm lange.. Pynten er ekte orkidè. Fint å finne sånt på rommet.
 Flott pyntet med ekte blomster

 Store flotte rom. Ikke noe problem å bo her noen dager :I)

God seng. Ikke sånn hard som på Kanariøyene eller middelhavslandene. Passe tynn dyne, satengsengeklær. Love it!

Jeg får styre det meste fra senga. Fra MIN side av senga! Like it! (Lisbeth og "dingsedangser") :) Noen navn svever i hodet etter dagen i dag.. Svein Arild, Ingeborg, Hanna, Marit, Tove, Knut... Husker jeg noen i morgen, og hvem som er hvem? Med en hjerne som er i slow motion så spørs det.. :) Natta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar