tirsdag 6. desember 2016

Dag 3. Vietnam og Kambodsja 2016

Dag 3. Mekongdeltaet
Har sovet godt. Dobbeltsenga er hel seng og hel madrass, så slipper ramle mellom "to stoler". Og selv om dyna også er hel, så er den såpass stor at vi slipper slåss om den og vi kan ligge hver for oss hvis vi vil, og fremdeles ha dyne begge to!

Skal til Mekongdeltaet i dag. Til Vinh Long. Tre timers kjøring i buss, inklusiv stopp. 13 mil. Fikk oss plass bak KG (reiseleder alltid på fremste rad) i bussen, godt utgangspunkt for å få tatt bilder underveis. Blir dårlig blogg uten bilder.

Ni elveløp har gitt Mekongfloden kallenavnet "den nihodede dragen". 

Uansett problematisk å få til noe blogg med "mine bilder, dine bilder, (Gubbens både på det store kameraet og på compactkameraet), mine mobilbilder, hans mobilbilder, og så mine biler på Gubbens mobil (da min gikk ad undas), og deretter mine bilder på Marenos compactapparat (da mitt gikk ad undas)"... Det ble mange mapper og vanskelig å holde styr på rekkefølge... Ulik innstilling av klokke på de forskjellige enheter, og ja, bare å ta høyde for ROT!!! :(  Gjør så godt jeg kan :)

 Vi står klar og venter på bussen utenfor hotellet. På andre siden av gaten er det et lite "plenområde"... Der er det noe som foregår nå på morgenen. Aner ikke hva. .. Foto: Mareno.

 Samme som vi erfarte i Kina i 2015, ALLE har mobil!!! :)  Foto: Mareno.

Og til forskjell fra Cuba hvor gyngestolen er hvilestedet, så er det stort sett hengekøye som gjelder her... Også "på jobb". Foto: Mareno.

 Ja, hengekøye... OG MOBIL!!! (nærmere utsnitt av bildet ovenfor). Foto: Mareno.

Eller scooter! :) Foto: Mareno.

Og som i Kina fraktes så mye som overhodet mulig, på det framkomstmiddelet man har. Foto: Mareno. 
Liten stopp på turen, iskaffe med søtet kondensert melk (tips fra KG, tusen takk!) var himmelsk! En vanlig kaffe koster 20 000 dong her. Det vil si ca seks kroner. Kan vel si det slik at her sitter tusenlappene løst! :)

Så var det ett eller annet jeg skulle notere.. Hvor er boka mi? Ikke i jakkelomma! Ikke i andre lomma! Ikke bukselomma! :( Er boka borte blir det INGEN blogg! Den er jeg totalt avhengig av. Så føler jeg må ha kontroll på den til en hver tid. Åhhh, handveska! - der er den!!! :) Takk og pris. Berget enda en gang! :) Unngikk hjerteattakk, selv om det var nære på! :) 

Og det var vel her at de hadde et utsalg med sko, ved inngangen. Jeg så ikke nærmere på det før vi skulle gå igjen. Og da var det for dårlig tid til å handle. Men her solgte de altså også belter og pengepunger bla.. I ekte krokodilleskinn. Jeg tenker at Gubben skulle fått seg belte i krokodilleskinn. Ja, altså, dette er ikke laget av ulovlig jaktet krokodille, man får med papirer på at det er av lovlig/oppdrett-krokodiller. Men ok, skjønner at mange synes det blir feil uansett, så igrunnen greit at det ikke ble da. Men jeg tenker at det nok var god kvalitet, belter som varer (er så dritt lei av sånn skitt med kort varighet!) .

Vi kjører videre. Vietnamesisk landbruk... Foto: Mareno.
 Foto: Mareno.
 Foto: Mareno.
 Foto: Mareno. Nærmer oss deltaet. Mer og mer vann...
Foto: Mareno. Det der med innstillinger på kamera er ei sak for seg... Tidligere har jo Gubbens bilder vært min "backup".. Denne gangen tror jeg han har flere bilder enn meg som er blitt helt på jordet... Men dette var jo igrunnen ganske kult tross rar innstilling... Lotusblomsten!  (det verste var at beviset på at jeg holdt slangen ble totalt feileksponert.. Kan bare ane noe slangemønster litt her og der..., kommer vel tilbake til det)

Foto: Mareno. Hva i alle dager er dette for "frukt"? Ser mest ut som enorme kongler.. Men er sikkert spisendes.. 


Sånn bor mange her i deltaet. Vi er nå på slutten av monsunen-regntida/begynnelsen av tørketida, så vannstanden er på det høyeste nå. Det demper noe av "lukta" (antakelig mest riktig å si stanken) som blir når vannet trekker seg tilbake og døde planterester blir liggende og råtne i varmen.. pluss, pluss.... Det lukter ikke akkurat parfyme nå heller, men kan godt forestille meg at det må bli mye verre i verste tørketiden...

Foto: Mareno. Før vi går ombord i båten vi skal ut på vannet med i Cai Be, kjøper vi oss noe å ha på hodet. Jeg må jo bare ha meg en skikkelig Vietnamesisk hatt. Velger en som ikke er "turistpyntet". Helt enkel og "ren". Vi legger ut på vannet.


Påhengsmotorene her er nokså "langstammet"! :) Det har nok en hensikt :)

Kirke også her ute. Står ikke helt i stil med de andre bygningene her da...

Vanntemperaturen her ligger på mellom 21-27 grader. Ikke noe å klage på! :)

 Det fristet likevel ikke å gjøre som denne karen, bade her.....




Så fikk vi smake på denne frukten. Jeg elsket den. Søt og god, lett å renske, glatt stein som ikke sitter fast, inni. Jeg spiste flere sånne til frokost hver dag etterpå! :) Husker ikek hva de heter, men må se om jeg finner sånne på butikkene hjemme når reisa er over. 

Først dro vi til det flytende markedet. Her selges div (god kortreist frukt og forskjellig andre dagligvarer) fra båtene. Og man ser i masta på hver båt hva de selger. Folk bor ombord i disse båtene.

 Foto: Mareno. Feil i innstillinger, så her ble mye "lys".. Men sånne båter bor de i, og har også butikk i.
 Lokalguiden vår byr på minibananer. De er veldig gode! :)

Sånne planter som dette ligger og flyter overalt. Noen steder er det nesten hele øyer av slike. Tror det var dette som kaltes vannkastanjer....

Moro!

Her dras garnet! Tro om det ble nok fisk til middag i dag?

Mange rare farkoster. Aner ikke hva dette er..  

Underveis får vi litt "forfriskning". Nei, det var faktisk litt emment. Var rett og slett alt for varmt. Antakelig 30 grader, sånn som i luften. Hadde nok vært forfriskende om det hadde vært avskjølt! :)

Så var det i land på ei øy (nå har jeg kaos i navn og rekkefølger her..). Her kunne vi også handle litt... Sandaler laget av hyasinter, med kanelsmak, nei, kanellukt må man vel si. Vi kjøpte ikke av de. Kjøpte ei skål og postkort her.

Her fikk vi også te. Med sitron og honning. God den! 

Vi fikk også smake på masse produkter laget av ris. Eller var det kokos? Nu har æ helt jernteppe! :( Iallfall fikk vi smake karameller!

Jeg syntes de var kjempegode" Ikke så søte som vanlige karameller (heldigvis), men god både smak og konsistens.

Her pakkes godsaker.
Smaksprøver. Mye som var kjempegodt! :)

Tror det var her at de som ville fikk muligheten til å holde slangen. Ikke så mange av "våre" som gjorde det. Men to-tre-kanskje fire stk... Iallfall både Grethe og jeg. 


Foto: Mareno. Ja, dette er altså det beste jeg har av bevis for at jeg virkelig har holdt den store slangen! Tror Gubben har vondt i seg fremdeles for feil innstillinger og at han ikke fikk skikkelig bilde av hendelsen :)

 Her er ferga på tur over..

Så blir vi satt over i mindre båter, for en tur på noen av de mindre elvene som munner ut i deltaet her. Fire stykker i hver båt, i tilllegg til "styrmannen" på hver båt (som da er kvinner og som vekslet mellom padling og å kjøre med motor).
Her drar vi forbi svenskene (fremste paret), gjett om vi godter oss! ;) :)
Da dama fikk problem med start på motoren (dro den antakelig full), ble det litt padling igjen. Mareno hjalp til, til stor moro for dama. Ja, eller så smilte hun bare for å være høflig når vi andre smilte/lo.
 Dette ble en skikkelig fin tur. Stille og rolig glir vi bortover elva, hører på fuglelyder og nyter ellers "stillheten" i vår helt egen verden. Føles som en egen verden iallfall. Vi ser intet annet enn elva og skogen. Deilig temperatur, ro og fred og veldig avslappende.

"Skjeggete" skog! :)

Antakelig noe slags fiskesnare... tenker jeg, ..uten å ha det minste peiling :)

På øya Binh Phuoc skal vi spise lunch. Vi gjør "strandhugg" og må gå en liten kvarters gåtur til lunchplassen. Fin spasertur. På hele øya bor det ca 6000 fastboende. Får se forskjellig slags planter på spaserturen.




Dette her er ingefær. Man ser det nede ved roten av skuddene. Skikkelig fersk gul (og lyserød inni) ingefær. Sånn skulle man hatt på butikken her i bygda. Er vel bare innvandrerbutikkene i storbyene som har skikkelig ingefær i Norge.
Sånn. Beskjært litt, så sees det litt bedre..


Så var det lunch. Det er vi veldig klare for nå! :) 

Litt forretter før hovedretten. Bare gode smaker

Fisk til hovedrett
 
Ja, maten er upåklagelig! Elefantørefisk. Gode smaker. Litt ala pekingand i Kina. Ikke smaken, men måten å spise på. Man skal nemlig plukke forskjellig, salat og div pluss fisken og legge på sånne "pannekaker" (husker ikke hva de heter) som man har bløtet i vann og som man så ruller i hop og spiser. Det var kjempegodt.

 Så legges fisken på toppen..

Pakkes så inn og spises. Med velbehag. Var kjempegodt! :)

Litt problematisk å få tak i fiskekjøttet uten å få med skjell når man kom ned til der fiskeskjellet ikke var fjernet...

Og så hadde vi jo han "sjefen" som gikk rundt fra bord til bord og spanderete en "liten en" i sånne små shotglass. Og skålte med "bånnski"! Mo-hai-ba-ho. Eller noe lignende. Noe lignende. Og så en "high five" med hver av oss etterpå. Ja, han tok vel ca fem sånne (en ved hvert bord) når vi tok en. Og han var vel to, kanskje tre ganger ved hvert bord. Iallfall ti sånne tilsammen på han da. Ikke så rart han var i godt humør! :) Ja, drikken var litt ala Raki i Hellas, dvs vanlig "god" hjemmebrent! :)

Og så ble jeg nærmest gjort til latter, da jeg påpekte at jeg så et ansikt i tallerkenen. Omtrent som om jeg så syner. Hmm...
 
Kanskje andre også klarer se det, når jeg markerer litt hva jeg så...?  Hvis ikke så får dere vurdere å tvangsinnlegge meg! :)
 På tur ombord i båten igjen etter vel inntatt lunch
 















Dette kalles for vanneple. Minner litt om eple, saftig, men ikke riktig så godt som eple kan være. Men er jo mange sorter epler og alle har sin favoritt. Dette var ikke min, men jeg spiste det, og det uten noen allergisk reaksjon, slik som jeg får ved vanlige epler. Har heller ikke kjernehus og stein, så veldig greit sånn sett. Egentgli fikk vi visst disse i båten allerede før lunchen, men sånne smådetaljer gidder jeg ikke rette opp i en gang. :)
 
Etter lunch blir vi plukket opp av største båten og kjørt til land igjen. 



Begynner mørkne borti der... Er nok en ettermiddagsbyge eller to på vei.. Men vi er på vei til land! Og det holdt akkurat, begynte regne (skikkelig) akkurat da vi gikk til land.


Sjåfør og lokalguide. Klar til retur til hotellet. Lokalguiden kan godt med engelsk, men øver seg også på "vårt" språk, norsk. "I try to practise your language!". Han teller oss hver gang vi kommer i bussen, One-two-three-fire-fem.... Problemet starter over 20, KG har visst lært han den gamle varianten; tyve, enogtyve, toogtyve. Nå heter det tjue, tjueen, tjueto osv... Å lære begge deler blir nok i meste laget for vår nye venn :)


Et etpar-tre timer i buss tilbake til hotellet igjen.  Var nok fler enn oss som sov på bussen på tilbaketuren.
Tilbake i byen er det allerede blitt mørkt. Det begynner skjømmes i femtiden og kl seks er det mørkt. Godt å komme på rommet å få dusje. Nokså hovne føtter etter i dag..

Felles middag på hotellet halv åtte. Og litt "sosialt" etterpå. Husker ikke hvor...sikkert på hotellet. Tok jo middagsluren på bussen, så da er man "kvikk" igjen.. Men det ble visst ganske seint på oss.. Som vanlig.. Men herlig/trivelig gjeng vi reiser ilage.


De tre "venninnene" våre, er ikke festbremser"! Like it! :) I kveld er det GT og det lokale ølet det går på. Dette lokale ølet heter 333 og uttales Ba-ba-ba. Enkelt og huske! Men en gang MÅ man bare ta kveld. Det har vært en innholdsrik dag i dag. Og i morgen er en ny dag. Selv om det ikke er lagt opp til noe omfattende program. Såkalt "fridag". Kun felles middag på kvelden. Men KG vil vise veien til museet for de som er interessert i det, og vi tror vi starter med det iallfall. Så da sier Mareno natta til månen nå! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar