onsdag 7. juni 2017

Kina 2017. Dag 13

Dag 13
Vekking 0630. Badedøra står åpen, og nå høres det ut som telefonen er i samme rom som oss, og Mareno spretter opp og tar den! Endelig fikk vi skikkelig wake-up-call! :) I dag skal vi kjøre kl 08. Bagasjen må være i lobbyen 0730. Vi skal jo reise videre med nattoget i kveld og sjekker ut av hotellet nå på morran.

Hadde litt sår hals i går kveld, er ikke blitt borte i løpet av natten, men satser på at det ikke blir verre... Er flere som hoster og harker her nå..

Ser ut som det kan bli en "morsom" dag i dag. Vi våknet til regn.


Regn. Regn. Regn..

Øsende, pøsende regn. Og vi skal på hagevandring... Jaja. Men først skal vi på silkefabrikken så vi kjører dit, det tar ca 2,5 til 3 timer. Mulig planene ble endret pga regnet, tror vi egentlig skulle til hagen først..

Foto: Mareno
Vet ikke helt hva dette her er...  Spesiellt iallfall. Foto: Mareno

Uff nei! Ville ikke bodd som noen gjør her. Greit nok at været er grått og trist, men alle disse store mastene pynter ikke opp! Og så tenker jeg jo litt på påvirkningen fra de.. Går vel litt strømm gjennom disse...
 Blokkbebyggelsen ekspanderer. Spørs hvor lenge disse husene her får stå i fred...

 Her er det pyntet litt i trafikkmaskinen.

 Ja, det bygges noe mektig. Kommer opp hele bydeler på en gang. Ikke alt er like fint..


Denne silkefabrikken har jeg ikke vært på før. Spent på utvalget av klær her. Først får vi se litt av hvordan silke blir til silke..

Mareno foreviger litt av prosessen.. og meg... og jeg foreviger prosessen.. og han.. som foreviger meg.. osv.. :)
Videosnutt: Her går produksjonen for fullt!

Silkedyner og stoffer. Her er ei "halvferdig" silkedyne. Lag på lag med silketråder. Foto: Mareno

Vi kjøper to stk silkedyner, de tykkeste de har. De er likevel ganske mye tynnere enn de vi har fra før som vi bruker hele året. Et halvt kilo mindre silketråder i. Så jeg vil nok definere disse som sommerdyner. Iallfall her nord hos oss. Kan få de med trekk i silke istedenfor bomull. Da er de dyrere og jeg skjønner ikke vitsen. Man har jo uansett dynetrekk utenpå, så det eneste som vil merkes til satinen er jo at dyna blir glatt inni dynetrekket og kanskje ikke holder seg skikkelig på plass inni der... Vel vi foretrekker bomullstrekk, og "sparer" noen kroner.

Kjøper ikke dyne- og putetrekk, det kjøpte vi første gangen i Kina, og de brukes ikke lenger. Har man litt hard hud på føttene, eller skjegg i trynet (sikter til gubben, ikke meg selv),  så sitter man fast i silken (og silken blir nuppete og stygg ganske fort). I tillegg har silken en tendens til å "klamre" seg til kroppen, det liker jeg ikke selv om silken er deilig mot kroppen.. Selvmotsigelse, men det er måten den legger seg "rundt og imellom" føttene mine jeg ikke klarte.. Kroppen virket som en magnet og trakk trekket til seg.. Omtrent som med sånne små isoporkuler som "limer" seg fast.

Det ble et veldig styr i ettertid da det viste seg at dynene som skulle bli komprimert ikke var blitt det. Dette gjorde størst utslag på dynene med satintrekk, da var i noen vesker som så litt mer eksklusiv ut, men ikke lett lot seg komprimere.. Enden på visa ble at dynene ble levert inn igjen og vi skal få de tilbake etter nytt forsøk senere på et annet sted... Får håpe det går greit da!

Så gikk vi videre inn i salgsavdelingen. Først kom vi til der de solgte stoffer. Jeg er jo ikke kommet meg i gang med syinga igjen ennu. Har flotte (nokså) nye maskiner som bare står og venter.. Det ble til at jeg kjøpte noe sånne restepakker de hadde med stoff. Så slapp jeg å vente mens de målte og klippet opp. Klok av skade etter silkemetervarekjøp i Kambodsja tidligere. I tillegg var det jo billigere, 150 Juan pr meter! Angret etter hjemkomst at jeg ikke kjøpte den sorte silken de hadde også. Her var det stoff i forskjellige kvaliteter, tynt og tykt, ensfarget, mønstret, vevd mønster og trykt mønster, florlett og brokade. Mye bedre utvalg enn der vi var i Kambodsja.

Så kom vi inn i selve butikken med klær. Jeg fant meg fort et stativ med SALG, -halv pris.
Ble litt prøving før jeg tilslutt fant tre kjoler som passet. Størrelsene her er jo ikke som hjemme. Den røde ser ut som en sekk, men var faktisk kjempefin på! Margit kjøpte visst likeens.

Fant meg også en fin topp litt etterpå, den var til full pris, men helt klart det plagget jeg blir å bruke mest. Catherine kjøpte likens viste det seg i ettertid. Det mest spesielle med denne er at den gjennomsiktige øverste delen ikke er sydd i annet stoff, men det tette stoffet som plutselig endrer veving og blir helt tynt og gjennomskinnelig. Derfor kan mønsteret som er vevd inn (ikke trykket på) fortsette over fra det tette stoffet til det tynne, uten søm. Skikkelig kult! :)

Ja, da var jeg godt fornøyd. Mareno stakkars, endte opp med ingenting. Han opererte for det meste som "handtlanger". Tror nok han står det over. De hadde jo ikke sko her, hadde de det hatt så ville det nok vært verre for ham å gå tomhendt ut igjen! :)

Johan kjøpte seg kortermet skjorte og beholdt den like godt på ut dagen. Kanskje jeg burde beholdt en av kjolene på? ;) Sigurd spurte Johan litt senere "Har du kjøpt noe du?" Johan dro T-skjorta (den han hadde skiftet ut med silkeskjorta) opp av posen og viste Sigurd! :)

Antakelig veldig lurt å ta silkefabrikken først, for når vi kommer ut derfra er været helt fint! Sol og varmt.

Men nå er det Lunch (sier bildene mine).
 Her spiser de visst rekene med både hode og skall. Vi er ikke helt der, så det blir litt avfall..

Fisken tilberedes hel. Hodet til venstre. Stekes med frityrrøre på uten å skrape risten (skjellene) av først. Jeg er ikke så veldig for fisk i utlandet, så stod over denne.

Etter lunch fortsetter vi til hagen vi skal besøke. Mange inntrykk underveis også.

 Trafikkmaskin. Røde "rekkverk". Tenker at dette kunne vært Sortland... hehe, - hvis fargen var blå! ;) :) Tatt fra bussen, så reflekser i vindu..

 Samme her...

Tenk å bo i ei av leilighetene i et av disse blokkene i ett av utallig mange sånne blokkkonsentrasjoner i ett av de mange forstedene i en av Kinas mange byer...! Tror jeg ville følt meg ganske liten da... Joda, jeg er jo LITEN, men føler meg ikke liten likevel! Utrolig glad for at jeg er født i Norge!  :)


Vi parkerer bussen  og så skal vi på hagevandring. Zhuozhengyuan heter hagen. En av Kinas mest berømte klassiske hager med de beste særkarakterene av kinesisk hagearkitektur. Hagen ligger på en gammel herregård i Suzhou.

Sånn liker jeg det! Stein og blomster. Fjellhage er nok min favoritt. Ikke bare flate bed på en flat plen, selv om det og kan være fint!
 Steinlegginga i denne hagen er fantastisk. Masse forskjellige figurer/symboler.




Og vann er jo fantastisk for å skape idyll.

Dette er en gammel herregård, med en ikke så helt "liten" hage. Fantastisk flott å gå rundt her.Mange bygninger, mange "områder", mange broer, masse, masse planter og trær. Som en diger park, men mye mer innholdsrik enn hva vi er vant med!

For et arbeid det må ha vært å skape alt dette. Men det er vel ingen kunst å ha fin hage når man bare har penger/rikdom nok til å kjøpe det man trenger og betale andre for å gjøre jobben.



 Idyllisk, eller hva?


Foto: Mareno
 Catherine på tur inn i kafèen. Vi joinet de litt senere, og fikk smake litt te.

Litt mer Per Arilds rike. Bonsaier.



 De kinesiske barna er vel vant med å stille opp til "fotoshoots". Å så er de jo så søte da! :)


Foto: Mareno
 Rett mann på rett plass!


Ingenting å utsette på kinesisk is! Veldig god! :)

Nei, hvorfor skal ei bru alltid gå som en rett strek? Her gjør vinkelene at det blir enda mer idyllisk og interessant å gå. Man SKAL rusle sakte! SÅ mye detaljer å legge merke til!

Etter hagen drar vi til broderiinstituttet. Her har visst verken gubben eller jeg tatt et eneste bilde. Mulig det ikke var lov å fotografere der. Ikke kjøpte vi noe der heller. Tror ikke mange andre heller gjorde det. Mye var veldig dyrt og tiden til disposisjon var ikke all verden..

Så skulle vi på båttur. Tur med robåt, stod det i programmet. Robåt var det ikke, disse var noe større og gruppa vår ble fordelt i to båter.
Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno
Klesvask igjen.
Vet ikke om dette er i bru som har falt ned, eller om det er noe annen slags "installasjon".... Foto: Mareno

Husene langs elva blir ikke vedlikeholdt. De skal mast sannsynlig rives om få år for å få plass til annen, mer moderne bebyggelse, så da blir ikke vedlikehold prioritert. Det er ikke bare trasig, det er igrunnen tragisk. Sånt skjer over hele Kina. I Beijing er bare et lite område Hutonger (den gamle bebyggelsen) bevart nå.


Det er tydelig at fra gammelt av så var det elva som var "veien". Iallfall en veldig viktig vei. Og en kilde for mat. Det går trappetrinn rett ned til elva fra de fleste husene. I dag er det ikke så mange båter her.














Tilbake på land igjen kjører vi for å spise middag. Blir mat fra Vest-Kina, annerledes enn Beijingmaten! Vi var jo enda lenger vest på forrige Kinatur, så har vel smakt litt av det. Sterkere enn maten i Beijing iallfall. Gleder meg!

Underveis tar vi et lite stopp ved veien, på et lite frukt- og grønnsakmarked. Vi skal jo ta nattoget i kveld, så kan jo være greit å ha noe å spise på underveis..

Så var det middag. Utenfor der vi spiste satt denne gutten og spiste på sånt brød som vi fikk til middag. Det var kjempegodt!

Kunne spist meg god og mett på bare sånt brød :)

Tøffing han her! Foto: Mareno

Etter middag kjører vi videre til togstasjonen.

Der blir det litt ompakking på flere. Kupeene vi får er ikke store, koffertene må legges under sengen eller oppe under taket, går ikke å åpne de i kupeen.





Ikke så lett å lese/forstå noe av tavlene her...  Tog nr og avgangstid....

Så får vi gå "fritt" ei stund. Skal møtes ved gate B10 kl 2130. Toget går 2300. Godt vi har guide og lokalguide som holder styr på ting.

Johan går på butikken/kiosken for å kjøpe toalettpapir. Dama var nok litt dårlig i engelsk, han fikk en boks Cola! "I can't wipe my ass with a box of Coke", sa han og tok boksen bak seg.. -da skjønte hun, og han fikk toalettpapir! :) Mareno var der etterpå og ba om et par øl, det fikk han, ho trodde vel han skulle ha tørkepapir! ;) 

Vi var litt spent på da vi skulle gå ombord på toget... hadde fått beskjed at vi kun hadde to minutter på oss til å komme ombord, for da gikk toget igjen! Vi måtte gå på en og en, med hver vår koffert. Gangene på toget var så trange at det var umulig å komme forbi hverandre med koffert. Men vi var ganske effektive altså, det gikk bare godt! Hadde vel fått "lovnad" om at toget nok ikke gikk før alle var ombord, men stoppet skulle bare være på to minutter. Gruppa vår er fordelt på to vogner, nr 10 og 11. Tilsammen har vi 12 kupeer.

Etter litt "omkalfatringer" ble det vi og Anne Grethe og Roger som skulle dele kupè. Guttene fikk begge nerkøyene, vi jentene fikk toppetasjen! Ble litt sent før vi la oss ned, og våknet ganske tidlig, men sov ganske godt den tiden jeg sov. Tog blir jo litt som båt, da sover jeg alltid godt!

Den store kofferten min går ikke under senga. Den må plasseres i høyden, under taket. Mareno viser krefter og fikk den på plass! :)

Joda, høy standard på toget! Vi har fått hver vårt par med tøfler! :) Bildet tatt ute i gangen..

Vi får besøk i døra. Inne i kupeen er det ikke stor plass. Men en fiffig funksjon gjør at man kan trekke senga litt inn når man bare skal sitte (stolt av at jeg oppdaget det!). Men midtgangen mellom sengene er ikke stor uansett altså. Ellers er det nye fine moderne tog, ikke noe gammelt skrammel! 

Noen fler stakk og innom som snarest, og så gikk vi oss sjøl en tur og sjekka ståa hos de andre.. Skikkelig stemning i ei av vognene, men der var så alt for fullt og det var jo egentlig på tide å ta kveld, så da gjorde vi det (ikke helt likt meg da, men..noen ganger sier det bare stopp). Det blir vekking 0630 i morgen. ZZzzzz.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar