fredag 3. august 2018

Torsdag 19. Juli. Dag 6 på Ærø

Torsdag 19. Juli. Dag 6 på Ærø
Våknet til kirkeklokkene kl 08 som vanlig. Ja, i nitida er gutta og jeg etter hvert stått opp. Sitter i stua og chiller... Trude sover fremdeles...

Da kommer det plutselig en vindusvasker foran stuevinduet. Og han fortsetter videre bortover veggen når stuevinduene er ferdigvasket. Soverommet som Trude ligger på, er jo neste vindu.. Og gardinene er bare halvveis trukket for.. Vindusvasker må jo være et interessant yrke... ;)

Joda, Trude står opp ikke så lenge etter.. Vi lurer på om hun har sett vindusvaskeren...(eller han sett henne!) Men nei, det har hun ikke. Men hun våknet visst av noe svish-svish...i drømme.. Tror hun drømte noe som passet inn.. Det var nok han som vasket ruta i alle fall :)

Jeg måtte jo da fortelle om da vi var i USA og Elisabeth stod opp om morgenen, i 14. etasje eller no sånt, gikk fram på golvet på hotellrommet og dro fra gardinene i et svich med ei hånd til hver side, for å skue ut over byen og se an været, og der stod det da en vindusvasker i ei korg rett utafor vinduet og så rett på henne! Vet ikke  hvem som ble mest overrasket. Jeg tror hun hadde på BH og truse, men ikke noe mer iallfall.. (kanskje mindre?) Hun har nok garantert ikke glemt den episoden!

Karsten lager speilegg og bacon. Det er jo ekte LK, så da blir det frokost på meg i dag. Egg og bacon på frøknekkebrød e dog litt rart.. Gikk bedre å spise knekkebrød med smør på ved siden av! :) (vel, "smøret "var nok mest sannsynlig margarin, ikke akkurat helt LK likevel da)..

Ja, Karsten var tidlig oppe og har allerede vært på butikken. Åja, sier jeg, du har vært ute og fått (vi i nord sier ofte "fått" på butikken, istedet for kjøpt) deg morrabrød! Gikk opp for meg i det samme, hvordan dèt kunne høres ut, men det virket ikke som verken han eller Johan reagerte. Takk og pris! :)

Poenget da han fortalte om butikkturen var at butikken (antar det var på bakeriet) ikke tok norske kort, men han fikk brød og ble bare bedt om å komme tilbake senere for å betale! :)

Omsider klar til utflukt. Trude og jeg gikk først til blåbærbutikken. Kjøpte et heklet handlenett (som jeg kan kopiere når jeg kommer hjem) og et par pynteroser.

Så gikk vi mot stranda. Jeg glemte selvfølgelig sekken i leiligheta og måtte opp/inn igjen! :(  Men kom oss avgårde til slutt.
Vi kom oss ikke helt til stranda.. La oss ved servicehuset ei tid.

Så gikk vi til Aroma og jeg bevilget meg den ene softisen jeg hadde lovet meg seg i løpet av Ærø-uka. 
Kjøpte softis i Is-kafèen! Med sjokoladebiter i. Kunne nok sløyfet sjokoladen, den satte seg bare fast i munnen.. :( Her har jeg spist det meste av sjokoladen. Men isen var god, og skikkelig kjeks, ikke sånn "papir"-kjeks!

En tur på do måtte vi også. Synes dette bildet av Frank Zappa på veggen ved dodøra var ganske kult! :)

Så til kafèdansen. 
Her er det Stian i aksjon med skjorte fra Vesterålsrockeran! Slikt setter vi stor pris på. Han var på Vesterålsrocken sist Pinse, og stortrivdes visst der :) Han hører vel egentlig til i Blindernmiljøet.


Så var det middag. Vi hadde reservert bord på MUMM.
Jeg spiste Teryakimarinert oksemørbrad med saus Espagnole, dagens kartoffler og grønt. Potetene (kartoflene) fikk vi i to-tre felles skåler og forsynte oss selv. Fikk påfyll av potet. Jeg spiste kun de som ligger på tallerkenen på bildet her.
En trivelig servitør tok dette bildet for meg! :) Her er vi alle med.

Johan får maten. Men er lite fornøyd.. Hvor er laksen? jeg har bare fått rompa på laksen!, sier Johan. Han synes laksebiten er alvorlig liten.
Jeg synes nå igrunnen tilbehøret var noe knapt, selv om vi fikk potet (chips) nok ved siden av.

Oksemørbraden var veldig mør og god. Mulig det var Kai som fortalte om en biff en gang som var så lite stekt at han sa til servitøren at han hadde spurt om å få en okse som var dau, ikke en som hoppa av tallerken.

Bestilling av dessert: Jeg vil ha en STOR is, sier Johan, for jeg fikk så liten laks! Og en kaffe.

Johan fikk kaffen først. "Håpe den er stor nok", sier kelneren. Er spent på isen, svarer Johan.
Jeg tror faktisk han ble fornøyd med denne! :)

Ja, er visst dne store utskeie-dagen i dag, så til dessert spiste jeg "Rødgrøt med fløde på". Sprø mandelflak på toppen. Nydelig (men langtfra LK).

Synd ikke Tony var med, han kunne jo fått fremført bestillinga for meg! Her er beviset på at han kan si det på dansk! (filmen skulle egentlig vært med i bloggen i går, opptaket ble gjort da vi hos Elisabeth og OJ på jordbær og is :) Men det passer jo fint inn her også! :)


Moro har vi det hele tiden!

Ingen sure miner, nei! : 

Så hjemom og gjøre seg klar til kveldsdans

 Karsten er klar! 

Barna danser Boogie Walk 

Ble ingen dans på meg med Niels i år, dessverre. Han bruker jo "alltid" å be meg opp. Håper på neste år da! :)

Men jeg fikk noen gromdanser i kveld også. Med Terje J bla. Lenge siden sist! Artig. Takk!

Sånn kake hadde de til salgs hver eneste kveldsdans (fra bakeriet?). Syntes den så så saftig ut og glasuren så fristende ut.. Men jeg klarte holde meg, det ble ikke en bitteliten smak en gang. Har vært nok utskeielser i dag! :) Syntes det var ille å stå over, så sendte dette bildet til Sølvi (kakemonsen), slik at hun og kunne få kjenne på lysten! :)

Hans kjørte til Nattrock igjen. Bengt spilte i to timer, Så Hans (Lau Borch). Begge er kjempeflinke spillere! På Nattrocken er det ikke mye lys. Så nokså forgjeves å ta film..

Tok likevel et par mørke snutter, og det ble bedre enn ventet. Her er Tine i full swing igjen med å veksle med to.

Linda og Tony

Karsten, Trude og jeg dro hjem i halv tretida da det bød seg mulighet for skyss (Hans skulle jo spille fram til det var slutt nå). Tusen takk!
La meg halv fire. ZZzzzz...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar