mandag 30. juli 2018

Onsdag 18. Juli. Dag 5 på Ærø

Onsdag 18. Juli. Dag 5 på Ærø
Våkna 08 igjen. Fridag i dag. Iallfall på formiddagen. Og vi som ikke deltar på kurs har jo fri hver formiddag uansett. Trude har planlagt padling i dag. Skal møte et gjeng kl 1100 og padle tur, så hun går tidlig ut. Hun fikk låne caps/lue hos meg, da hun ikke hadde med.

Jeg planlegger "alenedag" i byen. Må jo prøve gjøre meg enda mer kjent. Teste ut litt grenser...

Det er sol i bakgården nå, er det noen som bemerker. Er det Pol i bakgården spør Johan? Ja, han har en del sånne feilhøringer har jeg lagt merke til.. Han mister konsonantene og gjetter ordet ut fra vokalene. Heldigvis spør han opp igjen, ellers kunne det nok blitt noen rare/morsomme misoppfattelser.. :) Jeg bør vel ikke si noe, som selv hører dårlig.. Særlig i støyende miljø. Musikk og prat i bakgrunnen, så hører jeg lite. Da blir jeg usosial, orker ikke spørre opp igjen og igjen.. Og de gangene jeg spør opp igjen to ganger så spør jeg iallfall ikke for tredje gang om jeg fremdeles ikke hører... Da får det bare være..

Fikk skrevet de fleste kortene i dag. Og vasket litt klær. Gutta er gått ut, jeg går ut i tolvtida.

Da ble det den store shoppedagen i dag. Og dèt i Ærøskøbing! Hvem trenger dra til Marstad? Det ble veske (den obligatoriske), sandaler, kjole, to bikinier, solbriller og et belte.. Handler nok mest når jeg går alene. Og når jeg tidligere har sjekket ut butikkene :)

Ja, solbrillene som jeg tre ganger "prøvde" å kvitte meg med på siste fjellturen hjemme, klarte jeg jo til sist å bli kvitt her. Hadde hengt de på håndtaket på sekken min i går, og der hang de helt greit trodde jeg. Sjekket flere ganger, og de hang der fremdeles. Helt til de plutselig var vekk. Da var det ei stund siden sist jeg sjekket og jeg aner ikke hvor jeg hadde mistet de.. Måtte jo bli nye solbriller også da

Så kom det beskjed fra banken på SMS. "Disponibelt beløp på konto 4599xxx.. er mindre enn valgt grense kr 1000,-.... Disponibelt beløp er kr 167,-"  Jaja, har heldigvis flere kontoer, så fikk ført over noen kroner. Men skjønner at jeg nok har brukt (mye) mer enn jeg trodde.... :( Og mer blir det nok..

Innom Aroma en tur for "formiddagspilsen". På tur derfra fikk jeg plutselig panikk. Midjeveska? Papirposen med det jeg har handlet har jeg med meg. Men midjeveska? Klapper meg på magen. Hvor er den? Har jeg lagt den igjen? Igjen? Enda en gang? Hjertet var helt opp i halsen igjen. Helt til jeg oppdager at jeg bare har snudd den bak, har den på rumpa istedenfor å ha den på magen som jeg bruker. Takk og pris! :)

Oppdager at jeg også er begynt å snakke høyt med meg selv når jeg går. Ja, går jo alene, så har ingen andre å snakke med.. Men er det unnskyldning god nok? Må nok prøve ta meg sammen...

Går ned mot stranda. Får sjekke ut om jeg husker veien. Har sola i ryggen og går med sekken på ryggen.
Alle synes jo badehusene er så fine. Og det er de jo. Noen er jo mega-små, andre litt større, men fremdeles bittesmå. Noen har kokeplate og litt ekstra. Noen få har en liten "sofabenk" slik at man kan hvile middag kanskje.. Men de fleste er vel mest et bord og noen kjøkkenstolet.. Mest bare oppbevaring og omkledningsrom..

I dag er det godt med vind, og mange sånne paraglidere (eller hva det heter, henger ikke med på slikt lenger)
Fargene er jo så oppkvikkende! Man blir jo i godt humør bare av å se de!

Som sagt var det ganske mye vind. Solgangsbris tenker jeg. Det var varmt og godt, men havet går "hvitt" som vi sier her nord.

Ja, fant jo fram, men er jo alene og vil ikke bli værende, så går tilbake igjen. På tur hjemover igjen tenker jeg at det var jo dumt at jeg gikk med sekken på ryggen da jeg gikk til stranda, den skygget jo for sola... Blir jo ikke brun av slikt! Kunne jo bare hektet den av ene skuldra, så fikk jeg ryggen noenlunde bar. God ide, tenker jeg.. Og så tenkt så gjort! :) Helt til det går opp for meg at nå går jeg jo andre veien, med fronten mot sola, får jo ikke sol på ryggen uansett. Bare å ta sekken på igjen. Snakk om blackout. Men sånt skjer jo stadig vekk. Måtte bare le (høyt) for meg selv.

Innom hjemme før kafèdansen. Der hadde brannalarmen gått mens jeg var borte. Jaja, man kan ikke få med seg alt ! :)

Vi (mannfolka og jeg) går til Kafèdans. Jeg hadde jo ansvaret for Trudes nøkkel, siden hun var på kajakktur. Gjett hvem som glemte igjen nøkkelen i leiligheta da vi gikk (smekklås i døra)?. Heldigvis hadde Johan den andre nøkkelen (vi fikk kun utlevert to nøkler på fire personer da vi kom). Bare å låne Johans nøkkel (han turte faktisk å låne meg den), springe opp igjen og hente Trudes nøkkel. Jaja, noe må det jo være...

Kafèdansen. Fikk dansa med Oddbjørn. Ei stund siden sist. Artig! :) Ja, fikk dansa med flere "gromgutter" der.. Uten å nevne navn.. :) Men tusen takk! :) Sånt gjør ferien komplett! :)

Var idag vi hadde den kule dansen. Det var Johan som dansa med Tine og Karina, hvor Tine dansa jente med Johan og samtidig (som gutt) førte Karina. Impulsiviteten tok overhånd hos meg, så jeg heiv meg ilage. Det ble jo en utfordring for Johan, men han taklet det bra. Ble en kul dans! Video: Julie Rakkestad

Så skulle vi 4 spise middag, Trude dukket jo opp igjen på Kafedansen. Det meste av spiseplassene var enten ikke åpnet ennå, eller så var det stengt. Gikk bla til hotell Ærøhus... De åpner ikke før seks får vi beskjed om, til tross for mye folk der inne.. Men det er jo mye mat der, sier Johan til kelneren og peker på et stort, flott buffètbord som stod der! Det viser seg at vi er havnet midt i en begravelse...

Det ble mat på Røgeriet til slutt. Billig mat der (fisk), men ikke akkurat restaurantstandard... Mer gatekjøkken.. Men verdt pengene.

Klokken seks var vi bedt til Elisabeth og Odd Jørgen.
Det ble et skikkelig fint samvær. Hovedrett: Jordbær og is... Foto: Elisabeth Pedersen

Så er det kveldsdans igjen. Ble ikke bilder, men noen få snutter i kveld..

Da er vi i gang! 


Candy man... 

Ungdommen tar løs igjen på slutten av kvelden, som sist! 

Litt mer av ungdommen (stoppet visst opptaket midt i forrige snutt).. Men nå er kvelden slutt!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar