lørdag 24. september 2016

Dag 2. Hellas 2016

Dag 2. Hellas 2016
Vi våknet mens det ennå var natt! Med et brak. Og flere brak. Egentlig ett eneste stort brak, som virket å aldri ta slutt. Og et spektakulært lysshow!  Aldri opplevd et sånt lyn- og tordenvær! Det lynte i ett! "Streker" alle veier! Lysere enn midt på dagen! Fantastisk opplevelse. Gubben måtte opp og ut for å se. Han som ellers sover gjennom det meste. Jeg var ikke redd en gang, bare fasinert. Blir nok aldri å glemme den natta! :)

Glemte fortelle i går, at Mareno hadde vært i resepsonen og bestilt aircondition. Altså, det er vel høst nå, også i Hellas, ikke sånn midsommervarme på rundt 40 grader! I tillegg er det meldt regn i 3-4 dager framover! Aircondition koster 7 Euro pr døgn (tror den nøkkelen må leveres tilbake, ja).. Ok, digresjon over, men siden regnet nå altså var kommet, så kom jeg på det igjen.

En time eller to med søvn igjen før vi stod opp.

Det fulgte jo også med et mektig styrtregn. Det auste ned. Bøttet ned. Såpass at tanken på jordskred etterhvert streifet meg. Vi bor jo midt i ei skråning, nokså høyt over havet. Tanken hadde slått Sølvi også. Men tanken var bare såvidt innom, plaget meg ikke nevneverdig :)

Rask frokost på meg. En passe bit knekkebrød.
Jeg har med mitt yndlingsknekkebrød. Ikke superfornøyd med fasongen, men med tykkelsen, smaken, stekingen som gir litt "brent"-smak i kantene. Og det er surdeigsknekkebrød. 100% fullkorn. Av rug, ikke hvetemel! :) Kanskje ikke det billigste knekkebrødet som er å få, men jeg elsker det! Tusen takk til Spar i Bø som har det i sortimentet! (har ikke funnet det på Sortland enda.
Når pakken er åpnet passer de runde knekkebrødene akkurat i sånne metallbokser som skoleelevene selger kjeks og godter i. Noen jule-småkaker selges i sånne bokser. Knekkebrødene passer også (noenlunde) i de firkantige isboksene i plast. Bare nevner det, i tilfelle fler enn meg vil ha annen oppbevaring enn papiret de selges i.

I halv tolvtida (formiddag) la jeg ut denne videosnutten på Facebook. Tordenskrall.. Regn og torden. Tordenskrallene var høye og lange. Både begynnelse og slutten på dette kom ikke med i filmen. På langt nær som i natt, og selv om lynene vises godt også på dagtid, så var de færre, mindre og lengre bort.. Og intet lyn kom med på filmsnutten i det hele tatt..

Var fint å sitte på verandan mens det regnet. Se på alle som sprang i regnet, eller gikk med paraply. Tilogmed vaskedamene gikk med paraply.  

Foto: Mareno
Med en tynn jakke på, var det perfekt. Lesestoff (bok: Hvitt hav, Roy Jacobsen)), fasinerende lyn og laaaange torden.. (vi sitter under tak). Ikke kjedelig! :)

Vi gikk til lunch i ett-tia. Veps liker seg også på hotell Alea Resort! Både ved bassenget (de drikker vann i "slukene" ved bassengkanten, -iallfall liker de seg der) og i restauranten. Restauranten er forsåvidt under tak, men åpent ut mot bassenget. Og veps liker søtt. Kommer stadig noen innom mens vi spiser. Jeg liker ikke veps! Punktum.

Jørgen kommenterte filmen på Facebook med at det var fint badevær. Men nei, det ble ikke bading i dag, selv om regnet løyet litt og det ble ganske OK mellom elingene.

Ble tidlig på turen slått fast at det nok kommer til å bli en nokså tynn blogg denne gangen. Alle de beste kommentarene, vitsene, er jo så altfor grove.. Ikke sånt som egner seg på trykk. Haha, dere som leser bloggen aner ikke hva dere går glipp av! :)

Da gjenstår bare sånne hendelser som f.eks i går, da jeg i panikk utbrøt til Mareno: "Mareno" Kor e NU mobilen min?" Panikk, og like stor lettelse i neste øyeblikk da han svarte: "Den heng jo i handa di, -der!". Ja, jeg har jo festet stropp i mobilen, slik at jeg har bedre kontroll på den når jeg går i folkemengder og sånn. Kan ha den i lommen og holde i stroppen. Eller låse den i beltehempen eller ligenende. Egentlig godt tenkt, -føre-var-prinsippet. Men funket det? På den tenkte måten kanskje (forebygge tyveri), men skapte jo problem likevel. Typisk "Lisbeth-på-tur"-tilfelle, og ikke morsomt heller :(

Etter lunch gikk vi ned til byen.

Nede ved havna fikk vi oss en liten "kaffe" i regnværet, men (akkurat) under tak!

Foto: Mareno
Antakelig ble dette bildet tatt i går.. Men her er vi altså på butikken med de kule keramikkhusene fra i fjor. Jeg kjøpte tre i serien på nederste hylle da, fikk et i bursdagsgave hos Grete og John Ole, og fikk senere også ett fra Sølvi og Ove. Samling komplett (har ikke plass til fler). Nå var det flere varianter. Også kul den serien som er på øverste hylla. Skulle jo hatt hytte, så kanskje jeg hadde hatt plass! !

Etter "kaffen" gikk vi oppover til borgen. I opphold. Vi var jo ikke på den borgen i fjor. Da prioriterte vi den andre borgen som lå adskillig lenger bort. Tok "toget" da. Og da øste også regnet ned :)

Foto: Mareno
 Jeg går vel stort sett med pocketkameraet påslått hele tiden på ferie

 Ikke bare jeg som tar bilder da. Oppe på borgen går de fleste med kameraer eller mobiler og knipser :)

 Som sagt: Fler enn meg som knipser! :)

 

Utsikt fra borgen. Parga og nærmeste øya med kirke rett utenfor. Idyllisk! Men er faktisk også ei kirke på "Holmen" enda lenger ut. Har ringet den inn i sort! Man kan jo med litt godvilje se at der er et hus.. ikke enkelt å se at det er et kors på taket!


Ove hadde iallfall problemer med å se at det var et hus/kirke på denne lille "holmen".. Trenger han briller? ;) Vel, den er ikke mye synlig fra borgen der vi var. Her har jeg nemlig zoomet inn litt... Det er ei kirke, Agios Nikolaos (som så mange både kirker og steder heter i Hellas). Agios Nikolaos church in skerry Monolithos. Googling gir lærdom! Merkelig med ei kirke på det som nærmest må betegnes som et lite skjær uti havet, knapt nok mulig å legge til med båt. Men fant et bilde som viser at det finnes ei trapp (på andre siden) hvor det vil være mulig å komme i land fra båt.

 Her ser vi ned i sentrum av Parga. Vel, ikke så mye vi ser da... Begrenset utsikt gjennom skyteskåret! :)
Her ser vi litt til. Litt lenger bort...

Vi drakk litt (vanlig) kaffe på kefeèn i borgen. Fikk ikk eutforsket området nærmere, tenker vi må ta en tur til en annen dag. Hvis vi får tid og gidder.. Der finnes også masse slanger forteller Ove. Sølvi var og gikk i gress, busker og kratt, der i fjor, og ble advart i ettertid ;) :)

Tidlig middag. Litt over halv sju. Sånn etterhvert så kom vi inni en rutine med å gå ut til middag i sju-halv åttetida. Og å bytte på å bestemme hvor vi skulle spise. Vet ikke om noen kan gjøres ansvarlig for dagens... vi var nok ikke kommet i gang med rutinen, ..  men tror alle i ettertid var enige om at det var feriens dårligste middag..
Vi bestilte Mezè for 2, begge parene, på en restaurant.. Husker ikke navnet. Var ikke noe kjøtt, ikke noe fisk! Tzatzikien var bra (sa gubben). Men måltidet langt fra det Gubben og jeg fikk da vi var på Kreta og bestilte noe ala det samme. Tror vel det var vi som foreslo dette valget, og det var IKKE bra. I tillegg var jeg blitt så kvalm.. Æ greide kun spise det lille hjørnet av den friterte osten vi ser lengst til høyre i bildet. Og selv den lille biten vokste i munnen på meg! Måtte spytte ut igjen.. Fryktet jeg skulle bli skikkelig sjuk, greide kun drikke litt øl. Så for meg dager i senga.. og på do! :( Men tilbake i leiligheta etterpå ble det mye luftavgang og så var alt i orden igjen! :)





















Sjarmerende hund stod og fulgte med folkelivet i gatebildet. Minnet meg om Truls til Storm Pedersen (Vegard). Men sikkert ikke samme rase en gang. Jeg er vel nokså blank på sånt..

Hjem igjen i mørtna. Fremdeles vått etter siste regnskur. Husker at vi snakket i fjor om at vi skulle hatt reflex. Ikke akkurat her, men siste biten av veien er svingete kjøregate og uten lys.. Nokså skummelt egentlig... Men husket jeg å ta med reflex? Neste gang da..... ?!? :) Note to self.... ;)




















Vel oppe igjen, med et etkstra sjal om skuldrene, koste oss med litt av vinen som stod og ventet oss på rommet da vi kom i går. Fordi vi har vært her før. Fikk ingen vin i fjor. Hyggelig håndskrevet hilsen fulgte med. Ser ut som hotellet har sin "egen" vin... Heter iallfall Alea Resort! Helt fortreffelig!



Foto: Mareno
Ble altså en en dag totalt uten soling. Egentlig like greit, ble jo noen timer "steiking" i går, så huden har sikkert bare godt av å få roe ned litt.. Fin dag likevel, avslappende og koselig. Til sengs med håp om litt bedre vær i morgen... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar