torsdag 22. september 2016

Hellas 2016, Parga

19. januar
Sommerferietur 2016 er i boks!
Bestilt 14 dager ilag med Sølvi og Ove på Hotell Alea i Hellas. Så får vi håpe æ huska å betale depositum før fristen går ut!.... Vi reiser 5. september. Har også bestilt billetter t/r Gardermoen!

Hotell Alea er samme hotell som Sølvi og Ove var tre uker på i fjor sommer, og vi var ilage de den midterste av ukene deres. Parga er flott liten by, hotellet er bra (med noe dårlig Wi-fi, den er best ved bassenget).

I fjor dro vi på utflukt til Albania, i år har vi sett oss ut en utflukt som går til denne spektakulære plassen (dårlig bilde lånt fra nettet): Meteora!


Wikipedia skriver: Meteora ( gresk: Μετέωρα, «hengende i luften») er et av de største, og det aller viktigste, komplekset til de gresk-ortodokse klostre i Hellas, nest etter klosteret på Athos. De seks klostrene er lokalisert i nordvestlige enden av sletten i Thessalia i Hellas i nærheten av elven Pineios og fjellet Pindos og den nærmeste byen er Kalambaka. Klostrene er bygget på høye naturlige klipper av sandstein. Jordskjelv har med tiden skapt loddrette sprekker i de opp til 400 meter høye klippene. Klostrene ble en del av UNESCOs liste over verdens natur- og kulturarv i 1988. 

Her ligger en bittebitteliten filmsnutt hvor man ser landskapet litt bedre Meteora

28. Januar
HALLO!!!! Typisk mæ!!!! Følte jo at æ hadde alt i boks! Tur bestilt og depositum betalt! Så fornøyd! Sølvi hadde også bestilt. Gleda mæ allerede til de to ukene ilage de. Så kom en liten stemme i bakhodet for noen dager siden, at kanskje æ skulle sjekke for sikkerhets skyld at betaling av depositum var registrert (-ja, for æ hadde jo ikke glemt å betale..?).., men tanken ble borte igjen....

Til i dag. Plutselig hørte æ den stemmen igjen. Langt bak i hodet. Hviske, hviske, "sjekk depositumbetaling".. OK. Jeg så gjorde. For èn gangs skyld gjorde jeg det uten å nøle. Uten å utsette det til "senere", når det passet bedre (da blir det jo selvfølgelig glemt bort igjen). Og takk for det!

Depositumet skulle vært betalt for TO dager siden. Beløpet lyste RØDT når jeg nå logget inn! Da jeg bestilte stod det jo at reisen ville bli annulert hvis ikke depositum ble betalt innen fristen. Bare ett og gjøre nå: PRØVE betale og håpe det beste. Så: Høvelig panikk: Bank-ID, og midt i betalingen fant jeg ikke kodebrikken! Skal ikke mer til for at panikken tar meg skikkelig! Gubben "rømte" huset akkurat da jeg begynte "karre meg opp"... (han skulle jo ut i jobboppdrag)... Men heldigvis, fant den (som vanlig, omtrent der jeg trodde jeg hadde den sist..). Og, - hell på nytt, det gikk helt greit med betalingen! Tilogmed nettet spilte på lag, for en gangs skyld :) Bekreftelse på betaling ok! Takk og pris! Enorm lettelse i leiren! Altså hos meg selv :)  (har jo forsåvidt bank-ID på mobil også, men det tenkte jeg jo ikke på i panikken)

Men Ving tok 50 kr ekstra i "kortgebyr" enda jeg betalte med debetkort! Norwegian har iallfall såpass anstendighet at de lar deg betale gebyrfritt med debetkort, selv om de tar gebyr for kredittkort!

På en merkelig måte ble jeg jo nå 4000 "fattigere", siden æ jo trodde at æ allerede HADDE betalt depositumet.. OK, mindre lommepenger altså! Jaja, får vel ofre litt klær- og håndveskeshopping da! ;) Gleda mæ til turen uansett! :)  (bare æ husker på å betale restbeløpet innen fristen, 1. august)

Måtte jo sende mld til Sølvi, kanskje hun også hadde glemt depositumet? Fikk mld tilbake: Vi har betalt! (og stort smilefjes!) Nu kan æ slappe av i noen måneder... Må bare lagre 1. august i bakhodet og håpe at "stemmen" dukker opp igjen, helst noen dager i forveien... ;) 

1. juli. 
Betalt hele turen!! En måned før forfall, så da er jeg sikret å ikke glemme det! :) 

8. juli. 
Hotellovernatting på Gardermoen før utreise er bestilt! Da er "alt" i boks! Jeg kan slappe av!

Skal bli spennende å se om jeg husker noe igjen fra Parga. Veien opp fra byen f.eks. Eller veien til stampuben vår... Jeg får si som Kronprinsen, at jeg har "stedssans som en middels brunost og går meg stadig bort". Det er nok mer en underdrivelse enn en overdrivelse i mitt tilfelle! ;) :) 

Sølvi gjentar og gjentar hvor mye hun gleder seg til den første feriepilsen! Det gjør jammen jeg og!! :)

Lørdag 3. september (i morgen reiser vi hjemmefra)
Burde vel bestille noen ekstra kilo... Til koffertene altså. Ekstrakiloer til kroppen kommer vel av seg selv der nede, tenker jeg. Masse god mat og drikke.... DE kiloene vil jeg jo helst IKKE ha med hjem. Hadde vært kjekt å bytte de inn i bagasjevekt til hjemreisa. Jojo. Dream on! ;)

Var inne tidligere og så i netshopen, der kunne man kun kjøpe ekstra kilo tur/retur.. Hvis man bare skulle ha èn vei måtte man ringe de.. Avgjørelse utsatt.

Kom så plutselig på det igjen da jeg skulle starte pakke i kofferten i dag. Logget inn i Netshopen, og nå kunne jeg ikke kjøpe begge veier, det var nemlig for sent å bestille noe som helst til utreisen (5 dagers frist). Men det gikk an å bestille ekstra bagasje kun til hjemreisen nå. Supert! Da har jeg plutselig bestilt 5 ekstra kilo hjem! Tenker at da får jeg selvfølgelig ikke bruk for de... Eller så får jeg for mye når vi reiser ut... Jaja.

Fikk så mms fra Sølvi. Bildet over her. De reiste jo sør i morrest, til Hamar på Mjøsrock i dag, før de reiser til Syden. Fikk bilde av første feriepilsen! Og jeg som trodde vi skulle ta den ilag :(  Men OK, etter å ha tenkt meg litt om så er det nå greit. Den pilsen hennes i dag blir ikke inntatt i Sydenvarme, og den er ikke like kald som den vi får i syden. Altså gjelder det ikke. Dette er ikke skikkelig SYDENFERIE-PILS! Gleder meg til pils i FROSSET glass! :)

Mye annet enn bare selve pakkinga å tenke på.. Må sikre backup av billetter og div, sjekke opp nummer for å sperre kort, kopi av kort sånn at jeg vet hvilket kortnummer som skal sperres hvis det blir stjålet.. Åpne kortene for bruk i EU, sjekke databruk hos Telenor. Må sjekke at jeg har kontroll på epostserveren, at viktige ting jeg kan komme til å behøve, ligger der... Åja, huske ta med EURO! Har jo noen hundre i ei pengebok et sted... Samme sted som dollaren Mareno tok ut en gang.. Dollaren får vi bruk for når vi reiser til Vietnam i november. Kjekt!

Og pakking er jo ikke bare klær heller. Skal jo ha med litt mat (knekkebrød, vi må jo holde frokost sjøl), litt pålegg (rabarbrasylte til Sølvi!), solkrem og aftersun, handveske (-r) (vet jo ikke om jeg blir å kjøpe... ;)  ) briller og solbriller, diverse dingsedangser..( ladere, kabler, kodebrikke, ekstra batterier, ekstra minnekort, bagasjevekt, selfiestang m/lader, nettbrett m lader og tilhørende minnekortleser og div)... Lesestoff.. kortstokk?, annet tidsfordriv.. Ja, og så videre :)

Pakket halve kofferten, ene siden, da hadde jeg igrunnen ikke mer å pakke. Nettbrettet og en ytterjakke kanskje. Utrolig, men sant! OK, da lar jeg den største kofferten bli hjemme. Tar nr 2, som Mareno allerede har pakket i, så får han ta den som er enda et hakk mindre.

Pakket om, fremdeles god plass i den hakket mindre kofferten. Jaja. Veide kl 0200 på natta, 15,2 kg, uten nettbrettet som skal i, det veier ca halvkiloen.. Mareno 10,4, uten toilettmappa, og 4,7 kg handbagasje. Jeg har foreløpig bare ei bok og fotoapparatet i sekken. Thomas Cook sier 20 kg totalt pr stk, inklusiv 5 kg håndbagasje. 15+5 altså på hver.

Søndag 4. september

Mareno er ferdigpakket! 

Vi kjører hjemmefra i titida på formiddagen i hver vår bil. Mareno skal avlevere avisbilen på Sortland. Ikke noe problem å forlate dette været. Litt fint likevel, rundt svingen dukket regnbuen opp, men jeg fikk ikke tatt bilde av den.

Innom Marian med burdsdagsgave, avleverer avisbilen, fyller diesel på Quattroen og kjører videre til Evenes. Parkerer på billigparkeringa (for første gang) og stresser for å komme oss i innsjekkingskøen før bussen ankommer. Låste du bilen? spør Mareno når vi er halvveis til inngangen. Jeg aner ikke! Ok, han fikk nøklene og strenet tilbake. Jeg har glemt å spørre i ettertid om jeg HADDE låst eller ei.... Er ikke første gang jeg forlater bilen ulåst om så var. OK. Flyavgang 1405.Vekta på Evenes viste 16,4 på min koffert, 11,5 på Marenos.

På Gardermoen står Sølvi og Ove og venter på oss. Ikke helt uventet, selv om det ikke akkurat var avtalt :)

Vi sjekker inn på SAS Radisson. Rom i 3. etasje. Jeg strener mot heisene, og trykker på knappen mellom de, jeg vil OPP! Mareno gjør meg oppmerksom på at jeg kan jo bare ta den heisen som står klar (med dørene oppe) og venter! :) Jepp, det kan jeg jo. Iallfall når jeg etterhvert finner ut at det ikke er nok å bare holde kortet foran føleren (prøvde på flere måter, begge sider og opp/ned), jeg må nok også trykke etasje slik at heisen vet hvor jeg skal. Jeg som endelig har lært meg å bruke kortet, trodde jeg! Joda, er såvisst kommet i "Lisbeth-på-tur"-modus!

Så går vi ned i spisesalen og får oss litt middag. Med vanlig norskt øl til... Dessert, dvs kaffe og kake tok vi på flyplassen etterpå. Selv om vi har litt lesestoff (takk til Gunnhild for bøkene hun sendte med Sølvi til meg) så kjøpte vi etpar bøker til.

Sølvi fortalte om ei dama ho hadde sett på Evenes.. HØRT DU Æ SA EEEEVENES? sei ho!!! Ho e nemlig blitt systematisk "mobba" for at hun til vanlig sier Ævenes.

Senere brøt hun inn da Ove nevnte en "Ævensen" som kjøpte (eller var det solgte) en buss. "-Han heter EEEVENSEN", påpeker hun :)

På rommet på kvelden oppdager jeg plutselig at Mareno sitter og leser nokså midt i nye boka han nettopp kjøpte. Jeg utbryter om han sitter og leser MIDT i boka? Joda, han skulle jo bare se litt... Han mener det er et tegn på ei god bok når man bare skal kikke litt inni og så bare må fortsette å lese. Jeg fikk betegnelsen "Lesepoliti", det høres hakket verre ut enn bunadspoliti! :) Vi tar høvelig tidlig kveld (kl 2230), skal tidlig opp i morra.

Dag 1. Mandag 5. september

På flyplassen og innsjekket 0520. Flyavgang 0720, gate 9. Bagasjedrop og gjennom sikkerhetskontrollen, og så fikk vi tatt ut Euro. Har med noe hjemmefra men trenger nok mer, like greit å ta ut med det samme.

Tror det var Mareno som mente han kunne trengt ei sånn "reise-alene-veske", for å reise ilage Lisbeth er som å reise alene. Jeg som syntes jeg hadde greid meg så bra, iallfall SÅ langt! :) Men var sikkert noen tilløp til surring og roting, plutselig og rar oppførsel.  :) Reiseleder egner jeg meg nok ikke til, nei! ;) :)

Fikk frokost på flyet. Og leverte bestillingsliste til hjemreisa. Kaffen ble ikke servert pga turbulens. Det ble delt ut spyposer..Sjø-, bil- og flysyke er jeg ikke plaget med, er nok verre med fly-"skrekken". Unngikk å skremme noen med høye rop iallfall, denne gangen :)

Deilig å lande i varmen! :) En times kjøring til hotellet. Vi innstallerte oss i leiligheta, fikk den samme som vi hadde i fjor, Jippi! Var jo det jeg hadde ønsket meg, Ingen trapper, kort til bassenget, flott utsikt, skjermet balkong. Perfect! :)

Fikk meg plutselig en time ekstra. Så jo at klokka på arma var halv to. Den hadde jeg jo ikke gjort noe med, så tok for gitt at det var norsk tid, og at klokka her i Hellas da egentlig var halv tre. Men jeg har jo smartklokke. Og den ER SMART! Klart, mobilen er jo innstilt på å rette seg etter tidssonen og klokka oppdaterer seg jo etter mobilen. Så klokken halv to ER halv to! Tro om jeg husker det neste gang jeg reiser?

Så gikk vi i restauranten for å spise litt lunch. Og: FØRSTE FERIEPILSEN!!! Krus rett fra frysa, så ølet fryser i bunnen og etter litt stiger det opp øl-sørpe! Ferien er definitivt i gang! :) Kjekt å være tilbake. Ove syntes tydeligvis feriepilsen var god: "Ska vi ta oss ei øl tel, Mareno, - grei vi det, Mareno?" spør han ;)


Litt soling ved bassenget.Hvit kropp trenger solkrem

Gresshoppene høres jo hele tiden. Ganske så intenst til tider. Men de er vanskelig å få øye på. Dårlig bilde, men fikk bilde iallfall!!!

I kveldinga ordna vi oss og gikk ned til byen for å spise middag. Litt forskjellig å se på spaserturen som tar et kvarters tid (røfft anslått, tok aldri tiden).
 Laaangt der ned øyner vi en sånn brettpadler (eller hva det heter, aner ikke)..

Et bilde med litt (mer) zoom så ser han sånn her ut.

Vi spiser middag sånn halvveis ned mot havna. Sakis. Der hvor de har bord på begge sider av gata, og det ofte er "ventekø". Nå var vi tidlig ute og fikk bord med en gang. Spiste god gresk mat! Fikk honningmelon til "dessert" på huset.
























 
Elsker disse smale bratte gatene med trapper som hindrer bil- og mopedkjøring! :) 

Etter å ha besøkt "bartenderen vår" (fra i fjor) nede ved havna, bar det opp til hotellet igjen.
 
Som vanlig unngikk jeg ikke fysiske "skader" denne gangen heller. Stuka ene tåa i ett eller annet på byturen, husker ikke hva en gang. Var heldigvis ikke ond-tåa (stortåleddet). Gikk bra! :)

Etter en liten stopp i sofagruppa ved siden av restauranten, katta holdt oss med selskap, skiltes vi og gikk parvis hver til vårt. For vår del ble det litt avslapping på verandan før vi tok kveld!

Heldigvis har jeg endret mobilabonnement siden sist vi var her, så nå har jeg 2GB nettbruk pr md i hele EU inkludert i abonnementet, så jeg slipper være avhengig av den dårligie Wi-Fi-en på hotellet. Den fungerer jo stort sett bare ved bassenget. Nå kan jeg bruke roaming hele tiden om jeg vil. 2GB bør iallfall holde i 14 dager. Mareno har også med det lille modemet sitt som også har gratis bruk i EU i abonnementet, det kan vi også bruke i leiligheta.

Finner etterhvert senga, ny dag i morgen! :)



1 kommentar:

  1. Det heite SUP. Stand Up Paddle. (Brettpadling høres bedre ut.)

    SvarSlett