torsdag 26. juli 2018

Mandag 16. juli. Dag 3 på Ærø

Mandag 16. juli
Det ble visst litt feil i dag og... Denne videoen, ungdommens lille "innslag", da kvelden var over og de fleste gått hjem, skulle jo vært med på slutten av bloggen i går. Selv om klokka var over 0000, så var det på slutten av kveldsdansen i går.

OK, ny dag nu! Ingen nåde i dag heller. Samme regla på kirkeklokkene i åttetida. Men man blir jo liggende og lytte etter om det går folk på badet, når er de ferdig? Mannfolka fikk gå først. Men er den første gått på badet nu? Ferdig? Gikk det noen ny ? Vel, jeg liker jo uansett å ligge å dra meg litt og sjekke nyheter og FB, så det funket ok. Jeg stod opp i nitida. Trude ble som oftest sist.

I ellevtida får jeg mld fra Elisabeth: E du i nærheten av På Torvet? Skal møte gubben der, vi skal spise litt. Vel, jeg ER jo På Torvet, så det passer bra. Ser henne fra vinduet og går ned i kafeen og vi blir sittende i sola og kose oss. Trude kommer også.
Og Odd Jørgen kommer etter hvert. Sånne stunder er jo gull verdt. Det sosiale som følger med alle disse dansearrangementene er jo så viktig del av den totale opplevelsen. Storkoser meg på Ærø!

Det blir snakk om denne danske tellemåten. Jeg har for lengst gitt opp. Men Elisabeth er høvelig ovenpå. Hun kan disse fems- og fjers-ene opp til hundre iallfall. Og hun mener at det holder med å kunne opp til hundre. Men nå husker jeg ikke hvorfor....

Odd Jørgen holdt nemlig "kurs" i dette da de kjørte til Danmark nå nettopp. Jeg ser og hører situasjonen for meg når hun forteller om da Odd Jørgen skulle forklare henne den danske tellemåten... Han kan det. Men Elisabeth klarte ikke henge med i det som han syntes var så enkelt (ja, alt er jo enkelt når man bare har lært seg det!)... Jeg har all forståelse for henne når hun etterhvert gav klar beskjed: "Hoill kjæft! Sei du meir nu får æ vondt i hauet!" Som jeg skulle ha sagt det sjøl! :) Men etter to dager her nede hadde hun det inne, sier hun. Fantastisk! :)

Så kom det ei veps... De som tidligere har hørt historia om da jeg oppdaget det jeg trodde var ei veps (var visst ei humle) i bilen, tråkket på bremsa, midt i en sving, overlot bilen til seg selv når farta var blitt såpass lav at jeg turte hoppe ut, smekte døra igjen etter meg (det summende udyret innestengt) og gråt av lettelse. Berget! Ja, de skjønner vel reaksjonen min.. (det gikk bra: Gubben dro i handbrekket og styrte med andre hånda til bilen stoppet). Vel, her ble det både hyl og en stol som, ja jeg tror den veltet, lagde mye lyd iallfall. Fikk jo helt panikk da jeg oppdaget vepsen og jeg satt såpass nært bordet at jeg ikke kom meg opp og ut av stolen fort nok, bordet ble i veien, måtte flytte stolen bak, tror den veltet da.. Tror nok jeg hylte litt også, men det husker jeg ikke! Servitrisa kom iallfall ut av restauranten/kafeèn, lurte visst på om noen hadde dødd.. :)

Trude vil sole seg, så hun gikk til stranda.

Etter hvert tar vi også på spasertur. Går en tur ned til stranda. Bare for at jeg skal få se hvor det er... Hvor veien dit går. Men håp om at jeg blir å huske det... Var der en tur i fjor, men da satt jeg på i bil, og den veien husker jeg iallfall ikke!

I dag går hestene og gresser like ved badehusene.

Badehusene er jo så flotte/dekorative. Et slikt bilde som dette fikk jeg ikke sjansen å ta selv, vi var jo alltid på tur opp til hallen i den tida sola var på tur ned. Men Elisabeth S som var her i ei uke før danseuka starta, har tatt dette bildet i rett kveldsstund. Fantastisk lys! Måtte bare spørre om å få bruke det! Tusen takk for lånet! Foto: Elisabeth Selmer 

På stranda fant vi kjente, Sonja og Dagfinn, Heidi og Bjørn. De hadde kjøpt strandstoler, så de hadde det veldig kjekt. Vi fikk en liten prat før vi vandra videre. Elisabeth nekter å være på stranda uten strandstol og parasoll. OJ vet hva som må til nå. Marstad i morgen da, kanskje? ;)

Elisabeth inviterer på et lite besøk innom hos de på Marinaen. Vi må bare innom butikk og kjøpe noe snacks først.. Tony kommer ilage (og Linda er på tur i bil, hun møter oss ved butikken.

På tur inn i butikken griper jeg en liten handlekurv med høyre hånd, skal jo ikke ha så mye. Når jeg slår håndtaket opp med venstre hånda og slipper kurven med andre hånda, hører jeg et kraftig smell! Akkurat. Typisk! Jeg hadde tatt to kurver. Når jeg da kun holdt i håndtaket på den øverste, så falt den nederste i guvet med et høyt smell. Lisbeth gjør seg atter en gang bemerket :) Vet ikke om jeg liker all oppmerksomhet like godt... :(

I kassakøen kommer det stavrende ei eldre dame.. Hun går forbi oss for å gå i den litt kortere køen til høyre. Jeg legger merke til teksten på ryggen på t-skjorta hennes: "Ærø Linedancers"! - Kult!

Jeg kjøper litt LK-snacks, dvs bringebær, blåbær, litt skinke og ost, oliven.. De andre gasser seg med øl, cola, wienerbrød, sjokoladedougnuts osv.. Men jeg spiser ikke mye i varmen. Kjøpte også to øl, men det var jo halvlitere, så drakk bare den ene. Den andre blir med hjem..

Leiligheta deres var ellers en mellomting i standard mellom den vi hadde i fjor og den Yvonne og Jørgen hadde.

Skjønner fremdeles ikke spriket når vi hadde bestilt og betalte for dyreste alternativ. Leiligheta vår var ikke verdt billigste prisen en gang. Direkte brannfarlig var den. Løse ledninger og stikkontakter. Ikke røykvarsler! Møbler og pynt fra ørtn tiår tilbake, mørkt og trasig. Lyspærer som ikke virket både her og der. Kasseroller med løs bunn. Ikke klesstativ, ikke puter til alle utestolene. osv, osv.

Hvis vår var innafor dyreste/høyeste standard, så lurer jeg virkelig på hvordan de billigste var (der var tre kategorier)..

Klaget, som ikke nyttet.. Ikke en gang lyspærene som var gått, ble skiftet i løpet av uka vi bodde der. Mulig det ikke var lurt av meg å opplyse at vi var "førstegangs" på Ærø da det i søknaden om leilighet ble spurt om vi hadde vært der før/antall ganger..

Jeg ble imponert over den allsidige komfyren deres. Aldri sett noe slikt før, ante ikke at det fantes. Men mulig jeg bare er lite opplyst! :) Frittstående komfyr med komfyrtopp (keramisk), stekeovn og oppvaskmaskin i ett. Rene Kinderegget! :)

Det ble ei trivelig stund. Koste oss i fin temperatur, med mye latter


 Etter besøket hos Elisabeth og OJ var det kafèdans igjen.

Har ikke sett noen bruke slike sko til å danse i.. Men er nok mest sannsynlig at vedkommende byttet FRA disse og til dansesko her. Det fikk jeg ikke med meg...


Videosnutt igjen. Tine og Tony.

Trude, Karsten, Ole-Kristian og Ole-Martin

Så var det middag på oss igjen. På Aroma igjen. Sammen med Per, Christina og Tine.

Sånn er det å bare være såvidt over halvannen meter høy... Måtte stå på tærne for å klare se displayet i kortterminalen..
Maten var kjempegod. Billig (145?). Dagens. Fikk den som jeg ba om, uten potet. Ølet er Ærø Gyllen. Når jeg sa Ærø Jyllen, fikk jeg spørsmål hvilken type? Finnes mange varianter av Ærø-øl. Gyllen er altså èn av dem. Men de sier altså Gyll'n, med G. Lærte ikke det før jeg hadde bestilt Gyllen flere ganger :)

Da vi gikk igjen, holdt jeg rede på midjeveska og mobil og kamera....

Var kommet etpar-tre timeter avgårde da servitrisa ropte etter oss. Ja, det var selvfølgelig jeg som var "synderen". Hadde satt etter meg plastposen med "snackset" jeg kjøpte tidligere, ved bordet vi satt ved.

Lusker oss sakte hjemover. Mye fint å se når man går gatelags i Ærøskøbing. Byen med flere hundre års historie. Hus fra 1600-tallet.

 Sånne her små "butikker" finns det mange av i byen. Her er det skikkelgi selvbetjening. Også når det gjelder betaling. Bare å hive penger på glasset! Her er det full tillit!

 En annen i samme sjangeren. Tøfler og to typer småkaker!

Det gror på taket til Ærøkøbings minste hus!....
.....som er bygget inn mellom to andre, litt større hus.

De eldste husene er både skakke og skeive. Og utrolig sjarmerende.

Og innbyggerende er flink til å pynte og gjøre det koselig også. Og ting får stå i fred! :) Flott den sykkelen der! :)

Hjemom for å ordne seg til kveldsfesten!

Trude er veldig fornøyd med reiseklessnora mi! Den kan festes med enten med krokene i hver ende, eller man kan sette på sugekoppene som føler med og feste rett på vegg eller vindu. I tillegg er den snurret så man ikke trenger klesklyper. Smart! (PS: det er ikke klessnora som har laget den bøyen på lampetten, den ER slik!)
Så er vi klar for fest! I dag er det ball med Polonese, oppføring og kvelden avsluttes med "Rårock".

Starter med Polonesen. Veldig uklart bilde, men bedre enn intet, håper jeg :)

Som i fjor blir det en rusletur ut en runde og så inn igjen før golvet fylles helt opp.

Tar seg jo litt artig ut når sola står lavt og vi går forbi veggen... Kult bilde? ;) :)

Så var det oppføring i div dansetyper. Har lagt ut offentlig på Facebook, men så vil jo ikke Facebook godta all musikken vi danser til. Denne, med "Oppføring i Salsa",  ble "muted" av Facebook. SÅ da tar jeg den med her, via Toutube. Denne ligger altså IKKE på Facebook! Bare å klikk på play-symbolet. De andre oppføringene finne rdere på Facebooksia mi, orker ikke laste de opp en gang til nå.. (ligger også i albumet videoer på FB).

Matias ba meg opp tidligere på kvelden med følgende spørsmål: "Ska vi ta neste melodi som det e litt futt i? Han likte tydeligvis ikke alle de "trege" melodiene. Ja, det blir nok skikkelig rocker av den her gutten! Han er jo nettopp startet å danse, og danser kjempegodt! Jeg er jo bare SÅ heldig at han er her i år, når ikke Martin er her! :)

Denne videoen ligger heller ikke på FB-siden min, da Facebook igjen mutet musikken, men Youtube er grei så langt, så lastet den også opp dit. Bare å klikke på Playsymbolet igjen!

Så ble kvelden avsluttet med en time "Rårock". Til stor glede for oss nordlenninger og ungdommen. Det ble litt mer "futt" som Matias sa. Mer som ekte nord-norsk nattrock! :) Da er man i grunnen godt forsynt når kvelden er over. Ble ikke pub i kveld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar