onsdag 25. juli 2018

Søndag 15. juli. Dag 2 på Ærø

Søndag 15. Juli.
Må ta med det jeg glemte i går, lørdag....


Vel, jeg lar heller bildet tale... (men veldig artig med sånn overraskelse på tur!)


Våknet kl 08 i dag. Søndag. Men ingen nåde. Vi hørte jo i går at kirkeklokken ringte ett slag hver halve time, og ellers "riktig" antall slag på hver hele time. Gjorde nok antakelig det i løpet av natta også. Sov greit likevel. Men ingen "sov greit" klokken åtte på morran i dag! Den startet nemlig å ringe i den tiden.. Ca åtte. Først vanlige slag. I ei laaaang evighet. Adskillig mer enn bare åtte. Mange ganger åtte. Så dobbelt så raske slag i ei ny eeeevighet! Så ble det omsider stilt... og så kom et par slag til før det ble helt stilt. Tror de ringte i et kvarters tid.. Og da var det ikke ei eneste sjel som sov lenger! Per Tore fortalte siden at han hadde bodd På Torvet en gang tidligere, - aldri mer! Kirkeklokkene drev han nesten til vanvidd! :) Får se om vi venner oss til de etterhvert:)

Ok. Fire stk som skulle dele bad. Trude sovnet antakelig av igjen mens vi andre var på badet, hun stod til slutt opp i halv ellevetida. Da hadde Karsten frokosten klar. Jeg er jo kjerringa mot strømmen som ikke bruker spise frokost.. Men spiste ett LK-knekkebrød og et kokt egg. Ville jo ikke være totalt usosial ..

Avslapping etter frokost. Lat morgen.. Et par ringduer har tilhold i treet utafor stua vår. Men gjemmer seg så godt innimellom bladverket at det er vanskelig å få tatt bilde. Men plutselig setter den ene seg oppe på vindusbrettet! Jeg benytter anledninga! :)

Jeg står over morrakurs. Ikke noe som fristet veldig, og det er jo deilig å bare slappe av.. Følte ikke at jeg går glipp av noe..

Litt over tolv var vi klar til å gå ut.

Karsten har klar norske flagg til verdensrekordforsøket. Vet ikke om jeg helt fikk klart hva verdensrekorden skal bestå i... Hvilke kriterier som er gjeldene... Aromas is-kiosk har iallfall "designet" en egen "norsk" is (med norske flagg!), og køen skal sette (egen?) rekord!

På tur mot kjolebutikken, møtte vi Elisabeth..

Hun kom ut smuget her.. Inn der bodde det jo noen... Elisabeth hadde bare vært innom på besøk.. Johan er nyskjerring og må inn og se...

Vi andre følger etterhvert etter.. Mulig Dagfinn også bare var på besøk?.. Husker ikke hvem som bodde her.. Heidi og Bjørn?

Ok, videre til kjolebutikken. Åpen, selv om det er søndag. Vi tok ei lita rekognosering bare, kjøpte ingenting (men det kommer nok). Kunne tenkt meg denne røde jakken. Og veska er jo litt artig. De hadde den i sort også. Veska altså.

Videre til Aroma, der iskø-konkurransen skal foregå. Her er team "På Torvet" klar med norske flagg! Johan i matchende skjorte med striper i rødt, hvitt og blått! :) Om alle måtte danse samtidig vet jeg ikke. Var nok litt usikkerhet, men noen hadde fattet pointet og lagd litt show! Det var nok en vesentlig del av stuntet!

Jeg hadde ingenting i iskø å gjøre, som prøver unngå sukker. Og noen må jo filme, tenkte jeg. Klikk på linken: Dansende iskø

Gregar vinker opp til meg. Han er jo en av de vi ofte treffer på på dansearrangementer rundt om. Han reiser mye og vi har også vært både i USA og i Kina på tur i lag.

Også Elisabeth sier Hei! Hun treffer jeg mer sjeldent, og ekstra kjekt denne gangen da, siden vi fikk oss en lang, hyggelig prat ei kveldsstund.

Får ta med dette også, hvor også Paul er med. Fikk meg et par danser med han en kveld, kjempekjekt. Lenge siden sist. Og veldig kjekt når han mimrer og forteller om det kurset på Sortland for masse år siden, hvor han plagdes så med ettfallsrocken, og at han aldri glemmer hvordan det hele løsnet da han fikk danse med meg! Jeg blir jo reint smigret! :)

 Så har vi en sjarmør som var godt fornøyd med isen! :) Kunne sikkert spist en til! :)

Og mamma har pyntet seg med flagget bak øret! :)

Ble sagt i ettertid at det ble solgt 285 is i den iskøen. Så var det vel en del i tillegg, slik som meg, som ikke fulgte køen helt fram og kjøpte is også.

Å danse på asfalt er jo fryktelig slitsomt, og ille for føttene. Rene selvpinselen noen ganger. Men hun som danser her, tar kaka, tror jeg. Danse på asfalt i bærføttene! Skrekk og gru, hun burde blitt premiert! :) Advarsel: Det kan gjøre vondt bare å se videoen!

Og så er det jo noen som filmer de som filmer! (jaja, jeg hadde pause her da, og digget heller musikken).

 KLIKK PÅ LINKEN: Musikk-digging!

Mld fra Trude, hun og Karsten sitter på Røgeriet. Johan har de mistet, men han er jo overalt, så han dukker nok opp igjen. Så jeg gikk nedom Røgeriet en snartur. Satt flere dansere der.

Innom leiligheta en liten tur før Kafèdansen. På tur ned trappa igjen kommer jeg på at jeg har glemt swingskoene. Må banke på og plage Karsten, som kommer og låser opp. Henter skoa og sier til Karsten når jeg går igjen at "Nå skal jeg ikke plage deg mer"! (ja, det har vært noen tilfeller av gjenglemte ting i leiligheta allerede).

Men så vidt fått døra slamret i lås, så kommer jeg på mobilen.. Har jeg den? Sjekker veska, nei. Klapper meg på lommene som en siste automatisk sjekk (har jo ingen lommer den passer i egentlig). Og takk og pris, halvveis nede i shortslommen har jeg den. Veldig glad jeg slapp banke på igjen.

Innom Hælarock-kurset. Bare prøvde litt såvidt, skjønte prinsippet, og så gikk jeg. Best å spare føttene til noe mer "matnyttig"! (dansen i kveld) :D

Så gikk jeg litt rundt på egen hånd. Må jo prøve gjøre meg litt kjent.. Rett ned til Badehotellet, fant veien derfra og til Aroma.

Og til Røgeriet hvor jeg spiste billig middag. Det kunne jo blitt med den korte orienteringa, hvis det ikke var for "Lisbeth-på-tur"..... Så da tar jeg med hele historien:

Var inne i butikken og bestilte maten. Han ordnet alt på et brett og satte foran meg på disken. Så skulle jeg betale. Dro opp kortet mitt. Men nei. Her tok de kun DANSKE kort! Hva i alle dager? Jeg så jo at folk foran meg i køen betalte med kort, så tok det som en selvfølge at det skulle gå helt greit. Men altså: ingen NORSKE kort! Hva gjør jeg da? Maten er jo tillaget.. Fyren prater en masse. Forklarer og gestikulerer. Jeg står som et spørsmålstegn. Dansk er altså verre enn Arabisk, tror jeg! Jeg skjønte ikke bæra! Tilslutt kom han rundt disken, dro meg med ut på trappa og pekte i retning mot et stort murbygg/fabrikk. Rundt og BAK der, forstod jeg faktisk. Og spurte om han mente Minibank? Automat, svarte han (ganske internasjonalt ord da) forstod jeg også. OK, bare å labbe i vei da.

Nei, nei, han stoppet meg. Dro meg med inn igjen. Nå snakket han litt roligere, jeg hadde vent meg litt til dansken hans, så jeg forstod at han ville at jeg skulle sette meg ned og spise, så kunne jeg gå til "automaten" senere, komme tilbake og betale etterpå. Bare ta med denne når du skal betale, sier han og gir meg kvitteringen. Ja, det var jo hyggelig gjort. Takk for tilliten. Får jo sånn skikkelig lansbygdfølelse. Her stoler de på folk! :)

Ok, tar maten med ut og setter meg til å spise. Får roet meg ned noen hakk :)

Ferdig med spisinga, så tar jeg på tur for å se om jeg finner fram til minibanken. Har iallfall noenlunde retninga..

Kommer rundt den bygninga han pekte på. Og ser et stort hus foran meg. På kortveggen midt i mot sitter en mørkhudet mann.. Og jeg får øye på et skilt med Nordea oppe på langveggen ved venstre hjørne. Sikker på at der må minibanken være, strener jeg om hjørnet. Nei, ingen minibank der. Runder neste hjørne, ingen minibank på kortveggen der heller. Runder neste hjørne. Ingen minibank på andre langveggen heller, der virker det mer som en bakgård. Runder neste hjørne og er ved første kortveggen igjen, og DER ER jo faktisk minibanken! Rett til høyre for døra. Jeg trodde antakelig det var et vindu da jeg først gikk forbi :)

Drar opp kortholderen av midjeveska og skal til å sette inn kortet, da fyren som satt på benken kommer løpende: You lost something! Å??? Hva da? Fyren svarer ikke, bare løper om hjørnet på jakt etter det som jeg etterhvert skjønner må være noe papir... Papir... Hvilket papir? En pengeseddel? Nei.. Hmmm... det MÅ jo være den kvitteringa, går det opp for meg!

Det er masse vind og den går i hvirvel om hjørnet.
Vi runder hjørnet og der er det stille, men ikke lett å få øye på noe kvittering. Masse pukk, masse søppel, ser bare ut som kaos. Og den kan jo være flydd enda lenger.. Jeg hadde vel allerede gitt opp, da fyren roper opp, Here it is! Åhhh, takk og takk! Ja, jeg var nok veldig overstrømmende i takksigelsene mine, omfavnet han nesten, klappet på han iallfall, så jeg måtte jo bare forklare ham at det "papiret" var veldig viktig for meg! :) Tror han skjønte det! ;)

Da var det bare å ta ut litt penger (og litt ekstra til neste gang) og gå tilbake for å betale. Nå hadde jeg jo kvitteringen med beløpet. Betalinga nå gikk helt uten komplikasjoner! :)

Rusla litt til i byen. Plutselig hørtes store brøl og klapping og hoiing. Ja det pågikk jo noe fotballkamp... EM eller VM eller hva det nå var. Tydeligvis noen som skåret.. Ble visst nevnt at Frankrike og Kroatsia skulle spille i dag?

Innom leiligheta (ja, jeg fant faktisk hjem helt alene!) og skifte før kveldsfesten. Johan og jeg går i lag opp til Hallen (veien dit har jeg ikke helt lært meg helt ennå).

På turen får jeg Johan med meg innom kirkegården. Jeg som aldri drar på kirkegården hjemme, liker å gjøre det når jeg er på reise. Særlig i utlandet. Artig å se hvor forskjellig sånt er i de forskjellige land.

Dette var iallfall en veldig fin kirkegård, hvor det var klippet hekk rundt de fleste gravene.

Skulle gjerne gått der lenger, men vi skulle jo på dans. Får ta en tur senere heller, kanskje. Uansett brukte vi 25 minutter på en ti minutters gåtur! :)

Litt Nord-Norge-reklame! Mor og sønn. Var flere som hadde Vesterålsrockskjorte i løpet av uka: Æ rocka! Rocka du?. Veldig bra siden jeg hadde glemt min... (to forglemmelser hjemme så langt da!)

Så ble jeg skremt! Ja, det har sikkert vært noen hyl tidligere også, sånn i dansinga, når jeg blir overrasket, taket glipper og sånn. Men nå skremte Tony meg! Sånn der "komme-ubemerket-innpå-og-stikke-meg-i-siden". Jeg hylte! Og Britt som satt på andre siden av bordet ropte ut -"Lisbeth! Nu må du skjerpe dæ! Og samtidig fløy dropset hun hadde i munnen, som et prosjektil over bordet! :) Ble ikke mindre latter av det, kan man vel si! :)

Siste dansen i kveld ble jeg bedt opp av en høy, slank ungdom, kjempeflink å danse. Aner ikke hva han heter og nå er jeg usikker på om jeg vil kjenne han igjen senere... Skitt! :)

Hjemom en liten tur, og så en liten tur på Puben igjen (har nå vært der to ganger, men kan fremdeles ikke veien). Trude og jeg fikk spandert Jegermeister av Per. I seng rundt tre igjen..  Ny dag i morra! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar