søndag 10. august 2014

Dag 10, 11 og 12


Dag 10. Mandag 30. Juni.

Frokost. fremdeles solbrent, kle på. Ut å gå. En kar som skulle ta bilde av dama si. Hadde han Ove vært her had han stilla sæ ved sia av ho! Han gjorde jo noen sånne stunt i Kina bla.. :)

Her vaskes det vindu igjen. Bare en liten flekk her da.. :) 

Shopping. 

Liten lunch på strandpromenaden. Bruchetta, god, i tre varianter.

Mer shopping.
 Kaffe og Lukomades eller Lykomades, snadder! :) Fantastisk godt, servert med honning på :)

Her er butikken/konditoriet. Er jeg tilbake i Rethymnon, skal jeg garantert hit igjen! :)



 Mer shopping, til ca 1830. Fangsten så langt i ferien! :)

Avslapping på verandan. Middag i "hagen" på hotellet vårt. Etter hovedretten skulle Mareno be om dessertmenyen... Det kom nok litt fort og "gæli"...  "Desser (t) meny???" (t-en falt ut!) Det var som æ skulle sagt det sjøl!:)  Kelneren ble først litt paff! Svarte: "The Seremony"? Så tok han seg inn:  -We'll kill everybody!!!"  Engelskmannen på bordet ved siden av sprakk ut i høy og langvarig latter! :) :)
Det ble dessert og! Og Raki tilslutt. Dvs. Kelneren kom med en ny variant. Likør på Raki og Lime syrup! Han fortalte da vi gikk hva det var og at han hadde laget den selv. Han spurte Mareno om den var god, og fikk selvfølgelig en bekreftelse på det... Nå visste han hva vi likte, sa han! Ok, jeg prøvde få han til å skjønne at JEG likte den vanlige Rakien bedre... Likør er ikke min greie. Hvis jeg kan få noe annet. Men han stod iallfall fast på at det var det Mareno likte ;)


Dag 11. Tirsdag 1. Juli.
Stranda.Glemte korta jeg skulle poste. Mareno foreslo jeg bare skulle skrive i bloggen isteden :)

Bada igjen. Mareno spruta vann i fjeset på meg. Ikke med vilje, han vet bedre enn å tørre dèt :) Men han kom svømmende på rygg mot meg, og paska handa i vannet rett ved fjeset mitt. Fikk vann i både øyne og munn! Jeg som hater saltvann selv bare på leppene. I øynene svir det! Jaja. Måtte jo le (tilslutt), det ble nesten "le-gråting"! Ikke et øye var tørt, sa Mareno. Ikke mine ihvertfall! ;)


Fant BSB-butikken vi leita etter en dag tidligere, ved å se hva den het på kjøpelappen, og så google. Fant kart og alt. Så da greide Mareno og ta oss dit! :) Ble dog ikke noe kjøp. Hater butikker uten speil i prøverommet, og hvor det står minst to stk ekspeditriser og venter utenfor for å kommentere og styre når man kommer ut og skal se seg i speilet. Huff! Merkelig at jeg kjøpte noe der første gang. Mulig det var for mye kunder i butikken, så jeg fikk være litt inkognito..
 
So vanlig blir det noen helt utilsiita bilder... 

Oppdaget denne karen da vi gikk forbi en butikk.

Kul type, synes nå jeg! :)


Othonas på middag. God mat, gratis dessert. God vin.

På hotellet og litt jobbrelatert sms og mailsjekking/skriving. Ikke helt ferie da, men en dyd av nødvendighet i disse tider, og vel så det.

Dag 12. Onsdag 2. Juli.
Klør på 3. dagen på de siste stikkene. Gikk på stranda kl 13. Kjøpte Frappe av strandselgeren vår igjen. Mareno har lært av Astrid Erntsen at hvis man gir godt med tips første gangen, så holder de seg i nærheten hele tiden! :) Vitamina, Lady Gaga!


 Er blitt nokså rød ja, så prøver være litt mer forsiktig.... Deilig å ligge i skyggen og lese!
Svenske1

Svenske2
Mareno er ferdig med denne og jeg med to andre bøker. Så nå jeg er begynt på "En mann ved navn Ove"! Helt perfekt ferielektyre! For de som ikke allerede har lest den, så gjem den til ferieturen, toppers lesing på solsenga! Bedre enn hundreåringen! Veldig morsom, men kaller også på tårene etterhvert... Mareno sa det sånn: At når du tror den ikke kan bli bedre så blir den det!

Det var det fler enn meg/oss som hadde oppdaget. Riktignok svensker og boka (som opprinnelig er svensk) heter "En mann som heter Ove": Hadde ei dama litt på skrå bak meg som leste den, og en mann til høyre for meg. Tre stk rett ved hverandre med samme bok. Det må jo bare være ei skikkelig bra feriebok! :)


Liitt smårusling i gamlebyen. Gresk kaffe ilage de innførdte. 
Jeg finner jo stadig vekk "fotomotiv"....
Vet ikke helt hva jeg synes om denne skikken med å ha "dødsannonser" med bilde av vedkommende det gjelder, oppslått på tavler, vegger, stolper rundt om.. På en måte bra, er jo en måte å kunngjøre dødsfall på, ala våre dødsannonser i avisene. Og jeg liker igrunn at de har bilde av personen på. Det gjør det litt mer personlig og ikke så lettå overse.. Men noen henger der til det bare er slemsene igjen av "annonsen". Det synes jeg ikke er så godt å se...

De eldre blir tatt godt vare på i Hellas. Bilene stopper for de eldre, ikke for de yngre ble vi fortalt av en guide her en gang. Vet ikke om det stemmer 100%, men syntes det var fint å se en episode som denne. Den gamle dama har vært i butikken og kjøpt 3-4 epler. Gata hun må over er sterkt trafikkert. Butikkeieren/ekspeditøren, følger dama ut, hjelper/leier henne over gata og går tilbake til butikken sin igjen.





Denne sykkelen har nok stått parkert ei stund....

Ble litt imponert over tregitteret i vinduet bak der. Kreativ kar som har laget det. Eller så brukte han de bitene han hadde og så passet de sånn ;)

Mareno fant jo også noen motiv..... hehe!
Mareno fant jo også noen motiv..... hehe!






Gikk for å spise på Sitrushagen (tror det var det den het), avbefalt av Trip Adviser (eller var det Geographic Ingternational?), god og dyr mat. Der ble vi anbefalt av dørvakta (som hadde bodd 15 år i Norge og hatt norsk forlovede) å gå til La Boheme og hilse fra han (Giovanni), så slapp vi å måtte sitte og vente til det ble ledig bord til oss. Giovanni hadde fullt og allerede andre som satt og ventet. Vi så gjorde, fikk siste ledige bord der og veldig god mat. Fikk en Martini på huset da vi kom.   
Forretten!
Marenos hovedrett



Giovanni kom innom og hilste på. En hippietrønder (både klær og hår) og dama satt ved et bord bortafor oss. Trønderen fortalte kelneren om karsken i hans distrikt (trøndelag)! Mareno bestilte denne etter middagen. Den var SYYYYKT god, han fikk ikke ha den alene! :) Etterpå fikk vi gratis dessert.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar