lørdag 9. august 2014

Kreta. Dag 8 og 9

Dag 8. Lørdag 28. Juni.

Stranda

Denne var GOD!!

Kaktus kan jo være fine også når de ikke blomstrer! :)

Her lunchet vi mange ganger. Idag ble det deilig kyllingsalat!

Tok så turen om havna på tilbaketuren til hotellet.

Middag i gamlebyen ved kirka. Saganaki er fritert ost. Stifado er kjøtt og løk i tomatsaus. Chips. Raki. Men man kan bli litt sliten av å feriere... Tenkte ikke over akkurat dèt da vi satt og ventet på maten, før Mareno kommenterte "Det er greit at du gjespa, men det treng nu ikke vær så høylytt!" :) Jeg hadde ikke registert mitt eget" Ååååååååhhh.....!!!"

Stopp på hjemveien for en Irish Coffee.
Vann Igjen.

Dag 9. Søndag 29. Juni. Hop-on-hop-off-dag.
Nypressa Juice blir severt i glasset på bordet vårt hver morgen av kelneren. Og omelettmannen steker oss omelett. Med ost og alle godsaker vi vil ha i. Nå deler vi en omelett. Nok for to.

Ikke solingsdag i dag. Har fått for mye rødfarge. Da blir det litt Kle-på-dag... ;)  Mye vind. Rødt flagg. Hop-on-hop-off-dag. Tok avgangen kl 12. Gikk en kl 10 og en kl 11. Vi e litt treg på "morran"....

Tok turen i fjor og, men da hoppet vi ikke av noe sted. Tok bare rundturen for å få et overblikk. Nå hoppet vi av i Myli. Eller Mili. Står skrevet på begge måter, alt etter som.. en gammel fraflyttet "landsby", langs elva, hvor det har vært fullt av vannmøller... og ei kirke..eller minst to. Nå gjenstår stort sett ruiner av hus, men ett er restaurert og huser idag restaurant og faktisk også overnatting, ser jeg etter hjemkomst. De har iallfall ett rom med to senger og to stoler for utleie! :) Sjekk her: Taverna Myli

På tur ned stien kom vi til en liten bekk, hvor det var et ektepar med en stor hund. Hunden var i tusende hiummel etter å ha funnet den lille elva/bekken. Han hadde badet! Ikke rart i i 35+! Men da vi kom ned dit, var han akkurat kommet på land, og sprang rundt i ellevill fryd!!! Ville hilse og ristet seg i samme slengen. Og ristet seg! Vi ble ganske våte! :) Særlig jeg! Men ok, det var jo varmt, så bortsett fra overraskelsesmomentet (og kanskje et liiiite hyl), så var det bare moro og litt "godt". Eieren prøvde å få tak i hunden hver gang den sprang forbi han, men det ble en ganske morsom affære, for det var lettere sagt enn gjort. Tilslutt fikk han tak i han og holdt ham i bånd deretter. Tok ei stund før hunden roa seg.  Bildet er tatt i restauranten noe senere.. Han har fått tørket opp! Ja, jeg også, etterhvert.. ;) :)

Jeg ble nå uansett våt på føttene da jeg krysset elva, har ikke lange nok føtter til å kunne berge meg på tørra! Men hadde gummisko som tåler vann, så ingen fare! :)

Denne sommerfuglen var STOR og FLOTT!

Ruslet rundt og spiste så lunch på "restauranten" som er anbefalt av Tripadvisor. På deling: Greske kjøttboller med litt tilbehør. Godt!

Frodig langs elva/bekken (sikkert mye mer vannføring på andre tider..).  Granateple!

Fraflytta hus...

Noe forfalt og overgrodd....

Ruslet videre en annen vei enn vi kom ned, og kom denne gangen over ei bru over bekken,  opp på hovedveien igjen for å vente på bussen.

Underveis kom vi forbi den bittelille kirka som lå delvis inni fjellet.  Jeg er ikke kristen, ikke religiøs, bruker vel helst betegnelsen realist og humanist om meg selv, men har respekt for andre menneskers tro og livssyn. Kirker, moskeer og andre "hellige" steder fyller meg med en følelse jeg ikke helt vet å sette ord på. Høytid, ærefrykt eller kanskje bare en følelse av at det er på sin plass med stillhet, en tid for å bare roe ned, ta inn over seg hva dette betyr for mange, de som hører til her, fortiden, at det gir ro, fred, i sinnet. Det gir også meg ro. Høytidsfølelse på et vis. Jeg girer ned et ekstra gir når jeg er i en kirke eller på en kirkegård. Tenker også at det ligger mye historie på sånne steder. Mange skjebner. Det er fredfullt og gir ro. Mulig det er akkurat det som er ordet. Fredfullt.

Tankene går litt når jeg skriver dette, og som oftest på sånne steder er det som jeg beskrev ovenfor. Fredfullt. Ro . Stillhet. Har vært i mange kirker rundt om. Den største var Stephansdomen i Wien. Antakelig også den største skuffelsen. Fantstisk bygg. Det gjorde inntrykk, og jeg glemmer aldri størrelsen, all utsmykningen, både utvendig og innvendig, alle lysene som var tent av de besøkende. Fantastisk flott! Men det var en ren turistmaskin. Ei KIRKE som ekstrem turistmaskin! :( Mange gruppereise-grupper som stod samlet i klynger inne i den enorme kirka. Guider som prøvde overdøve hverandre. Ropte! Salg av alt fra souvernirer til talglys og prospektkort! Kiosk! Nei, det ble ingen fredfull opplevelse. Følte bare for å komme meg ut fortest mulig!
Stephansdomen fra utsiden. Bilde "lånt" fra Googling...

Franziskanerkirken, bilde "lånt" fra Googling...
Derimot ble et av høydepunktene i Wien da vi helt tilfeldig oppdaget og gikk inn i Franziskanerkirken. Så knapt at det var en kirke. Ganske inkognito fra utsiden.. Særlig når du gikk rett forbi, ikke så den på avstand. Ikke noe frittstående bygg. Bare murvegg rett opp liksom... Men helt fantastisk innvendig. Så mye (blad-) gull og utsmykninger! Fantastiske (og antakelig verdifulle) "relikvier".. Flotte takvinduer som lyset som kom inn gjennom og spilte seg. Stillhet. Folk som kom inn, satte seg ned og bare satt og kjente på stillheten, roen, og antakelig det religiøse.. De som korset seg. Kirken var åpen for alle, men ingen "press" etter penger. Måtte lete den opp igjen noen år senere da jeg hadde Mareno med, så han og fikk oppleve den! (ble selvfølgelig HAN som måtte FINNE den da, jmf min orienteringssans!) -Ok, det ble en "liten" digresjon igjen, vi fortsetter med Kreta! ;)

Mareno på plommeslang. Var både gule og røde/blå plommer, sitroner, appelsiner og annet i trærne her. Og ikke minst på bakken. Mye var falt ned. Men de fruktene var ikke så fristende å spise. Overmoden og "fallskader" :)

Fant ett hus innimellom all skogen som så ut som det kanskje ble brukt som feriehus/helgehus eller no sånt. Stod iallfall solstoler ute og det var gjerde og (låst) port, og så ut som det var strøm tilkoblet.. Ellers var det kun tomme, åpne, gjengrodde hus og ruiner overalt, bortsett fra restauranten.

Det var iallfall en flott tur til Myli. Gamle og folketomme vannmøller, som en gang i tiden forsynte Rethymno med mel. Et helt samfunn som var blitt borte. Fikk ikke med meg hvorfor... Men skjønner at den "bekken" som er der nå, kanskje ikke gir mye vann, lite til vannmøller vil jeg tro.. Han som driver restauranten der nå, bodde visst der som unge, og flyttet tilbake da han var godt voksen og dalen forlengst var fraflyttet. Startet opp restauranten her. Flott å rusle rundt her og se på bygninger, planter og insekter, høre/se fuglene og nyte skyggen under trærne. Et helt spesiellt sted, vel verdt et lite besøk.

Oppe på hovedveien igjen oppdaget vi jo taubanen som gikk fra hovedveien, over bekken (juvet) og til restauranten. Her ble kasser med brus og andre nødvendige produkter fraktet. Kan ta ei vekt på 300 kg, men er ikke godkjent for å frakte mennesker..

Huler i fjellsiden langs elva. Oppdaget at det er bygd opp "lè" av stein i forkant. Antakelig fint skyggested for sauer/geiter i varmen... en gang i tiden....

Mareno fant seg vandre-stokk da vi stod og ventet på bussen! Ja, han tar jo på årene, gutten, så det kan vel trengs! Hehe, nei, stokken ble stående igjen! ;)  Hoppet på bussen og tilbake til Rethymno. Softis på Goodies. Gikk til Outleten, kjøpte ingenting.

Hoppet på ny tur med Hop-on-hop-off. Billetten gjelder jo hele dagen. Denne gang hoppet vi av i Roussospiti. Vandret rundt litt i stedets gater. Mye katter. Og kattunger. Opptil 5-6 stk i slengen. Tenkte det meste var villkatter, men det stod nu ute skåler med vann og mat både her og der, så noen tok seg nå av noen av de iallfall! Tror nok det var i meste laget av de... De var igrunn overalt. Vel, sikkert varmere vintre der enn her hjemme, men FOR mange katter er nok ikke bra verken for kattene eller menneskene rundt...

Tok ei øl, slappet av, så på stedets original og hoppet på og tilbake igjen.

Dusj. Til havna og de 7 brødre igjen, var der i fjor. Havna er flott på kvelden, men der har alle restaurantene sånn innkaster som jeg hater! Der er det om og gjøre å vite hva man skal og ikke la seg "overbevise"...  Greide stå imot til vi kom til De 7 brødre. Fikk sitte oppe på balkongen denne gang. Tenkte at da unngikk vi kanskje alle de der som skal selge noe, eller spille for oss og "krever" penger etterpå.. Fisk og kjøtt på grillen til 20 Euro. Vanlig kleftiko til 10 Euro). Kelneren satte seg på golvet, utslitt "exhosted, nobody see me here, I can rest a little bit ;)"
Flaske Raki, vitamina good? God mat, to sorter melon til gratis dessert. Kom oss dog ikke unna å bli "tigd" penger... To jenter i 8-10-årsalderen så ei mulighet andre ikke gjorde, de kom ilag opp trappa og sang for oss. Så falskt at selv jeg skulle gjort det bedre! Dèt sier ikke så lite! Helt grusomt! Endte uansett med at Mareno ga de noe småpeng. Sånt slipper man jo stort sett ellers i byen. Er rundt havna "haiene", både innkasterne og tiggerne, er mest aktive. Går man ei gate opp bak sjøen, så slipper man for det meste unna.