lørdag 18. april 2015

Kina 2015, dag 4.

Dag 4. Mandag 30. mars.
Min blodige tå fra noen dager tilbake, fikk friheten i går kveld.. jeg tok av plasteret. Og det så greit ut. Den hadde sikkert godt av å få litt frisk luft.. Trodde jeg. Men såret gikk opp igjen under dyna, og jeg fikk blod på dyna og lakenet... Greit nok i Norge kanskje, men her i Kina er forholdene annerledes... Får man flekker på sengklærne, blod, sæd osv, eller sminke på puten, så blir man mest sannsynlig belastet for rensing..! Nå var gode råd dyre. Blodflekker er jo ikke bare bare å få bort! Men jeg hadde jo fått en flekkfjernersaviett på Finnair-flyet. Kunne vel være verdt å prøve. Verre kunne det jo ikke bli. Og under over alle undere! Flekkene forsvant foran øynene mine på ett-to sekund! Hokus-pokus! Helt utrolig! Noen tipset om at Enkelere Liv har sånne engangs servietter, bør vel bestille meg noen å ha i håndveska.. Jeg griser og søler jo så snart jeg får muligheten, så de kommer garantert til nytte :)

Forresten ikke bare rensing av sengeklær man må påregne å bli belastet for på kinesiske hoteller... Sånne ting som vi er vant til er gratis på hoteller ellers rundt om, må man plutselig betale for her.. Man bør ikke ta i bruk noe som helst uten å sjekke om det står pris på det først.. Ikke bare varer fra minibaren, slik som hjemme. Neida, teposer ved vannkokeren, tannkrem og saker på badet..


30 Yuan, koster denne. Det betyr ca 38 nok..

Ups, - Non Free! 10 Yuan pr tepose... (de orange)

Ok, ny dag og vi skal først til Dazu. Koffertene er i bussen, vi skal jo videre med fly til Shangri-La senere på dagen. Starter kl 07 og får med oss soloppgangen. Nydelig lys og sola var diger i dag! :)
Foto: Mareno

Får litt info av guiden underveis. Pr nu så har ca 20% av familiene bil i Kina. Noe mindre i Chongqing. Forurensning: Ca 200 (..et eller annet, husker ikke måleenheten) er lett forurensning, 600 er mye. På det verste ser man ikke folk på 10 meters avstand, forteller han.. Idag er det 70. Exellent, sier guiden! :) Og, ja, helt fint. Luften er uansett mye bedre nå enn for 20 år siden. Nå fyrer de med naturgass.

Kina har fremdeles befolkningsproblemer. I dag også litt omvendt problemstilling. I Kina pensjoneres arbeiderkvinnene når de fyller 50! Statsansatte kvinner ved 55. Menn har en pensjonsalder på 60. Det vil gi problemer i 2018 allerede... 20% av befolkningen er over 60 år nå. Nesten tre av ti kinesere vil være eldre enn 60 innen 2040 (FN-prognose), noe som vil få konsekvenser for den sårt tiltrengte arbeidskraften i landet. Kinesiske myndigheter revurderer nå regelverket rundt pensjonsalderen for å kunne gi mer fleksibilitet til de som ønsker å bli værende lengre i yrkeslivet. Myndighetene har åpnet for to unger nå, men folk vil ikke ha fler. Den gratis skolen er dårlig, god skole er svindyrt. 2500 yuan er vanlig lønn pr md, en pianotime koster 200. Kineserene sier sier (sitat Guiden):  - "One is enough, - 2 oh, no! 0 is better!" Bare 2% takker ja til barn nr to..

Facebook er blokkert (ja, det har vi jo merket. Også nrk.no, Google, Tvitter mm). Men det finnes en "backdoor".. eller fler.. (ja, det finner vi og ut etterhvert).

Her ligger det litt morgentåke. Fint det også.
Foto: Mareno
Foto: Mareno
 En liten stopp her..

De gærne har det godt! :) 

Brostein av takstein! :) 


Dazu. Skulpturparken i Dazu står på UNESCOs verdensarvliste. Wikipedia skriver:
"Dazu-skulpturparken er en rekke kinesiske religiøse skulpturer og helleristninger, påbegynt tilbake til 600-tallet og utført Under Tang-dynastiet og påfølgende århundrer. Skulpturene er påvirket av buddhistisk, konfuciansk og taoistisk tro."

I shuttlebuss (bil) siste biten.

Hugget i fjellet. Mange fantastiske figurer, som tatt ut av et eventyr!
Foto: Mareno


Vi fikk selvfølgelig et foredrag om figurene, betydning, historie osv. Fikk lite med meg, hadde nok med å ta inn det jeg kunne se ;)

Foto: Mareno
 Ikke alle var der i samme ærend som oss, noen jobbet!
Foto: Mareno

Vi kjører videre..
Foto: Mareno
Facebook ja... Det kommer man ikke inn på verken på gprs eller wifi fra Kina..  Men det går via omveier. Appen fqrouter bla.. den går via en sånn vpn-greie.. Kjempekjekt å få vite. Bare å laste ned appen da.. Eller... Nei...  Vi som har Android må jo bruke Google Play Store... Og Google er blokkert i Kina. Ergo ingen app... Hmm..

Lunch.. Ikke alltid risen kommer tidlig på bordet. Rettene kommer en etter en. Risen kommer ofte langt ut i måltidet. Men ikke be om/etterlys ris i Kina, det gir signal om at den andre maten er så dårlig at man vil ha ris istedenfor.. Jeg skippet risen stort sett hele tiden, hva skal man med den? Bare karbohydrater og volum som tar opp plass i magen for all den andre gode maten! :) ;)


Så til flyplassen. Og fly til Shangri-La. Må ha solbriller i 3200 moh får vi beskjed om. Mine solbriller (med styrke) ligger hjemme. På benken på badet, hvis jeg husker riktig.. ;)

Dali er klar med passene våre. 


Vel ombord :)


 Meget gode veier noen steder. Skal noe til å holde tritt med veksten i bilparken.. 
Foto: Mareno
 Høye fjell. Ja vi skal jo lande på over 3000 meters høyde over havet.

Sangri-La ligger på ei enorm høyslette.Fantastisk syn fra flyet. Men ikke like fantastisk å gå ned og lande der... Mye turbulens mellom fjellene tydeligvis. Var visst noen som ble dårlig av all hoppingen. Jeg likte meg ikke, men overlevde!

Framme på flyplassen i Shangri-La.

Shangri-La. 3200 moh. Ny guide. Djossi Nima heter han. Vi oppdager fort at han er (veldig) troende buddist! :) Han vil SVÆRT GJERNE fortelle oss om buddismen. Og gjør det. Hele tiden. Men han er en likanes fyr :)

Vi ser fort at befolkningen er annerledes her. De ser ikke ut som kineserene i Chongqing eller i Beijing. De ser mongolske ut. Tibetansk. De aller fleste iallfall. Litt Sightseeing først. Pr buss og føtter.

Her har de fått mange hilsninger fra (forhåpentligvis) fornøyde kunder :) 
Foto: Mareno



Foto: Mareno
Middag. Maten i dag skal være tilpasset våre sarte mager inntil vi har tilpasset oss høyden. Ja, vi er jo alle spente på hvordan vi takler høyden. Skal jo helt opp til 4500 moh er planen etterhvert.. I morgen blir det Yak-mat blir vi fortalt.. Høydesyken kan merkes på mange måter fortelles det hodebank, kvalme, dogåing, neseblod. Kan hjelpe å hyperventilere eller ta oksygen.. Vi vil få kjøpt oksygen før viskal opp på 4500 moh.. Kan muligens også hjelpe å hyperventilere litt som forebyggende.... hmm..

Gaflene var kun til å forsyne seg av fatene med... Vi spiste kun med pinner fra vi kom til Kina og til vi dro hjem igjen! :) 

Utsikten fra hotellrommet vårt.

Shangri-la Old Hotel:

Vi gikk oss en liten kveldstur. Carina, Randi og Tron og Mareno og meg. Innom noen butikker. Gutta handlet nødvendigheter som snacks og drikke, mens vi jentene gikk innom et antall skjerfbutikker... Mye fine skjerf/sjal i Kina. Ull, Kashmirull, silke og billigere stoffer. Flotte både til oss selv, men også som gaver til de hjemme..  Carina endte opp med å kjøpe muffe. Den passet jo helt utmerket til jakken hennes. Men Tron ble kald på hendene etterhvert, så han fikk låne :)

Det ble etterhvert seint og mørkt. Vi ruslet gjennom nokså døde gater hvor de drev og bygde opp igjen etter brannen på nyåret. Men så tempelet i det fjerne.

Kom til tempelet og knipset noen bilder før vi gikk videre. Nå var det kveld og på tide å returnere til hotellet..
Foto: Mareno


Alle som kjenner meg, kjenner min orienteringssans. Så mulig min opplevelse av denne hendelsen blir noe feil i forhold til hva som reellt skjedde.. Men min opplevelse er som følger:

Vi gikk "nedover" mot elva og tok av i retning hotellet. Trodde vi. Og, ja, det var vel forsåvidt riktig, bare at vi var ei gate lenger ned enn vi (de) trodde.. Skjønte etterhvert at vi gikk i parallellgata, men det var jo bare å ta av i tide.. Vi gikk og gikk. Skjønte etterhvert at vi nok hadde gått for langt uten å ta av ei gate opp igjen der hotellet var.. Randi og jeg var kommet et godt stykke forbi de andre (skulle sjekke neste kryss) da de andre fikk kontakt med ei ung kineserdama... Vi ble ropt tilbake! Det endte med at hun fulgte oss hele veien tilbake til hotellet! Snakk om service!


Tilbake på hotellet åpnet jeg døra til rommet vårt, og varmen slo imot meg! Skikkelig varmebølge som traff meg i fjeset allerede før jeg gikk inn i rommet. Opp med vinduet og lufte, samtidig som Mareno prøvde stille om temperaturen.

Godt å ta kveld. Måtte litt på nett (wifi, men ikke FB) først, sjekke epost å aviser, så slengte meg ned på senga. Og oppdaget at den "bølget"! Wtf? Jordskjelv? Nei, det gikk over etter noen få sekund... Nei, ikke jordskjelv. Gubben merket ingenting.. I ettertid, etter at andre nevnte at de ble sjøsyke, skjønte jeg at det nok var en reaksjon på høyden. 5 sekunder "bølging". Var ikke ubehag en gang, bare så rart at det "gynget", og det var så kort at jeg knapt registrerte det. Spent på fortsettelsen....

Stod forresten skilt med røyking forbudt, samtidig som det stod askebeger og ei eska med fyrstikker på bodret. Men skiltet stod på nattbordet, så mulig at de bare mente at det er forbudt å røyke på senga... ?

Noen ekstrabilder tilslutt i dag og..
Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno

Dette er ledninger for kommunikasjon, fortalte ene guiden da noen spurte om en lignende "krøll" her tidligere.. .... 

Det var dag 4..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar