onsdag 22. april 2015

Kina 2015, dag 5 og 6

Dag 5. Tirsdag 31. mars.

Har over 200 bilder også fra denne dagen.. Pluss Gubben sine... Ikke enkelt å få til blogg.. Særlig ikke når man heller ikke kan skrive kort... Misunner de som har evnen til å få sagt ALT med så få ord.. :( ..  Erfarte tidlig i livet at å referere ikke ligger for meg.. Hvis jeg ikke rekker å skrive ned ordrett ALT som blir sagt, så faller jeg ut.... Har overhodet ikke evnen til å sammenfatte.. Prøver skrive notater/stikkord når vi er på tur... kommer hjem og skjønner ikke "bæra" av hva ordene betyr... Og når mobilen i tillegg benytter seg av stavekontrollen så blir mine notater der totalt uforståelig... Vel, bare å gjøre det beste ut av det.. Her kommer dag 5, slik jeg greier sammenfatte det... ut fra "uforståelige" notater.. og bilder.

Tidlig opp i dag og. Ikke mye søvn i natt, vi hadde det glohett på rommet hele natta (ikke tenk koffert!)! Mareno gav beskjed i resepsjonen, de skulle sende en mann og se på det.. Får vite at Randi og Tron hadde det tvert motsatt, de holdt på å fryse "ihjel"! :( Var visst noen fler også som hadde problemer med temperaturen..

Kumlokket rett ved hotellet som jeg holdt på å havne nedi da vi gikk av bussen første dagen. Jeg så det ikke, og trådte med hælen rett på kanten av hullet, resten av foten bikket ned i hullet da jeg fortsatte steget... Greit at men ennå er sånn høvelig snop...  Lokket ligger på samme måte fremdeles..

Vi er første utenlandske gruppe i Shangri-La i år. Rart. Vi blir lagt merke til. Burma ligger "rett borti hugget her"...

Etter at Dali påpekte at man trengte solbriller i denne høyden, så måtte jeg jo kjøpe solbriller. Det ble handleoppgaven i går. Ikke mulig å få tak i med styrke (og slettes ikke progressive) så de måtte enten være så store at de gikk utenpå mine vanlige briller, eller så måtte det bli slike til å hekte på. Det ble det siste. UV-beskyttelse stod det på noen, andre ikke, men prisen tilsa vel at man ikke burde stole på dette uansett.. Men Dali mente at disse til å hekte på som jeg kjøpte, var ok... Jeg ser jo ut som et romvesen, men det får så være..

Etter frokost er det ut-på-tur. Utrolig mye å se underveis på disse bussturene våre. Men omtrent umulig å ta bilder fra bussen. Iallfall gjennom siderutene. Ofte er de skitne, eller det regner, og hvis ikke så blir det iallfall så utrolig masse reflekser. Og iallfall med sånt lommekamera som jeg har. Motivene blir også altfor fort borte når man kun ser ut sideruta.. Man får ikke tid til å forberede seg, slå på kameraet, før motivene er forbi. Litt lettere å få brukbare bilder gjennom frontruta, men det fordrer at man sitter fremst.. Og det er det jo flere som vil..

Forskjellig som krysser veien underveis..
Foto: Mareno

Nasjonalparken først. Siste biten inn til området går i shuttlebusser. De står klare.

Vi fikk akkurat plass til alle i denne bussen. Midterste sete på hver rad er sånn "kino-sete" som man må ta ned for å sette seg, og som slår seg opp  (til siden) når man reiser seg, slik at det blir plass å gå bakover.. (sitter noen lenger fram i bussen også, som ikke kom med på bildet)

Her skal det finnes både brunbjørn og denne utryddingstruede røde pandaen.
Vi fikk ikke sett noen av dem. Ruslet langs ene innsjøen og tittet på blomster, trær, fugler og dyr.

Mareno hadde kikkerten med. Det var lurt. Da kunne jeg låne.. ;)
Foto: Mareno
 Og her er de jeg kikket på...

Mareno er ikke helt i form.. Hodepine.. kvalme.. Han tilsier det at han ikke har fått skikkelig kaffe på ei stund... Kaffeabstinens har han jo hatt før..  Samme symptomer som høydesyke kan ha, men vil ikke ta oksygen.. Vi kjøpte to flasker i går, så jeg ville nå prøvd var jeg han. Åkke som, han får nå bare lide da.. :(   Tron er heller ikke helt i form, men han er litt mer usikker på om det er kaffemangel eller høyden..

Foto: Meg
Foto: Mareno

Størrelse over dette her.. treet altså :)
 Info om treet..

Dette treet er fullt av lav.. Stilig! :)

Utstyret er i orden..

Også hos "Sjefen" ;)

Sola må nytes til fulle! Godt vi har tid til å stoppe opp når vi føler for det..

Vi rusler til enden av innsjøen, og tar bussen tilbake til vår egen buss..Ganske hasardiøs kjøring av sjåførene på shuttlebussene. De tuter før svingene for å advare, men iblant får de seg en overaskelse likevel. Som da det kom en buss i (like) stor fart imot i svingen. Eller da en flokk med hester plutselig dukket opp og skulle over veien.. Ble litt hard bremsing da..

Husene er fint dekorert på og rundt vinduer og under takskjegg..

Hesjene her er ikke helt som de vi har vært vant til hjemme.. her er ei uten høy...

På tilbaketuren til Shangri-la tar vi noen stopp. Først i en liten landsby langs veien for å se på dagliglivet til de lokale.

Så må vi ha lunch

Husdyr av forskjellig slag..

Så drar vi på besøk til en familie.. Dette er riktignok en av de mer velstående familier, Dali sier at huset deres koster 4 millioner Yuan.. Men her bidrar staten med store summer for å bygge hus. Og det bor store familier i de..
 Velkommen inn!
Foto: Mareno
Kona i huset byr oss på kake. Et stykke til hver. Jeg smaker på den, men synes ikke den er spesiellt god.. tror det er noe slags natronkake.. jeg lurer resten av biten ned i lommen etter ei stund.. Like etterpå kommer dama og byr meg et nytt stykke, hun trodde vel at jeg syntes den var kjempegod siden den ble borte så fort! Jeg takket nei, prøvde å vise at jeg hadde både fått og spist, og håper hun ikke ble fornærmet.

"Vaskemaskin" i "forgården"..

Her har de  ikke lintøyskap, men silketøy-skap! :)

Ikke akkurat minimalistisk stil.. ;)

Ildsted og kokeplass er på golvet midt i disse husene.. Det er åpent opp. Helt opp. "Løftet" tak midt på huset for sirkulasjon. De har ikke egne soverom, alle ligger på benkene rundt ildstedet..

Slik ser det ut på loftet.

Så til klosteret Songzanlisi..

Området er en liten by i seg selv med murer rundt. Alle husene innenfor er munkene sine.

Denne bilen ble kjørt av en av munkene.. De kinesiske tegnene til høyre over 2.0 T viser at bilen er produsert i Kina (Shanghai).. Mange reagerer uansett på at munkene har sånne luksusting..

Her er det trapper... Trapper er tungt. Leggene mine liker ikke trapper. Korte trapper er OK, da kan jeg springe. Men å GÅ trapper er et slit. Får nesten krampe i leggene. Det verker. Men går fort over med en liten stopp. Så jeg går trapper i etapper :)
Foto: Mareno

På turen i dag har vi vært oppe i en høyde på ca 3900 meter (3887).. Så vi akklimatiseres vel litt etter litt..

Så  var det middag, mat må til

Etter middagen tok vi turen til Torget for å se på byens innbyggere som danset.. I Kina er det dans eller annen gymnastikk både morgen og kveld. Musikk spilles over høyttalere. De tøffeste av oss heiv seg med på det viset vi fikk til...
Foto: Mareno
Det er jo swingdansere vi er (noen av oss iallfall), så vi måtte jo praktisere det også litt. Tror noen filmet, men jeg danset så har ikke film av det..

Nå tok noen kveld, med det var liiit tidlig syntes vi.. Så vi gikk på pub ilage Gregar, Unni og Margareth var det vel. Gregar var den første som bestilte (han hadde jo vært der kvelden før og visste hva han skulle ha). Han bestilte og gikk så på toalettet. Så bestilte vi andre, men vi betalte med det samme... Vi ble nok sittende i lengste laget.. de skulle sikkert stenge kl 22, men det tenkte ikke vi på. Og kineserene er ekstremt høflige, de stenger ikke før siste gjest er gått.. Da vi (endelig) skulle gå hadde ekstpeditrisa som var der da vi kom, forlatt, og ei anna  hadde tatt over. Antakelig eieren. Gregar gikk til disken og skulle betale for seg. Da tok hun betalt for alt som alle hadde kjøpt, hun forstod ikke at vi andre hadde betalt. Gregar forstod lite og ingenting av det store beløpet. Mareno som skjønte hva som hadde skjedd, ilte til unnsetning. Men dama forstod ikke et ord engelsk selvfølgelig, så Mareno måtte hente "tomgodset" etter Gregar for å forklare at det var kun dèt han skulle betale for. Vet ikke helt hvordan han fikk fram av alle vi andre HADDE betalt, men det løste seg iallfall som det skulle, Gregar fikk betale for kun seg selv :)

Ok, da er det bare å finne senga. På hotellrommet er det fremdeles badstu! :( Opp med vindu og denne gangen får det stå vidåpent hele natta. Noe som resulterer i at vi hører alt som skjer ute og søvnen blir minimal også denne natta... Rommet har golvvarme og den er så sterk at på enkelte steder greier man knapt å stå i ro.. Det gjør at også senga varmes fra undersiden. Nytter ikke så mye med åpent vindu heller da... Tydeligvis ingen hjelp i han hotellmannen som skulle fikse dette.. I tillegg er senga HARD!!! :(

Dag 6. Tirsdag 1. april.
Idag skal vi opp til de store høyder! Det hellige snøfjellet Shika. 4500 meter over havet!Tar på tur etter frokost. Randi og Tron blir igjen på hotellet, formen er ikke bra. Vi kjører buss oppover i høyden, men kan selvfølgelig ikke kjøre til topps. Det blir tur med kabelbane. Først med en, så blir det en liten stopp og overgang til ny bane som tar oss enda høyere. Og ja, det er høyt og bratt.

Har parkert bussen og på tur til første kabelbanetur.

Er vel noe buddhistisk disse her "greiene" som folk går og "ruller" på..

Vel ombord i kabelbanevogna. Det var litt kaotisk da man skulle ombord, vi måtte nemlig hoppe på i fart.. Samme saken da vi skulle av, men da var vi forberedt, så hadde avtalt rekkefølgen vi skulle hoppe av i..

Hver vogn tok 8 stk, men vi ble bare sju på tur opp, nr åtte ble nok med neste vogn istedet..

Måtte gå litt opp til neste avsats hvor neste kabelbane startet.  Denne karen trivdes i høyden..

Det er ennå langt igjen, men det går oppover...

På tur opp siste kabelbanebiten..

Det er høyt og det er bratt...

Siste biten må vi nok gå til fots..  Og så jeg som er så glad i trapper...   ;)

På andre siden av denne stammen står det 4500 moh! Oppdaget ikke det da jeg satt der...

Var vel verdt alle trappene når man var på toppen! Heldig med været også, så utsikten var flott! Jippi!

Gått ned alle trappene igjen, ankommer øverste kabelbane for å ta på tur ned igjen. Snø ved inngangen..

Og i trappa... Det har tydeligvis vært noe gjennomtrekk i gangen her...

Og inn til selve venterommet/kafeen/butikken... (hvor det selges alt fra varm mat til snacks, oksygenflasker og div..

Carina er iallfall varm på hendene!! :) :)

Vi tok en liten stopp i "venterommet" der, hvor man fikk kjøpt kaffe og div..Så var det på tur ned igjen. Mareno er godt fornøyd med turen tydeligvis! :)

Snart nede...

Hilser på "lokalbefolkninga"..

Og vi nyter litt "gatemat" mens vi venter på at alle skal komme ned, og bussen skal kjøre tilbake. Disse spydene med kjøtt er bare supergode! Vil ha sånt krydder, men aner jo ikke hva slags blanding det er..

Lunch.. Mye rart som dukker opp i suppen, her benyttes alt på dyret  (skal sies at der var mye annen mat å velge i også). Det sies at suppen var god! :)

Tilbake på hotellet nevner Mareno for Dali den ekstreme varmen på rommet vårt. Dali vil se på saken og blir med opp på rommet og viser Mareno hvordan han skal komme varmen til livs.. Hvis intet annet nytter så skal han bare koble ut sikringen, Dali viser hvor..

På ettermiddagen var det spasertur i gamlebyen.  Her bygges det opp igjen etter brannen i januar i 2014 hvor ca 200 hus brant ned.

I Shangri-La er det ca 1000 hoteller forteller guiden, det er for lite på sommeren. På vinteren er det ikke turister her, da er det for kaldt. På sommeren kommer det ca 3-4 millioner turister (høres utrolig ut, men er det jeg har notert), men et fåtall av de er hvite eller utenlandske. Derfor vi blir så lagt merke til.

Vi bsøker tempelet. Og mange hiver seg med i å holde det store "tårnet" i drift (hvis det stopper må det mange personer og ekstra krefter til for å få det i gang igjen)

Litt butikker ble frekventert... Munnbind finnes i mange varianter, noen finere enn andre..

Det ble litt handling på noen...

Roy Tore har prøvd jakke :)  Ja, det ble visst kjøp på han også! :)

Tron har pynta seg :)

Liten pause i gamlebyen..

Slapper av og koser oss

Godt å få vite at hakekorset betyr noe helt annet på kinesisk (men husker ikke om vi fikk vite hva..)

Fine utsmykninger

Så er middagen over.. Arne og Turid her

I kveld ble det tur på samme pub som i går. Der var jo trivelig. Fyr i peisen tilogmed. Ikveld gikk vi ilage Randi og Tron som var blitt i bedre form etterhvert. Senere kom også Anne Grethe og Roger. I tilknytning til puben var et rom med litt salgsvarer. Skjerf og div andre souvernirer.. Jeg kjøpte meg aper..

Tilbake på hotellet og kveld.. Litt internett før soving. Fikk jo appen fq-router sent på blåtann fra Håkon, så da går det å komme seg på Facebook også. Vel å merke når wifi-nettet funker. Ikke like bra alltid..

Har gått høvelig greit med tåa mi disse dagene, men den er nok blitt litt betent.. Rød og varm og øm når jeg tar på den, men ikke sånn at det har vært problem å gå. Så har jeg kjent litt irritasjon på venstreøyet i ettermiddag/kveld..

Tar med noen ekstrabilder i dag og..