fredag 17. april 2015

Kina 2015, del to


Dag 3. Søndag 29. mars.
Dagen til fri disposisjon. Eller... Man kunne velge å dra på opsjonstur. Vi så gjorde. Utflukt til Baisha. De fleste gjorde det. Et par stk valgte å stå over og heller tilbringe dagen på egen hånd.

Avgårde med bussen på morran. Til tross for alle mine dobbeltsjekkinger når jeg skal noe, så presterte jeg å glemme kamera på hotellrommet. Det stod på lading. Oppdaget det akkurat da det var for seint... :( Arghh!! Mareno er så vant med mine "hvor har æ..???!" at han ikke reagerer lenger.. han vet at i 99% av tilfellene så går det fem sekunder og så kommer det et "åh, der har æ det!", da er det gjerne i en annen lomme, i setet, på hodet (brillene) eller annen naturlig plass... Men kameraet VISSTE jeg stod i laderen da jeg kom på det.. Ingen andre enn meg selv å bli sint på heller... ;) Jaja, Marenos bilder og mobilbildene mine får duge..

Køkjøring ut av Chongqing. Regn i luften, men det gikk fort over og sola kom fram.
Foto: Mareno
På første "do-stopp" kom sola fram, nydelig vær resten av dagen. 

Framme i Baisha og vi starter vår spasertur.  Et lite gatemarked. De hadde bla litt utvalg i levende sjømat... Syntes litt synd i skilpadden... :(


Dette er tang

Foto: Mareno



Rotet litt på gårdagens blogging, så har flyttet over hit noen bilder som jeg hadde lagt til der, men som skulle være her.. :)


I gatene: Alle stirrer på oss. Vinker til oss. Vil ta bilder av oss. MED oss. Særlig med Håkon, som er tenåring og i tillegg til å være høy og ha "hvit" hud, har litt rødlig hår! Snakk om å være omsvermet! :) Jeg ble jo rent misunnelig ;)




   Håkon er populær også blant "gutta".. :)

Fikk bittelitt oppmerksomhet jeg og.. ;) (til tross for min lave høyde, mørke hår og brune øyne...) 
Foto: Mareno
 Og så måtte bildene sjekkes... ;)
Foto: Mareno
 Fersk ananas

 Noen av gruppa var tøffe og tok utfordringen fra kineserene, her testes ferdighetene! :)

Den største forskjellen jeg legger merke til siden forrige besøk i Kina for 4 år siden, er mobiltelefoner. Da var det ikke mange kinesere med mobiltelefon. Noen var det, men ikke mange. Nå har absolutt ALLE kineserene det. Ikke bare ungdommen, men godt voksne og tilogmed de eldre. Guiden forteller at her skifter de til ny mobil hver MÅNED!!! Hmm..skjønner ikke at de gidder. Men her går de med mobilene i handa hele tiden, taster mens de kjører, når de går, og de sitter OVERALT med mobil i hånda. Iallfall i byen. Tror faktisk de er verre enn meg... ;) 

Vi spaserte oss en lang tur og så på gammel bebyggelse. Den forsvinner fort nå etterhvert som byen ekspanderer.   Fint å rusle her.
Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno
Ganske morsomt å vandre oppover her... Mye mopedtrafikk her... Og vi ble jo lagt merke til.. Jeg observerte etterhvert at det var mopeder som kjørte opp og ned.. flere ganger.. Hehe. Og noen andre la merke til folk som stod klar på trappa og ventet på at vi skulle komme forbi.. ryktene om oss gikk tydeligvis fort! :)  Og folk smilte og vinket til oss. Noen sa Hello, og Bye, bye..  
Foto: Mareno






Foto: Mareno
Foto: Mareno
Først oppdaget jeg denne katten. Vel, finnes jo folk i Norge og som har katt i bånd. Iallfall når de går tur...

Føltes noe verre da jeg noen ti-meter senere oppdaget denne karen. Han er tydelig utviklingshemmet (heter det det ennå, eller blir jeg arrestert?), og han SITTER I BÅND!!! Det var flere av oss som reagerte på dette. Men vi er i Kina...



Foto: Mareno
 En liten pust i bakken. Og noe kaldt å drikke. Det tar på å gå og gå.. ;)



Byen vokser nærmere... 

Kan være riktig så idyllisk i Kina også. Takk til den som tok bildet med mobilen min, husker dessverre ikke hvem... :(


Denne karen var ikke redd for veps/bier... Jeg er (som de som kjenner meg vet..).., så jeg holdt meg på det jeg følte var trygg avstand.. Vet ikke helt hva han holdt på med, men han styra med de både da vi gikk opp og da vi kom på tilbaketuren..
Foto: Mareno

Foto: Mareno


Dette er "leke-penger" som selges for at folk skal ha å gi til sine døde... 

 

 

  Vet ikke hva situasjonen var, men tydelig at både Mareno og kineserene fikk seg en god latter.. :)

   Dette er vel Lunch.. Noen av gjenget..
Foto: Mareno
Foto: Mareno

Foto: Mareno
 Noen bilder langs elva...og tur tilbake til Chongqing
Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Fint plantet langs veiene

 Her er inngangen til en tunnell.

 Det bygges og bygges. Høyt og stort.













Små "Kjøkkenhager" var det overalt hvor det var plass. Bla i veiskråningene ved flerfeltsvei rett nedenfor høyblokkene..
Foto: Mareno
 Skoene blir jo litt småstøvete av all gategåingen... Skopuss må til! :)
Legg til bildetekst

I 16-tida i dag fikk vi beskjed at den savna bagasjen var dukket topp. Lettelse i leiren, både hos de som savnet bagasjen, og hos oss andre på deres vegne :)

Noen av oss avslutta kvelden med ei øl på uterestaurant. Scotch. Denne flasken greide jeg velte akkurat da servitrisen satte den på bordet. Helt på automatikken grep jeg tak i den igjen i samme øyeblikk som den smalt i glassbordet! Det smalt noe skikkelig! Men berga både flasken og bordet... Ikke mye øl som gikk tapt heller, utrolig nok :) Jeg vakte selvfølgelig litt oppmerksomhet, helt i vanlig Lisbeth-på-tur-ånd! :)

  Gutta koser seg! :)





 Tilbake på hotellet kl 22. Opp tidlig i morra, bagasjen skal leveres 0620, og vi reiser til Dazu.

 Noen fler "Hverdagsbilder" tilslutt i dag og..
Foto: Mareno

Foto: Dali
Foto: Mareno

Foto: Mareno
 Noen sjarmører..





Foto: Mareno

Foto: Mareno
 Kineserene spiser visst alltid ute... virker sånn iallfall.. alltid noen som spiser på gata..





 En som leker med skikkelig gammeldags hjemmelaget bue.. :)


 Ei som tar livet med ro...


Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar