fredag 24. april 2015

Kina 2015, dag 7

Dag 7. Onsdag 2. april.
Antakelig første natta siden et døgn før vi dro hjemmefra at jeg har sovet høvelig godt. Dalis hjelp med varmen fungerte! Synd at vi nå skal forlate dette hotellet! Begynner jo så smått å bli "kjent", både på hotellet og i omegnen! :)

Første gang jeg har opplevd firkantig toalett! Vi hadde det på badet her! Gikk helt greit å bruke det og! :) (men jeg håper rompa mi ikke kan defineres som "firkantig" riktig ennå...) ;) 

Bagasjen leveres i resepsjonen før 0730, avreise 0800. Vi kjører til Lijang.

Fikk sitte fremst i bussen ilage Dali i dag. Han er som Mareno, omtenksom og kommenterer og gir opplysninger, selv om han ikke får den store responsen... Jeg er dårlig i engelsk og ikke god på tilbakemeldinger uansett, så det blir mye mm, yes, ok.. (eller ingen synlig/hørbar reaksjon i det hele tatt), så jeg er veldig takknemlig for at han gidder fortsette å prate til meg.. Men det er en av grunnene til at jeg allerede på forrige tur tok Dali til mitt hjerte. Han ser det andre ikke ser... (iallfall føles det slik)..

Øyet mitt er mye verre. Det svir og stikker og det renner. Lyset gjør det utålelig. Hoven på begge øynene. Antakelig var det null UV-beskyttelse på de solbrillene... Og med mørke briller åpner pupillene seg mer enn uten solbriller i sterkt lys, så øynene fikk antakelig for mye sol på fjellet i går. Etterhvert blir det såpass ille at jeg river en bit av en serviett og taper over høyreøyet med et plaster. Mye bedre når jeg slipper bruke musklene for å holde øyet igjen, og det andre øyet får slappe mer av.. Men ser jo ut som jeg kommer fra en annen planet!

Mange fotomotiver underveis..

Også ved små stopp på turen..



Så står også Hutiaoxia på programmet. Tigersprangkløften. 16 km lang. Her får vi oss en flott spasertur. Ikke no stress. Slappe av, nyte, prate, ta bilder, kose oss.

Da vi gikk av bussen kom vi først forbi denne dama som bla solgte appelsiner... Det ble litt handel også :)



Vi tar på gåtur langs kløfta...

For de som ikke orket å gå fantes det andre muligheter... Men den turen ble dyr... (husker ikke lenger prisen (200?), men den var RÅ!!!)



Flotte omgivelser og veldig fin gangvei med tunneller gjennom fjellet der rasfaren er for stor..
Foto: Dali

Foto: Mareno

Foto: Mareno
 Noen steder var rasfaren stor..

Mere trapper... Jeg får skikkelig trening på denne turen.. :)

Så har vi jentene som har tenkt på alt! En liten en på "lomma" (lommelerke). Og vi fikk en liten smak :) Tusen takk, det gav et ekstra pluss til turen :) 

Fossen
Foto: Mareno

Foto: Mareno
 


Vi kjører videre mot Lijiang. Tar så en stopp ved det øvre løpet til Yangtse-elven der den gjør sin første store sving. Her er bygd et tårn slik at man kan få bedre utsyn. Trapper igjen. Kjenner det fort...  Siste biten måtte man betale for å komme opp, noen (få) av oss gjorde det. 230 trinn totalt. Kan jo ikke nøye seg med nest best! :)

"Betalingsbiten" utgjorde 105 trinn, inkl vindeltrappa som alene var på 43 trinn! Catrine på tur opp! :)

Og vi kom opp!

Utsikt!


 Gregar og Per Arild gikk også til topps!


Ny stopp på turen. Is har ikke akkurat vært hverdagskost på turen, så det smakte godt :)

 Ragnhild spiller musikk på mobilen, Carina og Per Arild tar en liten swingom! )

 Kineserene vil fortsatt avbildes ilage lyse nordmen :)



På ettermiddagen ankommer vi Lijiang og vårt nye hotell. Vi skal bo i gamlebyen, der er det ikke tillatt med biltrafikk så vi må gå av bussen et stykke unna, og gå siste biten med bagasjen. Gikk greit det.

 Et sjarmerende hotell på 2400 moh. Her fra uteområdet på hotellet, dette er mellom "husene/leilighetene" til hotellet. 

Fra rommet hadde vi skyvedør rett ut til "hagen" :) 

Hoveddøra gikk ut mot felles "bakgård".. Også det et koselig område, felles for alle rommene som omkranset den.

Her er noen av "naboene" samlet til en prat og en kopp kaffe. Vi fikk oss instantkaffe hos Line, hun hadde med et helt glass hjemmefra. Supert! Da er kaffe for resten av turen berget! :) Sofa-gyngen i bakgrunnen kunne jeg godt tenkt meg å ta med hjem, men den henger nok der ennå ;)

Likte også at det bare var å hente seg te i resepsjonen! Benyttet meg av det mange ganger. Ingefærteen var supergod! Ikke alltid like varm, men det fikk så være... Supert tilbud! :)

Rhodiola skal også være helsebringende, men jeg elsket ingefærteen og holdt meg til den! Den gjorde bare godt! :) :)

Mot kvelden rusler vi en liten tur i gamlebyen. Randi innom sjal/skjerfbutikker igjen.. ;) Men her finnes alt mulig.. Vi går mest og bare ser..






Mere skjerf og sjal...  og noen hatter..

På turen til Lijiang oppdaget Roy Tore på at han ikke hadde passet med seg. Det lå mest sannsynlig igjen i nattbordskuffen på hotellrommet i Shangri-La. Egentlig merkelig at det ikke var mitt pass som lå igjen, det ville jo vært typisk Lisbeth-på-tur. Jeg fikk jo stor medfølelse med ham, var ikke vanskelig å forestille seg hvordan det måtte føles å oppdage noe sånt. Å skulle miste passet er min store skrekk! Per Arild og Dali satte i gang redningsaksjon. Guiden vi hadde i Shangri-La (Djossi (eller hvordan det skrives) Nima, etnisk tibetaner) ble jo igjen der, vi får ny guide i Lijang (James Chang som er av Naxifolket). Det endte med at guiden kom helt til Lijang med passet!!! Snakk om å yte service! Og det var en lettet og glad Roy Tore som fikk passet i handa igjen! :)

Lappen over øyet ble fjernet på kvelden. Røsket den av i sinne da jeg hadde skallet hodet i ei hylle på hotellrommet. Gikk rundt som i svime med den lappen. Får jo ikke til å koordinere kroppen når man bare ser med ett øye. Alle avstandsvurderinger blir totalt feil. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg holdt på å tryne når jeg gikk i trapper i dag. Men virket som det går bra med øyet, så langt i allfall, etter at lappen er borte. Det har nok vært godt for øyet å få ro og mørke i hele dag. 

Noen bilder tilslutt i dag og..  I morgen er en ny dag :)

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar