tirsdag 1. januar 2019

Gran Canaria 2018, dag 4, dag 5, dag 6 og dag 7. 2018

Dag 4, søndag 18. november

Egg og bacon til frokost. Mareno er kokk! Jeg bare nyter! :) Han har prestert å knuse en asjett, så det har vi bare tre stk av. Vi klarer oss godt med det, men vi burde vel kanskje gå og si fra..?

Bedre vær i dag, så vi går til bassenget i halv tolvtida. Holdt oss der et par timer med soling, lesing, hekling og avslapping..

Hadde jo avtalt med Britt, dansevenninna vår fra Senja, at vi skulle ta oss en tur en ettermiddag... Hvorfor ikke i dag da? Hun reiser jo hjem igjen straks (i overmorra?).

På tur ut av hotellet sjekker jeg statusen i bok-bytte-hylla i resepsjonen. Her kan man finne bøker å lese, man kan avlevere leste bøker, og det samme gjelder for ukeblader o-lign.. mange forskjellige språk her da, men mest norske, truuuur eg... ;) Hadde bare noen få sider igjen i ei bok jeg hadde med hit, så den er satt inn her, og så fant jeg både bok og noen ukeblader istedet.. Kjekt! :)

Vi tok buss til Playa del Ingles i to-tida eller noe sånt.. .

Usikker på om vi gikk av på riktig stoppested igjen. Og hvor vi så skulle gå. Rota mye rundt i Playa ja. Tiden gikk... Så etter et hotell i regnbuefargene. Skulle være godt synlig. Men nei! Vi fant ikke noe slikt hotell..

Etter hvert tok jeg ta mobilen i bruk. Googla hotellet hennes og fikk sånn noenlunde stedsangivelse.. men det stemte liksom ikke helt med noe... Men vi kom litt mer i riktig område iallfall. I nærheten av Jumbosenteret... Gikk nok og rota bort minst en time.

Mareno ringte til sist til Britt. Forklarte hvor vi var, og hun kom og hentet oss. Her har vi hotellet ja! :)

Litt ettermiddagskos på balkongen hos Britt før vi går ilag til "Femkaffen" som Britt bruker være på. Det viktige med Femkaffen er Cognacen til! :) 26-27 grader, men stort sett skyet.

Britt slik vi kjenner henne. Full fart og latterdøra på vid vegg! )



Ja, menyen her kl 17 er visst obligatorisk, forstod vi :) Vi tok i på den! :) Husker ikke hva stedet het (navnet er nok forsvunnet sammen med de notatene som jeg slettet)..

Litt detektivarbeid, så fant jeg dette bildet innimellom de andre, så da var det vel på Ola Nordmann!

Så vandra vi videre. For å spise middag. Vi spiste indrefilet innbakt i salt, med 5 sauser. Britt som anbefalte den, og hun kan ikke bestille det når hun er alene, man måtte være min to. God mat. Medium pluss, tilsvarer medium minus må vi visst bare lære oss.. :)

Her legges midddagen vår opp. Vi spiste på Barbados. Ja, husket det ikke, og har ikke notatene.. (Britt vet nok). Men etter enda mer detektivarbeid fant Mareno tilslutt ut at det måtte være Barbados... (kan til nød leses bakvent på vinduet lengst til høyre, på øverste bildet av svinefileen)

"Sausen" til venstre var vel egentlig (tyttebær) sylte...

Så gikk vi til Geminis Music Bar. Der var vi og danset i fjor. Ble litt dansing nå også. Iallfall på Britt og Mareno!  Deretter gikk vi videre til Benny Hills Bar..


Litt mørkt dette, men humøret og dansegleden vises vel! :)


Bussen hjem skal gå halv tolv, vi er der i tida. Den kom 2355, akkurat som i fjor. Vi gikk av i Patalavaca, i rundkjøringa, da var vi jo straks hjemme.

PS.
Ja, jeg har jo problemer med å komme på ord i blant. Det skjer ofte når jeg sitter og skal skrive på bloggen. Samme skjedde når jeg her og nå skulle skrive om dag fire... Jeg sier ofte noen litt stygge ord i frustrasjon, og avslutter gjerne bønnlig, henvendt til Mareno, "Hjelp mæ!"

Og Mareno prøver så godt han kan (uten den minste peiling på hva jeg skriver om): - Rabarbragrøt! Nei, sier jeg. Han foreslår videre... Tidevann? Forløsende? Ettervekst?

Det virkelig morsomme var jo den gangen han traff nesten 100%, var bare en bitteliten forskjell på ordet han sa og ordet jeg manglet, og når han sa det så kom jeg jo på det riktige ordet. Men siden jeg fremdeles har samme husken nå sm da, så husker jeg ikke hva det ordet var :)

Dag 5. Mandag 19. november
Opp i vanlig tid. Sånn ca åttetida. Butikken og handla matvarer, shampoo og kaffe. Så ble det litt soling ved bassenget igjen. Må jo prøve få litt farge på de litt mer bortgjemte steder på kroppen også:)

Himmelen er variert i dag også. Ikke helt perfekt for soling ved bassenget. Så vi gikk oss etter hvert en snartur opp til korset.
Flere slike lapper som denne var lagt ut langs stien opp.. Ja, her må jo virkelig være potensial for et slikt firma å få kunder, mener Mareno.

Ca halvveis her. Her tar vi av fra den brede "veien" og følger åskammen videre opp et stykke, før det blir litt sikk-sakk..

God oversikt herfra over hotellet vårt (i rød ring). Leiligheta vår der pila viser.. Ikke fritt utsyn da... men vi er ikke mye der på dagtid :) Her ser vi også hvor mye masse de har fjernet ved siden av hotellet. Der vi i fjor gikk opp når vi skulle gå i fjellet. Nå må vi gå ned til parkeringsplassen (like) nedenfor svingen og gå sti derfra.

Slik så det ut i fjor. Da klatret vi opp i tau ved lysstolpen her som vi også ser på bildet over, i svingen rett ved veggen til hotellet.

Ser at jeg gjør litt framskritt på farta opp dit.. Brukte visst over halvtimen første gang.

Så kommer tante og onkel. Vi har avtalt å spise middag sammen på hotellet her. Restaurant Maravilla. Jeg spiste superdeilig Spareribs her den dagen vi kom, og anbefaler den. Men jeg blir litt skuffet denne gangen, den var i minste laget stekt.. Bittelitt for tungtygd, rett og slett.. Men en trivelig kveld. Moromhetene som servertes ved bordet er gått i glemmeboka. Men vi lo mye! :)

Etterpå tar vi en liten en i leiligheta. Dvs onkel ville nå helst ha en litt større, så han prøver å bli servert i den store (tomme) blomstervasen! :)

Vi fikk også planlagt å gå fra San Augustin til Maspalomas i morra. Satser på skikkelig sol!

Dag 6. Tirsdag 20. november
Har avtalt  møtes (på busstoppen?) ved Dorado Beach. På ett eller annet vis (ikke MIN feil) kom vi oss avgårde i seneste laget. Da stresser jeg ekstra og kan fort få panikk!.. Gikk/løp til Dorado Beach det raskeste jeg klarte, med Mareno hengende litt bakpå. HAN har jo ikke dårlig tid! Måtte hele tiden kikke meg bak og følge med om han hang med. Vel, vi rakk noenlunde avtalt tid, og vi rakk bussen! :)

Som kjører oss til San Augustin. I aldeles nydelig vær. Må være fineste dagen siden vi kom.

Vandretur til Maspalomas. Her kommer vi ned til stranda etter å ha gått av bussen.

Kommer på at jeg ikke tatt medisin i dag. Har tabletter i veska, men ikke noe å svelge de ned med... God grunn for en ølstopp altså! Kjekt å sitte i sola og bare nyte.

Men glemte selvfølgelig å ta tablettene jeg skulle ta. God grunn for en ny ølstopp da, mener Mareno! Vi venter til vi er framme i Maspalomas.

 Rene folkevandringa! :) Men noen bader også. Fantastisk vær i dag, altså! :)

Ja, så var vi her da... Greit nok å sole seg naken, men må si meg enig med tante som reagerer på de som så helt tydelig står/går og "viser seg fram".. Sorry: Jeg legger ikke ut bilde av dere!

Ja, det drives arbeid her.. Både med maskiner og med planting. Sanden her blåser jo bort, så det pågår en "redningsaksjon" for å prøve berge stranda. Det plantes vegetasjon, bla. De områdene er sperret for turistene, for å spare områdene for slitasje.

 Her vises sperringene litt bedre..

 Dette er visst ei strand for å gå på, her er alle i forflytning...

Bortsett fra ei lita jente som avkjøler seg i denne lille "innsjøen"..

 Hvor det da IKKE er lov og bade...

 Men mange benytter iallfall muligheten til å vasse litt...

Kunst? Bare noen glattslipte sorte steiner (ligner ikke lava, det er vel mer porøst?) Men flott overflate på steinene og sanden (fra Sahara) har mye innslag av sort her...

 Sanddynene er fristende for mange...

 Og "toppene" gir god oversikt og utsyn...

Hvis man da ikke sitter opptatt med mobilen.. Luer på hvor de skyene kom fra? Vi hadde stort sett blå himmel hele dagen! :)

Og glitrende blått og hvitt hav! Det formelig LYSER! Gir skikkelig feriefølelse altså! :)

 Mange lar seg friste til et bad. Ikke vi. Å vasse holder lenge.

 Framme i Maspalomas får vi temperaturen. Skal ikke klage på den! :)

 Kjekt å få vasket/skylt føttene når man kommer opp fra stranda :)

 DA er det tid for å slå seg ned på en uterestaurant igjen! Kjekk kar? :)

 Litt mer usjenert her enn på nudiststranda..

Trillingblomst igjen. Her i variert fargeutvalg. Nydelig. Svigermor hadde den som potteplante, hun ville nok blitt "overgitt" om hun så denne/disse
!
Tante Synnøve har også sansen for de.. Hun tok bilde av den, så da måtte jo jeg ta bilde av henne her! :) "Sett deg der!" :)

Så tok vi bussen hjem igjen. Dvs, vi gikk av i Arguineguin.

Innom og kikka på Busters Bar. Er jo After Marked der. Med dans... Der var ganske så fullt, og vi så ingen kjente så vi gikk igjen. Var bare en halvtimes tid til det var slutt uansett.

Gikk gangveien hjem. Her står skiltet til Patalavaca, straks i rundkjøringa.

Innom Spar, handla litt kolonial. Hjem. Og lagde middag i leiligheta selv. Kjøttboller. Verandan, dusj, avslapping, bok og i seng rundt elleve (ja, tro det eller ei, nokså knekt!). Det tar på å feriere! Å verre skal det vel bli! :) Men skal nok "stå han av" til jeg er hjemme igjen! Bortsett fra litt Lisbeth-på-tur før avreise og litt på reisen, så har det jo gått ganske så bra her nede til nå. Vel, siden notatene mine ble borte, så kan det nok være tinge jeg ikke husker :)

Ja, her er ruta vi gikk i dag.. Ca fire timer på 9 kilometer. Ikke racerfart akkurat.. Men da er det inkludert et par uterestaurantstopp :)

Dag 7. Onsdag 21. november
Slow morgen. "Drog" han litt utover.. Godt å ligge litt selv om man er våken.. Kjenne på feriefølelsen..

Kubbelyset i glasset jeg hadde på bordet på verandan i går kveld/natt (bilde fra i går) brant fremdeles da Mareno stod opp i dag. Vet ikke helt hvem av oss som sist forlot verandaen i går kveld, men det er kanskje ikke så vanskelig å tippe, tenker jeg.. ;)

En annen ting.. Jeg bruker jo stort sett bare kort. Ikke kontanter. Også på ferie.

Kortene oppbevares i denne kjekke saken. Bare skyver den svarte hendelen til høyre, så kommer kortene opp. Men jeg bruker jo alltid ha noen sedler i seddelholderen som finnes inni når jeg åpner trykknappen og bretter den ut.. Nå skulle jeg gi Mareno en 50-Euro..

Og åpnet opp. Hva ser jeg da? Jo, - HELSETRYGDKORTET som jeg hadde leteaksjon etter før jeg reiste hjemmefra, og gav opp å finne. Hadde helt glemt at jeg hadde et par kortlommer bak her også. OK, da er det vel greit om jeg havner på sykehus i ferien også :)

Ja, det er jo iallfall typisk Lisbeth-på-tur. Sette himmel og jord i bevegelse fordi jeg ikke finner et eller annet; billetter, pass, hva som helst, og så dukker det opp igjen likevel etter ei tid... Ofte for sent, gjerne etter hjemkomst..

Som f.eks i London da jeg ikke fant de forhåndsbestilte musicalbillettene (gode plasser) og det ble et helt styr for å få tak i nye..med samme setenummer.. Da vi pakket noen dager senere for å dra hjem, fant jeg de blant noe andre papirer! Turte ikke fortelle det til de vi reiste sammen med før etter hjemkomst. Men Sølvi og Ove som hadde naborommet lurte veldig på da vi reiste hjem, hva jeg hadde ledd så høyt av siste natta. Ja, jeg har vel en tendens til å høres når latteren tar meg! :) Reiselederen som påtok seg all ekstrajobben med å skaffe nye billetter, fikk aldri vite det.. håper jeg.. :)

Etter en kjapp frokost går vi til Dorado Beach for å ta farvel med tante Synnøve og onkel Terje. De reiser hjem i dag. Vi kommer nok litt overraskende, måtte jo gjøre litt gjengjeld! ;)

 Vi går strandveien bortover i dag.

 Dorado Beach fra sjøsiden!

Og den "nye" stranda sett fra Dorado Beach. Den var ikke der da vi bodde der for et par ti-år siden..

Etter å ha tatt farvel med tante og onkel gikk vi videre til Arguineguin langs havet. Noen prøver fiskelykken..

 Skulptur av en mann med fiskegarn..

Motiv som får meg til å tenke på Per Arild.. siden treet her minner meg om en Bonsai... Kan ikke tagge han her i bloggen, men kanskje han ser dette likevel. Tenker på deg nu Per Arild! :)

Mareno har jo en viss "forkjærlighet" for sardiner.. Litt opphengt i det i hvertfall.. Noe som for han er obligatorisk på sydenferie! Her tror jeg ikke at han fikk helt det han håpet på... Ikke veldig sprøstekt og "crunchy".. Intet tilbehør. Men han sa seg fornøyd, det var visst Ok.. :)

Husker ikke restauranten, men finner dette bildet fra den dagen, så mulig det var her..

Tilbake til hotellet. Snarveien. Hadde kontakt med Carina i går. Hun og Andrè er på besøk hos mora Kirsten, og Frode. Alle fire inngår i danse- og reisevenner. Da blir det til Playa del Ingles senere i dag og treffe de.

Vi tar buss til Playa. Fant restaurant Reno hvor vi planlegger å spise middag.

Fikk bord til seks... ... og det går ikke så lange tiden før de andre ankommer. Vi er klar for god middag! :)


Og maten er like god som i fjor. Det blir dessert også...på noen av oss.. Her er regninga servert! :)

 Så til Geminis for litt dans!

 Et par dårlige mobilbilder..

Så ble det jo et par filmsnutter med dansing også: Klikk linken her: Carina og Mareno (film: meg)

Og denne hvor jeg og Andrè danser.. Klikk linken her: Andrè og meg  (film: Carina Nes)

Ja, i fjor på denne tid fikk vi være med på forlovelsesmiddagen. Nå er de gift! 💞 Kjærligheten lenge leve! Vær snill med hverandre! :)

Det regnet da vi kom ut igjen. Ganske mye.. Buss hjem 2240 ca. Vi kom noen få min før.. Gikk antakelig en buss til, men godt å ha backup. Tok bussen helt til Patalavaca. Hjemme ca 2330.

Avslutning på kvelden på verandan, PC og bok. Satt oppe ei god stund etter at gubben var lagt seg.  Jeg SLUKKET lyset da jeg tok kveld i kveld, haha!  :) La meg 0315, og leste litt..

Har vært her ei uka nå... Den har gått fort altså! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar