torsdag 5. september 2013

Dag 3. Mandag

Frokost. Så ut på tur!

Pure Cretan Wines! No Headache! Free tasting. Fristende, kunne vel tilbragt hele dagen her, men vi gikk forbi! :) 

Spasertur i båthavna og på moloene.


Tatt mot land
Foto: Mareno (kan klikkes større)
Ja, der står han :)
Ikke helt reint hav her.... vet ikke hva som ligger og flyter...
På tur tilbake gikk vi forbi denne karen som hadde plassert seg idyllisk i skyggen for ei stille stund...
Hadde jo med oss litt Euro, men de begynte minke nå. De er ikke særlig glad i kredittkort på Kreta. De KAN ta, men vil aller aller aller helst ha cash... Men helst ikke 50 Euros heller.....Så Mareno lette fram Visakortet og prøvde ta ut i minibanken ved havna. Den var død. Dvs der var to. Begge døde. Prøvde mitt kort og, men like død uansett. Død er død. Ingen mirakler skjedde :(

Etter tur innom hotellet var det ut igjen. Penger. Det var penger ja. Euro. Fant ut at det antakelig var JEG som burde ta ut pengene. Som hadde mest på konto! :-D  Tre minibanker rundt plassen ved drosjestoppen. Jeg prøvde først den ene. Niks, alt virket ok, men ingen penger kom ut. Gikk til den neste. Husker ikke meldingen, men fikk iallfall ikke ut penger. Da vi prøvde den siste, kom det melding om ikke gyldig eller no sånt. Husker ikke. Jeg gav opp.


Spasertur i Gamlebyen igjen. Lunch, bruchetta, veldig ok.

Her en liten ølpause nedfor Fortezza


Gammelt og nytt i "skjønn" forening :)

Gjett hva hun gliser etter...!
En stk handveske i boks! Der var ferien berget! Så ei til jeg kunne tenkt meg til, men greide ikke bestemme meg for ei av to blåfarger. så lot være.... Like greit sikkert :) Og tenk jeg har ikke shoppet klær til nå! :)



Mulig dette er alle døde den siste tiden... Slik at alle kan se... Ikke vet jeg, men ikke noe vi er vant til i hjemme iallfall.


Disse fordriver tiden med spill og prat!


Ble middag på en liten taverna oppi gamlebyen.  Ok pris dette, ble 19 Euro med brødet.. Ca 150 kr for middag til 2 med forrett, hovedrett, vin og Raki. Spiste nok ikke billigere middag der nede. Og maten var god! Rakien og. Hehe, vet mange ikke liker den, men jeg foretrekker iallfall den foran den søte Ozoen. Den takket vi nei til to av de tre gangene vi ble budt det. Raki (gratis) tar jeg alltid i på! :)
Ble litt prat med et eldre par fra Narvik som satt ved bordet ved siden av oss. Det viste seg at mannen hadde vært på speidertur (på Snarset, sa han) i Bø i 1946! Han er vel på alder med mamma da, tenker jeg. De bodde på søsterhotellet vårt, Kriti Beach.

Denne dama har en Lime i høyrehanda.... Og så finner hun seg en stol og setter seg ned og rensker og spiser (tror jeg, fulgte ikke med så langt) den.
 
Finnes fremdeles mange "gamle koner" av den gode gamle typen på Kreta.
 Og fugler og dyr...



Kan skjule seg mye bak lukkede dører. Her fikk vi et lite glimt inn, og der satt det ei dama og sydde/broderte. Sees bedre hvis man klikker bildet større.

Fin rosebusk og pusekatt som har funnet seg en fin utsiktsplass i skyggen

Helt ok med sånn her temperatur

Fullmåne, eller ihvertfall ganske så full, ikke helt sikker.

Tilbake på hotellet i halv titida, ganske skutt. Oppdaga så, at jeg hadde fått melding på mobilen, fra banken, at noen hadde prøvd å få ut penger på kontoen min i Hellas..... Aha! DA gikk det omsider et lys opp for meg. Jeg hadde jo en anelse om noe sperring før vi dro hjemmefra, så da var jeg inne på Telenor-kontoen min og sjekket at ikke telefonen min var sperret for utlandet. Det var den ikke. Men tenkte ikke på bankkontoen. Det var selvfølgelig den jeg hadde sperret for bruk i utlandet! :) Blir nok å oppheve sperringen før neste utenlandstur vil jeg tro ;)

Prøvde så logge inn i banken for å oppheve sperren, niks. Verken via appen på mobilen eller nettbrettet, eller via https... fikk heller ikke ført over penger til gubbens konto, så da blir det vel å ta ut cash på kredittkort når vi slipper opp. Ok. Har nu ennå noen Euro :) ...Ove ville vel bare foreslått å ta ut dollar! :)

Bittelitt avslapping på verandaen før man hoppet i den harde senga :) Vært lite søvn til nå, våkner hver gang jeg snur meg på natta fordi det gjør vondt, og blir liggende lenge før jeg sovner igjen. Og er stiv og støl som en stokk hver morgen. Vurderte å kjøpe meg en oppblåsbar bademadrass å legge under lakenet, for å få det mykere...  Er ikke riktig SÅ desperat riktig ennå...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar