fredag 11. mars 2016

Dag 3, 28. februar, Cusco og til den Hellige dal.


Dag 3, 28. februar, Cusco og til den Hellige dal.
Heldigvis ferdigpakket i går kveld/natt. Bare å putte toalettmappa i kofferten etter bruk og så sette kofferten (-e) utfor døra kl 06. Så behøver vi ikke tenke mer på de. Her blir nemlig koffertene hentet utfor døra, sjekket inn og hentet ut på flyplassene, transportert og plassert ved døra på vårt neste hotell :)

Mye å se langs veien..


Vi forlater Lima....

Landet i Cusco! Tidligere hovedstad i Peru. 3400 meter over havet. Byvåpenet er ei sol med en pumas ansikt i midten. Pumaen finnes i fjellene her, den er fredet nå og bestanden på tur opp. 



På tur til bussen. Klar for høyden, og nye og enda større opplevelser! Vi trenger kun å tenke på håndbagasjen.. Litt kjøligere og annerledes klima. Godt og vel 20 på dagen, men adskillig kaldere enn i Lima på kveld og nattestid.. og tidlig morgen fikk vi erfare.


Buss videre til hotellet.  Karl Gunnar tar et lite skråblikk... :)

Foto: Mareno
Ved ombordstiging på bussen kom selgerene løpende til... Vi fikk ut peruanske Soles i går, og nå "måtte" Mareno kjøpe seg hatt. Det resulterte i rene hatte-manien! Ikke mange som IKKE kjøpte :)


Foto: Mareno
Sånne okser som dette står på masse tak rundt om her. Alltid to stk. Og gjerne et kors, men ikke alltid. Oksene skal ialllfall beskytte, bringe lykke og hell tror jeg det var..

Vi passerer høyeste punkt mellom flyplassen og hotellet, 3800 meter.

Bussjåføren fant et sted å stoppe for tissepause, og vi fant et lite marked som guiden ikke visste om. Masse fint, men vi hadde jo bare tissepause (noen gikk på do altså), så vi gikk bare rundt og så, kjøpte ingenting. Kanskje dumt, for her var det ikke noe sånt kjøpepress, vi gikk rundt i fred og ro (for det meste iallfall). Mye fint, ikke minst i alpakka og kashmir. Alpakka finners forresten i mange kvaliteter. Alpakka, "Real" alpakka (som antakelig ikke er veldig "real"), babyalpakka (det beste, uten de lange hårene) og pure alpakka. Alpakkavarene på hotellene er de dyreste, men da er man sikret ekte vare og skikkelig god kvalitet.




Idealkvinnen her er" rund og deilig"... For å blir ekstra rund kler de seg i skjørt på skjørt med masse vidde slik at de virker bredere over hofter/bak. Og de bærer alt på ryggen i slike sjal. Varer og unger. Man ser bare en bylt, pluselig begynner det å skrike! Da ligger det en baby inni der :) Man vet aldri hva ..

Foto: Mareno
Foto: Mareno



Plastposene på stang (en eller flere): Det er tegn på at serveringsstedet har inne av det lokale ølet. Tsjitsja. Det produseres, og varer bare noen dager, så flagget viser når de har :)
Flott busstur nedover dalen..

Her utnyttes det som utnyttes kan...
Og fjellene benyttes også til reklame av forskjellig slag, lages i vegetasjonen, for skoler, f.eks...

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno

Foto: Mareno
Foto: Mareno

Foto: Mareno

Foto: Mareno
Framme på hotellet mellom fire og fem..

Vi blir ønsket velkommen :)


  Ikke noe å si på dette rommet heller! Vårt eneste 5-stjernes hotell på turen.

Glassdører rett ut til vår egen uteplass.  

Og mye dyre- og fugleliv i området. Så mange kolibrier, både små og store, finnes 16 forskjellige sorter her, den største 21 cm lang.
Foto: Mareno
Denne greide Mareno å fange  med linsa. Riktignok ikke når den stod stille i luften, det greide bare Per Svein Liland! Og jeg har fått lov til å bruke bildet hans, så her ser vi det og :)
Foto: Per Svein Liland
Hotellet er ca ti år gammelt. Virkelig flott hotell og hotellområde. Minner litt om hotellet vi bodde på ved nasjonalparken i Sør-Afrika. (bare flodhesten som mangler). Prisene her er fra 350 Dollar, til 1200 dollar pr natt pr rom, forteller KG. Norsk Tur har nok forhandlet fram noe bedre priser tenker jeg, men det sier jo litt om standaren. Dollaren står i ca ti norske kroner nå... Altså fra 3500 nkr pr natt! Luksus vi ikke ville hatt råd til om vi skulle lagt opp turen selv og betalt ordinær pris.

Det ble suppe til lunch. Nå skal vi venne oss til høyden, drikke vann, slappe av...

Men her var jo basseng! I godt over 3000 meters høyde. SÅ høyt har jeg aldri bada før.. Ei av de andre hadde alt vært uti da jeg kom bort utpå ettermiddagen. Her var det bare å komme seg uti. Badet i halternecktopp og shorts.



Etter badingen var det tilbake til rommet og jeg "ranget" meg naken, måtte ha på tørre klær. Det hadde jeg jo i kofferten. Stod naken "på hodet" over kofferten da æ ble oppmerksom på folk som pratet, og oppdaget at det kom noen gående rett utafor vinduet vårt! Jeg skvatt til, hoppet til sides og huket meg ned bak en stol! Mareno hørte utropet mitt ("ka i faen" eller lign...) og så reaksjonen, han holdt på å le seg ihjel! :) Etterpå lo jeg og. Er jo ikke vant med innsyn, men skjønner jo nå at det kan jo være en ide å tenke på at jeg ikke er hjemme i ødemarka lenger...

Senere banket det på døra og der stod det ei dama og overrakte en sjokoladekonfekt. Har jo opplevd å finne sånt på puta andre steder, men her ble det personlig overrakt. Ny opplevelse! :)

Middag i åttetida. Vi fikk beskjed av KG på forhånd om å ikke røre serviettene. De skulle kelneren personlig plassere på fanget vårt. Vi fikk servert lama til middag og fylt potetmos! :)
 
Hadde med telys og planla kose meg ute her med litt lesestoff før jeg fant senga, men det var noe kjøligere her enn i Lima, så satt ikke ute spesiellt lenge... :)


Barbermaskinen til gubben streiket jo allerede på hotellet på Gardermoen. Dvs den viste plutselig en hengelås i displayet og nekter å starte. Fulladet som den var. Heldigvis hadde han en liten høvel med, og fikk kjøpt barberskum på flylassen, så han berget seg. I går kveld fikk han tid til å surfe litt og på You Tube fant han løsningen. Enkelt som fot i hose: bare å holde knappen inne lenge nok, husker ikke antall sekunder. Yess, det problemet ute av verden! :) Nå barberes det med maskin igjen :)

Også her toalett tilpasset MIN høyde! Kanskje ikke så rart, ser jo at veldig stor del av befolkningen her er små av vekst. Mange som er mindre enn meg. Også menn. Ikke dagligdags hjemme akkurat. Men opplevde det i Kina også, kanskje derfor jeg likte meg så godt der. Jeg kunne jo se NED på folk! ;) :)

På badet er det både badekar og dusj i taket ved siden av.. Badekaret hadde et "platå" i øverste ende på ca 20 cm (det som var igjen til veggen). Jeg skulle dusje, og ville få riktig temperatur på vannet før jeg gikk under, så jeg stod på "platået" ved siden av dusjen, og regulerte temperaturen.. Inntil jeg skled..... Boms! Ble liggende rak ut i badekaret og kjenne på alle vondtene. Oppskrapet på venstre albu og underarm og en skikkelig smell i høyre side av baken som traff badekarkanten. Der fikk jeg etterhvert (ganske fort) en gedigen blåflekk, ca ti cm i diameter. Det gikk jo heldigvis bare godt, men hadde jeg truffet litt mer forkjært, så hadde jeg vel i verste fall knekt ryggen og iallfall kunne det spøket for resten av turen... Første tanken var hva ambulansepersonellet ville tenkt om de ble tilkalt og fant meg liggende naken med knekt rygg i et tørt badekar! :) Jaja. det gikk som sagt bra. Har bilder av blåflekken, men de egner seg ikke til å legge ut... dekker jo nesten hele baken.. ;)

På tide å ta kveld tenker jeg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar