torsdag 24. mars 2016

Dag 7, 3. mars. Fra Cusco til Titicacasjøen

Har ikke flyavgang før litt utpå formiddagen i dag, så god tid på morran. Måtte i  minibanken igjen siden alle minibankene går tomme akkurat når VI skal ha ut penger (har visst hoppet over et par av de historiene). Har vært mye prat om det... Flere av "våre" satt i resepsjonen, allerede reiseklare, så de sa vi kunne bare sette sekkene der mens vi gikk i minibanken, de skulle ta vare på de..  Mareno satte sekken igjen, med beskjed om at "Ja dokker vet jo at vi er blakk!" :)

I går la Ann Kristin ut bilde av Gubben og meg på Facebook og lurte på om noen av slekta hennes kjente oss? Vi hadde jo fortalt hvor vi kom fra og Ann Kristin hadde slekt/aner fra Bø. Synes beskrivelsen hun la ut av oss var morsom: "Kjenner dere dette journalistekteparet fra Bø i Vesterålen. De lurer på den her slekta mi og ønsker stedsnavn og personnavn og æ e jo helt grønn og trenger oppdatering. De er også av det skrivende slaget. Han påstår han har fri, men fotograferer som den reneste paparazzi. Hun har ikke fri for hun blogger, noterer og tar bilder hele tiden. De er like sleivkjefta som meg og resten av familien i nord. Vi har definitivt funnet summetonen og latteren runger over hele Peru. Drar dere kjensel på de her send meg en melding".

Har ikke fått tid å  forske nærmere på dette ennå, jobber iherdig for å få bloggen ferdig så jeg kan slappe av litt.. :(  Slekta hennes er fra Røsnes/Vassvika, og min farfar kom jo fra Guvåg, det er jo samme området. Samme skolekrets iallfall. Dengang. Men spørs vel om det er slekt likevel. Var vel min farfar eller var det oldfar som kom flyttende til Guvåg fra Lofoten..

Vi fikk litt tid på flyplassen... da ble det litt shopping på meg. En tynn genser i minialpakka, og en flott dobbelspent jakke med skinnbesetning og alpakka ullkrave på. Antakelig mine to beste kjøp i Peru. Ikke fordi de var billige, men begge kommer til å bli brukt både ofte og lenge. Tidløse begge to. Superfornøyd! :)

Vi fikk boardingkortene på flyplassen og lurte litt på hvor mange seter det var på hver rad i det flyet. Vi hadde nemlig fått seteplasser på alt fra A og C, og noen hadde fått på K og L.. Det viste seg at det var seks seter på hver rad. Sete a-b-c på ene siden og j-k-l på andre siden av midtgangen. Vi hadde fått seter "hulter-til-bulter", men ble noe bytting, så fikk nå vindusplass ved siden av gubben.


Nå flyr vi opp i høyden...  Ok, Cusco er jo høyt nok. Ca 3400 meter. Galdhøpiggen er 2469 eller no sånt (var 2468 da jeg gikk på skolen, ble øket med en meter, og mulig den er øket en meter til etterhvert, er jo isbre..). Cusco er høyere enn noe sted i Norge iallfall. Nå skal vi enda høyere. Ca 3800... Her er vi kommet i "snø-på-fjellene"-høyde!

Da vi landet i Puno var det ei som ble høydesyk med en gang. Heldigvis ikke ei av våre, men ille for ho som ble syk uansett. Så snart hun fant nærmeste gresskant, var det rett fram og spydde. Senere inne i ankomsthallen, måtte hun få oksygen, hun så helt kaputt ut! :( Går fremdeles helt fint med alle oss. Noen har kanskje merket litt vondt i hodet, men ingen har blitt skikkelig (vedvarende) dårlig.
 Som sagt slapp vi styre med koffertene selv. Men Karl Gunnar gjorde likevel en innsats! :)

I Peru er det helt vanlig at folk leier ut veggene på hus og uthus til reklame...

Puno. En fin by, forteller KG. Folk er ikke utpreget rike, ikke utpreget fattige. Sånn midt i laget. Slik det burde være overalt, antakelig. Mindre turister her. Ikke så mange drar hit (Titikaka) som til Cusco (Machu Picchu).. Kvinnene her er runde, gode, deilige..og plusser på med enda fler vide skjørt over hoftene for å understreke dette.. (jma silikonrumper/pupper (og tights-/rumpeinnlegg) hos oss nå)..

I puno har de et språkskille. Det går i hovedgata midt i byen. På ene siden snakker de ett språk, på andre siden ett annet. Så har de spansk som fellesspråk hvis de møtes midt i gata! :D Så enkelt! :)

Litt dagligliv... "hverdagsbilder"...








  De gamle konene holder på hårtradisjonene....


 Forklær er vanlig, og også disse pledd-/sjalene som de bærer alt mulig på ryggen i.

Foto: Mareno

Andre ting: Vi trenger ikke bekymre oss for mygg og Zikasykdom. Pga høyden er det ikke mygg her.

Vi ankommer hotellet tidlig på ettermiddagen. Flott sted. Egen brygge, hvor vi skal bli hentet med båt i morgen tidlig. Vi, Gubben og jeg, gikk oss en tur på ettermiddagen. Flott utsikt, beroligende sted, mye fugleliv og roe-ned-følelse..
 Hotellet vårt! Tatt fra bryggen! :)


  Mareno bruker kikkerten flittig...

Denne kom nært nok til at jeg fikk se den godt uten kikkert. OG tatt bilde! Merkelig å se en and med sånt blått nebb.. det var SKIKKELIG BLÅTT! (mer enn bildet viser, egentlig) :)


Fikk oss en times tid på øret også på ettermiddagen. Gull verdt.

Middag på hotellet og Åse fortalte at hun hadde hørt latteren min i går kveld... Antakelig den episoden i heisen. Jeg hørtes nok helt sikkert over hele den etasjen da, ja :)

I morgen er det Titicacasjøen og de flytende øyene. Det har jeg gledet meg til fra jeg så turprogrammet. Ikke like kjent og besøkt som Machu Picchu, men veldig spesiellt kan jeg tenke meg. Blir nok deilig å komme ut på vannet!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar