søndag 20. mars 2016

Dag 5, 1.mars, Machu Picchu

Machu Picchu i dag! Dèt har vi sett fram til! Høydepunktet på turen, tror vi! Noe vi har gledet oss til siden vi bestemte oss for denne reisen! :) Vi blir vekket kl 0530. Koffertene skal plasseres utfor hotellromsdøra 0615, spise frokost, vi reiser 0645! Harde bud! Men vi gleder oss! Er forventningsfulle.

Billett til toget. Æ har kontroll! (SÅ langt...) :)

Nå glemmer vi alt av hverdagens "slit og møye". Dette er kun ren opplevelse, bare fantastiske inntrykk som overstiger hverdagens kjas og mas og sånt som sliter/tynger ned.. Dette opplever vi kun èn gang i livet! :) Lise for sjela! :) Litt rus på en måte.. Føles fantastisk å være på tur dit.. nå! NÅ! :) NÅ!!!! Det ÈR faktisk reellt, JEG er straks i MACHU PICCHU!!! Utrolig!  Fantastisk! Drømmer jeg? ;)

Litt "morsomt" underveis på bussen.... MARENO utbryter plutselig: " Korr faen e passet?!"...  Så høyt at de fleste får det med seg.. Okei, ikke så morsomt akkurat da, for meg heller, jeg kjente jo panikken, visste at vi MÅTTE jo ha passet for å komme til Machu Picchu..skulle Gubben måtte bli igjen?  Men det var jo som å høre meg selv, høre "Lisbeth på tur"! Vel, situasjonen ble ganske raskt avklart: Ikke i håndvesken hans, men "Åhhh, DÈR er det!", -i topplommen på sekken hans! :) Krise avverget! :)

Togstasjonen. Bussjåføren skal vente her til vi er tilbake, ca i 17-tida. Han skal spille fotball med kollegene, forteller KG :)

Her selges det bla hatter og sekker... ;)
Hatter og sånt har vi nok av. Vi vil bare videre...

Flott tog. Flotte duker. Vinduer også oppover, slik at vi skal kunne få god utsikt oppover fjellene. Toglinjen går jo stort sett langs elven, med fjellsidene på hver side..

Synes disse stråene er jo så fine! Skulle gjerne hatt sånne i hagen.

Togturen går langs Urumbambaelven. Macchu Picchu ligger ved enden av den Hellige dal, ved inngangen til junglen. Fra Cusco tar turen med toget ca 4 timer, men siden vi bor et stykke videre så tar det bare halvannen time.
Togturen over...  Aguas Calientes. Siste "stopp" før bussen opp "bakkene" (Trollstig-veien) opp til Machu Picchu. Her tar de i mot de som trenger hjelp... De som behøver oksygen fra disse flaskene ligger nok på sykestua/sykehuset her...

Foreløpig går det helt greit for alle på gruppa vår... Ingen alvorlige tilfeller av høydesyke. Et par stk ble litt dårlige på hotellet i går, men kom seg med litt ekstra oksygen, og er "fit for fight" i dag! :)

Siste biten er går med schuttlebuss på grusvei i "Trollstigen"-svinger. Ca 25 minutters tur.
Heldigvis er det etterhvert blitt brosteinslagt i svingene. Ellers ville nok denne veien vært skummel i litt regn... Sleipt og glatt.

Her jobbes det med utbedring av en sving. Eller... jobbes og jobbes.. Pause ser det ut til.. Veiarbeidere er vel kanskje veiarbeidere i alle land ;)

Joda vi kommer oss forbi. Og "neste gang" er nok også denne svingen utbedret.

Vi har gått av bussen, og er på tur videre oppover..

Herfra er det alle bildene man ser på nettet fra Machu Picchu er tatt... Ser ut som "byen" er langt unna, i bakgrunnen, men det er den ikke.
Hadde nok svært skøy og også komme seg på toppen i bakrunnen også, den turen tar halvannen time, men den må bestilles i forkant og har også begrensninger.
Foto: Mareno

Nærbilde av den toppen lengst i bakgrunnen på forrige bilde..

Ikke bare tobeinte som trives her oppe :)

Heldigvis er turen vår utenom selve turistsesongen .Vi er på slutten av regntiden her nå. Passer oss flott. Passe temperatur, heldigvis ikke regn, og ikke minst viktig: "lite" turister. Tenker at i turistsesongen så går folk som sild i tønne her.. Det er satt begrensninger på Inkastien (de som vil GÅ hit, en firedagers tur) pga slitasje.

Vi tok gruppebilde her oppe. Iallfall de som var kommet opp hit da. Ikke alle orket gå så langt, og gikk heller bare rundt nede i det man ser i bakgrunnen.
Alexander stakk for å ta bilde selv, så han ble ikke med på bildet av den grunn... :(

Karl Gunnar har vel vært her før, men selfie herfra må vel til uansett. Like fantastisk hver gang vil jeg tro! :)

Vi gikk enda lenger opp, gubben og jeg, og fant et "veiskille" med et skilt hvor det stod "Inka bridge" og pil ene veien. Bakover over toppen og litt ned på baksiden virket det som.. Det hørtes spennende ut. Vi spurte en "vaktmann" som stod der hvor langt det var å gå dit.. Ca 15 min sa han.. Vi hadde jo begrenset tid, men mente at det burde vi rekke, og også få oss en liten tur rundt i selve "byen" etterpå... Vi tok fatt på veien.

Etter ei lita stund kom vi til ei "bu", der det satt en vaktmann. Der måtte vi skrive oss inn før vi fikk gå videre.

Her er det folk fra all verdens kanter. Korea, Chile, Peru, Canada, Russland, Armenia, Colombia, India, Frankrike, Tyskland... Alle disse bare på den siste timen...

Vi vandrer innover stien..

Foto: Mareno

Her er det bratt ned altså! Minner meg litt om den levadaen vi gikk på Madeira en gang. Da balanserte vi på en sånn kant som her, med vann i den delen som her er sti.. og rett ned på andre siden. Litt tryggere å gå her da, tross alt.
Men skummelt nok der det ikke er kant på utsiden.. Har regnet tidligere så enkelte steder er det ganske så sleipt... Og vi var litt redd for ¨å bruke for lang tid, så vi sprang mer enn vi gikk. I den høyden! Pust-pes, ikke mye kondis å skryte av. Men rart med den der høyden. Et bittelite stopp, så kjentes man helt pigg igjen. Det varte i et halvt minutt eller så.. ;) :)

En halvmeter å gå på er jo godt nok. Ikke minst når man attpåtil kan holde seg i stangen til venstre. Men det er altså nokså rett ned. Noen hundre meter tenker jeg.. Skjønner godt at man må skrive seg inn før man går denne veien. OG at man må skrive seg inn og bekrefte at man er velberget tilbake igjen. Folk som går her alene kunne jo fort bli "borte" uten at noen ante det, hvis det ikke ble holdt slik kontroll...
Foto: Mareno

Hit, men ikke lenger! Litt for farlig å gå resten.

Her får man altså ikke gå nå. Indianerene i den tiden denne var i bruk, hadde nok noe mer utviklet balanse enn vi har i dag.

Inkaene kunne selvfølgelig laget sånn oppbygd sti hele veien, også det stykket hvor de trebjelkene/stokkene ligger... Men med skumle fiender så var det jo et smart trekk å ha de stokkene, bare å fjerne de, så ble fienden avskåret fra å ta seg videre.
Men farlig nok der vi stoppet. Disse ungjentene skulle tydeligvis ta DE spektakulære bildene, så ho ene balanserte utpå kanten mens ho andre tok bilde. Tror nok foreldrene skal være glad de ikke var vitne til den balanseringen..
Foto: Mareno

Vi brukte 20 minutt t/r fra "bua, så i boka at det "normale" var 30 minutt eller mer.. Kanskje ikke så rart at jeg pustet litt tungt :)

Tilbake der vi startet, så vi ikke noe til de andre...
Vi tok turen inn i Machu Picchu-byen... Gikk oss en runde

Var litt usikker på hvor lang tid vi hadde, husket ikke nårtid vi skulle møtes og hvor... så vi peilet oss inn på tilbaketur etterhvert. Traff på ei av "våre", hun som var dårlig i en fot, og hadde gått ilage guiden og fått fatastisk guiding. Hun var superfornøyd, han hadde støttet og hjulpet og fortalt og underholdt og gitt henne en super opplevelse. Vi gikk etterhvert nedover igjen, og kom vel ned som noen av de første..

Kjøpte oss ei øl på deling i ene kafeen da vi kom ned. Da noen andre kom ned etterhvert ble vi oppmerksom på at vi hadde glemt å få stempel i passene våre FØR vi gikk ut gjennom porten igjen da vi kom ned.. Men vi kom oss på andre siden igjen og fikk stemplet passene våre! :)

Selgere finns selvfølgelig her og. Denne karen selger kort. Pratsom og morsom, og ikke alt for påtrengende.

Og snakk om hell! Like før bussen skulle gå, og bringe oss ned til "byen" der togstasjonen var, hvor vi skulle spise lunch, så begynte det så smått å regne.. Og etterhvert å regne skikkelig. Tenk at man kan ha slikt hell, og det uten å tro på noe som helst. Annet enn at det "ordner seg for snille piker"! :D

Her kommer vi ned til hvor vi skal spise lunch før resten av hjemturen.

Sånne forklær som dette gikk ofte de litt eldre damene i. Og alt ble båret på ryggen i sånne sjal.

Regnet gikk over, men gatene er enda våte...

Viktig å kle seg, det tar seg ikke ut å gå naken! ;)

Togturen tilbake. Plutselig ble det show! Denne figuren kom dansende inn. Og ba opp enkelte av passasjerene! Nordmenn er jo sporty så det ble heftig dans! ;) Med mye latter! Ann Kristin hadde jo matchende antrekk!
Foto: Mareno

Etterpå er det "moteoppvisning". Masse plagg, alle i ekte alpakka, mini alpakka. Både til damer og herrer. Ble visst litt salg, men jeg kjøpte ingenting her.

Litt etter at vi var gått av toget kom KG springende og gav meg notatboka mi. "Her kunne bloggen ha stoppet!" uttalte Mareno. Ja iallfall kunne alt jeg hadde skrevet så langt vært borte. Halve turen sånn ca. Boka hadde visst falt i gulvet der jeg satt på toget og Terje hadde lagt merke til den. Tusen takk! :)

Etter endt togtur venter bussjåføren på oss. Hørte ikke noe om hvordan det hadde gått med "fotballkampen" :) Nå har vi to timers kjøring til Cusco.

Framme i åttetida på kvelden. I dag er eneste dagen uten innlagt middag i programmet. Men etter å ha installert oss på hotellet går vi etterhvert, som de fleste andre, rett over gata der KG har anbefalt oss å spise. Vi var litt seint ute så de fleste andre var straks på tur og gå. Vi ble sittende ilage KG som også var litt sein.. Trivelig stund. Innom "kolonialhandelen" etterpå og fikk kjøpt frimerker og litt snacks.

Så var det kveld etter en innholdsrik dag. Klar for nye opplevelser i morgen.