tirsdag 15. mars 2016

Dag 4, 29. februar, heldags utflukt, Inkaenes Hellige Dal

Har jeg nevnt at de fleste bildene i bloggen kan forstørres ved å klikke på de? Hvis man vil se litt nærmere på de..

Gikk til frokost kl 08. Vi har jo lagt merke til alt fugle- og dyreliv rundt her. Masse fugler i trærne/buskene/gresset/blomstene/luften, og dyr rundt omkring. Noen ville, noen tamme. Som papegøyene og påfugl. En eller annen fikk visst tatt et flott bilde av påfugelen med utslåtte vinger og fjærpryd. Det fikk ikke vi. Men vi fikk brukbare bilder av papegøyene i går ettermiddag. Og jeg fikk tilogmed klø den ene på hodet. Fuglepasseren som skulle hente de inn for natta, som viste meg hvordan, og lot meg få komme til og klø. Var ingen andre der da. Men var vanskelig å ta bilde med kun ei hånd, så greide ikke få knipset før fuglen var blitt lei av kløing og gjorde et lite attack! Derfor "uklar i hodet". Ikke jeg, -fuglen!

Foto: Mareno

Den blå var mest sky og holdt seg mer inne mellom trærne. Den røde var mye mer menneskevant tydeligvis, og den var flink til å snakke/herme. Vi hadde mye moro med det :)

Men altså, til hovedpoenget ved frokosten. Annefi ankom med et egg i hånda. Et STORT egg. Og kunne fortelle at de hadde hørt et voldsomt "rabalder" utafor hotellrommet, og det viste seg at påfuglen hadde lagt et egg. Både Annefi og kokken var sporty, han stekte egget (omelett) til henne og hun spiste det! :) Artig med sånne opplevelser :)

Foto Kari Naustdal
Synderen!
Foto: Kari Naustdal

"Synderen"!

Selv forsøkte vi oss på å tygge kokablader. Det smaker rett og slett høy! Ikke godt, og ikke gir det noen rus heller. Men å tygge kokablader, eller drikke koka-te skal vissnok være godt for ikke å få (forebyggende) høydesyke.. Noen tror iallfall det ;) Siden det overhodet ikke er godt, så velger jeg å ikke tro (på dette heller!). Kokablader og/eller te står framme ved alle frokoster og litt ellers..

Kaffen her er forresten aldeles bra. Til tross den merkelige måten de lager den på. De koker et ganske tykt ekstrakt som man da blander ut med vann. Ved frokosten står det ei kanne med (varmt) ekstrakt og ei kanne  med varmt vann. Så blander man som man vil. Tror vi fant ut at ca halvt om halvt ble bra. Smaker ikke beskt selv om man kunne tro det. God kaffe.

Ellers er det ikke uvanlig her at både agurk og tomat er "skrellet" før de skjæres i skiver til frokosten. Skiver uten skall på altså.

Så avgårde på utflukt. Sjåfør Gregorio og vår lokale guide Miguel. Sistnevnte med tydelige indianske trekk og indianer (-inspirert?) hatt.

Ikke like lett alltid å få de beste bildene fra setet i bussen... Mareno har fått øye på ett eller annet..kanskje ikke så rart at Ann Kristin omtalte han som paparazzi! :)

Spanjolene har jo sin Siesta i Spania, men det har de ikke i Peru. Nokså vanlige åpningstider på alt.

Vi får høre om Naskalinjene. Tegninger i ørkenen som kun vises fra fly. Sitat Wikipedia: "Nazcalinjene er «geoglyfar», store figurar laga som riss i ørkenoverflata på pampasen ved byen Nazca i Peru. Dei strekkjer seg ut frå Nazca mot byen Palpa over ein distanse på nær 60 km. Området er ekstremt tørt og sjeldan utsett for vind, delar av området med flest figurar er flatt. Figurane (geoglyfane) er avteikningar av plantar, dyr, fuglar og eit stort knippe geometriske former, ofte sett saman av lange rette linjer som i trapesfigurane. Dei naturalistiske teikningane inkluderer ein kolibri, ein apekatt, ei vevkjerring og ein blekksprut, for å nemne nokre av dei meir enn 300 teikningane. Dateringa av figurane ligg mellom år 200 og 600.
Figurane vart først oppdaga då det kom i gang flyruter over den peruanske ørkenen i 1920-åra. Passasjerar hevda då at dei observerte primitive «landingsstriper» på bakken. Toribio Mejia Xesspe, ein peruansk arkeolog var den første vitskapsmann som frå 1927 synte interesse for det som han kalla «stor inkaseremoniell kunst»". Sitat slutt.
Jeg lurer litt på om der var blekksprut i ørkenen i de dager....? ;)
Foto: Arkeolog Maria Reiche, bildet er tatt i 1953

Halen til apekatten i bildet over brukes nå i kombinasjon med alfakrøllen i P-en i Perus nye turistsymbol. Halen illusterer fortiden og alfakrøllen symboliserer den nye tid/framtiden. Slik:
Bilde fra http://www.peru.travel/?internacional

Har jeg nevnt at Inkaene ikke hadde noe skriftspråk. Rart, det hadde jo tilogmed folk i steinalderen hos oss (runer). Men disse figurene lever altså videre i turistsymbolet i dag. :) Synes det er en fantastisk kul logo! Så enkel og rommer så mye!

Vi kjører forbi de hengende "campingvogner"... Og de henger høyt! De leies ut til ovenattingsgjester/turister. God standard, har både innlagt strøm, vann og toalett. Vet ikke om jeg ville sovet der... hadde nok drømt om jordskjelv da iallfall :)

Fra Wikipedia:  "Ollantaytambo er en landsby og et arkeologisk sted fra Inkariket i det sørlige Peru. Den befinner seg i en høyde av 2 792 moh, rundt 60 km nordvest for Cusco, på veien opp mot Machu Picchu. Landsbyen er administrasjonssentrum i distriktet Ollantaytambo i provinsen Urubamba.
Ollantaytambo blei oppført av herskeren Pachacuti på midten av 1400-tallet. Byen blei betydelig ombygd i kolonitida, men har følger fremdeles den opprinnelige byplanen. Flere byggverk rundt byen ligger i ruiner og er populære turistmål. Den mest iøyenfallende konstruksjonen er de store terrassene som blei brukt til jordbruk".

Inkaene kunne dette med legging av mur...

Alltid så mange trapper på disse turene våre...

Disse trives også godt her ser det ut for

Litt fristelser før bussen går videre..Tenker disse kunne vært moro i ett eller annet festlig lag... Men kjøpte ikke...

Her selges sånne okse-par som de har på hustakene. Forskjellige varianter og størrelser. Utrolig flotte noen av dem. Men ikke noe å frakte med seg hjem til Norge. For tunge, for store, og for knuselige :( Dama i bakgrunnen sitter og hekler! Med venstre hånd! :)

Lunch igjen. Buffet. På Hacienda Huayoccari, hos en velstående familie, som også har en stor kunstsamling.
Veien til Haciendaen var smal, kronglete, ganske lang og med trærne langt innover veien på sine steder... Bussen fylte hele veien, og trærne sveipet mot bussen både her og der. Men en fantastisk plass med imponerende utsikt utover dalen. Vi lar oss imponere av planter, hage, mottakelse, oppdekning, mat og stemning.
Noen av husene er av nyere dato, men dette vinduet vitner om tidligere dager....

Serviettene fint brettet til oss alle. Origami. Bente kan også kunsten.
Da vi var ferdig med lunchen påpekte Mareno at "det er nå godt det ikke er så lenge til middag"! ;) :)

Foto: Mareno
 Flotte gladioluser. Og meg.. ;)

Håper det ikke var meg han ønsket å brennmerke...

Spaertur og avslapping i uteområdet etter Lunch. Fine omgivelser og mye fine planter.

Han ville nærmest mulig linsa da jeg skulle ta bilde... Fikk ikke noe bedre bilde enn dette... :)

Antakelig en liten gutt (eller jente, hvis det er ei sånn som jeg var da jeg var lita) som har "parkert" bilene sine.

Sukkulent-bed. Mareno ser stadig noe interessant! :)

Markedet i Pisac. Det er planlagt i programmet. Mye mer "aggresivt" salg her. Sånt som jeg ikke liker.. Det blei likevel ei t-shirt på hver av oss og Mareno kjøpte en ensfarget genser i "real" alpakka..Ikke minialpakka, men ok dog.. :)

Her var bla et "mas" av kvinner og barn med alpakka-lam på armen, kledd opp i fargerike inka-klær som svært gjerne ville la seg avbilde for penger.. Syntes det var trasig å se hvordan ungene var lært opp til by seg fram og også å spille "skuffet og lei seg" når de ble avvist. Dårlig skjult skuespill. Har egentlig som prinsipp å ikke betale for å få ta bilder, men sånn som her ble jeg ikke fristet en gang. Blir nærmest provosert av slikt. Sneik meg til bilder uten den minste dårlige samvittighet. Selv om jeg kanskje burde hatt det...

Her fikk vi forresten en av de få regnskurene på turen. Men flott temperatur så gjorde ingenting :)

Mye eukalyptustrær er plantet i/rundt Pisac by. Samme sak som i Sør-Afrika, de tar fullstendig over etterhvert. Ble jo plantet fordi de vokste fort, men plutselig ble det i meste laget.. Tror ikke de driver målrettet fjerning her, men vi ser allmektig digre trerøtter ligge "slengt" her og der. Ser ut som de brenner de til døde...

På bussturen tilbake til hotellet får vi "servert" bananer.. Kan vel minne om kanaribananer, små i størrelsen i allfall.

Jammen fikk vi ikke servert mer "godis"! ;)  KG dro fram ei flaske... blei en liten snaps til hver av oss! :)

Tilbake på "ranchen", hotellet vårt. Utrolig flott sted! Urobambaelven som renner forbi i svinger, kriker og kroker. Masse orange små (10-15 cm) fisker i den. Eget basseng, ikke oppvarmet, men var helt ok temperatur for oss nordlenninger! (iallfall mæ) :) Jacuzzien skulle være oppvarmet, men kjentes kaldere ut... (dette bildet er vel egentlig fra i går)

Innom hotellbutikkene før vi gikk til rommet.. Mareno prøver litt klær...Ekte alpakka av fineste sort! Lue og hals :) Det ble ikke noe kjøp... ;)

Middag på hotellet. Innholdsrik dag, blir ikke mindre innholdsrik i morgen. For i morgen skal vi til Macchu Picchu! Bittelitt buss, så tog, for det er ikke lov å kjøre bil/buss innover dalen der. Finnes vel faktisk ikke kjørevei, dalen er så trang at det var ikke plass til både tog og vei... Så er det buss siste biten. Den der "Trollstig-veien". Blir spennende å se den i virkeligheten! :)

Vi tar en GT i baren, pakker kofferter og sekker og tar kveld... Zzzzzzz