søndag 29. august 2010

Dag 6 (torsdag)

Nå har føttene mine begynt å møte veggen…Tok bussen inn til rethymnon. 14 min på 2,5 km. . À 0,9 euro. Så rusla vi rundt i halvanna time, tok så buss tvert over øya til Agio Galini, 23 euro for begge, tur retur.

Syntes disse to var fornøyelige. Uten zoomen hadde det neppe blitt noe bilder. Føler jeg må spørre før jeg tar sånne bilder, men med zoomen kunne jeg ta disse uten at de merket det. Gjennom bussruta, mens vi hadde stopp.







Veien over øya på det smaleste er ganske grei. Ikke sånn som da vi leide bil og kjørte over øya en annet sted. Men vi kjørte ikke hovedveien hele veien til, tok en annen vei til Spili, den var smal og kronglete, en del trollstigsvinger. I en sving kom det et Åhhhh fra meg, så den franske dama bak meg begynte å le. Ja, jeg lo med…da jeg etterhvert følte meg trygg igjen. På turen til Agio Galini stoppet plutselig sjåføren, ned med vinduet og plukke en frukt fra et tre i veien. Den var tydeligvis sur, for han tok en bit å heiv resten! Og pratet i mobilen gjorde han stadig vekk, uansett kor smale og kronglete veien var (sjekk speilet).



Agio Galini. En fin liten plass. Satt på restaurant oppe i skråninga med utsikt over hele bukta og over til Matala. Gikk rundt litt, vassa i havet, satt på kafe, tok bilder, og så har vi shoppa mer kunsthåndverk. Ja, og skikkelig olivenolje fra øya. Med en Raki på kjøpet, men den fikk Mareno, jeg var i en annen butikk... :(





I dag har vi kjøpt av en kjent gresk kunstner (riktignok fra Athen, ikke Kreta). Han blir nå pensjonist, og har bosatt seg med sin svenske kone i Sverige. Jaja, Gikk litt peng, men sånne minna er verdt å ha med hjem. Skulle gjerne kjøpt div annet til gaver og sånn, men er jo begrenset hva man kan ta med hjem, både av vekt og størrelse. Men neste Kretatur er det en del ting jeg vet jeg skal.. Kjøpe og steder jeg skal til.



Tilbake til Rethymnon ti min sein derfra. Interessant busstur. Satt rett bak sjåføren, jeg brukte "Sølvimetoden" ;), og fikk sete fremst. Mareno var heldig da han endelig kunne entre bussen, at ikke noen gresk adonis hadde satt seg ved siden av meg, så han fikk kongeplassen (next to the Queen!).
Til poenget: Underveis er antakelig gubben og jeg de eneste som fester sikkerhetsselene (der var faktisk det på alle setene), og sjåføren tenner sigaretten med største selvfølgelighet. Åpner vinduet 5 cm. Dette gjentok seg flere ganger når han ble røyksugen. Greit nok for meg, men i Norge ville man nok reagert (heldigvis). Røyke gjør de forresten overalt. Bak billettluka på busstasjonen, bak disken på kafeen...

Sikkerhet er heller ikke i høysetet som nevnt. Ser stadig vekk folk uten bilbelte, folk med unger (eller hund) på fanget i forsetet, folk uten hjelm på scooter og motorsykkel (gjerne hjelmen hengende på styret), og på tur heim fra Agio Galini talte jeg sju biler etter hverandre i mot oss, uten lys! Kunne sikkert talt fler om jeg gidda.. Lettere å telle de MED lys! ;)

Men trafikken går utrolig bra. Ikke at trafikkreglene følges, parkere gjør de hvorsomhelst, nårsomhelst, blokkerer de ei gata eller innskjørsel, så setter de bare på nødblinken. Ikke så rart kanskej at vi så en bil som stod på lading... Men de er veldig galante, vinker andre først, og tilpasser sånn at trafikken flyter høvelig. Og blir det total stopp, som da to busser møttes uten å komme forbi hverandre, grunnet parkerte biler, så var sjåførene roligheten sjøl. Selv om vår buss allerede var forsinket, og det tok iallfall ti min å få ryddet gata såpass at vi kom videre. Æ e imponert! :)

Litt gåing og shopping i Rethymnon, så spise middag. Meze. Skulle være tolv småretter…og hovedrett. Var visst mer… måtte si meg enig med Mareno som har hevdet at Moussaka liker han ikke.. Trodde jeg likte det, men nei, i dag var det iallfall ikke godt. Ja, kjekt med kattene på enkelte av uterestaurantene og, når jeg ikke greier all maten har de trådt støttende til flere ganger, bare å sleppe ned litt… ;)

Tok taxi tilbake til hotellet, 5 euro.

Mæ å nån av mine duppeditta...mobil, fotoapp, pc...da e æ høvelig på plass ;)


En dag igjen, tør æ sole mæ da? Bare MÅ!

Ja, og salamanderen eller gekkoen eller hva det er , er iallfall på plass på verandaen vår for tredje kveld på rad. Har sikkert vært her de første dagene og, før vi ble klar over den. Kjekt med husdyr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar