onsdag 18. august 2010

Kretatur august 2010, Rethymnon denne gang.

Ja, det nærmer seg. Trodde at denne gangen skulle jeg være godt forberedt. Reiser jo ikke før i andre uka av ferien. Ei hel uke å planlegge, pakke, forberede seg på. Men dagan går.. Har hatt feriebesøk..supert! Å følt litt på å ha ferie! Vært i multemarka i dag... Straks torsdag, - lørdag i svinotta er det avreise. Første ferieuka går fort, ja! Iallfall når man skyver reisa foran sæ...
Neida, det blir ikke bedre. Ikke mye iallfall. Blir så mye mer reellt hvis man begynner pakke... ;)

Tenkte jeg kunne ta litt datajobb først... legge inn kredittkortnummer og koder og nr for sperre-kort på mobilen. Lasta ned eget program for slikt. Med passord, så ikke andre kan finne mine koder. La inn alt. Joda, fungerer sikkert flott hvis man husker eget brukernavn og passord... Æ kjæm ikke inn igjen! :( Må visst bare avinstallere og installere på nytt. Men hvor var det jeg fant alle disse opplysningene som jeg la inn. Phu, ting tar TID!!! Men alt skyver bort tanken på flyreisa... Enda etpar dager igjen ja! ;)

Ja, vi skal til Kreta igjen. Har vært der to ganger før. Første gang i Agios Nikolaos, på østsia. En by på ca 10-15000 innbyggere. Opprinnelig befolkning. Super plass, vi bodde rett ved stranda, ca 5 min gange fra innsjøen hvor restaurantene og gågata lå. Bare en liten spasertur over bakken!
Sist gang var vi i Almyrida, en bitteliten plass, med ca 200 fastboende på vinteren. Litt mer i turistsesongen, men ikke mange hoteller. Vi leide sykler eller brukte føttene på kronglete veier opp i fjellet eller langs kysten. Små restauranter og kirkegårder og bilvrak nedenfor bratte stup! Flott!!! (ikke bilvrakan altså, men totalopplevelsen!)

Nå skal vi prøve noe større.... Turistområdene vest for Chania tiltaler oss ikke. Kilometer på kilometer med hoteller, turistbutikker og restauranter.. Ble østover fra Chania iallfall. Rethymnon er Kretas tredje største by, vi skal bo 2,5 km fra sentrum. Litt dumt, med mine dårlige føtter (slitasjegikta), men vi skal kun være ei lita uke denne gangen (huff, virker som å reise og snu, men litt er bedre enn intet!), så regner med vi overlever å ta taxi, iallfall heim om kveldene de gangene vi drar inn til sentrum. Er ikke område med bare digre hoteller vi skal bo i heldigvis, er bare litt i utkanten av byen, så finnes restauranter, butikker og vanlig bosetning og (hvis jeg ikke har misforstått helt). I Rethymnon har det bodd folk siden 1500-tallet. Skal traske litt i gamlebyen og se litt annet enn hoteller iallfall. :)

Vi tar det som det kommer, så vet vi til en annen gang. Har iallfall vært kjempeheldig med våre to tidligere bosteder på Kreta. Og jeg elsker Kreterne! De er så avslappet, omgjengelig, imøtekommende. Overhodet ikke pågående. Man får gå i fred og ro, kan slappe helt av. Opplevde å glemme handleveska me nyinnkjøpte kreasjoner ;) i prøverommet i en butikk, kom tilbake senere og spurte etter den (uten mye håp), selvfølgelig hadde de tatt vare på den! :) Ikke alle butikkene i gågata i Agios Nikolaos gidda ta inn stativene med varer utenfor døra når de stengte om kvelden en gang!! :) Betaling for bensinen ble lagt/vekslet oppå bensinpumpene! :)
Kreterne som sitter utenfor husdøra på en stol å ser på livet, "innfødte" som går til midnattsmesse i kirka kl 12 om natta (sei en ikke-religiøs, men som har respekt for andres tro)... Jeg setter mye mer pris på å oppleve sånne ting enn all verdens strikkhopp og vannscooter og div "ferieaktiviteter".

Lurer på hva vi får oppleve denne gangen? Gidder vi yte noe for å få opplevelser? Eller er vi bare så sulten på sol og varme at vi blir liggende på stranda? (solseng og en god roman eller krim er også ferie)? Vi får se. Forhåpentligvis en kombinasjon. Det er jo det ultimate. Men innser at kun ei uke er i minste laget. Ser så masse interessant på Kreta å oppleve.

Turen vi hadde til øya Spinalonga vil jeg aldri glemme. Hadde lest boka Øya av Victoria Hislop før jeg reiste, så å komme dit gjorde eksta inntrykk. Ikke minst fordi det da vi var der også kom en mann som hadde bodd der som leprapasient på 50-tallet.. Han greide ikke gå alene,var ødelagt av sykdommen, ble støttet, oog bare tanken på hva den turen måtte bety for ham, gjorde at tårene rant på meg..

Vel, jeg er åpen for alt jeg måtte få oppleve denne gangen, selv om jeg ikke vil la meg stresse...føles stranda best alle 5-6 dagene, - så blir det stranda... Ferie er å gjøre det en føler for :)
Skal iallfall kose meg med god mat på kveldene, det er noe jeg gleder meg til hver eneste ferie. Prøve ut forskjellige retter på forskjellige restauranter. Skjønn ikke at folk gidd bo på "All Inclusive" (bortsett fra de me små unga, da kan det nok være en fordel). Enhver ny restaurant er jo en ny opplevelse!
Egentlig sku æ visst skriv om pakking nu.... men e ikke kommet mæ i gang... Nu e d natt, mørkt ute, ska bli deilig å sett sæ på verandaen i mørkra me et gl vin... Kan jo gjør d nu å då, men 6 grader... ?;)
To daga, så MÅ æ pakk!!! ;)
Har iallfall fått sjekka at våre pass og EU-helsekort e gyldig ennu. :)
Va nok mye mer forberedt da vi skulle til USA... da var det jo så masse papirer og greier som MÅTTE være i orden på forhånd.. Forhåpentligvis e æ like forberedt t Kinaturen t neste år... hvis den bli noe av..

Ok, NU e det Kreta! :) Gleda mæ kjempemasse!!!! Sist feira æ bursdagen der, da jogga gubben opp i bushen å henta nyutsprungen pasjonsblomst t mæ! Å æ fikk lokalt laga hjertesmykke laga i sølv å lokal stein. Han e nu søt ja! ;) (så da mått æ avgårde dagen etter å kjøp ringen som hørte til;))

PS. kl 0136: Gubben va på verandaen en tur.... flott vær... men han meint at sku man sitt ute nu, så va vinterkjeledressen et "must"! - Ok, minska ikke min glede over kommende tur! :))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar