tirsdag 2. mai 2017

Kina 2017, dag 3

Dag 3
Vake-up-call kl 07. Siste pakking og plassering av kofferter i lobbyen, deretter frokost. Vi skal forlate Xi'an i dag. Men først skal vi å se på selveste Terrakottahæren. Dvs, aller først skal vi til verkstedet/fabrikken hvor de ble/blir laget og brent. Det ligger noen kilometer unna selve terrakottahæren.

Ved inngangen kunne vi more oss med å ikle oss terrakottakriger-kropp! Foto: Mareno


Her er ovnene hvor krigerene ble (blir?) brent.

Obs, obs! :)

Så oppdaget jeg at rett ved inngangen (bak en vegg) var det noen damer som holdt på med morgengymnastikken, de danset linedance. Da musikken spilte Jenka-melodien (engelsk tekst) var det ikke så vankelig å hive seg med. De hoppet riktignok alle hoppene på samme sted, ikke tre fram og ett tilbake, men det forenklet jo dansen og krevde mindre plass. Line kom også til og heiv seg etter hvert også med i dansen. Moro.
Like moro var det absolutt IKKE at Mareno som først tok et par bilder, og så skulle filme, rotet det til, så det endte med kun dette 8-sekunders klippet, som han filmet FØR Line heiv seg med. Men at det ble rot var nok min feil. Jeg oppdaget at han var kommet til og trodde han bare tok bilder, så jeg "befalte" han å filme med mobilen, tenkte at da kunne vi legge ut på Facebook direkte fra Kina. Før han greide få fram og få mobilen i filmmodus, så var dansen over..

Men altså: Da har jeg allerede fått danset! Da er også denne turen berget! Dans hører med på reise skal det bli perfekt! Riktignok ikke fått danset swing/rock ennå, men går også det i boks så blir det jo bare ekstrabonus! :)

Inne på fabrikken fikk vi gå rundt og se på alle de som jobbet med forskjellige ting der. Uff, jeg føler med de som sitter der og jobber, mens alle vi turister myldrer rundt og rundt de, som maur. Og alle bildene folk tar. Blitsregn hele tiden. Kan ikke være enkelt å ikke la seg affisere av slikt. Bli irritert, distrahert.. Jaja, interessant for oss å se hvordan alle disse figurene bli til. Det som produseres her nå, er nok for turistene, souvernirer førstog fremst.
Foto: Mareno
Foto: Mareno
 
Her kan man få laget sitt eget hode. Gjerne plassert på en kriger i full størrelse. Til å vokte hovedinngangen hjemme, kanskje? Vel, blir det i største laget, eller for dyrt, så kan man også nøye seg med bare hodet. Stod ikke opplyst hva de forskjellige alternativer ville koste, så vi stod over begge deler.. ;) :) En del eksempler her...og vi fant kjente personer innimellom..

For de som vil ha, er det bare å la seg ta bilde av og vente i god ro hjemme til kunstneren får den ferdig og shippet til Norge. Vet ikke hvordan det blir med reklamasjonsretten.......

 Etterpå fortsetter vi til "salgsavdelingen.
Her selges alt mulig. Terrakottafigurer i alle størrelser, fantastiske trearbeider, ting i jade fra de bitte små smykkeanheng til store digre ting i øvre prisklasse, flotte keramikkfliser og masse forskjellige smykker av naturperler.

 Vel 10 000 nkr for disse terrakottamkrigerene. Hadde vært noe til å beskytte huset! :)

Hva med litt mer spesielle fliser på kjøkkenveggen, under overskapene? Disse nederste på bildet koster ca 4000 nkr, men vet ikke om det er pr flis, eller for hele bildet. Er det for hele bildet, er det jo ikke så ekstremt dyrt... (men jeg aner ikke hva kjøkkenfliser koster i Norge)

 Her er det mye perlemor og ekte jade. Det runde bordet til venstre, koster ca 100 000 nkr.

 Nærbilde av litt av jadedekorasjon
 Drager og sånt er jo veldig kinesisk :) 

Men her er i grunn absolutt alt! Alle slags dyr, fugler, buddhaer og div..

Denne kunne jeg godt tenkt meg. Prisen på ca 35000 nkr fristet derimot ikke. Så nei.

Det ble det litt shopping for enkelte. Rolf kjøpte seg dette skapet. Ikke alle forunt å ha et slikt møbel til barskap! Laget uten spiker, kun sinket sammen. Dekorert med bla perlemor hvis jeg husker riktig. Fabrikken sender til Oslo, så henter han det der. Frakt og forsikring inkludert i prisen. Da går det jo an. Jeg var veldig avholdende, kjøpte kun tre kjølekapmagneter! :)

Noen fikk (kjøpte) seg også en kopp kaffe. Mareno blant annet. Johan så for seg et bildemotiv med kaffekoppen i dette møbelet, og fikk låne koppen til Sigurd for å få tatt bilde av seg og Mareno slik som dette.

Så til Lunch.
Sjåføren på bussen har teen stående lett tilgjengelig. Mulig den var varm da vi startet turen i morrest, da hadde han lokk på, men den må nå etterhvert bli ganske kald etter som timene går.

Ja, buss med sikkerhetsseler. Og vi bruker de selvsagt. Det gjør vi alltid. Men ikke alle andre gjør. Jeg liker ikke det minste tanken på først bråstopp og så at jeg får et menneske som kommer med enorm kraft og treffer meg bakfra.. Skulle ønske sjåfør/guide eller reiseleder oftere minnet folk om å bruke selene. Det er sikkert ikke påbudt i Kina, men synes man iallfall kan oppfordre som de gjør på fly, -bruk selene når du sitter i setet! Det er nemlig ikke bare for egen sikkerhet, men også for de andres. Jeg vil iallfall ikke risikere å få liv på samvittigheten bare fordi jeg dropper beltet. OK. Det var dagens "moralpreken"! ;) :(

Fremdeles disig i lufta. Blir nevnt igjen at det ikke er forurensning, men noen mener at det uansett er like ille for halsen med sandstøv som med forurensnig. Mareno konkluderer fort at han heller vil puste inn støv fra Gobiørkenen enn støv fra nærmeste kullkraftverk. Kan jo på et vis være enig i det.

Lunch. Og så kjører vi videre til Terrakottahæren. Den virkelige. Ekte. Over 2000 år gammel.

Fremme, vi går av bussen og lokalguiden langer ut i rask gange med oss på slep. Jeg konsentrerer meg om å følge han hakk i hæl, for han går fort og det er mye folk, så lett å miste han av syne.. Denne gangen skal jeg ha kontroll! Plutselig er vi med checkpunkt 1. Der behøves det billett... Jeg snur meg og ser alle de andre komme etter fortløpende. Alle med BILLETT i hånda! Kjenner panikken komme springende... Hvor f... har de fått billett? Hvorfor har ikke JEG fått? Har jeg gått forbi der jeg skulle få den? Er det for seint å få tak i billetten nå? Nesten så ryphuden kommer og at hårene reiser seg i skrekk!
Men SÅ, plutselig, ser jeg Per Arild komme gående mot meg, og rekker fram to billetter til oss! Åhhh, tusen takk! ..hårene la seg i samme farta! :) Fra ene ytterligheten (panikk) til den andre (enorm takknemlighet) på få sekunder! :)


Våre tre "overordnede". Lokalguiden (Rocky) i Xi'an til venstre, så hovedguiden Mi og til høyre selveste høvdingen, Per Arild! :)

Terrakottahæren er på ca 8000 soldater og ca 400 hester i naturlig størrelse. Vel 2000 er gravd ut i dag. Laget for Keiseren Qin Shi Huangdi, som regjerte i en tiårsperiode et par hundre år før Kristus. Han trodde han måtte greie seg i sitt neste liv med det han tok/fikk med seg fra dette livet. Derfor fikk han lagd alt han behøvde i det daglige, (kopier av) dyr, redskaper, mat, sol, måne mm. Og ja, så behøvde han jo en hel armè for å ta vare på alt dette, så det ikke ble røvet, verken før eller etter døden.. Hver soldat er unik både i størrelse og utseende. Det sies at 700 000 arbeidere og håndtverkere brukte 38 år på å få hæren fullført. Hæren ble oppdaget i 1974 av en bonde som skulle grave en brønn.

Wikipedia: Et jordskjelv i 2008 i naboprovinsen, skadet en del av soldatene. Men skadene var små, og har latt seg reparere. Et mer generelt problem har vært en viss oksydering av figurene etter at de ble tatt opp av jorden – dette forsøker man å motvirke med avanserte klimaanlegg.

Av Bairuilong - Eget verk, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34885353
Oversikt over området. Anlegget har i dag 3 "Groper" som er tilgjengelig for publikum.
Grop 1 er den største, og den første som ble funnet. Her ligger ca 6000 soldater.
Grop 2 ble funnet i 1976
Grop 3 er hærens ledelsessentral og vel beskyttet av de øvrige styrkene. I nordre og søndre del av gropen finnes 64 bepansrede soldater som står vendta mot hverandre med ryggene mot ytterveggene og bevæpnet med særskilte våpen, noe som indikerer at de er vakter og ikke stridende soldater.

Mellom grop nr. 2 og grop nr. 3 fant man i 1977 en fjerde grop. Grop nr 4 var tom. Dette er en indikasjon på teorien om at hele gravkomplekset, inklusive selve graven, aldri ble helt ferdigstilt etter den første keiserens død.

Senere ble det funnet et uåpnet gravkammer noen mil utenfor byen Xian, i samme område som den berømte terrakottahæren. Store deler av Qin Shi Huangdis gravkammer er fremdeles ikke åpnet. Ifølge legenden skal gravkammeret romme en modell av verden, komplett med hav av kvikksølv og landskap av gull. Til tross for sin brutalitet, er keiser Qin fortsatt vel anerkjent av mange kinesere for å være den som samlet Kina til ett rike. Derfor benevnt som Kinas første keiser. Og han startet sammenkoblingen av de mange murene til èn mur! Videre innførte han bl.a. standardisering av vekt og mål, Kinas første riksomfattende valuta (banliang) og ikke minst kinesisk skrift.

Beviset: Jeg har vært her (grop 1)! Igjen! :)  Foto: Mareno

Grop 2 (tror jeg). Foto: Mareno


Terrakottahæren virker jo ved første øyekast helt spøtt i våre øyne, som idiotisk stormannsgalskap eller en sprø ide tenkt ut av en gal mann. Men for de som levde i den tiden var det sikkert en veldig god ide. Og keiseren hadde jo midler og myndighet til å få laget alt dette. Fornuftig kar igrunnen, som forberedte seg, hvis man tenker slik på det! ;) :) Det er jo det de fleste troende gjør også i dag. Uansett tro/religion, så prøver de å forberede seg til sitt neste liv.. for at det skal bli best mulig.. også de kristne.. Rart at de forskjellige trosretninger har så lite forståelse for hverandre... (kanskje lett å si for ei som kun lever her og nå, hehe!)

Ikke til å komme utenom at dette er stort! Selv om man har vært her før også (i 2011). Men også her blir det litt mer avslappende denne gangen. Vi fikk jo tatt masse bilder sist. Ikke sånt stress for å få "tapet" alt denne gangen. Men noe bilder ble det jo. Vi ruslet i eget tempo, var innom alle tre gropene.
Foto: Mareno
 Det jobbes fremdeles med å sette sammen figurer. Og vedlikehold.

Foto: Mareno. Dette bildet er nok litt "fake". På den måten at de fremste soldatene er ekte figurer (men antakelig fra nyere tid), soldatene bak er bare et bilde på veggen. Her kunne man ta bilder, og hvis man ikke hadde kamera, kunne man få tatt bilde mot betaling.  Var flere sånne turistopplegg...


Etter hvert oppdager vi et stadig stigende oppbud av politi.. Og ser etterhvert at de sperrer av det første (og største) bygget vi var inne i. Så kommer limoene kjørende inn på plassen.. Og masse mer.. Lurer et øyeblikk på om det er Statsminister Erna som skal ankomme. Hun er jo i Kina nå. Men kan ikke tenke meg at hun skal dukke opp her. Hadde jo på en måte vært veldig moro om så var, men vil helst nå slippe å se henne ;)
Noen i gruppa vår prøvde spørre disse politifolkene som satte opp sperrebånd om hvem det var som kom, men fikk ikke noe svar. Enten kunne de ikke engelsk, eller så ville/hadde de ikke lov til å si noe.. Prominente personer er det iallfall. Ekstra moro ble det da en "deltakerene" som kom ut av bilene, stoppet opp, hevet sitt eget kamera og tok bilde av alle oss tilskuere som stod som sild i tønne bak sperringene og fotograferte dem. Det var jo mange kamerateam, nyhetsreportere med i følget selvfølgelig, men de brydde seg nok mindre om oss tilskuere enn den/de tilsynelatende viktige personer som ankom. Men fikk jeg bilde av han som tok bilde av oss? Nei.

Så kom det ambulanse, antakelig bare for beredskap, tilsist disse bussene.

Oi, må innrømme jeg ble litt engstelig når denne karen som voktet sperrebåndet rett foran meg, så slik på meg da ejg tok bildet... Noe av det første vi fikk beskjed om på reisen var at vi IKKE måtte ta bilde av noen i uniform uten å spørre om det var ok først. Noen ganger ville vi få lov, andre ganger ikke. Her hadde jeg jo IKKE spurt! Men alle andre tok jo bilder.. Ikke enkelt å lese hva de tenker disse steinansiktene, så det føltes litt ubekvemt noen sekunder.

Men i neste øyeblikk var det ok! Han var tydeligvis også mest opptatt av de som ankom, og gav seg døyten i lille meg! :)

Etterpå sa guiden at det var Kambodsjas utenriksminister med følge som var på besøk. Litt morsomt det og, det er jo nesten som vi "kjenner" han også, siden vi var i Kambodsja i november! :)

Etter hjemkomst oppdaget jeg på et bilde at denne bilen (til venstre) hadde et flagg.

Utsnitt, så flagget vises bedre. Litt googling så fant jeg ut at det er flagget til Burma, dvs i dag heter det jo Myanmar. Tro hvem som kom i denne bilen da? Men det var jo masse folk med på det "møtet", så kunne jo være representanter fra flere/mange land.  

Før middag var vi innom Shaanxi Historiske Museum, med landets beste samling av kulturskatter.

Et lite tips til de som har "grønne fingre". Ganske så dekorativt, dette. Stod flere slike ved inngangen.


Foto: Mareno. Sånn kan det se ut når en figur er puslet ihop. Her fra museet. 

Ekte gullpenger. Disse var ganske store. Skulle gjerne hatt noen av disse, ja.

Middag. Det var et par morsomme episoder, men jeg skjønner ikke mine egne notater i ettertid og husker ikke, så de må bare utebli. Hjernen har vært på høygir alt for lenge nå, lite som fester seg. Men kan røpe at Johan var involvert... ;) (iallfall står navnet hans i de uforståelige notatene mine!)

Foto: Mareno. Ja, det hadde noe med jakken til Johan å gjøre... Og Mareno fanget meg da jeg skulle ta bilde for å ha til bloggen... Johan hadde først glemt jakken et sted.. (husker ikke omstendighetene) og hengte den utenpå Sigurd sin her, for å være sikker på at han ikke glemte den igjen.. Men Sigurd var gått på do da Johan skulle gå...  Så vet jeg ikke mer før Johan skulle ta på jakken utenfor bussen og det ble utenpå kameraet. Fulgte ikke med på det heller, vet bare at Mareno kommenterte etterpå at han trodde Johan skulle få skuldra ut av ledd..  Men det gikk visst bra..

Deretter til flyplassen for å fly videre til byen Zhangjiajie. Vi kjører uten koffertene, uten passene og uten flybilletter. Her er det andre som holder styr på ting for oss. Koffertene kommer, forhåpentligvis, i en annen buss, og i tide... Guiden har alle passene og flybilletter aner vi ingenting om!

På flyplassen får vi en liten munnfull Underberger av Severin som hadde ei sånn miniflaske i håndbagasjen. Den måtte jo enten drikkes opp eller hives før sikkerhetskontrollen. Og ja, vi FÅR billetter! Guiden fikser alt! Boarding 2105.

Etter landing er det med buss til hotellet. Nytt sted, ny lokalguide. Oscar. Navnet fikk han av engelsklæreren hans da han var 7 år. Greit nok for meg, men han har vel et kinesisk navn? Jeg ville vel følt at mitt egentlige navn ikke var godt nok, hvis andre ikke ville bruke det og isteden gav meg nytt navn.. Ville vel iallfall foretrukket at de brukte en "tilrettelagt" versjon av navnet mitt som var lettere å huske/uttale for utlendingene. Men mulig det er kult i Kina og ha et "engelsk" navn...

Bussturen tar en time mer enn beregnet, siden det blir omkjøring fordi den "strake" veien er stengt nå.. (husker ikke hvorfor). Framme på hotellet ca 01, har igjen vært en lang dag..

Og enda lengre ble den. Kom oss ikke i seng før kl 04. Hardere seng enn i Xi'an, og den var på grensen. Denne var IKKE god! :(   Vakeup-call kl 07 imorra. Jaja. Nye opplevelser venter, så det går nok bra :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar