onsdag 10. mai 2017

Kina 2017, dag 7 og 8

Dag 7
Vekking 0630. Frokost før vi forlater. Loff, pølse, egg og syltetøy. Banan og appelsin. Da ble det ristet loff med syltetøy på meg. Det er jo faktisk godt! :) Men noe jeg sjelden spiser.

I går var første dagen på denne reisen at jeg merket vondt i foten. Det var nok dansinga i går kveld som gjorde det. Spent på om det vedvarer i dag eller ei. Nokså uforutsigbart sånn.. Håpe det beste. Kjennes ok ut foreløpig.

Litt synd å reise herfra, her fikk vi føle på det gamle Kina. Satt pris på ble vi også, sjefen for hotellet fulgte oss til bussen da vi dro. Gamlebyen satte oss virkelig tilbake i tid. Fantstisk å se bebyggelsen langs elva.

Men nye eventyr venter, vi skal opp i fjellene, til Drageryggens fjell og de berømte risterrassene i Longjishan. Bussturen er på 35 mil, beregnet 7 timer før vi er framme.

Ny buss i dag. Ny for oss altså. Denne har plass til koffertene også. Og med belter. Som langtfra alle brukte.. (sier ikke mer). Og med skitne vinduer. Lite fotovennlig.

Mye man ser og opplever på bussturer også. Gammel bebyggelse, nyere bebyggelse, motorveier, smale veier, rismarker, broer, natur, kjøretøy av forskjellig slag, ja, listen blir lang. Et lite (?) utvalg bilder følger: 
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Morsom måte de frakter nye lastebiler på her:

En lastebil med fronten høyt hevet fremst på denne røde trekkvogna. Foto: Mareno.
Så følger resten på "løpende bånd", litt usikker på hvor mange det var totalt, 7-10?? Verken gubben eller jeg fikk bilde av hele transporten. Kult var det nu :) Foto: Mareno.

Oppdatering: Foto: Margit Måsø. Tusen takk til Margit for dette bildet! Her sees hele transporten! Sju nye lastebiler plassert tripp-trapp-tresko!

Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Tissepauser må til. Gjerne med innlagt kioskbesøk. Eller bare å få trekke litt frisk luft. Nå er vi litt "ut på landet". Her kom kineserene løpende for å ta bilder av oss. Er vel mest i byene de er vant til å se "hvite" og kanskje ikke så mye der heller.
Johan stiller gjerne opp! Hanne også! :)

Foto: Mareno
Lunch må til...
Mye mat er alt kommet på bordet før vi setter oss. Mer følger.. Mye godt.

 Videre....


Når vi plutselig må ta en ikke planlagt tissepausestopp og bruke "vei-do", er det ikke sikkert do-fasilitetene er av de beste. Nå måtte Iselin på do, og måtte pent ta til takke med det sjåføren fant å kunne stoppe ved. Dette var vel et do etter standaren vi så mye av på første Kinaturen vår.
 
Her stod døra parkert ved siden av, da er det greit å ha ei storesøster som kan stille seg opp og fungere som dør :) Hull i golvet og åpent bak. Kan jo på et vis minne om utedoene vi hadde hjemme før i tiden (ikke lenger tilbake enn at vi hadde det hjemme da jeg vokste opp), selv om vi var vant med hull i benken istedenfor i golvet.



Litt arbeid ser vi også langs vår ferd. Noen eksempler følger:
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Foto: Mareno
Ja, noen har jo pause også. Som vi ofte ser, så sitter de på huk og slapper av. Og mobiltelefonen (og ofte røyken) er aldri langt unna! :)

Bussen er framme ca 16, her skal vi "gi fra oss" koffertene. Litt ompakking i siste liten, herfra har vi kun med oss det vi får plass til i ryggsekkene. Det må vi greie oss med i et døgns tid..

 Her får de forhåpentligvis stå i fred til vi er tilbake i morgen..

Det er noen boder utenfor der koffertene blir oppbevart og Line kjøper seg nydampet mais. Oi, det hadde smakt, rekker jeg det før vi kjører videre? Det gjør det for Line kjøper en til meg også! Kjempegod!!! Mener å huske at jeg betalte henne tilbake...?

 Shuttlebuss siste halvtimen..

Nokså smal, svingete vei oppover...

Her er det steindunger pga arbeid med veien, andre steder så vi stein som var falt ned på veien...

Så skal vi gå resten av veien opp til hotellet. 
 Det er jo ganske bratt til tider, vi skal virkelig opp i høyden ja!
  På vår spasertur oppover bakkene var det også forskjellig å se..

Foto: Mareno
Ja, ble man lei av å bære sin egen bagasje, så var det nok av tilbud oppover bakkene, om bærehjelp. Koster noen Juan da, husker ikke hvor mye, men sikkert ikke så mange.

Og ja, hvis man også blir lei av å gå, selv uten bagasje, eller det blir for tungt å gå opp bakkene/trappene, så kan man også leie stol med to bærere og få sitte hele veien opp! Tror alle "våre" gikk selv! :)

 Masse forskjellige boder oppover langs veien. Vi ruslet sakte, men ble ikke noe kjøp.

 Her må bambusen tas i nærmere øyesyn..


Dette her er altså IKKE bacon og griseføtter! Litt usikker på hva det egentlig er laget av, ett eller annet stoff/stein som er slipt til alt dette. Veldig naturtro!

En skikkelig liten sjarmør han her karen da! :)

Ikke noen av "våre" sin koffert dette. Men noen har nok betalt for å få den båret opp!

Vi er framme på hotellet der vi skal bo ca kl 18. Ca 800 meter over havet. Noe tåke, men ser sola! Og får nett! Jippi!

Må ut en liten tur å kikke litt...

Et lite glimt av terrassene ser vi jo her. Må være fantastisk når alle terrassene er fylt med vann som speiler himmelen. Her har jeg zoomet inn litt for å se. Men de fleste terrassene er nok tomme nå, det blir ikke plantet før uti juni. Litt spesiellt det taket til venstre der....

Klesvasken henger til tørk. Antakelig ikke slik det foregår på hotell i Norge, men både sengetøyet og hånddukene vi fikk virket både rent og pent!

Helt ok hotellrom! :) Veranda også! Og vannkoker til vår medbrakte pulverkaffe! :)

Middag, beste maten til nå mener mange. Etterpå stikker vi en tur i kafèen rett bortenfor.

Carina er lykkelig, -hun fikk tak i Popcorn! :)

Fikk opplyst at det er soloppgang i svinotta i  morgen, må opp i 5-tida da... Det skal være et fantastisk flott syn. Soloppgangen er nå finest når det er sol da, mener Line. Skriver under på den, og tror vi dropper å stå så tidlig opp! Mest sannsynlig blir det vel skyer eller tåke.. Sola greier nok å stå opp uten oss uansett! :)

Vi fikk jo med oss fullmånen i kveld i stedet, ikke verst det da! Det er vel minst like romantisk som soloppgangen, eller?
Foto: Mareno

Ja, må vel bare innrømme at gubbens bilde ble bedre enn mitt, selv om jeg i øyeblikket var nokså stolt av dette. Litt mer detaljer på hans, ja. Riktignok har han bedre kamera, men mitt pocketkamera har jo tross alt også manuelle innstillinger, som KAN brukes... det kunne sikkert gitt bedre resultat. Tenker jeg MÅ lære meg litt manuelle innstillinger... Har jo prøvd, men det vil liksom ikke sitte....

Prøver ta kveld, men kl 0030 er jeg fremdeles lys våken. Kjenner at jeg er psykisk sliten, det er nok medvirkende. Angrer sterkt at jeg lot boka mi ligge igjen i kofferten. Hadde vært god å ha nå til å stresse ned.

Men foten har taklet dagen godt. Sikkert bra at den fikk hvile seg i bussen det meste av dagen. Bakkene opp hit gikk helt greit! :)

Dag 8
Etter frokost er det ut å gå på tilrettelagte stier for å ta risterrassne skikkelig i øyesyn. Noen har allerede vært oppe lenge, for å få med seg soloppgangen. Den kom jo selvfølgelig ikke kl 05, for det er vel tidspunktet sola kommer over horisonten ved havet, og vi er ganske langt opp i fjellene her.. Kom visst ikke før i halv sjutida eller hva det var..

Andre har vært ute og jogget. Snakk om spreke folk!

Og når vi er på tur ut etter frokost, er vasken kommet inn! Pent sammenbrettet! :)

Været er fint, selv om det ikke er veldig varme så tidlig på morgenen. Det blir nok bedre utover formiddagen. Men slettes ikke ille altså, flere i kortermet allerede, og det går helt fint! Kan bli en veldig bra dag!

Vi starter ganske så samlet, men det blir nå til at vi alle lusker i hver vårt tempo, stopper når vi ser noe vi vil se nærmere på, nyte utsikten, ta bilder, så vi blir ganske så spredt etterhvert. Tar noen igjen, blir forbigått av andre. Avslappende å gå sånn. Og så mye å se på.



Her er noen terresser med vann i. Ikke fordi det behøves her og nå, men noen steder skal jo vannet gjøre av seg...
 Hvordan vannet ledes er et nokså sinnsrikt system. Her deles vannet fra ei rismark i to..

De fleste terassene er faktisk UTEN vann nå. Det ligger dødt etter forrige sesong. Våronna er ikke startet ennå. Når det blir tid for planting ledes vannet der det behøves.. og det vil antakelig si på alle terrassene!


Dette er en gravplass. I kina (på landsbygda, ikke i Beijing! f.eks) har de familiegraver. De rikeste, fineste familiene har de best beliggende gravplassene. Ei solrik skråning med flott utsikt. De mindre heldige må ligge nordvendt.. Her ligger tydeligvis mange slektninger. Flere generasjoner. Siden vi har 12. april i dag, så henger fremdeles pynten på gravene etter 5. april som er De dødes dag i Kina. De har pyntet med røde bånd og masse "glitter".



Nærblilde av ei gravstøtte. Her ser vi både blanke girlandere og papirpenger som er limt/hengt på støttene. Vi opplevde for to år siden, da vi var i Kina sist, at de solgte falske penger i bodene vi gikk langs, og fikk forklart at det var penger man kunne kjøpe til de døde. Her er altså hvordan de blir brukt! Tanken er god! :)

Man treffer på så mangt på sin vei.. :) Føler bittelitt at man er i en "turistmaskin", men samtidig er man så VELDIG utenfor akkurat det... Det meste av turister her er iallfall ikke hvite! Og de lokale er så absolutt og VELDIG tilstede! :)

Her settes jeg litt tilbake til levadaene på Madeira, der ble vannet ofte ledet i sånne her smale vannveier...
Fantastisk menneskeskapt landskap! Ikke alltid stygt når mennesket gjør endringer i naturen. Iallefall er dette veldig fasinerende! Synes jeg da.. 
Terrassene vises ikke så godt her, men tenk på når himmelen speiler seg i vannet (som ikke er der nå) uansett hvor du ser... Må være et fantastisk skue.

Et "Fotopunkt"! Her stod man litt i "kø" for å slippe til å bli tatt bilde av. Foto: Mareno

Flott vei/sti å gå på. Passer meg ypperlig! :) Bare slentre avgårde, det er sånn det skal være å være på ferie! :)
Flott med skilt for sånne som meg som er totalt uten orienteringssans, men her følger jeg bare "strømmen", enkelt og greit :)
Noen som nyter utsikten, er det Catherine, mon tro?

 
 En brønn under taket her? Eller et reservoar?




Fint vær i dag ja. På vinteren kan her være 2-3 grader... Fra gammelt av er det tre generasjoner i husene.
Tron, tror jeg..

Her og...

Utrolig hvor mange trapper man går på sånne turer...

Så enkelt... egentlig... 

Nede i den husklynga der nede et sted er visst hotellet vårt... Her var vi ved utsiktspunkt to, denne veien.. Dvs, det gikk an å gå noen trapper videre opp, men de fleste var fornøyd med utsikten herfra. Jeg ville vite hva som var på toppen (bortsett fra flagget vi så på avstand), så "presset" gubben med et par "etasjer" til.
Tror muligens vi var de eneste som gikk helt opp. Jeg tenkte at det kanskje var en gravplass der oppe, eller noe slags "arena" for arrangementer. Men ikke så mye å se der oppe egentlig.. (utsikten var omtrent den samme som rett nedenfor, der alle stod og tok bilder). Flaggstangen og dette overbygget. No more. Vi ble snar. Også fordi vi (jeg) trodde vi kanskje var de siste som ikke alt var tatt på nedtur igjen. Jeg har litt panikk for å bli sist... samtidig som jeg ofte blir det, da jeg så ofte vil ta bilder og glemmer meg bort.. Hvis jeg vet at Per Arild er BAK meg er alt ok, da har jeg litt å gå på, han tar om mulig enda mer bilder enn meg! :) (og guiden venter alltid på Per Arild før han drar videre).

Ja, det gikk nedover herfra. Veldig greit å slippe gå tilbake hele den veien vi kom.
Foto: Mareno
Forskjellig som møter oss når vi kommer ned til bebyggelsen igjen. Nå kommer vi ovenfra, men likevel nesten fra nedkanten igjen, og må litt opp og gjennom bebyggelsen og enda litt mer opp før vi er ved hotellet vårt.
Morsomt med litt forseggjort mønster under taket på verandaene.

 Her jobbes det! Foto: Mareno

Joda, Per Arild VAR bak meg, men nå må jeg passe på! Foto: Mareno

Spiser lunch her oppe. Ikke så langt unna hotellet vi overnatta på. Sitter ute (under tak) og spiser og tenker at det er godt at været bedret seg. Det er en liten sniktrekk.. Kunne fort ha blitt en kald fornøyelse.

"Lokalbefolkninga" bivåner lunchen vår..  :)

Så skal vi forlate dette. Reisen går videre. Vi tar sekkene på ryggen og går bakkene ned igjen. Fremdeles mye å se på langs ruta. Boder og div.

Vi kjøper chilisaus. Kjempegod. Kjempesterk. Med frø selvfølgelig. Det ble bare ett glass, skulle sikkert kjøpt mer, men man skal jo tenke vekt og plass... Her gis og tas i mot med begge hender! :) - Selvfølgelig! :)

Trodde først at hun her satt og heklet, men det gjør hun visst ikke. Litt usikker på hva hun driver med...

Vi er kommet ned, skal ut av området...

Kineserene er ikke alltid like stødig i engelsk.. Ser flere eksempler på det.. Noen ganger ville det antakelig blitt bedre med Google Translate :)

Så er det shuttlebussen i en halv time og vi er tilbake i bussen vår igjen, for å reise videre til neste hotell i Yangshuo.

 På tur til Yangshuo.

Ser ut som vi nærmer oss.. Kjenner igjen de karakteristiske toppene vi har sett bilder av, som preger dette området. Gleder oss til å få oppleve et helt annet landskap igjen.

Mareno hadde sansen for ho her dama som kom på trøsykkel med gubben sittende bakpå. Ja,mer spesiellt enn om det var på en moped. I Kina ser man rett og slett all salgs kjøretøyer og befraktninger. Foto: Mareno

Så er vi fremme på hotellet. Bilde fra lobbyen.

Vi får rom i 1. etg. Perfekt. tenkte vi. Men nei. Mareno åpner døra og går inn. En meter eller kanskje to. Stopper. Jeg følger bak og stopper samtidig. Her slår røyklukta mot oss! Og jeg er iallfall ikke spesiellt nøye på røyklukt. Har røykt min del. Sigaretter. Men her slo det en VEGG mot oss! Har aldri opplevd det verre.

Mareno til resepsjonene for å klage. Noe han ytterst sjeldent gjør. Mens han er borte, kikker jeg inn på rommet til Line som har fått rom vegg-i-vegg. Flott rom, og totalt uten lukt! .

Vel, Mareno komme tilbake, har fått nytt rom, i tredje etg. Greit nok, ikke røyklukt iallfall, men gulvet ser ikke særlig innbydende ut.

Ville vel antakelig brukt ordet "heslig" hvis det ikke var for at det var så mye bedre enn det forrige rommet, og jeg/vi ikke orket å være misfornøyd mer...(ser adskillig bedre ut på bildet enn hva det var..)

Etter å ha installert oss på hotellet og spist middag blir det en liten tur "på byen.. Gågata. Vi går sammen med Anne Grethe og Roger.

Foto: Mareno. Det blir en liten Irish Coffee på fortauskafè. Uklart bilde, ute av fokus, men det måtte med, bare for å vise hva som var i glasset mitt sekunder før...           
...dette bildet...  Skulle reise meg for å slippe forbi gubben som skulle sette seg etter å ha tatt forrige bildet. Da greide jeg velte glasset som stod på et tefat av glass, og innholdet ble spredt utover og glasset knuste. "Lisbeth på tur", - definitivt! (eggene i den rosa kurven var vel forøvrig det eneste vi så som minte om påskepynt i Kina.      Foto: Mareno
Selv tok jeg dette bildet før jeg sprang på do for å prøve og få tørket av meg mest mulig av all Irishen og kremen jeg hadde fått på jakken, buksa, sokken, skoene.. Overlot glass, duk og sitteputen der jeg satt til de andre å rydde opp i.. Doen, som lå rundt hjørnet, (kun ett selvfølgelig) var selvfølgelig opptatt. Måtte vente, men dama ble ferdig etter ei tid og jeg kom inn.. Prøvde få av meg det verste, men den kinesiske kremen der var ikke som vår norske krem. At smaken ikke var spesiellt god var en sak (fikk så vidt smakt før katastrofen inntraff), men den var jo tykk som fy! Smeltet ikke av varmen, og var rett og slett merkelig. Som en slags paste. Neppe laget av fløte! I tillegg nokså umulig å få av både klær og sko. Jaja, det var jo kveld og nokså mørkt etter hvert, så who cares? Vi er på ferie, ikke så nøye, lar iallfall ikke dette legge noen demper på den gode feriefølelsen! :) Gjorde så godt jeg kunne, brukte det meste av toalettpapiret, og besluttet at dette holder!

Kom tilbake til de andre, som hadde "ryddet" sånn høvelig opp ved bordet.. Det gikk noen øyeblikk, så kom jeg på fotoapparatet! Hvor var det? Gjett to ganger! Hadde selvfølgelig gått fra det på do! Jeg tilbake i ei hels...s fart! Og der var det OPPTATT igjen! Ok, bare å vente. Spent.

Etter ei god tid kom det ut en høvelig gammel (kinesisk) gubbe (det betyr eldre enn meg) med sigaren i kjeften. Jeg gjorde gode miner til slett spill, og gikk inn på doet med hjertet i halsen. Hadde registert at han ikke hadde noe kamera i hendene iallfall, da han kom ut. Og hell i uhell (eller i ubetenksomhet), så stod kamerat der jeg hadde satt det; oppå dorullholderen! Åhhh, at det går an å ha sånn flaks! SÅ flott når en sånn nedtur som å knuse glasset (og miste alt innholdet) på et lite øyeblikk blir snudd til DEN store oppturen!!!!! Lisbeth på tur! :)

Da ble det litt klesvask igjen. Ikke akkurat planlagt i dag da, men må man så må man! :) Jada, hipsteren min også! Det var noen som kommenterte noen truser som hang til tørk, til "spott og spe" for almennheten, her er altså min variant. Før i tiden hang det vel truser (og BH-er og mamelukker) på alle klessnorer ute (iallfall på landet) hos oss nordmenn også, det som da var viktig var hvordan klærne var hengt opp, ikke om der var truser eller ikke!

Ble litt kortskriving før sengetid. Og tross tidligere ting å utsette på rommene vi fikk, så er iallfall sengene her ok. Overmadrass! Pluss for det!

Likevel får jeg ikke sove, hjerne på høygir fremdeles. Tilbake til tretimersnatta igjen.. men det går greit! :)

I morgen melder det 24 grader, så da blir det isåfall den første virkelige sommerdagen siden vi ankom Kina. Men det har vært fint i  dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar