mandag 6. august 2012

MANDAG 30. Juli

MANDAG 30. Juli
Fikk mld tidlig på "morran" at pakken min kunne hentes på Mixkiosken. 2 mil i bil for å få hentet den. Jippi! Den ene buksa passa og var akkurat som ønsket. Svart G-Star, det har jeg ikke fra før. Passet perfekt (i mine øyne). Bedre i virkeligheten enn på nettsiden! Den andre ( i samme str) var mørkeblå (ønsket egentlig lysere blå, det har jeg ikke), men den var i trangeste laget, og for lang. Et nr større har de i kortere lengde, så siden jeg likte buksa, fasong og detaljer så tror jeg at jeg bytter den. Toppene var ok. Det som ikke var helt perfekt er det kroppen min som er årsak til, ikke klærne ;) Godt fornøyd med klærne!

Så var det avgårde til Sortland. Kjøpte to nye sommerdekk som vi fikk satt på på to av "vinter-felgene". Piggene hadde gubben trukket ut av de to andre vinterdekka, så da kjører vi på de ut sommeren. Ikke helt som ønskelig, men var for ille å hive to gode vinterdekk! Så blir det 4 nye felger og 4 nye vinterdekk til høsten.....  Og to nye sommerdekk til våren. Huff! Hater utgifter som står på vent.. ;(
Så ettersom G-star-pakken innfridde forventningene, gav jeg f... i shopping på Sortland i dag! ;) :)

Men var innom Sortland Senter, og jammen greide vi ikke treffe på Sølvi der (og Lise). - Sølvi er overalt!!!! :) De skulle på Steirotoppen kafè etterpå, så etter at vi hadde vært og henta dekkene, dro vi òg dit. Spiste middag der og skravlet med de. Ok norsk middag (hhv elggryte og oksestek, kjøttkaker som 3. alternativ) til veldig OK pris.

Stakk oppom Marian på hjemturen. Hun spekulerer på litt vedlikehold av naustet, ville ha faren til å se på det... Joda ved nærmere syn (dèt tok jeg ikke bilde av!), så trengs det absolutt vedlikehold! :)

Og Marian skrev etterpå på Facebook at ho har spist jordbær med fløte på, TO ganger i dag! Hmmm.. glupsk den dama, beholdt alt for seg selv, ikke no til foreldre på besøk, nei! ;(

Vel hjemme venta havet på Mareno. Han hadde jo planer om å skaffe FESK til disse feriefolkan i nabohuset! Han dro på sjøen, jeg gikk i badekaret med en sørstatsroman  og ei pils! :)

Jeg var nok litt snar i oppdateringa der.... - han kom heim igjen, batteriet va dødt, han fikk ikke start. Og hadde vært oppom Krokåsen (barndomshjemmet mitt) på heimturen, bilvask etter hjemkomst......
Hmmm da blir det kanskje Boknafesk til middag på oss i morra... inga dårlig erstatning isåfall! :)

Håndball Norge-Sverige. Hadde sikkert gått glipp av den kampen om ikke naboan i går fortalte at den skulle være, og at Norge iallfall MÅTTE greie slå SVERIGE!!!! Særlig etter tapet sist! - Ok, Tv'n står på.... Ser ut som d går vår vei.... :)

Gubben fer i båten igjen... sku muligens prøv traktorbatteriet...?!?!?!? ....

- Mens jeg kokte mer rabarbragrøt av noe av rabarbraen jeg hentet inn tidligere i kveld... (resten kuttet i biter og hatt i frysereren!) :) Skjønner ikke at ikke de lokale restaurantene/spisestedene bruker rabarbraen mye mer. Er jo et tradisjonellt, kjempegodt, kortreist, norskt (selv om jeg har hørt at de også har servert rabarbragrøt på Island!), lettvint og ikke minst billig (gratis) råstoff! Burde vært utnyttet mye mer i det lokale kjøkkenet! Iallfall her nord! :) Kan jo lage både grøt, suppe, saft, kake og pai! Mulighetene er mange. Og GODE! Bare å google! :)

Rabarbragrøt-oppskrift? Ca 750 gr rabarbra skåret i ca halvanna cm biter... ca 4 dl vann (dekker nesten rabarbraen) og ca 1 dl sukker (etter smak)... kokes til rabarbraen er mør (går i stykker, jeg foretrekker at det er litt nesten hele biter)... Da står man klar med ei blanding av vann og potetmel (ha i et glass med skrulokk, rist godt), ta kasserollen av plata, hell så i blandingen, til det tykner til passe.. Skal ikke koke mer.. Husk at det muligens blir liiiiit tykkere når det blir kaldt.. Rød-rabarbra er nok best (gir iallfall finest farge, og er muligens søtere i utgangspunktet), men det går helt greitt med vanlig rabarbra). Er raskt å lage, kan også spises lunkent, men jeg bruker vanligvis avkjøle det først. Super dessert! :) Serveres med sukker og fløte (før i tiden med melk), eller som jeg etterhvert har prøvd ut, med vaniljesaus. Supert! Frisk og søtt og godt! :) Kanskje med is?

Potetmelblandinga? Jeg har inga mål, men kanskje 1 dl vann, to-tre toppete ss potetmel, må ikke bli for tykt, og man må riste/røre, holde det i bevegelse til det skal brukes, ellers legger potetmelet seg i bunnen..

Gubben kom ikke igjen... enten plages han fremdeles, eller så har han fått start og er gått på havet.. Jeg går i seng.. Nå er det natt..... ZZZzzzzz... Håper han ligger i senga når jeg våkner i morgen... ZZZzzzzz..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar