mandag 6. august 2012

TIRSDAG 31. Juli

TIRSDAG 31. Juli
Nei, ingen gubbe i senga da jeg våkna i halvåttetida. Men fant mld på tlf fra i totida i natt, at han hadde vært ute en tur, i land nå, skulle ta en lur i båten, og så en tur ut igjen. Litt før ni i morrest kom det mld om fangst. Både sei, hyse og torsk!  Da blir det både ferskfesk å fesk-kaker! :)


Var ute en tur og sjekka Skogsjeggen. Hvert eneste år i årevis har det kommet ei stor bille og satt seg på den, akkurat når den er kommet i blomstringa. Den oppholder seg der i etpar-tre dager maks, så blir den borte. Gjentar seg hvert eneste år. Siden det var Marian som oppdaget den første gangen, har vi siden omtalt den som "Billa hennes Marian", og jeg sender mobilbilde hvert år når dne dukker opp. I dag var den på plass igjen. Og denne gang var de to! En litt mindre ilage. Tenker den har fått seg kjæreste! :)


Han kom hjem i halvtolvtida, da hadde han bedt tante Tulla, onkel Ragnar og Sylvi (feriegjestan i nabohuset), og nabo'n Astrid på middag til kl 14! Bare for meg å hive meg i bilen, måtte innom både jobb, posthus og butikk (måtte bla ha potet!)

Ble nok litt stressa, hadde plutselig dårlig tid, ting måtte skje fort! På butikken traff jeg min egen tante og onkel (på ferie fra Kolbotn) de slapp meg foran i kassakøen, siden jeg hadde det travelt! SÅ OPPDAGET JEG AT PENGEBOKA JEG TRODDE JEG HADDE I HÅNDA, IKKE VAR DER! Så typisk meg (kan sikkert mange skrive under på!)!! Hadde selvsagt lagt den fra meg, - men hvor? Tok runden i butikken (etter først å ha sjekk at den ikke lå igjen i bilen), men fant den ikke. Imens la tante varene mine i kassa... Ny runde i butikken... mens tante betalte og la varene mine i bæreposer.. Tilbake til kassa, da kom Lena, ei av de butikkansatte, mot meg med pengeboka!!! Gjett hvor hun fant den? Jo, der er to rekker med handlevogner, jeg hadde antakelig lagt den fra meg oppå den borterste vognrekka, mens jeg trakk ut ei vogn av nærmeste rekka. Godt vi bor på landet!!! Selv om jeg også har prestert å legge fra meg pengeboka i ei butikkhylle på Oslo City også, og fikk den igjen (årvåken å ærlig ekspeditrise der ja!). Nå fikk jeg plastveskene med varerne rett i handa, ferdig pakket og betalt! Bare å stresse videre hjem igjen! :) (skal nevnes at jeg ikke hadde kontanter å betale tilbake med, så det får vente... ;)

Lettsalta uer etterhvert?
Fiskekaker etterhvert?


















Men fikk alt i orden til kl 14 (sånn høvelig da). Hadde merkelig nok husket å kjøpe potet! Feriefolkan fra MO i Rana var over seg over ferskfeskmiddagen (ja, nabo'n og!), og det var moro å se hvor de langet inn! Mens vi ennå satt med middagne kom mer besøk. Marenos søskenbarn Eirin, som er hjemme i Bø på ferie, hun bor på Møre til vanlig. Fikk plassert henne ved bordet, og det var visst ikke mindre vellykket! Er jo kjempemoro når folk blir så fornøyde!! :) Og det ble kjempetrivelig med mye mimring og også mer alvorlig prat. Virkelig ei GOD stund. Et måltid å huske! :)

Da de var dratt, ble det en liten cowboystrekk på både meg og gubben. Men har jo hatt liggende ei lita oppskrift på noe Thai-fiskekaker, og salat...Hadde lyst å prøve ut.. Etter "oppvåkning" gikk jeg i gang. Lagde salaten først. Så kakene. Ble hot og godt! Jeg sparte ikke akkurat på smakene! :) Blir kanskje å lage en egen (å enklere) variant av disse senere, det var mye jobb å kutte sukkererter, agurk mm, men artig å prøve noe nytt!














Gubben snakket om å dra ut på havet igjen, jeg vil jo ha mer både sei, hyse og uer. Skulle gjerne hatt uerfilèt til steking f.eks. Men plutselig hadde han tatt seg ei pils! ;( Da ble det slapp-av hjemme-kveld i kveld. Jeg så Brothers and Sisters i halvtolvtida, men ble avbrutt av DEN fine månen! Fullmåne. Så stor og flott! Jeg har jo verken kamera eller kunnskap til å ta gode bilder av sånt, men gjorde nå et forsøk. Med blitsen på vistes litt av landskapet på "Månefar" (bildet kan klikkes større)! Hadselfjella til venstre i bildet, Lofotfjella i det fjerne til høyre i bildet.
Dette var ca ti på tolv om natta. En time senere (altså rundt midnatt), var det betydelig mørkere. Fikk skikkelig høstfølelse. Men blikk stille. Stille. Helt nydelig. Men tydelig at det mørkner midt på natta nå. Selv om det merkes bedre når det er overskyet. Har tent stearinlys et par kvelder i uka som gikk. Midnattsola ble borte for ei ukes tid siden. Etter dèt går det fort! Er SÅ glad jeg skal ha to uker ferie i november! MÅ ha noe å se fram til når vinteren står for døra! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar