tirsdag 20. september 2011

Dag 3, Torsdag 25. August. Katamarantur

Blei katamarantur i dag. Og fikk se både kval og delfiner! Nice. Flott tur, akkurat passe varmt ombord på båten. Kom skyer da vi la oss til i ro, sånn at det ikke ble FOR varmt. Så ble det skalldyrsuppe til lunch i havna da vi kom tilbake.

Opp på hotellet igjen. Fremdeles overskyet, men super temperatur! En time halvanna på taket ved bassenget og en liten dukkert. Var visst borte ei lita stund :)  Gubben tok en lang strekk. Så ut å finne en av de to restaurantene Marian har anbefalt. O Jango. Fant den og spiste der. Strømmen (sikringa?) gikk to ganger mens vi satt der, kom tilbaken innen ett minutt begge gangene, men jeg ble jo skeptisk til om vi ville få mat.. Joda, gikk greit. God mat, faktisk beste Pommes Frites jeg har smakt! Perfekt stekt og salt (tror saltet må ha vært i olja, ikke strødd over etterpå) og krydret med et deilig urtekrydder! Men jeg hadde ikke plass til dessert! Avskjedskommentaren da vi gikk, var ikke Welcome back, eller Thank You, men “See you again”!   -Tror de får rett i det! ;) Så tuslet vi hjem igjen, innom baren i kjelleren til en Gin/tonic, det hører jo ferien til. Så utrolig deilig å gå ute på sene kvelden, uten å behøve noe over skuldrene en gang.

Vet ikke hva, men fikk noe stikk eller lignende på turen hit… Kjente det klødde på høyre ankel før vi var fremme på Madeira. Og det fortsatte å klø. Og KLØ. Aner ikke om det er ett stort stikk, eller en hel masse små.. Heller til siste alternativ, da det ser sånn ut… Klør rundt hele foten ved ankelen, og etter hvert har jeg hovnet opp. Helt fram til tærne. Og har fått masse “sår/blemmer” rundt foten som væsker gul væske. Føler meg som en spedalsk!”!! Mareno sprayer på “snorkespray”, den inneholder kortison, og han tror det virker kløelindrende. Jaja. Kjennes stivt og rart når jeg bøyer ankelen! Men ellers går det greit med føttene så langt.

Leser paperback i feriene. Saras Nøkkel i ledige øyeblikk, straks ferdig med den. Har to bøker til. Krim. Så at det stod ei norsk bok nede i lobbyen, husker ikke hva, men blir det krise tar jeg den og. Og mine bøker blir plassert der når de er ferdigleste, her skal etterlates alt som kan spare plass og vekt på hjemturen.

Hotellet har perfekt beliggenhet. Rett over havna, på hjørnet av en liten park. Jardim Municipal, også kjent som Donna Amélia Garden. Det er en nydelig hage med mange forskjellige vakre blomster og eldgamle trær fra Madeira men også mange fra andre steder omkring i verden, (mange er merket med navn og opphav).

Ikke no problem for meg å finne fram til hotellet her (det sier ikke så lite). Og med shoppingsenteret rett bak… (har ikke vært der enda, - FAKTISK!!!!) Gåavstand til det meste. Busstopp rett nedenfor, taxi likeså. Og postkasser. Ei øl (33cl), Carlsberg, i baren på hotellet koster EN EURO! Leste før vi dro en som beskrev hotellet på TripAdviser som det som måtte ha byens billigste øl, men faktisk var alt billig i baren her. Har betalt fra 2-4 euro for ølet i byen, riktignok halvliter, men dog. Ikke akkurat lavkarbokost å drikke øl heller, men øl er godt i varmen, og det er ferie! ! Dyreste Cognacen her koster 4 Euro!